Nowości Hondy w Genewie
REKLAMA
REKLAMA
Insight napędzany jest unowocześnionym silnikiem benzynowym i-VTEC o pojemności 1.3-litra oraz niewielkim silnikiem elektrycznym. Do jego największych zalet należą niewielkie zużycie paliwa oraz niski poziom emisji CO2 i innych szkodliwych gazów do atmosfery. Jednostka elektryczna wykorzystywana jest podczas wytracania prędkości jako generator odzyskujący energię, która gromadzona jest w bateriach, a następnie używana do wspomagania silnika spalinowego podczas przyspieszania.
REKLAMA
Zobacz też: Auta Playboya 2012 roku
Kluczowym elementem układu jest system Eco Assist, który wchodzi w skład wyposażenia standardowego. Górna część tablicy przyrządów, gdzie znajduje się obrotomierz, zawiera wskaźnik zmieniający kolory - zielony oznacza, że kierowca prowadzi samochód ekonomicznie, niebiesko-zielony to znak, iż auto mogłoby być prowadzone bardziej oszczędnie, a niebieski świadczy o tym, że prowadzący nie uzyskuje niskiego spalania. Wskaźnik ten połączono ze diagramem, który informuje nie tylko o bieżącym zużyciu paliwa, ale pokazuje jak agresywnie kierowca przyspiesza i hamuje, zachęcając go tym samym do płynnego wciskania pedałów gazu i hamulca.
Wyświetlacz informuje kierowcę także o postępach na różnych etapach jazdy w pełnym okresie użytkowania pojazdu. Pod koniec każdego przejazdu prowadzącemu zostają przyznane punkty, które można sumować, a po pewnym czasie wymienić na symbole trofeów nagradzających ekonomiczną jazdę. Jeśli jednak styl jazdy okaże się mało ekonomiczny, na wyświetlaczu pojawi się symbol więdnącej rośliny.
Wnętrze samochodu pomieści pięcioro pasażerów oraz 408 litrów bagażu przy standardowej pozycji siedzeń tylnego rzędu, które można złożyć w taki sposób, aby utworzyły praktycznie płaską przestrzeń ładunkową, zwiększając tym samym pojemność bagażnika do 1017 litrów.
Gospodarzem genewskiego stoiska Hondy będzie nowy ASIMO, najbardziej zaawansowany humanoidalny robot na świecie, który pomoże zaprezentować możliwości modelu Insight. ASIMO to najnowszy robot wywodzący się z długiej linii robotów Hondy, sięgającej modelu E0 z 1986 roku. Na przestrzeni lat, ASIMO nabył umiejętność biegania, rozpoznawania ludzi i przedmiotów, wchodzenia po schodach, a nawet serwowania napojów.
Obok Hondy Insight i ASIMO zaprezentowana zostanie nowa wersja uznanego silnika wysokoprężnego Hondy i-DTEC. Jednostka ta rozwija wyższą moc maksymalną, tj. 180 KM przy 4 000 obr./min., czyli o 30 KM więcej od standardowej jednostki i-DTEC. Maksymalny moment obrotowy zwiększył się o 30 Nm do 380 Nm uzyskiwanych przy 2 000 obr./min.
Zobacz też: Nowy kalendarz Pirelli
Wzmocniony silnik montowany będzie pod maską modelu Accord w nowej odmianie Type-S. Oprócz większej mocy, model ten otrzyma nowe, niższe zderzaki, przedni spoiler, poszerzone listwy progowe oraz osłonę chłodnicy wykończoną przyciemnionym chromem. Accord Type-S oferowany będzie w dwóch nowych kolorach - White Pearl i Basque Red - które zostaną dodane do istniejącej gamy kolorystycznej. Dodatkowym wyróżnikiem wersji Type-S będą przezroczyste klosze tylnych reflektorów. Sportowego charakteru dodadzą autu 18-calowe obręcze aluminiowe o nowym kształcie.
Ostatni model z serii S2000 - Ultimate Edition - wejdzie do sprzedaży w Europie w marcu tego roku. Tę limitowaną wersję stworzono specjalnie po to, by uczcić zakończenie produkcji kultowego, sportowego modelu. Wersja Ultimate Edition napędzana będzie sprawdzonym i uznanym silnikiem VTEC o pojemności 2,0 litra (max. 9000 obr./min.). Nadwozie w kolorze Grand Prix White zestawiono z grafitowymi felgami ze stopów metali lekkich. Odcień lakieru, który ma przywodzić na myśl kolorystykę pierwszego bolidu F1 Hondy z 1964 roku, komponuje się z klimatem wnętrza wykończonego czerwoną skórą oraz dobranymi do niej obszyciami na mieszku dźwigni zmiany biegów. Wersję Ultimate Edition wyróżnia także fakt, iż każdy egzemplarz otrzymuje indywidualny numer porządkowy, umieszczony na dekoracyjnych listwach progowych.
