GP Europy: Alonso, fantastica!
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Początek wyścigu rozpoczął się od zaciętej walki już na drugim zakręcie, na którym Romain Grosjean wywalczył 3-cie miejsce. Świetnie wystartował także Kamui Kobayashi, który odnotował awans o trzy pozycje - z 7-go na 4-te miejsce. Najgorszy start zaliczył Nico Rosberg, który ruszając do wyścigu z 6-go pola startowego, spadł poza pierwszą dziesiątkę(11-te miejsce). Lewis Hamilton przez pierwsze dziesięć okrążeń, utrzymywał 2-gie miejsce wywalczone w kwalifikacjach, jednak jego tempo było znacznie słabsze od tego, które prezentował jadący za nim Grosjean i na 10-tym okrążeniu został pokonany w bezpośredniej walce przez młodego Francuza.
REKLAMA
Na tle całej stawki kierowców wyróżniało się jednak dwóch zawodników. Pierwszym z nich był prowadzący w wyścigu Sebastian Vettel, który po 10-okrążeniach, miał już ponad 10-sekundową przewagę nad drugim w klasyfikacji Grosjean( 1.Vettetel, 2.Grosjean, 3. Hamilton, 4. Kobayashi, 5. Maldonado, 6.Raikkonen, 7. Hulkenberg, 8. Alonso, 9. di Resta, 10. Massa).
Gwiazdą, która przyćmiła jednak osiągnięcia Vettela był Fernando Alonso, którego kamery praktycznie w ogóle nie opuszczały. Hiszpan, startujący na oponach wykonanych z miękkiej mieszanki, już po pierwszym okrążeniu przedarł się z 11-tego pola startowego na 8-miejsce. Po dwunastu okrążeniach zdołał wyprzedzić Hulkenberga, a po zjeździe Hamiltona do pit stopu i uporaniu się na tym samym okrążeniu z Pastorem Maldonado, był już 5-tym kierowcą w stawce. Gdy na 17-tym okrążeniu wyjechał od swoich mechaników na 9-tym miejscu, będąc wyposażonym w nowy komplet „miękkich” opon, na nowo rozpoczął walkę o punktowane miejsca. Najpierw wyprzedził Webbera i Sennę a chwilę później odarł z jakichkolwiek złudzeń Michaela Schumachera, awansując na 6-te miejsce.
Zobacz też: GP Monaco: Weber wygrywa i ustanawia nowy rekord!
REKLAMA
Wyścig na torze w Walencji obfitował w wiele ciekawych, acz nie zawsze kończących się pomyślnie, manewrów wyprzedzania. Już przed 20-stym okrążeniem kibice mogli zachwycić się spektakularną kraksą, w której uczestniczyli Bruno Senna oraz Kamui Kobayashi. Brazylijczyk, próbując odeprzeć atak Japończyka, zostawił mu za mało miejsca w prawym zakręcie, przez co zawzięty w walce reprezentant Saubera, uderzył w jego tylne prawe koło i przebił mu oponę. Obaj zawodnicy, po uprzedniej wizycie u swych mechaników, mogli jednak kontynuować dalej jazdę.
Świetne dysponowany tego dnia Alonso, wykorzystywał bezlitośnie problemy swych oponentów. Na 22-gim okrążeniu wyprzedził jadącego na czwartym miejscu Paula di Reste, którego bolid, na skutek silnej degradacji opon, miał wyraźne trudności z utrzymaniem się na torze. Chwilę później, Szkot stracił swoją pozycję na rzecz Kimiego Raikkonena oraz Pastora Maldonado. To spowodowało, że di Resta jeszcze na tym samym okrążeniu zjechał do boksów po komplet nowych opon.
Moment przełomowy w wyścigu o GP Europy miał miejsce wraz z nadejściem 27-go okrążenia. Eric Vergne, kierowca zespołu Toro Rosso, udowodnił po raz kolejny, że ma wyraźne problemy z opanowaniem emocji w trakcie wyścigu. Doprowadził do kolizji z Kovalainenen na dohamowaniu przed zakrętem nr 12, w wyniku której uszkodzeniu uległa zarówno przednia opona w bolidzie Fina, jak i tylna opona w samochodzie młodego Francuza. Próba kontynuowania jazdy przez obu zawodników spowodowała, że szczątki ich opon zostały rozrzucone po torze, stanowiąc zagrożenie dla innych zawodników. Aby zażegnać w porę potencjalne niebezpieczeństwo, na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa.
Zobacz też: Maldonado zwycięża pod Barceloną-GP Hiszpanii
W wyniku tego incydentu, Sebastian Vettel stracił ponad 20-sekundową przewagę nad drugim w klasyfikacji wyścigu Grosjean. Był to jednak dopiero początek kłopotów młodego Niemca. Tuż po restarcie wyścigu który miał miejsce na 33-okrazeniu, jadący trzecim miejscu Fernando Alonso, wyraźnie nabrał pewności siebie i jeszcze przed wjazdem na słynny most zwodzony, wyprzedził Grosjean, awansując tym samym na drugie miejsce. Vettel, widząc w lusterku Alonso, wyraźnie przyspieszył, jednak w wyniku awarii swojego bolidu(uszkodzony alternator), musiał zakończyć wyścig na 34-okrążeniu. W tym momencie widownia na torze w Walencji oszalała, bowiem liderem wyścigu został ich reprezentant, Hiszpan Fernando Alonso. Tuż po zjeździe z toru samochodu bezpieczeństwa, doszło także do zderzenia pomiędzy Felipe Massą a Kamuim Kobayashi, w wyniku czego Brazylijczyk musiał zjechać do pit-stopu.
