Test hamowania opon stanie się... elektryczny i autonomiczny!
REKLAMA
REKLAMA
- Test hamowania opon i autonomiczny pojazd
- Pojazd do testowania hamowania opon pozwala na precyzyjny pomiar
- Autonomiczny pojazd testowy i nowoczesny tor
- Test hamowania opon to dopiero początek prób
Test hamowania opon i autonomiczny pojazd
O klasie opony świadczy jej przyczepność, ale i utrzymywanie trakcji w czasie hamowania. A skoro test hamowania jest tak kluczowy, Continental postanowił wynieść tą próbę na nowy poziom. Tym nowym poziomem jest nowy pojazd testowy, a konkretnie AVA, czyli Analytic Vehicle AIBA. AVA jest elektryczna, autonomiczna i najeżona czujnikami. Dzięki temu umożliwia precyzyjne monitorowanie właściwości przyczepności i drogi hamowania opon podczas manewrów spowalniania na suchej i mokrej nawierzchni.
REKLAMA
Pojazd do testowania hamowania opon pozwala na precyzyjny pomiar
AVA określa jakie siły mają oddziaływać na oponę w różnych fazach poślizgu. To tzw. krzywe poślizgu µ, które możemy precyzyjnie odtwarzać. Dzięki technologii pomiarowej mierzymy wszystkie siły, które działają między oponą, a powierzchnią drogi podczas hamowania. Możemy jeszcze dokładniej porównać nasze opony i różne kompozycje mieszanki i zoptymalizować je pod kątem specjalnych zastosowań - wyjaśnia Meletis Xigakis, który jest odpowiedzialny za globalne testy opon w firmie Continental.
Autonomiczny pojazd testowy i nowoczesny tor
Na tym zalety AVA się jednak nie kończą. Bo pojazd za pomocą ustawień pozwala na przeprowadzanie testu hamowania opon niezależnie od specyfiki pojazdu. To raz. Dwa najnowocześniejszy samochód testowy do ogumienia na świecie porusza się po równie nowoczesnym torze. Ma on 75 metrów długości, znajduje się w hali o długości 350 metrów i szerokości 30 metrów, która jest klimatyzowana i dysponuje systemem wymiennych nawierzchni. Na każdym odcinku może być aż pięć różnych typów. Ich wymiana odbywa się hydraulicznie.
Test hamowania opon to dopiero początek prób
Tak przygotowane środowisko stanie się dla Continentala podstawą do przeprowadzenia nawet 100 tys. prób rocznie. W ich czasie AVA rozpędzi się do 65 km/h. Wykorzysta do tego dwie osie napędowe. Po co zatem pojawia się trzecia? O ile osie napędowe zapewnią stałą prędkość, o tyle trzecia pozwoli na przeprowadzenie próby hamowania. W jaki sposób AVA zatrzyma się? Zadecyduje o tym układ hamulcowy typu Brake-by-Wire firmy Continental. Testy hamowania opony prowadzone przy użyciu AVA jedynie uzupełnią dotychczasowy wachlarz testów Continentala. Nowe modele każdego roku pokonują w sumie 25 mln kilometrów, czyli 625 razy objeżdżają dookoła cały świat.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.