REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

V2X w samochodzie. Auto stanie się... komunikatorem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
V2X w samochodzie. Auto stanie się... komunikatorem
V2X w samochodzie. Auto stanie się... komunikatorem
Osram

REKLAMA

REKLAMA

V2X w samochodzie? To technologia, która umożliwia autom komunikowanie się między sobą i z otoczeniem. Samochody będą przewidywać i ostrzegać.

Twój samochód też może być... "nieustraszony"!

Kierowcy pamiętający lata 90. XX wieku, z pewnością pamiętają emisję amerykańskiego serialu "Nieustraszony". Jego główny bohater – Michael Knight, walczył z przestępczością razem ze swoim partnerem – inteligentnym i mówiącym autem K.I.T.T. I choć przez lata żyjący i myślący samochód mógł się wydawać jedynie fikcją scenarzystów, teraz pojawiają się podobne możliwości. A wszystko za sprawą technologii V2X.

REKLAMA

Na czym ma polegać V2X w samochodzie?

V2X w samochodzie polega na tym, że auto za sprawą specjalnych modułów komunikacyjnych może zbierać informacje od innych pojazdów i z otoczenia. A dane takie mogą się przydać na wiele sposobów. I pierwszym z nich jest możliwość odczytywania serii danych o ruchu drogowym. Pojazd jest w stanie poinformować kierowcą o zatorze, wypadku czy nawet przyszłym wypadku. Poza tym auto ostrzeże o zbliżaniu się do ostrego łuku czy ryzyku utraty kontroli nad autem. To poprawi nie tylko płynność ruchu drogowego, ale i poziom bezpieczeństwa.

V2X potrafi się też zachowywać jak kumpel, z którym można swobodnie się komunikować!

V2X w samochodzie to też bezpieczeństwo

REKLAMA

Oczywiście V2X w samochodzie ma jeszcze więcej zastosowań. Pozwala skorzystać z takich funkcji, jak tempomat i system ostrzegania o nieplanowanej zmianie kierunku jazdy. Dodatkowo zawiera technologię vehicle-to-grid, sprawiającą że akumulatory w aucie elektrycznym mogą oddawać energię do sieci energetycznej, w przypadku posiadania jej nadwyżki.

Pula danych zgromadzonych w trakcie jazdy może być wykorzystana do identyfikacji wzorców ruchu i tworzenia profili kierowców. Dzięki temu kierowca jest dodatkowo zabezpieczony, nawet w przypadku awarii. W takiej sytuacji są uruchamiane alarmy, aby cyfrowe i mechaniczne komponenty pojazdu mogły się samoczynnie dostosować - dodaje Mishra, którego zespół otworzył w tym roku centrum badawczo-rozwojowe w Krakowie – LTTS Kraków, ze specjalizacją w zakresie sektora motoryzacyjnego oraz mobility.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za sprawą V2X powstanie pierwsze auto autonomiczne

Tak szeroki zakres możliwości V2X w samochodzie stanowi prawdopodobnie furtkę do stworzenia pierwszego w pełni autonomicznego pojazdu. W tym przypadku szczególnie kluczowa jest bowiem komunikacja. Jak będzie realizowana? Podstawową technologią wymiany danych może być sieć WLAN lub komórkowa. I drugie z rozwiązań z pewnością okaże się pomysłem przełomowym, szczególnie w dobie nowoczesnych sieci korzystających z infrastruktury 5G.

Ile lat potrzebuje technologia V2X w samochodzie?

V2X w samochodzie nawet dziś brzmi abstrakcyjnie. I poniekąd technologia abstrakcyjna jest. Bo według specjalistów do jej pełnego wdrożenia i dopracowania potrzeba jeszcze mniej więcej dekady. A jednym z kluczowych zagadnień do dopracowania jest kwestia cyfrowego bezpieczeństwa. Aby zapobiec cyberprzestępstwom ukierunkowanym na auta autonomiczne, należy zapewnić zgodność ich oprogramowania ze standardami kontroli danych. A do tego jak twierdzą specjaliści LTTS, należy także zmierzyć się z zagrożeniem związanym z redundancją technologii.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA