REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mazda CX-5: zupełnie nowy crossover

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Dziedzic
Mazda CX-5: debiutujący crossover
Mazda CX-5: debiutujący crossover
Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Zaprezentowana Mazda CX-5 jest nowym modelem należącym do segmentu, który przez Mazdę do tej pory nie był reprezentowany. CX-5 należy do mocno obstawionej przez konkurencję grupy kompaktowych CUV’ów – w rozwinięciu: „Crossover Utility Vehicle”.

Nowa Mazda CX-5 jest pierwszym samochodem nowej generacji, którą Mazda nazwała: „Skyactiv”. Pod tym kryptonimem drzemie też spory technologiczny potencjał, gdyż wszystkie jego innowacyjne rozwiązania zostały zaprojektowane zupełnie od podstaw.

REKLAMA

Mazda CX-5 po raz pierwszy prezentuje nową linię projektową Mazdy - “KODO – Dusza Ruchu”. Mazda CX-5, inspirowana jest naturą wraz z różnymi formami ruchu. KODO zostało po raz pierwszy zaprezentowane w roku 2010 w Maździe Shinari, koncepcji czterodrzwiowego, sportowego coupé, a następnie w Maździe Minagi, prototypowym kompaktowym SUV-ie, na którym bazuje CX-5. Dziś, począwszy od CX-5, KODO będzie wyznaczać styl nowych samochodów Mazdy.\

Zobacz też: Facelifting Mazdy CX-7

Wygląd zewnętrzny:

CX-5 przykuwa uwagę wyraźnie zarysowanym przodem i masywnymi przednimi błotnikami. Połączona z przednimi lampami nowa osłona chłodnicy to znak firmowy języka KODO, wyrażający głębię i moc. Trapezoidalna dolna osłona przyczynia się do mocnej postury samochodu i przyciąga uwagę do jego przedniej części. Wyraźnie zaznaczone tylne błotniki i klapa bagażnika podkreślają eleganckie kształty CX-5, odróżniając ją jeszcze bardziej od typowego SUV-a.

Projektantom CX-5 udało się osiągnąć znakomite wyniki aerodynamiczne i zgodnie z założeniem uzyskano współczynnik oporu o wartości zaledwie 0,33. U.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze:

REKLAMA

Deska rozdzielcza częściowo zapożyczona została od legendarnego roadstera MX-5. Wygląd kabiny po stronie kierowcy, w szczególności daszek nad zestawem zegarów, przypomina kokpit samolotu. Dostępne opcje tapicerki to skóra i dwa rodzaje tkaniny. Skórzane obicia foteli i boczków drzwi występują w dwóch kolorach – czarnym (o sportowym charakterze) i piaskowym (nadającym jaśniejszy, elegancki charakter wnętrzu). Najwyższa wersja wyposażenia zawiera stylowe kontrastowe szwy i specjalną perforację.

Najczęściej dotykane elementy we wnętrzu (takie jak ramiona kierownicy czy klamki drzwi) wykończono chromem. Miękkie tworzywa deski rozdzielczej i tapicerki drzwi kontrastują z panelem centralnym, pokrytym czarnym lakierem fortepianowym, po raz pierwszy zaprezentowanym w RX-8.

Zobacz też: Nowa Mazda na targach w Tokio

Ciekawostką są zegary w Maździe CX-5. Faktura powierzchni cyferblatów zmienia się w zależności od kąta, pod którym się na nie patrzy. Aby zapewnić spójność wizualną zestawu wskaźników, zastosowano białe podświetlenie cyfr.

Tylna kanapa posiada autorski dla Mazdy system Karakuri, który pozwala złożyć oparcie tradycyjnie lub łatwo dostępną dźwignią we wnętrzu bagażnika. Oprócz kierowcy zadowolone będą więc także osoby pakujące bagażnik oraz pasażerowie zajmujący tylne miejsca, na których nogi przewidziano rekordową przestrzeń.

Silniki:

Diesel:

2,2-litrowy SKYACTIV-D występuje w dwóch wersjach: podstawowej, osiągającej moc 150KM oraz wzmocnionej (tylko AWD) o mocy 175KM. Wyposażona w sześciobiegową ręczną skrzynię biegów SKYACTIV-MT, mocniejsza wersja CX-5 przyspiesza od zera do 100km/h w jedynie 8,8 sekundy i rozwija maksymalnie prędkość 207km/h. Ten sam silnik połączony ze skrzynią automatyczną pozwala na sprint do 100 km/h w 9,4 s i prędkość maksymalną 204 km/h.

