REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

V2X w samochodzie. Auto stanie się... komunikatorem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
V2X w samochodzie. Auto stanie się... komunikatorem
V2X w samochodzie. Auto stanie się... komunikatorem
Osram

REKLAMA

REKLAMA

V2X w samochodzie? To technologia, która umożliwia autom komunikowanie się między sobą i z otoczeniem. Samochody będą przewidywać i ostrzegać.

Twój samochód też może być... "nieustraszony"!

Kierowcy pamiętający lata 90. XX wieku, z pewnością pamiętają emisję amerykańskiego serialu "Nieustraszony". Jego główny bohater – Michael Knight, walczył z przestępczością razem ze swoim partnerem – inteligentnym i mówiącym autem K.I.T.T. I choć przez lata żyjący i myślący samochód mógł się wydawać jedynie fikcją scenarzystów, teraz pojawiają się podobne możliwości. A wszystko za sprawą technologii V2X.

REKLAMA

Na czym ma polegać V2X w samochodzie?

V2X w samochodzie polega na tym, że auto za sprawą specjalnych modułów komunikacyjnych może zbierać informacje od innych pojazdów i z otoczenia. A dane takie mogą się przydać na wiele sposobów. I pierwszym z nich jest możliwość odczytywania serii danych o ruchu drogowym. Pojazd jest w stanie poinformować kierowcą o zatorze, wypadku czy nawet przyszłym wypadku. Poza tym auto ostrzeże o zbliżaniu się do ostrego łuku czy ryzyku utraty kontroli nad autem. To poprawi nie tylko płynność ruchu drogowego, ale i poziom bezpieczeństwa.

V2X potrafi się też zachowywać jak kumpel, z którym można swobodnie się komunikować!

V2X w samochodzie to też bezpieczeństwo

REKLAMA

Oczywiście V2X w samochodzie ma jeszcze więcej zastosowań. Pozwala skorzystać z takich funkcji, jak tempomat i system ostrzegania o nieplanowanej zmianie kierunku jazdy. Dodatkowo zawiera technologię vehicle-to-grid, sprawiającą że akumulatory w aucie elektrycznym mogą oddawać energię do sieci energetycznej, w przypadku posiadania jej nadwyżki.

Pula danych zgromadzonych w trakcie jazdy może być wykorzystana do identyfikacji wzorców ruchu i tworzenia profili kierowców. Dzięki temu kierowca jest dodatkowo zabezpieczony, nawet w przypadku awarii. W takiej sytuacji są uruchamiane alarmy, aby cyfrowe i mechaniczne komponenty pojazdu mogły się samoczynnie dostosować - dodaje Mishra, którego zespół otworzył w tym roku centrum badawczo-rozwojowe w Krakowie – LTTS Kraków, ze specjalizacją w zakresie sektora motoryzacyjnego oraz mobility.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za sprawą V2X powstanie pierwsze auto autonomiczne

Tak szeroki zakres możliwości V2X w samochodzie stanowi prawdopodobnie furtkę do stworzenia pierwszego w pełni autonomicznego pojazdu. W tym przypadku szczególnie kluczowa jest bowiem komunikacja. Jak będzie realizowana? Podstawową technologią wymiany danych może być sieć WLAN lub komórkowa. I drugie z rozwiązań z pewnością okaże się pomysłem przełomowym, szczególnie w dobie nowoczesnych sieci korzystających z infrastruktury 5G.

Ile lat potrzebuje technologia V2X w samochodzie?

V2X w samochodzie nawet dziś brzmi abstrakcyjnie. I poniekąd technologia abstrakcyjna jest. Bo według specjalistów do jej pełnego wdrożenia i dopracowania potrzeba jeszcze mniej więcej dekady. A jednym z kluczowych zagadnień do dopracowania jest kwestia cyfrowego bezpieczeństwa. Aby zapobiec cyberprzestępstwom ukierunkowanym na auta autonomiczne, należy zapewnić zgodność ich oprogramowania ze standardami kontroli danych. A do tego jak twierdzą specjaliści LTTS, należy także zmierzyć się z zagrożeniem związanym z redundancją technologii.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA