REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik V6, ale na wodór. Motory typu V nie muszą wymierać. Toyota ma pomysł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
silnik benzynowy V6 z wtryskiem wodoru Toyota, Toyota Hiace Hydrogen
Silnik V6, ale na wodór. Motory typu V nie muszą wymierać. Toyota ma pomysł
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Normy emisji spalin powoli zabijają silniki V6 i V8. Tak wcale jednak nie musi być. Toyota ma pomysł na ich ratunek. Zaprezentowała właśnie motor V6 zasilany bezpośrednio wtryskiwanym sprężonym wodorem.

Wodór oznacza drogą technologię? Jeżeli wykorzystuje się je do pracy w ogniwie paliwowym, z pewnością może być w tym wiele racji. Toyota ma jednak inny pomysł. Marka pracuje nad adaptacją silników spalinowych do korzystania z wodoru jako paliwa.

REKLAMA

REKLAMA

Na czym polega i co daje zasilanie silnika benzynowego wodorem?

Koncepcja jest dość prosta. Silnik benzynowy należy zmodyfikować i przystosować do zasilania paliwem alternatywnym. Zupełnie tak, jak robi się to w przypadku instalacji LPG. Sprężony wodór jest wtryskiwany bezpośrednio do cylindrów. Tam następuje zapłon mieszanki. Skutek? Emisja CO2 takiego procesu spalania jest praktycznie zerowa. Silnik wytwarza jedynie niewielkie ilości tlenków azotu (NOx). W efekcie bez większych trudności spełnia wymogi normy emisji Euro 6.

Pomysł narodził się w 2017 r. Od 2021 r. jest w fazie intensywnych testów. Idealnym przykładem jest GR Corolla H2 Concept. To model przygotowany do wyścigów, który zamiast benzyny, wytryskuje do cylindrów właśnie wodór. Kolejne koncepty to rajdowy GR Yarisa H2 Concept oraz rodzinna Corollę Cross H2 Concept.

silnik benzynowy V6 z wtryskiem wodoru Toyota, Toyota Hiace Hydrogen

Silnik V6, ale na wodór. Motory typu V nie muszą wymierać. Toyota ma pomysł

Toyota

Wodorowy Hiace ma 163 konie i napęd na tylne koła

Kolejnym krokiem jest nowy koncept opracowany na bazie Toyoty Hiace przez inżynierów marki z Australii. W pierwszej kolejności wymontowali oni silnik benzynowy V6 z Land Cruisera. Następnie zamontowali go w pojeździe dostawczym i dostosowali do zasilania wodorem. Motor oferuje 163 KM mocy i 354 Nm momentu obrotowego. Siła ta jest przenoszona na tylne koła za pośrednictwem dziesięciobiegowej przekładni automatycznej.

REKLAMA

Do magazynowania wodoru w Toyocie Hiace Hydrogen – identycznie jak w modelu Mirai – służą trzy zbiorniki umieszczone pod podłogą pojazdu. Zbiorniki jednocześnie nie zabierają przestrzeni wewnątrz auta. Dzięki temu zastosowanie tego napędu nie wpływa w żaden sposób na właściwości przewozowe i transportowe Hiace. Tak przygotowane auto wkrótce wejdzie do testów w normalnym ruchu drogowym. W pilotażowym programie będą uczestniczyć lokalni przedsiębiorcy w okolicach Melbourne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

silnik benzynowy V6 z wtryskiem wodoru Toyota, Toyota Hiace Hydrogen

Silnik V6, ale na wodór. Motory typu V nie muszą wymierać. Toyota ma pomysł

Toyota

silnik benzynowy V6 z wtryskiem wodoru Toyota, Toyota Hiace Hydrogen

Silnik V6, ale na wodór. Motory typu V nie muszą wymierać. Toyota ma pomysł

Toyota

silnik benzynowy V6 z wtryskiem wodoru Toyota, Toyota Hiace Hydrogen

Silnik V6, ale na wodór. Motory typu V nie muszą wymierać. Toyota ma pomysł

Toyota

silnik benzynowy V6 z wtryskiem wodoru Toyota, Toyota Hiace Hydrogen

Silnik V6, ale na wodór. Motory typu V nie muszą wymierać. Toyota ma pomysł

Toyota

silnik benzynowy V6 z wtryskiem wodoru Toyota, Toyota Hiace Hydrogen

Silnik V6, ale na wodór. Motory typu V nie muszą wymierać. Toyota ma pomysł

Toyota

silnik benzynowy V6 z wtryskiem wodoru Toyota, Toyota Hiace Hydrogen

Silnik V6, ale na wodór. Motory typu V nie muszą wymierać. Toyota ma pomysł

Toyota

silnik benzynowy V6 z wtryskiem wodoru Toyota, Toyota Hiace Hydrogen

Silnik V6, ale na wodór. Motory typu V nie muszą wymierać. Toyota ma pomysł

Toyota

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA