REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy sposób na uchylenie się od mandatu

Okazać się może, że większość mandatów wystawionych na podstawie zdjęć z fotoradarów, była wystawiona nielegalnie. fot. Mototarget
Okazać się może, że większość mandatów wystawionych na podstawie zdjęć z fotoradarów, była wystawiona nielegalnie. fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Do tej pory były różne metody na uniknięcie kary. Podważano zdjęcia na których nie było wyraźnie widać twarzy kierowcy lub takie, które były zrobione przez urządzenia nieprawidłowo oznakowane. Powodem do podważenia decyzji było również nieaktualne świadectwo legalizacji. Okazuje się jednak, że do listy może dojść następny punkt – legalizacja większości fotoradarów następuje niezgodnie z procedurą.

– Takie przyrządy powinny być legalizowane w miejscach wykonania pomiarów, a nie w siedzibach urzędów dokonujących legalizacji. Dlatego zdjęcia zrobione przez przewoźne fotoradary powinny być podważane przez sądy, a przeciwko używającym je funkcjonariuszom powinny zostać wszczęte postępowania o naruszenie prawa – twierdzi Tadeusz Pepliński, prezes Stowarzyszenia Bezprawiu i Korupcji STOP.

REKLAMA

Zobacz też: Międzynarodowa inicjatywa na rzecz bezpieczeństwa

Po dokładnej analizie przepisów ustawy o miarach i rozporządzenia w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych, Stowarzyszenie stwierdza:

Straż gminna, ew. inny podmiot wnioskujący o legalizację przenośnego fotoradaru, powinien przedłożyć go organom, które mają prawo do dokonania legalizacji. W momencie, kiedy przepisy wskazują, że urządzenie musi być zbadane na miejscu jego instalacji lub miejscu użytkowania, trzeba takie miejsce wskazać.

Zobacz też: Ubezpieczenia: zaoszczędzisz przeglądając oferty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

– Przedstawione w załącznikach nr 5 i 7 rozporządzenia wzory świadectw legalizacyjnych przewidują, że urząd miar musi określić w nich dokładnie przedmiot legalizacji wraz z charakterystyką przyrządu, w tym z miejscem zainstalowania lub użytkowania – podkreśla Tadeusz Pepliński.  W świadectwach straż gminnych, nie ma określonego  miejsca, w którym urządzenia mają być ustawione. Wiadomo zatem, że badanie nie zostało przeprowadzone w miejscu użytkowania fotoradaru.

Legalizacja przyrządu pomiarowego może również stracić ważność. Dzieje się tak gdy fotoradar przestał spełniać wymogi techniczne, zostanie uszkodzony, lub zniszczone zostaną zabezpieczające go plomby. Tak samo, legalizacja traci ważność, gdy urządzenie zostaje przeniesione z miejsca, w którym została (a przynajmniej powinna zostać) przeprowadzona legalizacja urządzenia.

Zobacz też: Volkswagen najbezpieczniejszy według Amerykanów

Główny Urząd Miar nie zgadza się z opinią Stowarzyszenia BiK STOP. Według urzędu, legalizacja urządzenia, nie musi następować w miejscu zainstalowania lub użytkowania urządzenia. Obowiązku takiego nie nakładają bowiem przepisy.

W najbliższym czasie sprawa ma być przekazana do prokuratury.

Więcej o tym można przeczytać tutaj:

http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/564643,mandaty_do_podwazenia_prokurator_sprawdzi_legalnosc_fotoradarow.html

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA