Kiedy zostanie uruchomiony nowy system informacji drogowej?
REKLAMA
REKLAMA
Kiedy zostanie uruchomiony nowy system informacji drogowej?
GDDKiA wybrała najkorzystniejszą ofertę na wykonawcę nowego systemu informacji drogowej. Konsorcjum firm: Qumak S.A. oraz Matic Sp. z o.o. za nieco ponad 2 mln złotych zbuduje system, który umożliwi sprawną wymianę danych o ruchu drogowym między zarządcami dróg w Polsce.
REKLAMA
Planowane uruchomienie usługi dla użytkowników przewidziane jest na jesień 2017 r. Zakres obszarowy z którego będą pozyskiwane dane będzie się rozszerzał stopniowo w miarę wzrostu liczby podmiotów dostarczających dane.
Projekt budowy Krajowego Punktu Dostępowego do informacji o warunkach ruchu (KPD) stanowi istotny element wsparcia użytkowników dróg w zakresie przekazywania informacji o utrudnieniach, takich jak zablokowana droga, śliska jezdnia, trudne warunki pogodowe, pojazd jadący pod prąd oraz informacji o parkingach i Miejscach Obsługi Podróżnych przydatnych szczególnie kierowcom pojazdów ciężarowych.
Więcej informacji na temat budowy dróg znajdziesz tutaj
Stanowi on jedną z usług która będzie świadczona przez GDDKiA w ramach długofalowego programu „Krajowy System Zarządzania Ruchem” na terenie całego kraju.
Bezpośrednimi odbiorcami rezultatów projektu są zarządcy dróg na wszystkich szczeblach administracyjnych, służby ratownicze, komercyjni dostawcy i odbiorcy danych oraz media. Pośrednio dane będą przekazywane przez powyższe podmioty do podróżujących, zwiększając komfort i bezpieczeństwo podróży. Wychodząc naprzeciw wszystkim zarządcom dróg, którzy nie posiadają zaawansowanych systemów zarządzania ruchem i nie gromadzą automatycznie danych o utrudnieniach w czasie rzeczywistym, GDDKiA zrealizuje aplikację, której zadaniem będzie wizualizacja na podkładzie mapowym wszystkich utrudnień, wprowadzonych zarówno automatycznie jak i manualnie.
Zobacz też: Kiedy zakończy się budowa drogi S7 na odcinku Napierki-Płońsk?
Wymiana informacji pomiędzy zarządcami dróg w Polsce oraz za granicą
REKLAMA
Wymiana informacji pomiędzy zarządcami dróg w Polsce oraz za granicą spowoduje polepszenie skoordynowanego zarządzania ruchem krajowym i międzynarodowym oraz dostarczenie wiarygodnej informacji w czasie rzeczywistym. Niniejszy projekt jest pierwszym etapem wdrażania idei tzw. „jednego okienka”, w którym zarówno podmioty administracji publicznej jak i dostawcy usług i/lub aplikacji będą mogli uzyskać dane o utrudnieniach w skali kraju w czasie rzeczywistym.
Wszystkie składowe KPD będą wykonane w modelu usługowym z lokalizacją urządzeń w Centrum Przetwarzania Danych zapewniającym ciągłość działania i bezpieczeństwo informatyczne. Wszystkie wytworzone aplikacje będą dostępne przez przeglądarkę internetową, wykorzystując technologie przetwarzania danych w chmurze.
KPD realizowany jest w ramach projektów CROCODILE oraz CROCODILE 2 i dofinansowany ze środków unijnych. Prowadzony jest w międzynarodowym zespole złożonym z przedstawicieli 13 państw (Austria, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Grecja, Republika Federalna Niemiec, Włochy, Rumunia, Republika Czeska, Rzeczpospolita Polska, Węgry, Słowenia, Słowacja), którzy otrzymali 19 maja 2016 nagrodę International Transport Forum za ścisłą współpracę i wkład w rozwój interoperacyjnych usług ITS.
Zobacz też: Kiedy zostanie wybudowany brakujący odcinek autostrady A1?
W kolejnych latach planowane jest rozszerzenie zakresu zbieranych i udostępnianych danych o ruchu w czasie rzeczywistym m.in. dozwolonych prędkości, czasów przejazdów, oczekiwaniu na przejściach granicznych, warunkach dostępu do mostów i tuneli.
Usługa KPD pozwoli na podłączenie co najmniej 140 dostawców danych i 250 odbiorców danych (jeden podmiot może występować w roli dostawcy Danych lub Odbiorcy Danych, lub w połączonej roli Dostawcy Danych i Odbiorcy Danych). GDDKiA wykona szkolenia dla Dostawców Danych i Odbiorców Danych z obsługi aplikacji umożliwiającej wprowadzanie i wizualizację danych dla pierwszych 45 podmiotów zainteresowanych dostarczaniem lub odbieraniem danych z KPD.
Podstawa prawna realizacji KPD:
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu.
- Ustawa z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, Tekst jednolity Dz. U. 2015 poz. 460 z późn. zm.;
- Rozporządzenie delegowane komisji 886/2013 z dnia 15 maja 2013 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE w odniesieniu do Danych i procedur dotyczących dostarczania bezpłatnie Użytkownikom, w miarę możliwości, minimalnych powszechnych informacji o ruchu związanych z bezpieczeństwem drogowym;
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/962 z dnia 18 grudnia 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE w odniesieniu do świadczenia ogólnounijnych usług informacyjnych w czasie rzeczywistym dotyczących ruchu.
- Rozporządzenie delegowane komisji 885/2013 z dnia 15 maja 2013 r. uzupełniające dyrektywę w sprawie ITS Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE w odniesieniu do zapewniania usług informacyjnych o bezpiecznych i chronionych parkingach dla samochodów ciężarowych i pojazdów użytkowych.
Źródło: GDDKiA
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.