Zobacz też: Tysiąc pożegnalnych egzemplarzy Mazdy RX-8

REKLAMA

CX-5 ze standardowym silnikiem SKYACTIV-D i skrzynią ręczną osiąga 100 km/h w 9,2 sekundy (wersja z napędem na przednią oś) lub 9,4 sekundy (wersja z napędem na obie osie), a ze skrzynią automatyczną odpowiednio 10,0 s i 10,2 s. Prędkości maksymalne wersji z ręczną skrzynią to 202 km/h (z napędem na przednią oś) i 197 km/h (z napędem na obie osie) a z automatyczną: 198 km/h (z napędem na przednią oś) i 194 km/h (z napędem na obie osie).

Warte zauważenia jest, że już kilka lat przed wprowadzeniem, obie wersje spełniają normy emisji Euro 6, bez konieczności stosowania kosztownych systemów dodatkowego oczyszczania spalin. Sekretem tego osiągnięcia jest wyjątkowo niski stopień sprężania, niewielka masa własna i specjalna dwustopniowa turbosprężarka ze zmienną geometrią kierownic, dająca maksymalne ciśnienie doładowania 2,7 bara.

Benzyna:

Napędzana na przednią oś CX-5 z silnikiem benzynowym (tylko z ręczną skrzynią biegów) osiąga moc 165KM, a w wersji czteronapędowej 160KM. W wersji przednionapędowej CX-5 wystarcza to do sprintu 0-100km/h w czasie 9,2 sekundy i osiągnięcia maksymalnej prędkości 200 km/h. Średnie zużycie wynosi 6,0l/100km i odpowiada emisji CO2 w wysokości 139g/km.

Zobacz też: Nagroda „Euro NCAP Advanced” dla układu monitorowania tyłu pojazdu Mazdy

CX-5 z napędem na obie osie rozwija prędkość 100 km/h w ciągu 10,5 sekundy (z ręczną skrzynią biegów) lub nawet 9,6 sekundy (ze skrzynią automatyczną) i osiąga maksymalnie odpowiednio 197 i 187 km/h. Zużycie 6,6 l/100 km i emisja 155g/km (średnio) jest taka sama dla wersji z każdą ze skrzyń biegów w wersji z napędem na obie osie.

Bezpieczeństwo:

Mazda CS-5 obfituje w nowe systemy bezpieczeństwa. Kierowcę wspomagają czujniki parkowania umieszczone z przodu i tyłu, system ostrzegania przed niezamierzonym opuszczeniem pasa – LDW (Lane Departure Warning), automatyczny przełącznik świateł mijania i drogowych – HBC (High-Beam Control). Po raz pierwszy w klasie kompaktowych crossover’ów pojawi się także radarowy system unikania kolizji, potrafiący wyhamować lub zmniejszyć prędkość w przypadku poruszania się z prędkością do 30 km/h i wystąpienia ryzyka najechania na przeszkodę lub poprzedzający pojazd – SCBS (Smart City Brake Support), a także układ ostrzegania o innych pojazdach znajdujących się w martwym polu widzenia lusterek – RVM (Rear Vehicle Monitoring System).

Zobacz też: Mazda 3 na szczycie rankingu zadowolenia klientów w Niemczech

Konstrukcja nadwozia została zaprojektowana całkowicie według nowych standardów, z wykorzystaniem stali o różnych wytrzymałościach, aby odpowiednio rozpraszać energię zderzeń i chronić przestrzeń kabiny przed odkształceniami. W każdych drzwiach znajdują się dwie belki wzmacniające, a fotele posiadają mechanizm chroniący kręgi szyjne w przypadku najechania z tyłu przez inny pojazd. Samochód wyposażony jest w cztery poduszki powietrzne oraz pełne kurtyny. Niestety, niedostępne są natomiast poduszki chroniące kolana.

Cena:

Najtańsze CX-5 w Polsce oferowane jest z silnikiem 2.0 benzyna 165 KM i napędem na jedną oś za 91 900 zł. Jeśli wybierzemy wersję z automatem i napędem na 4 koła, zapłacimy 134 900 zł. Dodatkowo za lakier metaliczny należy dopłacić 2 500 zł, a za zestaw nawigacji Tom-Tom 2 000 zł.

Mazda CX-5 - bok
Mazda
Mazda
Mazda CX-5 - tył
Mazda
Mazda CX-5 - zegary
Mazda
Mazda
Mazda CX-5 - wnętrze
Mazda
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA