REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tragiczny wypadek na moście w budowie. Czy nawigacja jest winna? Studium przypadków

Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Zbigniew Cieślak
Radca prawny
nawigacja, samochód
nawigacja, samochód
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Gdy technologia i infrastruktura zawodzą: Tragiczny wypadek na moście w budowie. Kierowca jechał zgodnie ze wskazaniami nawigacji. Czy nawigacja jest winna? Studium przypadków. Jaka jest odpowiedzialność kierowcy?

Rozbity samochód leżący u podnóża mostu w budowie, który spadł z wysokości kilkunastu metrów. W wyniku upadku zginęli pasażerowie. Kierowca jechał zgodnie ze wskazaniami nawigacji. To tragiczne zdarzenie stawia przede wszystkim pytania dotyczące roli technologii, odpowiedzialności kierowcy i stanu infrastruktury drogowej. Jakie informacje mogłyby pomóc w jednoznacznej ocenie prawnej tej sytuacji?

REKLAMA

REKLAMA

Zaufanie do technologii - czy nawigacja jest winna?

Prowadzenie pojazdu według wskazań nawigacji stało się współcześnie normą. Kierowcy coraz częściej polegają na systemach nawigacyjnych w kwestii wytyczania optymalnych tras, nie tylko w miastach, gdzie infrastruktura jest skomplikowana, a ruch drogowy intensywny. 

Z sytuacji opisanej w przypadku rozbitego samochodu wynika, że kierowca poruszał się zgodnie z wskazaniami nawigacji. Zatem pierwsze pytanie, które nasuwa się w kontekście tego zdarzenia, to: czy nawigacja wskazała właściwą drogę?

Niestety, brak szczegółowych informacji dotyczących rodzaju używanej nawigacji wbudowanej w samochód, czy też z aplikacji mobilnej, np. zainstalowanej w telefonie. Jeśli była to nawigacja wbudowana w samochód, a jej oprogramowanie było zaktualizowane, to jest duże prawdopodobieństwo, że system wytyczył trasę zgodnie z obowiązującą infrastrukturą. Jeśli natomiast kierowca korzystał z aplikacji mobilnej, istnieje ryzyko, że aplikacja nie była zaktualizowana, a co za tym idzie, mogła wyświetlać błędne informacje.

REKLAMA

Dla pełnej oceny prawnej konieczne byłyby następujące informacje:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Rodzaj nawigacji – czy była to nawigacja wbudowana w pojazd, czy aplikacja mobilna?
  • Aktualizacja nawigacji – czy system nawigacyjny lub aplikacja były aktualizowane przez kierowcę?
  • Dokładność wskazań nawigacji – czy nawigacja wytyczała właściwą trasę w kontekście aktualnego stanu infrastruktury drogowej?

Powszechnie wiadomo, że nawigacje mogą czasami przekazywać błędne informacje, co jest doświadczeniem znanym wielu kierowcom. Producenci nawigacji nawet zachęcają do zgłaszania nieprawidłowości w działaniu ich produktów, co potwierdza, że nawigacje nie gwarantują nieprzerwanego i prawidłowego działania. Mimo że takie sytuacje bywają frustrujące, są one nieodłącznym elementem korzystania z technologii. Podobnie jak inne urządzenia elektroniczne, także nawigacje mogą ulec awarii, „zawiesić się” lub wskazywać nieaktualne dane. Możliwe, że rozwój technologii, zwłaszcza w obszarze pojazdów autonomicznych, przyczyni się do znacznego udoskonalenia systemów nawigacyjnych i zwiększenia ich niezawodności.

Odpowiedzialność kierowcy - zaufanie, ale ostrożność przede wszystkim

W tej sytuacji nasuwa się ogólna uwaga, iż kierowcy powinni zachować ostrożność i unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa. Nawet jeśli wskazania nawigacji były błędne, trudno uznać to za okoliczność wyłączającą odpowiedzialność kierowcy. Zgodnie z polskim prawem drogowym kierowcy są zobowiązani do zachowania ostrożności i dostosowania prędkości oraz zachowań do warunków na drodze. Art. 3 Prawa o ruchu drogowym[1]nakłada na uczestników ruchu drogowego obowiązek dbania o bezpieczeństwo nie tylko swoje, ale i innych uczestników. 

W kontekście rozbicia pojazdu i jego upadku z mostu, kierowca miał obowiązek zachować szczególną ostrożność. Nawet jeśli nawigacja wytyczyła nieprawidłową trasę, to kierowca powinien wykazać się odpowiednią czujnością i dostosować swoją jazdę do warunków panujących na drodze. Gdyby most był w budowie i nieoznakowany, kierowca powinien zachować szczególną ostrożność, a nawet wstrzymać jazdę, jeśli napotkałby na wątpliwości dotyczące drogi.

Naruszenie standardów bezpieczeństwa - odpowiedzialność zarządcy drogi

Kolejna ważną kwestią, którą należy rozważyć, jest stan infrastruktury drogowej. Z opisu sytuacji wynika, że na most, z którego pojazd spadł, był w budowie i nie miał żadnych zabezpieczeń, takich jak bariery ochronne. Jest to aż niewiarygodne, biorąc pod uwagę wysokość budowli. To poważne zaniedbanie, które może prowadzić do odpowiedzialności osób nadzorujących budowę na tym odcinku drogi. Niezależnie od tego, że most jest w budowie, to jednak zabezpieczenia są absolutnie niezbędne. 

Polska regulacja jest w tym zakresie bardzo restrykcyjna. Można wskazać na Prawo budowlane[2], akty wykonawcze, a w szczególności rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych[3],  rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach[4] oraz normy, w szczególności PN-EN 1317 ”Systemy ograniczające drogę”.

Brak barier może prowadzić do odpowiedzialności zarządcy drogi, jeśli zaniedbał kwestie bezpieczeństwa, a gdy jeszcze trwa budowa – inwestora i wykonawcy. Niezależnie od tego, w zależności od okoliczności konkretnej sprawy, brak barier bocznych na wysokim moście, powinien doprowadzić do wzmożenia ostrożności kierowcy, a nawet do zatrzymania pojazdu. 

Tragiczny wypadek na moście w budowie. Czy nawigacja jest winna?: wnioski

Aby dokonać jednoznacznej oceny prawnej tego zdarzenia, niezbędne byłoby uzyskanie dodatkowych informacji:

  • Rodzaj nawigacji i jej aktualność – czy wskazania nawigacji były zgodne z rzeczywistością drogową?
  • Dokładność i adekwatność infrastruktury drogowej – czy most był odpowiednio zabezpieczony, a stan budowy był prawidłowo oznakowany?
  • Zachowanie kierowcy – czy kierowca dostosował swoje zachowanie do warunków drogowych?

Bez tych danych trudno o pełną i jednoznaczną ocenę odpowiedzialności. Niemniej jednak, zarówno w kontekście technologii, jak i infrastruktury drogowej, widać, jak ważna jest zarówno odpowiedzialność kierowców, jak i dbałość o jakość i bezpieczeństwo dróg.

Autor: Radca Prawny Zbigniew Cieślak, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA