REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepisy ruchu drogowego do zmiany - projekty ustaw

Tomasz Korniejew
Generalna Inspekcja Ruchu Drogowego fot. ITD
Generalna Inspekcja Ruchu Drogowego fot. ITD

REKLAMA

REKLAMA

Kluby parlamentarne PO, PiS, SLD i SP złożyły projekty ustaw odnoszących się do przepisów o ruchu drogowym. Posłowie zdecydują m.in. o tym czy większość fotoradarów zniknie z polskich dróg.

Projekty nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym

Według projektu Solidarnej Polski z polskich dróg zniknęłoby ok. 80% fotoradarów. Urządzenia fotografujące przekroczenie prędkości zostałyby tylko tam, gdzie faktycznie poprawiają bezpieczeństwo. Ponadto partia domaga się stworzenia rezerwy celowej "Fundusz Poszkodowanych w Wypadkach Komunikacyjnych", która byłaby finansowana z mandatów pochodzących ze zdjęć z fotoradarów.

REKLAMA

Z kolei Prawo i Sprawiedliwość w swoim projekcie zakłada, że fotoradary mogłyby być ustawiane tylko w miejscach szczególnie niebezpiecznych, przy czym za miejsca szczególnie niebezpieczne uznaje odcinki dróg publicznych nie krótsze niż 1000 m, na których w ciągu ostatnich pięciu lat doszło do co najmniej 10 wypadków spowodowanych przekroczeniem prędkości.

Zobacz też: Wymiana praw jazdy - niezgodna z konstytucją?

REKLAMA

Oprócz tego PiS chce, aby ITD zostało pozbawione prawa rejestracji naruszenia przepisów wszelkimi urządzeniami rejestrującymi takowe bez względu na to, czy są to urządzenia stacjonarne, przenośne, czy zamontowane na wszelkiego rodzaju pojazdach i statkach. Pieniądze z mandatów mają zostać przekazane na utrzymanie i rozwój infrastruktury drogowej.

Sojusz Lewicy Demokratycznej proponuje ukrócenie praktyki ustawiania fotoradarów przez gminy w celach zarobkowych, określa też minimalne odległości między fotoradarami i zakłada że pieniądze z mandatów z fotoradarów powinny być przekazywane na Krajowy Fundusz Drogowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Zmiany w przepisach dotyczących przeglądów technicznych

Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych

Do nowelizacji ustawy o drogach publicznych odnoszą się propozycje PO. W myśl projektu dochody z mandatów nałożonych przez ITD mają być w całości przekazywane na Krajowy Fundusz Drogowy z przeznaczeniem na działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Projekt Platformy Obywatelskiej zakłada również przeniesienie kosztów związanych z utrzymywaniem stacjonarnych fotoradarów z budżetu państwa na Krajowy Fundusz Drogowy.

Źródło: PAP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA