REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nissan chce produkować prąd z... bioetanolu. Testy ogniwa na paliwo E100 trwają

oprac. Kuba Brzeziński
Nissan chce produkować prąd z... bioetanolu. Testy ogniwa na paliwo E100 trwają
Nissan chce produkować prąd z... bioetanolu. Testy ogniwa na paliwo E100 trwają
yoshitoyanagida
Materiały prasowe Nissan

REKLAMA

REKLAMA

Nissan stworzył stałotlenkowe ogniwo paliwowe (SOFC) na bioetanol. Stacjonarny system ma proste zadanie. Zajmie się... produkcją energii elektrycznej z w pełni ekologicznego paliwa. Kiedy takie generatory mogłyby wejść do użytku?

W 2016 roku Nissan stał się pierwszym producentem samochodów na świecie, który opracował pojazd napędzany stałotlenkowym ogniwem paliwowym (SOFC) na bioetanol. Zdobyte wtedy doświadczenia teraz procentują. Procentują nowym systemem, który Japończycy zaczynają właśnie testować.

REKLAMA

REKLAMA

Ogniwo na paliwo E100 ma sprawność energetyczną 70 proc.

SOFC można z powodzeniem łączyć z reformerami, które działają w wysokich temperaturach i mogą wytwarzać energię elektryczną w reakcji z wodorem uzyskanym w wyniku reformingu różnego rodzaju paliw reagujących z tlenem, w tym etanolu, gazu ziemnego i gazu LP. Wysoka temperatura sprzyja dużej aktywności katalitycznej, dzięki czemu ogniwa SOFC osiągają wysoką sprawność energetyczną – na poziomie 70 proc. – w porównaniu do 60 proc. w przypadku ogniw paliwowych z elektrolitem polimerowym (PEFC).

Rozwój ogniwa opartego na metalu, które jest składnikiem stosu SOFC, pomoże w przyszłości zwiększyć wytrzymałość ogniw. Pozwoli to skrócić czas rozruchu i wyłączenia, a także dostosować pracę do obciążenia i reagować na nagłe wahania zapotrzebowania na moc. Takie rozwiązanie umożliwi efektywne działanie układów SOFC w przyszłości, kiedy, zgodnie z przewidywaniami, będą one wykorzystywały paliwa odnawialne.

Nissan chce produkować prąd z... bioetanolu. Testy ogniwa na paliwo E100 trwają

Nissan chce produkować prąd z... bioetanolu. Testy ogniwa na paliwo E100 trwają

Materiały prasowe Nissan

Kiedy ogniwo Nissana mogłoby wejść do szerokiego użytkowania?

W zakładach Nissana w Tochigi w Japonii rozpoczęły się testy mające na celu zwiększenie zdolności wytwarzania energii na pełną skalę w 2030 roku. To raz. Dwa pozostaje też kwestia wykorzystania energii produkowanej przez nie. Odbiornikami mogą być m.in. baterie samochodów elektrycznych, ale także instalacje w domach czy firmach. Pole zastosowania instalacji jest naprawdę szerokie.

REKLAMA

Ogniwo paliwowe emituje CO2. Produkcja bioetanolu jednak zeruje emisję

Stacjonarny system produkcji energii będzie zasilany bioetanolem produkowanym z sorgo, który został opracowany wspólnie z Binex Inc. Realizacja masowej produkcji paliwa rozpocznie się w 2025 roku. Choć bioetanol z sorgo emituje CO2 podczas produkcji energii w SOFC, gaz ten jest pochłaniany z atmosfery w procesie wzrostu sorgo, co przyczynia się do osiągnięcia neutralności cyklu pod względem emisji dwutlenku węgla. Wzrost emisji CO2 jest skutecznie redukowany do zera.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nissan chce produkować prąd z... bioetanolu. Testy ogniwa na paliwo E100 trwają

Nissan chce produkować prąd z... bioetanolu. Testy ogniwa na paliwo E100 trwają

Materiały prasowe Nissan

Z czego produkuje się paliwo E100? Produktem jest sorgo

Sorgo to jednoroczna roślina zielna z rodziny traw, która charakteryzuje się szybkim wzrostem i umożliwia zbiory po około 3 miesiącach. Odpowiednie warunki uprawy pozwalają na wielokrotne zbiory w ciągu roku. Ze względu na zdolność przystosowania się do zimnych i suchych regionów roślina może być uprawiana w wielu regionach i na różnych glebach.

Łodyga jest wykorzystywana jako surowiec do produkcji etanolu, a jadalną częścią rośliny jest ziarno. Oznacza to, że produkcja biopaliw nie stanowi konkurencji dla produkcji żywności. Pozostałości łodyg po prasowaniu mogą być również wykorzystywane do produkcji energii z biomasy.

 

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA