REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w OC - koniec, czy początek dyskryminacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Mężczyźni płacą obecnie znacznie wyższe składki OC niż kobiety, co zostało uznane za dyskryminację, jak donosi serwis wyborcza.biz. Trybunał Sprawiedliwości żąda zmiany przepisów, decyzja wzbudza jednak wątpliwości, a ubezpieczyciele gorąco protestują.

Na rynku ubezpieczeń panują specyficzne zasady - przy wyliczaniu składek brane są pod uwagę rozmaite czynniki ryzyka, co powoduje że składki znacznie różnią się w zależności od wieku, płci, czy miejsca zamieszkania klienta. Dlatego młodzi kierowcy płacą nawet dwadzieścia razy wyższe OC niż pięćdziesięciolatkowie, gdyż statystycznie powodują więcej wypadków.

REKLAMA

Zobacz też: Jaka kara za brak OC?

REKLAMA

Kobiety według statystyk jeżdżą bezpieczniej i rzadziej łamią przepisy, ich składki OC są więc niższe nawet o 40%. Panie mogą również liczyć na tańsze ubezpieczenie na życie, ponieważ statystycznie żyją dłużej. Zapłacą jednak więcej za ubezpieczenie zdrowotne, jako że częściej od mężczyzn korzystają z usług specjalistów. 

Do tej pory Unia Europejska dopuszczała istnienie kryterium płci, jeśli przedstawiono odpowiednie wyliczenia statystyczne na ten temat. Przepisy dotyczące OC zaskarżyło jednak do Trybunału Sprawiedliwości belgijskie stowarzyszenie konsumentów Test-Achats. Trybunał orzekł jednoznacznie - wyznaczanie składek ze względu na płeć musi zostać zniesione.

Ubezpieczyciele mają czas do 21 grudnia 2012 na wprowadzenie zmian, przeciw którym już teraz protestują. Będą musieli ponieść szereg kosztów, związanych z ponownym wyliczeniem składek, zmianami umów, marketingiem i reklamą. Przewidują wzrost składek w całej UE. Również Polska Izba Ubezpieczeń skrytykowała decyzję Trybunału, jako naruszającą dobro klienta, który powinien mieć możliwość nabycia produktów ubezpieczeniowych dostosowanych do jego potrzeb, przy ryzyku wykalkulowanym w oparciu o niezbędne informacje statystyczne. Według ubezpieczycieli, płeć do takich właśnie informacji należy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nie zarejestrujesz auta z kierownicą po prawej stronie

Decyzja Trybunału położy kres dyskryminacji mężczyzn, pojawiają się jednak wątpliwości, czy dyskryminowane nie będą teraz kobiety, zmuszone płacić więcej, choć powodują mniej wypadków. Powstał także precedens, który może mieć daleko idące konsekwencje, bo jeśli w przyszłości za dyskryminację zostaną uznane także inne czynniki ryzyka, jak np. wiek, naruszony może zostać cały system ubezpieczeń. 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA