REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

46 Rajd Portugalii- Hirvonen "prawie" zwycięzcą!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mikko Hirvonen był bardzo bliski triumfu w 46 Rajdzie Portugalii.
Mikko Hirvonen był bardzo bliski triumfu w 46 Rajdzie Portugalii.
mikkohirvonen.com

REKLAMA

REKLAMA

46 Rajd Portugalii zakończył się dyskwalifikacją pierwszego na jego mecie Mikko Hirvonena. Nieregulaminowe części zastosowanego w jego Citroenie DS3 WRC pozbawiły go zwycięstwa w zawodach.

Mikko Hirvonen był bardzo bliski zwycięstwa w 46-tym Rajdzie Portugalii. Jeszcze w niedzielne popołudnie mógł świętować zajęcie najwyższego stopnia podium w zawodach. Niestety, przeprowadzone po imprezie kilkugodzinne badanie kontrolne Citroena DS3 WRC , którym ścigał się 31-letni Fin, wykazało zastosowanie w pojeździe niezgodnego z regulaminem sprzęgła oraz turbosprężarki. W rezultacie Hirvonen został zdyskwalifikowany a jako zwycięzcę rajdu ogłoszono Norwega Madsa Østberga (Ford Fiesta RS WRC). Drugie miejsce wywalczył Evgeny Novikov, dla którego było to tym samym pierwsze w karierze podium Mistrzostw Świata WRC, a trzecie Peter Solberg.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: KIA LOTOS RACE rusza już za miesiąc!

Rajd Portugalii przejdzie do historii za sprawą fatalnych warunków pogodowych jakie miały miejsce w trakcie piątkowych odcinków specjalnych. Silne opady deszczu oraz mgła spowodowały, że wielu kierowców nie było w stanie utrzymać się na drodze. Z drogi wypadli m.in.  obaj kierowcy fabrycznego temu Forda czyli Petter Solberg oraz liderujący po pierwszym dniu rajdu Jari-Matti Latval. Postawę obu kierowców mocno skrytykował szef ich zespołu Christian Loriaux. Prawdziwy dramat nadszedł jednak na siódmym odcinku rajdu, który pokonało zaledwie dwanaście załóg! Do takiej sytuacji przyczynił się w dużej mierze lider klasyfikacji SWRC, Yazeed al-Rajhi, który utopił swoją Fiestę S2000 w 80-centymetrowej rzece, blokując tym samym jedyną drogę przejazdu. W szpalerze aut jadących za nim utknął m.in. Maciej Oleksowicz, jedyny polski kierowca startujący w tych zawodach.

Zobacz też: Pierwszy dzień Rajdu Portugalii- Loeb już nie jedzie, Latvala na prowadzeniu!

REKLAMA

Ostatecznie organizatorzy uporali się z zatorem i odblokowali trasę, jednak pozostałe odcinki zaplanowane na ten dzień(czyli OS 8,OS 9,OS 10) odwołano. Za nim ogłoszono decyzję o dyskwalifikacji Hirvonena, Fin pomimo braku choćby jednego zwycięstwa odcinkowego, był zdecydowanym liderem w rajdzie, wyprzedzając drugiego Østberga o 1min i 51 sek. Gdyby nie piątkowe przetasowania i braki w koncentracji niektórych kierowców (Sebastian Loeb wypadł z drogi już podczas 3-go odcinka specjalnego), wyniki rajdu mogły być zgoła odmienne. Z dziewiętnastu rozegranych odcinków specjalnych, na ośmiu najszybszy był Petter Solberg,  sześć wygrał Dani Sordo, cztery Jari-Matti Latvala a jeden Ott Tanak. Maciej Oleksowicz, jedyny polski kierowca startujący w rajdzie, zajął drugie miejsce w klasie SWRC i 18-ste w klasyfikacji generalnej całych zawodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Alonso triumfuje w deszczowym GP Malezji

46-ty Rajd Portugalii przywodzi namyśl tegoroczne GP Malezji, którego wyniki również rozstrzygnęła deszczowa pogoda. W obu zawodach kluczem do sukcesu okazała się stu procentowa koncentracja zawodników. Jej brak automatycznie przekreślał szansę na zwycięstwo w zawodach.

Klasyfikacja generalna 46. Rajdu Portugalii:

Poz.

kierowca

samochód

Czas + strata

1.

M. Ostberg

Ford Fiesta RS WRC

4:21:16.1

2.

E. Novikov

Ford Fiesta RS WRC

+1:33.2

3.

P. Solberg

Ford Fiesta RS WRC

+1:55.6

4.

N. Al-Attiyach

Citroen DS3 WRC

+6:05.8

5.

M. Prokop

Ford Fiesta RS WRC

+6:09.2

6.

D. Kuipers

Ford Fiesta RS WRC

+6:47.3

7.

S. Ogier

Skoda Fabia S2000

+7:09.0

8.

T. Neuville

Citroen DS 3 WRC

+8:37.9

9.

J. Ketomaa 

Ford Fiesta RS WRC

+9:52.8

10.

P. Van Merksteijn Jr

Citroen DS 3 WRC

+10:11.0

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA