REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mazda CX-5: zupełnie nowy crossover

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Dziedzic
Mazda CX-5: debiutujący crossover
Mazda CX-5: debiutujący crossover
Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Zaprezentowana Mazda CX-5 jest nowym modelem należącym do segmentu, który przez Mazdę do tej pory nie był reprezentowany. CX-5 należy do mocno obstawionej przez konkurencję grupy kompaktowych CUV’ów – w rozwinięciu: „Crossover Utility Vehicle”.

Nowa Mazda CX-5 jest pierwszym samochodem nowej generacji, którą Mazda nazwała: „Skyactiv”. Pod tym kryptonimem drzemie też spory technologiczny potencjał, gdyż wszystkie jego innowacyjne rozwiązania zostały zaprojektowane zupełnie od podstaw.

REKLAMA

Mazda CX-5 po raz pierwszy prezentuje nową linię projektową Mazdy - “KODO – Dusza Ruchu”. Mazda CX-5, inspirowana jest naturą wraz z różnymi formami ruchu. KODO zostało po raz pierwszy zaprezentowane w roku 2010 w Maździe Shinari, koncepcji czterodrzwiowego, sportowego coupé, a następnie w Maździe Minagi, prototypowym kompaktowym SUV-ie, na którym bazuje CX-5. Dziś, począwszy od CX-5, KODO będzie wyznaczać styl nowych samochodów Mazdy.\

Zobacz też: Facelifting Mazdy CX-7

Wygląd zewnętrzny:

CX-5 przykuwa uwagę wyraźnie zarysowanym przodem i masywnymi przednimi błotnikami. Połączona z przednimi lampami nowa osłona chłodnicy to znak firmowy języka KODO, wyrażający głębię i moc. Trapezoidalna dolna osłona przyczynia się do mocnej postury samochodu i przyciąga uwagę do jego przedniej części. Wyraźnie zaznaczone tylne błotniki i klapa bagażnika podkreślają eleganckie kształty CX-5, odróżniając ją jeszcze bardziej od typowego SUV-a.

Projektantom CX-5 udało się osiągnąć znakomite wyniki aerodynamiczne i zgodnie z założeniem uzyskano współczynnik oporu o wartości zaledwie 0,33. U.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze:

REKLAMA

Deska rozdzielcza częściowo zapożyczona została od legendarnego roadstera MX-5. Wygląd kabiny po stronie kierowcy, w szczególności daszek nad zestawem zegarów, przypomina kokpit samolotu. Dostępne opcje tapicerki to skóra i dwa rodzaje tkaniny. Skórzane obicia foteli i boczków drzwi występują w dwóch kolorach – czarnym (o sportowym charakterze) i piaskowym (nadającym jaśniejszy, elegancki charakter wnętrzu). Najwyższa wersja wyposażenia zawiera stylowe kontrastowe szwy i specjalną perforację.

Najczęściej dotykane elementy we wnętrzu (takie jak ramiona kierownicy czy klamki drzwi) wykończono chromem. Miękkie tworzywa deski rozdzielczej i tapicerki drzwi kontrastują z panelem centralnym, pokrytym czarnym lakierem fortepianowym, po raz pierwszy zaprezentowanym w RX-8.

Zobacz też: Nowa Mazda na targach w Tokio

Ciekawostką są zegary w Maździe CX-5. Faktura powierzchni cyferblatów zmienia się w zależności od kąta, pod którym się na nie patrzy. Aby zapewnić spójność wizualną zestawu wskaźników, zastosowano białe podświetlenie cyfr.

Tylna kanapa posiada autorski dla Mazdy system Karakuri, który pozwala złożyć oparcie tradycyjnie lub łatwo dostępną dźwignią we wnętrzu bagażnika. Oprócz kierowcy zadowolone będą więc także osoby pakujące bagażnik oraz pasażerowie zajmujący tylne miejsca, na których nogi przewidziano rekordową przestrzeń.

Silniki:

Diesel:

2,2-litrowy SKYACTIV-D występuje w dwóch wersjach: podstawowej, osiągającej moc 150KM oraz wzmocnionej (tylko AWD) o mocy 175KM. Wyposażona w sześciobiegową ręczną skrzynię biegów SKYACTIV-MT, mocniejsza wersja CX-5 przyspiesza od zera do 100km/h w jedynie 8,8 sekundy i rozwija maksymalnie prędkość 207km/h. Ten sam silnik połączony ze skrzynią automatyczną pozwala na sprint do 100 km/h w 9,4 s i prędkość maksymalną 204 km/h.

