REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kryterium najniższej ceny nie będzie obowiązywało przy budowie dróg w Polsce?

autostrada, droga Fot. Fotolia
autostrada, droga Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kryterium najniższej ceny obowiązujące przy wyborze wykonawcy danej drogi nie sprawdziło się. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa pracuje nad zmianą prawa dotyczącego zasad prowadzenia przetargów.

Temat budowy dróg w Polsce to jeden z tych najbardziej kontrowersyjnych i najczęściej poruszanych na forum publicznym. Jeszcze 15 lat temu koncentrował się on przede wszystkim wokół małej liczby dróg szybkiego ruchu oraz fatalnego stanu nawierzchni. Dziś jest znacznie lepiej pod tym względem. Polska sieć autostrad i dróg ekspresowych jest kilkakrotnie większa niż na początku XXI wieku. LEpsa jest także jakość nawierzchni (choć niekoniecznie ich trwałość). Pojawiły się za to inny problem. Sposób wybierania wykonawcy drogi.

REKLAMA

Zobacz też: Ile pieniędzy tracą kierowcy jeżdzący w korkach?

REKLAMA

Obecnie wykonawcę drogi wybiera się w drodze przetargu. Najważniejszych kryterium decydując o zwycięstwie w konkursie jest przygotowanie najtańszej oferty. To właśnie niska cena jest tak naprawdę najważniejszym elementem oferty – nie technologia czy czas realizacji inwestycji, ale przede wszystkim koszty jej wdrożenia.

Teoretycznie podejście tego typu ma konkretne uzasadnienie. Po pierwsze wykonawcy nie mogą specjalnie naciągać Skarbu Państwa na dodatkowe, fikcyjne koszty. Poza tym, na znaczeniu traci czynnik korupcogenny, o który dużo łatwiej w przypadku potężnych firm mających ogromne budżety na tego typu forsowanie swoich inwestycji. W praktyce okazało się jednak, że na dłuższą metę cena nie może być decydującym czynnikiem przesądzającym o wyborze konkretnego wykonawcy drogi. Spadła jakość dróg a poza tym podmioty zaczęły zbyt mocno konkurować ze sobą ceną.  Dochodziło do swoistych wojen cenowych, a oferowane stawki nie odzwierciedlały rzeczywistych kosztów, co stwarzało dodatkowe problemy m.in. dla podwykonawców. Pojawiły się także roszczenia firm drogowych wobec zamawiających, a większość przetargów nie była realizowana w terminie.

Zobacz też: Jan Szyszko składa zawiadomienie do prokuratury w sprawie ekranów akustycznych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W kwietniu wiceminister Jerzy Szmit poinformował, że roszczenia, które wykonawcy wnieśli do sądu (lub zamierzali to zrobić), to 5 tys. spraw o łącznej wartości 10 mld zł. Warunki umowy i opis przedmiotu zamówienia były głównym powodem odwołań składanych do Krajowej Izby Odwoławczej. Dlatego w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa trwają prace nad stworzeniem nowych zasad, wedle których mogłyby być rozstrzygane przetargi.

W związku z planowanymi zmianami prawa, Ministerstwo wstrzymało na 2-3 miesiące organizację przetargów na budowę dróg. Problemem jest odnalezienie parametrów, które będą obiektywne, a nie mierzalne. Obecnie poza kryterium cenowym brane są pod uwagę również długość gwarancji i czas wykonywania kontraktu. Ministerstwo chce znaleźć inne parametry i inną formę ich obiektywnej oceny. Najważniejsze jednak, że wszystkie strony biorące udział w realizacji inwestycji drogowych (m.in. wykonawcy i zleceniodawcy) zgodziły się, że kryterium cenowe jest nie do przyjęcia.

Zobacz też: Autostrada A4 połączyła granice

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa pracuje nad stworzeniem nowych zasad, wedle których mogłyby być rozstrzygane przetargi. Zajmuje się tym powołana w połowie lipca Rada Ekspertów. W jej skład weszli przedstawiciele wykonawców, zamawiających i strony społecznej. Rada Ekspertów to pierwszy krok do utworzenia Narodowego Forum Kontraktowego, które ma zacząć działać od stycznia 2017 roku. Będzie to platforma współpracy między administracją a wykonawcami. NFK ma monitorować i kontrolować całą procedurę przetargową dotyczącą wykonawstwa dróg w Polsce.

Źródło: GDDKiA, Newseria.pl, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

REKLAMA

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

REKLAMA

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA