REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara za brak OC 2023. Podwyżka i to dwukrotna!

Kara za brak OC 2023. Podwyżka i to dwukrotna!
Kara za brak OC 2023. Podwyżka i to dwukrotna!
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kara za brak OC w roku 2023 wzrośnie i to... dwukrotnie. Tak, dwukrotnie. Czemu tak się stanie i jak wysokiego skoku opłaty można się spodziewać?

Od czego zależy kara za brak OC?

Kwestię wysokości kary za brak OC reguluje ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszy Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. A ta mówi wyraźnie, że wysokość opłaty zależy od najniższego wynagrodzenia obowiązującego w kraju w danym roku. W przypadku samochodów osobowych kara za brak OC to nawet 200 proc. najniższej krajowej. Dla aut ciężarowych, autobusów i ciągników samochodowych 300 proc.

REKLAMA

Ile w roku 2023 wyniesie kara za brak OC?

Uzależnienie kary za brak OC od minimalnego wynagrodzenia za pracę oznacza, że wraz ze wzrostem najniższej krajowej 1 stycznia, zmienia się też wysokość opłaty karnej nakładanej przez UFG. I rok 2023 będzie w tym przypadku wyjątkowy. Bo rząd planuje dwukrotną podwyżkę najniższej krajowej. Dwukrotnie zmieni się zatem również kara za brak OC 2023. O jakich kwotach mówimy? Na razie możemy omawiać tą kwestię szacunkowo na podstawie wstępnych deklaracji przedstawicieli rządu.

Kara za brak OC 2023. Konkretne kwoty

Rząd ma taki plan, aby od 1 stycznia 2023 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wyniosło 3383 zł. Od 1 lipca 2023 roku miałoby ono już wzrosnąć do 3450 zł. Mówimy oczywiście o kwotach brutto. A to oznacza, że kara za brak OC 2023 w przypadku samochodu osobowego wynosiłaby 6770 zł od 1 stycznia i 6900 zł od 1 lipca. Dziś opłata karna wynosi 6020 zł. To oznacza wzrost o odpowiednio 750 i 880 zł. W przypadku samochodów ciężarowych skok opłaty karnej jest jeszcze bardziej znaczący. Kara za brak OC w roku 2023 wzrośnie z 9030 zł do odpowiednio 10 150 i 10 350 zł.

Kary za brak OC w 2023 roku

Kary za brak OC w 2023 roku

Materiały prasowe Ubea.pl

Kara za brak OC 2023 może wzrosnąć jeszcze mocniej!

Na koniec podkreślamy jeszcze raz. Powyższe wyliczenia na razie są szacunkowe. Bo szacunkowy jest też wzrost najniższej krajowej. To że obecnie rządzący deklarują takie właśnie kwoty nie oznacza, że takie kwoty zaczną obowiązywać od roku 2023. Szczególnie że scenariuszy może być naprawdę wiele. "Nie można wykluczyć, że rząd jeszcze bardziej podniesie minimalne wynagrodzenie. Korekta w dół wydaje się mniej prawdopodobna" - uważa Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA