REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po 20 latach Mazda 787B wróci na tor w Le Mans

Mazda 787B jest jedynym japońskim samochodem oraz jedynym samochodem z silnikiem rotacyjnym, który wygrał 24-godzinny wyścig na torze w Le Mans. Fot. Mazda
Mazda 787B jest jedynym japońskim samochodem oraz jedynym samochodem z silnikiem rotacyjnym, który wygrał 24-godzinny wyścig na torze w Le Mans. Fot. Mazda

REKLAMA

REKLAMA


W 20. rocznicę zwycięstwa Mazdy w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans Mazda zaprezentuje model Mazda 787B. Dzięki niemu w 1991 roku Mazda została pierwszym i jedynym japońskim producentem samochodów, który wygrał wyścig w Le Mans.

Z okazji rocznicy oraz na zaproszenie organizatorów imprezy, Automobile Club de L'Ouest (ACO), 11 czerwca 2011 przed rozpoczęciem 24-godzinnego wyścigu Mazda zaprezentuje zwycięski model Mazda 787B na torze Circuit de la Sarthe w Le Mans.

REKLAMA

REKLAMA

Start 79. edycji 24-godzinnego wyścigu na torze w Le Mans zaplanowano na godzinę 15 (czasu lokalnego) w sobotę 11 czerwca 2011 roku. Zakończenie przewidziano o tej samej porze następnego dnia. Mazda planuje prezentację 787B na torze Circuit de la Sarthe na godzinę 12:30, 11 czerwca. Model 787B będzie także uczestniczył w Paradzie Kierowców w centrum Le Mans w piątek 10 czerwca.

Zobacz również: Silnik Audi 2.5 TFSI nagrodzony

Mazda 787B jest jedynym japońskim samochodem oraz jedynym samochodem z silnikiem rotacyjnym, który wygrał 24-godzinny wyścig na torze w Le Mans. Skonstruowany wspólnie przez Mazdę i Mazdaspeed, organizację kierującą programem wyścigowym Mazdy, model 787B wyposażony był w podwozie spełniające przepisy techniczne samochodów wyścigowych grupy C i był napędzany silnikiem rotacyjnym o mocy 700 KM z czterema wirującymi tłokami.

REKLAMA

Ze względu na zmiany przepisów wyścigu, rok 1991 był ostatnią edycją imprezy, w której dopuszczone były silniki rotacyjne. Mazda, po 17 latach starań, wykorzystała tę ostatnią szansę i spełniła długo wyczekiwane marzenie, wygrywając w wyścigu Le Mans. Zwycięstwo nie należało tylko do Mazdy, ale było efektem wielu lat ciężkiej pracy Mazdaspeed, kierowców, dostawców i wielu innych osób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takashi Yamanouchi, prezes i dyrektor wykonawczy Mazdy, powiedział: „Mazda zawsze dążyła do ‘przełamywania konwencji’. Duch tego motta jednoczy pracowników Grupy Mazda na całym świecie i inspiruje nas do realizacji trudnych celów, jakie sami przed sobą stawiamy. Dokładnie 50 lat temu, w 1961 roku, Mazda rozpoczęła prace nad rozwojem silnika z wirującym tłokiem. Droga, która prowadzi od tego momentu do zwycięstwa w Le Mans w 1991 roku i dalej do obecnego programu technologii SKYACTIV, jest efektem podejmowania przez nas nowych wyzwań. Rok 2011 będzie kolejnym ważnym rokiem dla całej Grupy Mazda, ponieważ wkraczamy w erę technologii SKYACTIV, wprowadzając nową generację modeli Mazdy na całym świecie ”.

Zobacz również: Statystyki policyjne: w kwietniu odnotowano prawie 11 tysięcy wypadków

Od 1991 roku zwycięska Mazda 787B była prezentowana głównie w muzeum Mazdy w Hiroszimie. W ramach przygotowań do prezentacji w Le Mans, Mazda 787B została odrestaurowana i przywrócona do jazdy po raz pierwszy od przeglądu wykonanego po zwycięstwie w 1991 roku. Prace przeprowadzili obecni pracownicy firmy Mazda, którzy uczestniczyli w projekcie Le Mans Challenge wraz z inżynierami spółki zależnej Mazdy – Mazda E&T. Odbudowana Mazda 787B została przetestowana przez jednego z najlepszych kierowców testowych Mazdy, a jej osiągi potwierdzili dawni kierowcy fabryczni: Yoshimi Katayama, Takashi Yorino i Yojiro Terada na torze Mazdy – Mine – na zachodzie Japonii.

W ramach obchodów 20. rocznicy zwycięstwa na torze w Le Mans pojawią się inni członkowie teamu Mazda z 1991 roku. Do zwycięskiego kierowcy, Johnny’ego Herberta (Anglia), dołączą inni kierowcy Mazdy z tego roku, David Kennedy (Irlandia), Pierre Dieudonné (Belgia) oraz inni członkowie zespołu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA