REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik V6, ale na wodór. Motory typu V nie muszą wymierać. Toyota ma pomysł

silnik benzynowy V6 z wtryskiem wodoru Toyota, Toyota Hiace Hydrogen
Silnik V6, ale na wodór. Motory typu V nie muszą wymierać. Toyota ma pomysł
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Normy emisji spalin powoli zabijają silniki V6 i V8. Tak wcale jednak nie musi być. Toyota ma pomysł na ich ratunek. Zaprezentowała właśnie motor V6 zasilany bezpośrednio wtryskiwanym sprężonym wodorem.

Wodór oznacza drogą technologię? Jeżeli wykorzystuje się je do pracy w ogniwie paliwowym, z pewnością może być w tym wiele racji. Toyota ma jednak inny pomysł. Marka pracuje nad adaptacją silników spalinowych do korzystania z wodoru jako paliwa.

REKLAMA

REKLAMA

Na czym polega i co daje zasilanie silnika benzynowego wodorem?

Koncepcja jest dość prosta. Silnik benzynowy należy zmodyfikować i przystosować do zasilania paliwem alternatywnym. Zupełnie tak, jak robi się to w przypadku instalacji LPG. Sprężony wodór jest wtryskiwany bezpośrednio do cylindrów. Tam następuje zapłon mieszanki. Skutek? Emisja CO2 takiego procesu spalania jest praktycznie zerowa. Silnik wytwarza jedynie niewielkie ilości tlenków azotu (NOx). W efekcie bez większych trudności spełnia wymogi normy emisji Euro 6.

Pomysł narodził się w 2017 r. Od 2021 r. jest w fazie intensywnych testów. Idealnym przykładem jest GR Corolla H2 Concept. To model przygotowany do wyścigów, który zamiast benzyny, wytryskuje do cylindrów właśnie wodór. Kolejne koncepty to rajdowy GR Yarisa H2 Concept oraz rodzinna Corollę Cross H2 Concept.

silnik benzynowy V6 z wtryskiem wodoru Toyota, Toyota Hiace Hydrogen

Silnik V6, ale na wodór. Motory typu V nie muszą wymierać. Toyota ma pomysł

Toyota

Wodorowy Hiace ma 163 konie i napęd na tylne koła

Kolejnym krokiem jest nowy koncept opracowany na bazie Toyoty Hiace przez inżynierów marki z Australii. W pierwszej kolejności wymontowali oni silnik benzynowy V6 z Land Cruisera. Następnie zamontowali go w pojeździe dostawczym i dostosowali do zasilania wodorem. Motor oferuje 163 KM mocy i 354 Nm momentu obrotowego. Siła ta jest przenoszona na tylne koła za pośrednictwem dziesięciobiegowej przekładni automatycznej.

REKLAMA

Do magazynowania wodoru w Toyocie Hiace Hydrogen – identycznie jak w modelu Mirai – służą trzy zbiorniki umieszczone pod podłogą pojazdu. Zbiorniki jednocześnie nie zabierają przestrzeni wewnątrz auta. Dzięki temu zastosowanie tego napędu nie wpływa w żaden sposób na właściwości przewozowe i transportowe Hiace. Tak przygotowane auto wkrótce wejdzie do testów w normalnym ruchu drogowym. W pilotażowym programie będą uczestniczyć lokalni przedsiębiorcy w okolicach Melbourne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

silnik benzynowy V6 z wtryskiem wodoru Toyota, Toyota Hiace Hydrogen

Silnik V6, ale na wodór. Motory typu V nie muszą wymierać. Toyota ma pomysł

Toyota

silnik benzynowy V6 z wtryskiem wodoru Toyota, Toyota Hiace Hydrogen

Silnik V6, ale na wodór. Motory typu V nie muszą wymierać. Toyota ma pomysł

Toyota

silnik benzynowy V6 z wtryskiem wodoru Toyota, Toyota Hiace Hydrogen

Silnik V6, ale na wodór. Motory typu V nie muszą wymierać. Toyota ma pomysł

Toyota

silnik benzynowy V6 z wtryskiem wodoru Toyota, Toyota Hiace Hydrogen

Silnik V6, ale na wodór. Motory typu V nie muszą wymierać. Toyota ma pomysł

Toyota

silnik benzynowy V6 z wtryskiem wodoru Toyota, Toyota Hiace Hydrogen

Silnik V6, ale na wodór. Motory typu V nie muszą wymierać. Toyota ma pomysł

Toyota

silnik benzynowy V6 z wtryskiem wodoru Toyota, Toyota Hiace Hydrogen

Silnik V6, ale na wodór. Motory typu V nie muszą wymierać. Toyota ma pomysł

Toyota

silnik benzynowy V6 z wtryskiem wodoru Toyota, Toyota Hiace Hydrogen

Silnik V6, ale na wodór. Motory typu V nie muszą wymierać. Toyota ma pomysł

Toyota

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA