REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara za brak OC 2023. Podwyżka i to dwukrotna!

Kara za brak OC 2023. Podwyżka i to dwukrotna!
Kara za brak OC 2023. Podwyżka i to dwukrotna!
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kara za brak OC w roku 2023 wzrośnie i to... dwukrotnie. Tak, dwukrotnie. Czemu tak się stanie i jak wysokiego skoku opłaty można się spodziewać?

Od czego zależy kara za brak OC?

Kwestię wysokości kary za brak OC reguluje ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszy Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. A ta mówi wyraźnie, że wysokość opłaty zależy od najniższego wynagrodzenia obowiązującego w kraju w danym roku. W przypadku samochodów osobowych kara za brak OC to nawet 200 proc. najniższej krajowej. Dla aut ciężarowych, autobusów i ciągników samochodowych 300 proc.

REKLAMA

Ile w roku 2023 wyniesie kara za brak OC?

Uzależnienie kary za brak OC od minimalnego wynagrodzenia za pracę oznacza, że wraz ze wzrostem najniższej krajowej 1 stycznia, zmienia się też wysokość opłaty karnej nakładanej przez UFG. I rok 2023 będzie w tym przypadku wyjątkowy. Bo rząd planuje dwukrotną podwyżkę najniższej krajowej. Dwukrotnie zmieni się zatem również kara za brak OC 2023. O jakich kwotach mówimy? Na razie możemy omawiać tą kwestię szacunkowo na podstawie wstępnych deklaracji przedstawicieli rządu.

Kara za brak OC 2023. Konkretne kwoty

Rząd ma taki plan, aby od 1 stycznia 2023 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wyniosło 3383 zł. Od 1 lipca 2023 roku miałoby ono już wzrosnąć do 3450 zł. Mówimy oczywiście o kwotach brutto. A to oznacza, że kara za brak OC 2023 w przypadku samochodu osobowego wynosiłaby 6770 zł od 1 stycznia i 6900 zł od 1 lipca. Dziś opłata karna wynosi 6020 zł. To oznacza wzrost o odpowiednio 750 i 880 zł. W przypadku samochodów ciężarowych skok opłaty karnej jest jeszcze bardziej znaczący. Kara za brak OC w roku 2023 wzrośnie z 9030 zł do odpowiednio 10 150 i 10 350 zł.

Kary za brak OC w 2023 roku

Kary za brak OC w 2023 roku

Materiały prasowe Ubea.pl

Kara za brak OC 2023 może wzrosnąć jeszcze mocniej!

Na koniec podkreślamy jeszcze raz. Powyższe wyliczenia na razie są szacunkowe. Bo szacunkowy jest też wzrost najniższej krajowej. To że obecnie rządzący deklarują takie właśnie kwoty nie oznacza, że takie kwoty zaczną obowiązywać od roku 2023. Szczególnie że scenariuszy może być naprawdę wiele. "Nie można wykluczyć, że rząd jeszcze bardziej podniesie minimalne wynagrodzenie. Korekta w dół wydaje się mniej prawdopodobna" - uważa Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

REKLAMA

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

REKLAMA