Kierownictwo Lotusa liczyło, że tempo liderującego stawce Hiszpana spadnie pod koniec wyścigu i w tym upatrywali swej szansy na końcowe zwycięstwo. Niestety, po raz kolejny okazało się, że w życiu nie wszystko można przewidzieć. Na 41-okrażęniu w bolidzie Grosjean awarii uległ alternator, przez co z wyścigu odpadł kolejny „pewniak” do podium.
Co raz lepiej jednak zaczęli prezentować się w Walencji dwaj rywalizujący ze sobą zawodnicy-Michael Schumacher i Mark Weber. Obaj jechali na „miękkich” oponach i obaj zajmowali miejsca na początku drugiej dziesiątki, jednak ich tempo jazdy było wyraźnie lepsze od pozostałych zawodników. Najpierw uporali się z Pietrowem, następnie z Buttonem, awansując tym samym odpowiednio na 8-me i 9-te miejsce. W klasyfikacji wyścigu doszło do kolejnych przetasowań. Pietrov miał widowiskową kolizję z Ricciardo, Alonso zmniejszył tempo, a na 55-tym okrążeniu Hamilton został wyprzedzony przez Kimiego Raikkonena i przez co spadł na trzecie miejsce. Chwile wcześniej Schumacher wraz z Webberem, zdołali wyprzedzić Pereza oraz di Restę.
Sensacyjna końcówka wyścigu wydawała się nie mieć końca. Hamilton, który pod koniec wyścigu miał lepsze czasy od Alonso, nagle stracił swoje rewelacyjne tempo a zużyte opony zaczęły mu wyraźnie doskwierać. Na dwa okrążeniu przed metą, problemy Brytyjczyka postanowił wykorzystać Maldonado. Próba wyprzedzenia Hamiltona na 12-stym zakręcie nie powiodła się jednak, bowiem ten nie zostawił mu wystarczająco dużo miejsca. W konsekwencji tego, widzowie mogli zobaczyć kolejną spektakularną kraskę, w której tym razem Hamilton wypadł z toru i rozbijając się na ścianie, stracił nie tylko szanse na trzecie miejsce ale i na jakiekolwiek punkty w wyścigu. W wyniku starcia obu zawodników, uszkodzeniu uległ także bolid Maldonado, przez co Wenezuelczyk stracił swoją pozycje na rzecz rewelacyjnie jadących w końcówce rywalizacji Schumachera i Webbera. Tym samym 7-krotny Mistrz Świata w F1 mógł po raz pierwszy w tym sezonie stanąć na podium.
Zobacz też: Rajd Chorwacji: duet Sołowow/Baran tuż za podium
Wyścig o GP Europy na torze w Walencji wygrał zasłużenie Fernando Alonso z zespołu Ferrari. Hiszpan od samego początku prezentował swoją wysoką formę a jego liczne manewry wyprzedzania na trudnym technicznie torze, były wodą na młyn dla spragnionych emocji fanów Formuły 1. Nawet najwięksi oponenci dwukrotnego Mistrza Świata w F1, nie mieli z nim szans w bezpośredniej konfrontacji. Jest też pierwszym zawodnikiem w tym sezonie, który wygrał więcej niż jeden raz. Wcześniej triumfował na torze w Malezji. Wyścig nie ułożył się pomyślnie ani dla Sebastiana Vettela, któremu w drodze po pewne zwycięstwo przeszkodziła awaria alternatora ani dla Hamiltona, którego zgubiły emocje. Gdyby nie to, liderem klasyfikacji generalnej Mistrzostw mógłby być któryś z nich, a póki co tytuł mistrzowski przybliżył się znacznie do Fernando Alonso.
Zobacz też: Alonso triumfuje w deszczowym GP Malezji
Klasyfikacja generalna wyścigu o GP Europy:
Lp. Imię i nazwisko Zespół
1 F. Alonso Ferrari
2 K. Raikkonen Lotus
3 M. Schumacher Mercedes GP
4 M. Webber Red Bull
5 N. Hulkenberg Force India
6 N. Rosberg Mercedes GP
7 P. di Resta Force India
8 J. Button McLaren
9 S. Perez Sauber
10 B. Senna Williams F1
11 D. Ricciardo Toro Rosso
12 P. Maldonado Williams F1.
13 W. Pietrow Caterham
14 H. Kovalainen Caterham
15 C. Pic Marussia
16 F. Massa Ferrari
17 P. de la Rosa Hispania Racing
18 N. Karthikeyan Hispania Racing
n/u L. Hamilton McLaren
n/u R. Grosjean Lotus
n/u S. Vettel Red Bull
n/u K. Kobayashi Sauber
n/u J. Vergne Toro Rosso
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.