Zobacz też: Dodge Viper z silnikiem 8,7 l
REKLAMA
Na stoisku japońskiego producenta zaprezentowana zostanie także Honda CR-Z Hybrid Sports Concept, prezentująca zarys wersji produkcyjnej, która dołączy do modeli Insight i Civic, poszerzając tym samym gamę samochodów hybrydowych Hondy. Sportowy model typu 2+2 zbudowany w oparciu o prezentowany w Genewie koncept zaoferuje klientom szukającym samochodu hybrydowego zupełnie nową jakość w momencie swojej premiery rynkowej w 2010 roku. CR-Z Hybrid Sports Concept prezentuje również wszechstronność systemu hybrydowego Honda IMA, który może pracować w połączeniu z różnymi silnikami i przekładniami w pojazdach o różnych nadwoziach.
CR-Z to skrót od angielskiego „Compact Renaissance Zero", czyli wyrażenia oznaczającego renesans w stylistyce kompaktowych aut, który właśnie się rozpoczął. Futurystyczny i dynamiczny CR-Z łączy sportowe osiągi z kompaktowym nadwoziem. Przednia część pojazdu wyróżnia się pokaźną osłoną chłodnicy oraz wlotami powietrza po obu stronach, a także futurystycznymi reflektorami LED nadającymi całości agresywnego wyglądu oraz umieszczonymi poniżej wąskimi światłami. Z tyłu zastosowano zintegrowane lampy o zaokrąglonym kształcie. W wysoko poprowadzonej tylnej części pojazdu umieszczono przedzieloną spoilerem i pochyloną pod dużym kątem tylną szybę, która stała się znakiem rozpoznawczym modelu CR-X oraz przyjaznych środowisku modeli Insight i FCX Clarity.
Celem projektantów Hondy było stworzenie zupełnie nowego, sportowego wnętrza, potęgującego wrażenie przestrzeni, a zastosowane w nim rozwiązania mają za zadanie zwiększenie przyjemności z jazdy. Atmosferę lekkości osiągnięto dzięki otoczeniu prostej konstrukcji ramowej materiałem o strukturze drobnej siatki. W przeszklonej desce rozdzielczej umieszczono zaawansowaną technologicznie i jednocześnie funkcjonalną i czytelną tablicę przyrządów.
Obok modelu CR-Z będzie można zobaczyć produkcyjną wersję Hondy FCX Clarity, która już trafiła do rąk prywatnych właścicieli w Stanach Zjednoczonych, m.in. do hollywoodzkiego producenta filmowego Rona Yerxa oraz aktorki Jamie Lee Curtis. FCX Clarity jest zasilanym wodorem pojazdem następnej generacji, zbudowanym w oparciu o całkowicie nową platformę ogniw paliwowych Honda V Flow. Napędzana zwartym stosem ogniw paliwowych FCX Clarity charakteryzuje się zerową emisją szkodliwych związków do atmosfery, powiększonym zasięgiem, wyższą mocą i wydajnością oraz niższą masą własną. Eleganckie i dynamiczne nadwozie z nisko umieszczonym środkiem ciężkości oferuje luksusowe warunki podróżowania, co do tej pory było niemożliwe w samochodach napędzanych ogniwami paliwowymi. FCX Clarity jest więc kolejnym krokiem naprzód w dążeniach Hondy do upowszechnienia zaawansowanej technologii pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi.
Zobacz też: Pierwsze ceny BMW 6 Gran Coupe
Samochód jest czterodrzwiowym sedanem z krótkim przodem i przestronną kabiną pasażerską, która w komfortowych warunkach zmieści cztery osoby i ich bagaż. Główne elementy układu napędowego - takie jak silnik elektryczny, platforma ogniw paliwowych, baterie i zbiornik na wodór - zostały pomniejszone i rozmieszczone na całej długości pojazdu. Tapiceka i elementy wykończenia drzwi w modelu FCX Clarity wykonane zostały z bio-tkaniny Hondy, czyli materiału pochodzenia roślinnego, który cechuje się ponadprzeciętną wytrzymałością i odpornością na działanie promieni słonecznych
FCX Clarity wykorzystuje stos ogniw paliwowych typu V Flow, który w połączeniu z zestawem akumulatorów litowo-jonowych oraz z pojedynczym zbiornikiem na wodór napędza silnik elektryczny. Ogniwa paliwowe są głównym źródłem zasilania pojazdu. To tu wodór łączy się z tlenem atmosferycznym, a energia powstała wskutek tej reakcji przetwarzana jest w moc elektryczną, która napędza pojazd. Dodatkowa energia generowana jest dzięki odzyskiwaniu energii kinetycznej pochodzącej z hamowania i wytracania prędkości pojazdu. Uzyskana w ten sposób energia, łącznie z nadmiarem energii pochodzącej z ogniw paliwowych, jest sukcesywnie magazynowana w akumulatorach litowo-jonowych i wykorzystywana do wspomagania głównego napędu w sytuacjach tego wymagających. Jedynym związkiem emitowanym przez pojazd jest woda.
Emisja CO2 jest natomiast związana z produkcją wodoru, jednak całkowity jej bilans - od produkcji do spalenia w silniku auta - jest ponad dwukrotnie niższy od ilości, jaką emituje klasyczny silnik benzynowy. W procesie produkcji wodoru z wody poprzez elektrolizę, emisja CO2 może zostać zredukowana w jeszcze większym stopniu, co docelowo pozwoli na osiągnięcie zerowego poziomu emisji. Jedynym warunkiem jest wyprodukowanie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł, takich jak energia słoneczna, wiatr czy woda.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.