Zobacz też: Tysiąc pożegnalnych egzemplarzy Mazdy RX-8

REKLAMA

CX-5 ze standardowym silnikiem SKYACTIV-D i skrzynią ręczną osiąga 100 km/h w 9,2 sekundy (wersja z napędem na przednią oś) lub 9,4 sekundy (wersja z napędem na obie osie), a ze skrzynią automatyczną odpowiednio 10,0 s i 10,2 s. Prędkości maksymalne wersji z ręczną skrzynią to 202 km/h (z napędem na przednią oś) i 197 km/h (z napędem na obie osie) a z automatyczną: 198 km/h (z napędem na przednią oś) i 194 km/h (z napędem na obie osie).

Warte zauważenia jest, że już kilka lat przed wprowadzeniem, obie wersje spełniają normy emisji Euro 6, bez konieczności stosowania kosztownych systemów dodatkowego oczyszczania spalin. Sekretem tego osiągnięcia jest wyjątkowo niski stopień sprężania, niewielka masa własna i specjalna dwustopniowa turbosprężarka ze zmienną geometrią kierownic, dająca maksymalne ciśnienie doładowania 2,7 bara.

Benzyna:

Napędzana na przednią oś CX-5 z silnikiem benzynowym (tylko z ręczną skrzynią biegów) osiąga moc 165KM, a w wersji czteronapędowej 160KM. W wersji przednionapędowej CX-5 wystarcza to do sprintu 0-100km/h w czasie 9,2 sekundy i osiągnięcia maksymalnej prędkości 200 km/h. Średnie zużycie wynosi 6,0l/100km i odpowiada emisji CO2 w wysokości 139g/km.

Zobacz też: Nagroda „Euro NCAP Advanced” dla układu monitorowania tyłu pojazdu Mazdy

CX-5 z napędem na obie osie rozwija prędkość 100 km/h w ciągu 10,5 sekundy (z ręczną skrzynią biegów) lub nawet 9,6 sekundy (ze skrzynią automatyczną) i osiąga maksymalnie odpowiednio 197 i 187 km/h. Zużycie 6,6 l/100 km i emisja 155g/km (średnio) jest taka sama dla wersji z każdą ze skrzyń biegów w wersji z napędem na obie osie.

Bezpieczeństwo:

Mazda CS-5 obfituje w nowe systemy bezpieczeństwa. Kierowcę wspomagają czujniki parkowania umieszczone z przodu i tyłu, system ostrzegania przed niezamierzonym opuszczeniem pasa – LDW (Lane Departure Warning), automatyczny przełącznik świateł mijania i drogowych – HBC (High-Beam Control). Po raz pierwszy w klasie kompaktowych crossover’ów pojawi się także radarowy system unikania kolizji, potrafiący wyhamować lub zmniejszyć prędkość w przypadku poruszania się z prędkością do 30 km/h i wystąpienia ryzyka najechania na przeszkodę lub poprzedzający pojazd – SCBS (Smart City Brake Support), a także układ ostrzegania o innych pojazdach znajdujących się w martwym polu widzenia lusterek – RVM (Rear Vehicle Monitoring System).

Zobacz też: Mazda 3 na szczycie rankingu zadowolenia klientów w Niemczech

Konstrukcja nadwozia została zaprojektowana całkowicie według nowych standardów, z wykorzystaniem stali o różnych wytrzymałościach, aby odpowiednio rozpraszać energię zderzeń i chronić przestrzeń kabiny przed odkształceniami. W każdych drzwiach znajdują się dwie belki wzmacniające, a fotele posiadają mechanizm chroniący kręgi szyjne w przypadku najechania z tyłu przez inny pojazd. Samochód wyposażony jest w cztery poduszki powietrzne oraz pełne kurtyny. Niestety, niedostępne są natomiast poduszki chroniące kolana.

Cena:

Najtańsze CX-5 w Polsce oferowane jest z silnikiem 2.0 benzyna 165 KM i napędem na jedną oś za 91 900 zł. Jeśli wybierzemy wersję z automatem i napędem na 4 koła, zapłacimy 134 900 zł. Dodatkowo za lakier metaliczny należy dopłacić 2 500 zł, a za zestaw nawigacji Tom-Tom 2 000 zł.

Mazda CX-5 - bok
Mazda
Mazda
Mazda CX-5 - tył
Mazda
Mazda CX-5 - zegary
Mazda
Mazda
Mazda CX-5 - wnętrze
Mazda
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA