REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po 20 latach Mazda 787B wróci na tor w Le Mans

Mazda 787B jest jedynym japońskim samochodem oraz jedynym samochodem z silnikiem rotacyjnym, który wygrał 24-godzinny wyścig na torze w Le Mans. Fot. Mazda
Mazda 787B jest jedynym japońskim samochodem oraz jedynym samochodem z silnikiem rotacyjnym, który wygrał 24-godzinny wyścig na torze w Le Mans. Fot. Mazda

REKLAMA

REKLAMA


W 20. rocznicę zwycięstwa Mazdy w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans Mazda zaprezentuje model Mazda 787B. Dzięki niemu w 1991 roku Mazda została pierwszym i jedynym japońskim producentem samochodów, który wygrał wyścig w Le Mans.

Z okazji rocznicy oraz na zaproszenie organizatorów imprezy, Automobile Club de L'Ouest (ACO), 11 czerwca 2011 przed rozpoczęciem 24-godzinnego wyścigu Mazda zaprezentuje zwycięski model Mazda 787B na torze Circuit de la Sarthe w Le Mans.

REKLAMA

REKLAMA

Start 79. edycji 24-godzinnego wyścigu na torze w Le Mans zaplanowano na godzinę 15 (czasu lokalnego) w sobotę 11 czerwca 2011 roku. Zakończenie przewidziano o tej samej porze następnego dnia. Mazda planuje prezentację 787B na torze Circuit de la Sarthe na godzinę 12:30, 11 czerwca. Model 787B będzie także uczestniczył w Paradzie Kierowców w centrum Le Mans w piątek 10 czerwca.

Zobacz również: Silnik Audi 2.5 TFSI nagrodzony

Mazda 787B jest jedynym japońskim samochodem oraz jedynym samochodem z silnikiem rotacyjnym, który wygrał 24-godzinny wyścig na torze w Le Mans. Skonstruowany wspólnie przez Mazdę i Mazdaspeed, organizację kierującą programem wyścigowym Mazdy, model 787B wyposażony był w podwozie spełniające przepisy techniczne samochodów wyścigowych grupy C i był napędzany silnikiem rotacyjnym o mocy 700 KM z czterema wirującymi tłokami.

REKLAMA

Ze względu na zmiany przepisów wyścigu, rok 1991 był ostatnią edycją imprezy, w której dopuszczone były silniki rotacyjne. Mazda, po 17 latach starań, wykorzystała tę ostatnią szansę i spełniła długo wyczekiwane marzenie, wygrywając w wyścigu Le Mans. Zwycięstwo nie należało tylko do Mazdy, ale było efektem wielu lat ciężkiej pracy Mazdaspeed, kierowców, dostawców i wielu innych osób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takashi Yamanouchi, prezes i dyrektor wykonawczy Mazdy, powiedział: „Mazda zawsze dążyła do ‘przełamywania konwencji’. Duch tego motta jednoczy pracowników Grupy Mazda na całym świecie i inspiruje nas do realizacji trudnych celów, jakie sami przed sobą stawiamy. Dokładnie 50 lat temu, w 1961 roku, Mazda rozpoczęła prace nad rozwojem silnika z wirującym tłokiem. Droga, która prowadzi od tego momentu do zwycięstwa w Le Mans w 1991 roku i dalej do obecnego programu technologii SKYACTIV, jest efektem podejmowania przez nas nowych wyzwań. Rok 2011 będzie kolejnym ważnym rokiem dla całej Grupy Mazda, ponieważ wkraczamy w erę technologii SKYACTIV, wprowadzając nową generację modeli Mazdy na całym świecie ”.

Zobacz również: Statystyki policyjne: w kwietniu odnotowano prawie 11 tysięcy wypadków

Od 1991 roku zwycięska Mazda 787B była prezentowana głównie w muzeum Mazdy w Hiroszimie. W ramach przygotowań do prezentacji w Le Mans, Mazda 787B została odrestaurowana i przywrócona do jazdy po raz pierwszy od przeglądu wykonanego po zwycięstwie w 1991 roku. Prace przeprowadzili obecni pracownicy firmy Mazda, którzy uczestniczyli w projekcie Le Mans Challenge wraz z inżynierami spółki zależnej Mazdy – Mazda E&T. Odbudowana Mazda 787B została przetestowana przez jednego z najlepszych kierowców testowych Mazdy, a jej osiągi potwierdzili dawni kierowcy fabryczni: Yoshimi Katayama, Takashi Yorino i Yojiro Terada na torze Mazdy – Mine – na zachodzie Japonii.

W ramach obchodów 20. rocznicy zwycięstwa na torze w Le Mans pojawią się inni członkowie teamu Mazda z 1991 roku. Do zwycięskiego kierowcy, Johnny’ego Herberta (Anglia), dołączą inni kierowcy Mazdy z tego roku, David Kennedy (Irlandia), Pierre Dieudonné (Belgia) oraz inni członkowie zespołu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA