REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tragiczny wypadek na moście w budowie. Czy nawigacja jest winna? Studium przypadków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Zbigniew Cieślak
Radca prawny
nawigacja, samochód
nawigacja, samochód
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Gdy technologia i infrastruktura zawodzą: Tragiczny wypadek na moście w budowie. Kierowca jechał zgodnie ze wskazaniami nawigacji. Czy nawigacja jest winna? Studium przypadków. Jaka jest odpowiedzialność kierowcy?

Rozbity samochód leżący u podnóża mostu w budowie, który spadł z wysokości kilkunastu metrów. W wyniku upadku zginęli pasażerowie. Kierowca jechał zgodnie ze wskazaniami nawigacji. To tragiczne zdarzenie stawia przede wszystkim pytania dotyczące roli technologii, odpowiedzialności kierowcy i stanu infrastruktury drogowej. Jakie informacje mogłyby pomóc w jednoznacznej ocenie prawnej tej sytuacji?

REKLAMA

Zaufanie do technologii - czy nawigacja jest winna?

REKLAMA

Prowadzenie pojazdu według wskazań nawigacji stało się współcześnie normą. Kierowcy coraz częściej polegają na systemach nawigacyjnych w kwestii wytyczania optymalnych tras, nie tylko w miastach, gdzie infrastruktura jest skomplikowana, a ruch drogowy intensywny. 

Z sytuacji opisanej w przypadku rozbitego samochodu wynika, że kierowca poruszał się zgodnie z wskazaniami nawigacji. Zatem pierwsze pytanie, które nasuwa się w kontekście tego zdarzenia, to: czy nawigacja wskazała właściwą drogę?

Niestety, brak szczegółowych informacji dotyczących rodzaju używanej nawigacji wbudowanej w samochód, czy też z aplikacji mobilnej, np. zainstalowanej w telefonie. Jeśli była to nawigacja wbudowana w samochód, a jej oprogramowanie było zaktualizowane, to jest duże prawdopodobieństwo, że system wytyczył trasę zgodnie z obowiązującą infrastrukturą. Jeśli natomiast kierowca korzystał z aplikacji mobilnej, istnieje ryzyko, że aplikacja nie była zaktualizowana, a co za tym idzie, mogła wyświetlać błędne informacje.

Dla pełnej oceny prawnej konieczne byłyby następujące informacje:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Rodzaj nawigacji – czy była to nawigacja wbudowana w pojazd, czy aplikacja mobilna?
  • Aktualizacja nawigacji – czy system nawigacyjny lub aplikacja były aktualizowane przez kierowcę?
  • Dokładność wskazań nawigacji – czy nawigacja wytyczała właściwą trasę w kontekście aktualnego stanu infrastruktury drogowej?

Powszechnie wiadomo, że nawigacje mogą czasami przekazywać błędne informacje, co jest doświadczeniem znanym wielu kierowcom. Producenci nawigacji nawet zachęcają do zgłaszania nieprawidłowości w działaniu ich produktów, co potwierdza, że nawigacje nie gwarantują nieprzerwanego i prawidłowego działania. Mimo że takie sytuacje bywają frustrujące, są one nieodłącznym elementem korzystania z technologii. Podobnie jak inne urządzenia elektroniczne, także nawigacje mogą ulec awarii, „zawiesić się” lub wskazywać nieaktualne dane. Możliwe, że rozwój technologii, zwłaszcza w obszarze pojazdów autonomicznych, przyczyni się do znacznego udoskonalenia systemów nawigacyjnych i zwiększenia ich niezawodności.

Odpowiedzialność kierowcy - zaufanie, ale ostrożność przede wszystkim

REKLAMA

W tej sytuacji nasuwa się ogólna uwaga, iż kierowcy powinni zachować ostrożność i unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa. Nawet jeśli wskazania nawigacji były błędne, trudno uznać to za okoliczność wyłączającą odpowiedzialność kierowcy. Zgodnie z polskim prawem drogowym kierowcy są zobowiązani do zachowania ostrożności i dostosowania prędkości oraz zachowań do warunków na drodze. Art. 3 Prawa o ruchu drogowym[1]nakłada na uczestników ruchu drogowego obowiązek dbania o bezpieczeństwo nie tylko swoje, ale i innych uczestników. 

W kontekście rozbicia pojazdu i jego upadku z mostu, kierowca miał obowiązek zachować szczególną ostrożność. Nawet jeśli nawigacja wytyczyła nieprawidłową trasę, to kierowca powinien wykazać się odpowiednią czujnością i dostosować swoją jazdę do warunków panujących na drodze. Gdyby most był w budowie i nieoznakowany, kierowca powinien zachować szczególną ostrożność, a nawet wstrzymać jazdę, jeśli napotkałby na wątpliwości dotyczące drogi.

Naruszenie standardów bezpieczeństwa - odpowiedzialność zarządcy drogi

Kolejna ważną kwestią, którą należy rozważyć, jest stan infrastruktury drogowej. Z opisu sytuacji wynika, że na most, z którego pojazd spadł, był w budowie i nie miał żadnych zabezpieczeń, takich jak bariery ochronne. Jest to aż niewiarygodne, biorąc pod uwagę wysokość budowli. To poważne zaniedbanie, które może prowadzić do odpowiedzialności osób nadzorujących budowę na tym odcinku drogi. Niezależnie od tego, że most jest w budowie, to jednak zabezpieczenia są absolutnie niezbędne. 

Polska regulacja jest w tym zakresie bardzo restrykcyjna. Można wskazać na Prawo budowlane[2], akty wykonawcze, a w szczególności rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych[3],  rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach[4] oraz normy, w szczególności PN-EN 1317 ”Systemy ograniczające drogę”.

Brak barier może prowadzić do odpowiedzialności zarządcy drogi, jeśli zaniedbał kwestie bezpieczeństwa, a gdy jeszcze trwa budowa – inwestora i wykonawcy. Niezależnie od tego, w zależności od okoliczności konkretnej sprawy, brak barier bocznych na wysokim moście, powinien doprowadzić do wzmożenia ostrożności kierowcy, a nawet do zatrzymania pojazdu. 

Tragiczny wypadek na moście w budowie. Czy nawigacja jest winna?: wnioski

Aby dokonać jednoznacznej oceny prawnej tego zdarzenia, niezbędne byłoby uzyskanie dodatkowych informacji:

  • Rodzaj nawigacji i jej aktualność – czy wskazania nawigacji były zgodne z rzeczywistością drogową?
  • Dokładność i adekwatność infrastruktury drogowej – czy most był odpowiednio zabezpieczony, a stan budowy był prawidłowo oznakowany?
  • Zachowanie kierowcy – czy kierowca dostosował swoje zachowanie do warunków drogowych?

Bez tych danych trudno o pełną i jednoznaczną ocenę odpowiedzialności. Niemniej jednak, zarówno w kontekście technologii, jak i infrastruktury drogowej, widać, jak ważna jest zarówno odpowiedzialność kierowców, jak i dbałość o jakość i bezpieczeństwo dróg.

Autor: Radca Prawny Zbigniew Cieślak, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA