REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy sposób na uchylenie się od mandatu

Subskrybuj nas na Youtube
Okazać się może, że większość mandatów wystawionych na podstawie zdjęć z fotoradarów, była wystawiona nielegalnie. fot. Mototarget
Okazać się może, że większość mandatów wystawionych na podstawie zdjęć z fotoradarów, była wystawiona nielegalnie. fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Do tej pory były różne metody na uniknięcie kary. Podważano zdjęcia na których nie było wyraźnie widać twarzy kierowcy lub takie, które były zrobione przez urządzenia nieprawidłowo oznakowane. Powodem do podważenia decyzji było również nieaktualne świadectwo legalizacji. Okazuje się jednak, że do listy może dojść następny punkt – legalizacja większości fotoradarów następuje niezgodnie z procedurą.

– Takie przyrządy powinny być legalizowane w miejscach wykonania pomiarów, a nie w siedzibach urzędów dokonujących legalizacji. Dlatego zdjęcia zrobione przez przewoźne fotoradary powinny być podważane przez sądy, a przeciwko używającym je funkcjonariuszom powinny zostać wszczęte postępowania o naruszenie prawa – twierdzi Tadeusz Pepliński, prezes Stowarzyszenia Bezprawiu i Korupcji STOP.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Międzynarodowa inicjatywa na rzecz bezpieczeństwa

Po dokładnej analizie przepisów ustawy o miarach i rozporządzenia w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych, Stowarzyszenie stwierdza:

Straż gminna, ew. inny podmiot wnioskujący o legalizację przenośnego fotoradaru, powinien przedłożyć go organom, które mają prawo do dokonania legalizacji. W momencie, kiedy przepisy wskazują, że urządzenie musi być zbadane na miejscu jego instalacji lub miejscu użytkowania, trzeba takie miejsce wskazać.

REKLAMA

Zobacz też: Ubezpieczenia: zaoszczędzisz przeglądając oferty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Przedstawione w załącznikach nr 5 i 7 rozporządzenia wzory świadectw legalizacyjnych przewidują, że urząd miar musi określić w nich dokładnie przedmiot legalizacji wraz z charakterystyką przyrządu, w tym z miejscem zainstalowania lub użytkowania – podkreśla Tadeusz Pepliński.  W świadectwach straż gminnych, nie ma określonego  miejsca, w którym urządzenia mają być ustawione. Wiadomo zatem, że badanie nie zostało przeprowadzone w miejscu użytkowania fotoradaru.

Legalizacja przyrządu pomiarowego może również stracić ważność. Dzieje się tak gdy fotoradar przestał spełniać wymogi techniczne, zostanie uszkodzony, lub zniszczone zostaną zabezpieczające go plomby. Tak samo, legalizacja traci ważność, gdy urządzenie zostaje przeniesione z miejsca, w którym została (a przynajmniej powinna zostać) przeprowadzona legalizacja urządzenia.

Zobacz też: Volkswagen najbezpieczniejszy według Amerykanów

Główny Urząd Miar nie zgadza się z opinią Stowarzyszenia BiK STOP. Według urzędu, legalizacja urządzenia, nie musi następować w miejscu zainstalowania lub użytkowania urządzenia. Obowiązku takiego nie nakładają bowiem przepisy.

W najbliższym czasie sprawa ma być przekazana do prokuratury.

Więcej o tym można przeczytać tutaj:

http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/564643,mandaty_do_podwazenia_prokurator_sprawdzi_legalnosc_fotoradarow.html

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA