REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tragiczny wypadek na moście w budowie. Czy nawigacja jest winna? Studium przypadków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Zbigniew Cieślak
Radca prawny
nawigacja, samochód
nawigacja, samochód
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Gdy technologia i infrastruktura zawodzą: Tragiczny wypadek na moście w budowie. Kierowca jechał zgodnie ze wskazaniami nawigacji. Czy nawigacja jest winna? Studium przypadków. Jaka jest odpowiedzialność kierowcy?

Rozbity samochód leżący u podnóża mostu w budowie, który spadł z wysokości kilkunastu metrów. W wyniku upadku zginęli pasażerowie. Kierowca jechał zgodnie ze wskazaniami nawigacji. To tragiczne zdarzenie stawia przede wszystkim pytania dotyczące roli technologii, odpowiedzialności kierowcy i stanu infrastruktury drogowej. Jakie informacje mogłyby pomóc w jednoznacznej ocenie prawnej tej sytuacji?

REKLAMA

REKLAMA

Zaufanie do technologii - czy nawigacja jest winna?

Prowadzenie pojazdu według wskazań nawigacji stało się współcześnie normą. Kierowcy coraz częściej polegają na systemach nawigacyjnych w kwestii wytyczania optymalnych tras, nie tylko w miastach, gdzie infrastruktura jest skomplikowana, a ruch drogowy intensywny. 

Z sytuacji opisanej w przypadku rozbitego samochodu wynika, że kierowca poruszał się zgodnie z wskazaniami nawigacji. Zatem pierwsze pytanie, które nasuwa się w kontekście tego zdarzenia, to: czy nawigacja wskazała właściwą drogę?

Niestety, brak szczegółowych informacji dotyczących rodzaju używanej nawigacji wbudowanej w samochód, czy też z aplikacji mobilnej, np. zainstalowanej w telefonie. Jeśli była to nawigacja wbudowana w samochód, a jej oprogramowanie było zaktualizowane, to jest duże prawdopodobieństwo, że system wytyczył trasę zgodnie z obowiązującą infrastrukturą. Jeśli natomiast kierowca korzystał z aplikacji mobilnej, istnieje ryzyko, że aplikacja nie była zaktualizowana, a co za tym idzie, mogła wyświetlać błędne informacje.

REKLAMA

Dla pełnej oceny prawnej konieczne byłyby następujące informacje:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Rodzaj nawigacji – czy była to nawigacja wbudowana w pojazd, czy aplikacja mobilna?
  • Aktualizacja nawigacji – czy system nawigacyjny lub aplikacja były aktualizowane przez kierowcę?
  • Dokładność wskazań nawigacji – czy nawigacja wytyczała właściwą trasę w kontekście aktualnego stanu infrastruktury drogowej?

Powszechnie wiadomo, że nawigacje mogą czasami przekazywać błędne informacje, co jest doświadczeniem znanym wielu kierowcom. Producenci nawigacji nawet zachęcają do zgłaszania nieprawidłowości w działaniu ich produktów, co potwierdza, że nawigacje nie gwarantują nieprzerwanego i prawidłowego działania. Mimo że takie sytuacje bywają frustrujące, są one nieodłącznym elementem korzystania z technologii. Podobnie jak inne urządzenia elektroniczne, także nawigacje mogą ulec awarii, „zawiesić się” lub wskazywać nieaktualne dane. Możliwe, że rozwój technologii, zwłaszcza w obszarze pojazdów autonomicznych, przyczyni się do znacznego udoskonalenia systemów nawigacyjnych i zwiększenia ich niezawodności.

Odpowiedzialność kierowcy - zaufanie, ale ostrożność przede wszystkim

W tej sytuacji nasuwa się ogólna uwaga, iż kierowcy powinni zachować ostrożność i unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa. Nawet jeśli wskazania nawigacji były błędne, trudno uznać to za okoliczność wyłączającą odpowiedzialność kierowcy. Zgodnie z polskim prawem drogowym kierowcy są zobowiązani do zachowania ostrożności i dostosowania prędkości oraz zachowań do warunków na drodze. Art. 3 Prawa o ruchu drogowym[1]nakłada na uczestników ruchu drogowego obowiązek dbania o bezpieczeństwo nie tylko swoje, ale i innych uczestników. 

W kontekście rozbicia pojazdu i jego upadku z mostu, kierowca miał obowiązek zachować szczególną ostrożność. Nawet jeśli nawigacja wytyczyła nieprawidłową trasę, to kierowca powinien wykazać się odpowiednią czujnością i dostosować swoją jazdę do warunków panujących na drodze. Gdyby most był w budowie i nieoznakowany, kierowca powinien zachować szczególną ostrożność, a nawet wstrzymać jazdę, jeśli napotkałby na wątpliwości dotyczące drogi.

Naruszenie standardów bezpieczeństwa - odpowiedzialność zarządcy drogi

Kolejna ważną kwestią, którą należy rozważyć, jest stan infrastruktury drogowej. Z opisu sytuacji wynika, że na most, z którego pojazd spadł, był w budowie i nie miał żadnych zabezpieczeń, takich jak bariery ochronne. Jest to aż niewiarygodne, biorąc pod uwagę wysokość budowli. To poważne zaniedbanie, które może prowadzić do odpowiedzialności osób nadzorujących budowę na tym odcinku drogi. Niezależnie od tego, że most jest w budowie, to jednak zabezpieczenia są absolutnie niezbędne. 

Polska regulacja jest w tym zakresie bardzo restrykcyjna. Można wskazać na Prawo budowlane[2], akty wykonawcze, a w szczególności rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych[3],  rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach[4] oraz normy, w szczególności PN-EN 1317 ”Systemy ograniczające drogę”.

Brak barier może prowadzić do odpowiedzialności zarządcy drogi, jeśli zaniedbał kwestie bezpieczeństwa, a gdy jeszcze trwa budowa – inwestora i wykonawcy. Niezależnie od tego, w zależności od okoliczności konkretnej sprawy, brak barier bocznych na wysokim moście, powinien doprowadzić do wzmożenia ostrożności kierowcy, a nawet do zatrzymania pojazdu. 

Tragiczny wypadek na moście w budowie. Czy nawigacja jest winna?: wnioski

Aby dokonać jednoznacznej oceny prawnej tego zdarzenia, niezbędne byłoby uzyskanie dodatkowych informacji:

  • Rodzaj nawigacji i jej aktualność – czy wskazania nawigacji były zgodne z rzeczywistością drogową?
  • Dokładność i adekwatność infrastruktury drogowej – czy most był odpowiednio zabezpieczony, a stan budowy był prawidłowo oznakowany?
  • Zachowanie kierowcy – czy kierowca dostosował swoje zachowanie do warunków drogowych?

Bez tych danych trudno o pełną i jednoznaczną ocenę odpowiedzialności. Niemniej jednak, zarówno w kontekście technologii, jak i infrastruktury drogowej, widać, jak ważna jest zarówno odpowiedzialność kierowców, jak i dbałość o jakość i bezpieczeństwo dróg.

Autor: Radca Prawny Zbigniew Cieślak, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA