REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

To już prawie reguła- Kajetanowicz zwycięzcą 40. Rajdu Świdnickiego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran po raz kolejny nie mieli sobie równych w Górach Sowich.
Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran po raz kolejny nie mieli sobie równych w Górach Sowich.

REKLAMA

REKLAMA

Kajetan Kajetanowicz wraz Jarkiem Baranem po raz kolejny zwyciężyli w Rajdzie Świdnickim. Udowodnili tym samym, że są zdecydowanymi faworytami w walce o tytuł Mistrza Polski w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski.

Jubileuszowy 40 Rajd Świdnicki swoja obecnością zaszczyciła cała czołówka RSMP wraz z obecnym Mistrzem Polski, Kajetanem Kajetanowiczem (Subaru Impreza RT). Jako jego bezpośrednich rywali typowano przede wszystkim triumfatora rajdu Elmot z 2005 roku czyli Michała Bębenka (Peugeot 207 S2000) oraz Grzegorza Grzyba (Peugeot 207 S2000), który w poprzednich edycjach tego rajdu, kilkukrotnie stawał na podium. Całej trójce walkę o prym w zawodach chcieli utrudnić Maciej Rzeźnik(Peugeot 207 S2000) oraz Tomasz Kuchar, który startował w nowym dla siebie aucie(Subaru Impreza TMR 08). Kibicom do pełni szczęścia zabraknąć mogło jedynie Bryana Bouffier oraz Michała Sołowowa, którzy w tym roku ścigają się poza granicami Polski.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Brawurowe testy Marcina Liska

Rajd Świdnicki rozpoczął prolog rozgrywany w centrum Świdnicy, składający się z dwóch niespełna 4-kilometrowych odcinków specjalnych. O tym kto jest  żadnych złudzeń nie pozostawił swoim konkurentom Kajetanowicz, który pewnie zwyciężył obie próby. Nawet Tomasz Kuchar, znany z szybkiej jazdy po miejskich odcinkach specjalnych, nie był w stanie zagrozić dwukrotnemu Mistrzowi Polski w RSMP. Co gorsza, Kuchar nie mogąc złapać odpowiedniego tempa jazdy zakończył piątkowe zmagania dopiero na siódmym miejscu. Pierwszą trójkę uzupełnili Wojciech Chuchała (Subaru Impreza STi TMR 10) oraz Maciej Rzeźnik.

Zobacz też: Relacja z I rundy SSS Racing i SDC

REKLAMA

W sobotę kierowców przywitała deszczowa pogoda, która istotnie dała się we znaki części z nich. Swoją dominację nawet w tak trudnych warunkach udowodnił jednak po raz kolejny „Kajto”, który zwyciężył na wszystkich trzech odcinkach pierwszej pętli. Drugi czas uzyskał Grzegorz Grzyb a trzeci Michał Bębenek. Kuchar mimo że nie testował do tej pory swojego nowego autach na mokrej nawierzchni, zdołał awansować na 5-te miejsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W klasyfikacji generalnej aut dysponujących przednim napędem, bezkonkurencyjny okazał się Jan Chmielewski, startujący z byłym pilotem Roberta Kubicy, Jakubem Gerberem. Początek drugiej sobotniej pętli to ponownie szybka i widowiskowa jazda Kajetanowicza. Cieszyński kierowca chcą rozstrzygnąć rajd już sobotę, jechał praktycznie cały czas „na limicie” co zemściło się na nim podczas 6-tego OS-u. Nadmierna prędkość, drobny błąd w opisie trasy oraz błoto naniesione na drogę spowodowały, że Kajto wypadł z drogi omal nie rozbijając auta o przydrożne drzewa. Na szczęście udało mu się zmieścić pomiędzy pniami i powrócić bezpiecznie na trasę odcinka. Jego błąd wykorzystał Grzegorz Grzyb, który na mecie sobotniego etapu przewodził w „generalce” wyprzedzając „Kajto” o prawie 26 sekund. Na trzecie miejsce awansował Michał Bębenek.

Błoto nanoszone przez czołówkę utrudniło części zawodnikom utrzymanie się na trasie rajdu. Wyjątkowo pechowa okazała się próba rozgrywana w Michałkowej. Duża ilość błota zalegająca na zacieśniającym się prawym zakręcie spowodowała, że czwórka kierowców wypadła z drogi wprost do znajdującego się 3 metry niżej górskiego potoku. Najpierw błąd popełnił Marcin Lisek, startujący w Rajdowym Debiucie. Później w tym samym miejscu z prędkością przesadził Daniel Chwist. Gdy stojący obok kibice byli pewni, że to już koniec emocji  nagle w zakręcie pojawił się Tomaszczyk i z hukiem gnącej się stali odbił się od Subaru Chwista. Mimo ostrzeżeń o niebezpieczeństwie wydawanych pozostałym kierowcom przez poszkodowanych zawodników, błędu nie ustrzegł się także Hubert Ptaszek, który „zaparkował” swoją Fiestą obok pozostałych pechowców.

Zobacz też: Debiut załogi: Marcin Lisek/Alinka Waleczek w 40 Rajdzie Świdnickim

Niedzielny etap nie zapowiadał się zbyt emocjonująco. Duża przewaga Grzyba wyniesiona z poprzedniego dnia rajdu oraz jego szybka jazda na dwóch pierwszych OS-ach drugiego etapu rajdu, pozwalała myśleć o nim jako o triumfatorze Rajdu Świdnickiego. Tym bardziej, że jego największy rywal czyli Kajto przebił przednią oponę. Niestety marzenia rzeszowskiego kierowcy prysły jak bańka mydlana na cztery odcinki przed końcem zawodów. W jego Peugeocie awarii uległa jednostka napędowa przez co na pozycje lidera powrócił Kajetanowicz.  Z oesu na oes coraz lepsze tempo demonstrował Michał Bębenek, który świetnie się czuł w nowym aucie. Na przedostatniej próbie był nawet najszybszy i nie wiadomo jak rajd rozstrzygnął by się gdyby nie popełnił on błędu na ostatnim odcinku specjalnym. Na dwa kilometry przed metą jego auta obróciło się w poprzek drogi, jednak kierowca zdołał opanować je na tyle, by bezpiecznie kontynuować jazdę.

Zobacz też: Augusto Farfus nowym kierowcą zespołu Castrol EDGE i BMW Motorsport

Rajd Świdnicki po raz kolejny trzymał w napięciu do samego końca. Po raz kolejny też triumfował w nim Kajetan Kajetanowicz. Świetne tempo przez prawie cały weekend oraz spore szczęście pozwoliły mu świętować drugie zwycięstwo w tym sezonie. Zawody w Górach Sowich wyłoniły jednak nowego pretendenta do tytułu Mistrza Polski w RSMP a mianowicie Michała Bębenka. Nowe auto jakim dysponuje kierowca z Bochni wyraźnie mu odpowiada. Doświadczenie zdobyte w na asfaltowych drogach w okolicy Świdnicy, może zaprocentować na zbliżających się 27. Rajdzie Karkonowskim.  W walce o tytuł na pewno będzie się liczył także trzeci na mecie Rajdu Świdnickiego Maciej Rzeźnik oraz niedoszły jego zwycięzca, Grzegorz Grzyb.  Zapowiadają się duże emocje.

Klasyfikacja generalna czołowych załóg 40-tego Rajdu Świdnickiego:

1. Kajetan Kajetanowicz (Subaru Impreza)  1:37.57,4

2. Michał Bębenek (Peugeot 207 S2000)   strata 36,1 s

3. Maciej Rzeźnik (Peugeot 207 S2000)        1.21,4

4. Łukasz Habaj (Mitsubishi Lancer)          1.54,7

5. Tomasz Kuchar (Subaru Impreza)            2.23,1

6. Mariusz Małyszczycki (Mitsubishi Lancer)  2.34,6

Citroen DS3
Kamil Fraszkiewicz
Kamil Fraszkiewicz
Dla czterech kierowców Michałkowa okazała się pechowa.
Kamil Fraszkiewicz
Kamil Fraszkiewicz
Subaru Impreza
Kamil Fraszkiewicz
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA