REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kryterium najniższej ceny nie będzie obowiązywało przy budowie dróg w Polsce?

autostrada, droga Fot. Fotolia
autostrada, droga Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kryterium najniższej ceny obowiązujące przy wyborze wykonawcy danej drogi nie sprawdziło się. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa pracuje nad zmianą prawa dotyczącego zasad prowadzenia przetargów.

Temat budowy dróg w Polsce to jeden z tych najbardziej kontrowersyjnych i najczęściej poruszanych na forum publicznym. Jeszcze 15 lat temu koncentrował się on przede wszystkim wokół małej liczby dróg szybkiego ruchu oraz fatalnego stanu nawierzchni. Dziś jest znacznie lepiej pod tym względem. Polska sieć autostrad i dróg ekspresowych jest kilkakrotnie większa niż na początku XXI wieku. LEpsa jest także jakość nawierzchni (choć niekoniecznie ich trwałość). Pojawiły się za to inny problem. Sposób wybierania wykonawcy drogi.

REKLAMA

Zobacz też: Ile pieniędzy tracą kierowcy jeżdzący w korkach?

REKLAMA

Obecnie wykonawcę drogi wybiera się w drodze przetargu. Najważniejszych kryterium decydując o zwycięstwie w konkursie jest przygotowanie najtańszej oferty. To właśnie niska cena jest tak naprawdę najważniejszym elementem oferty – nie technologia czy czas realizacji inwestycji, ale przede wszystkim koszty jej wdrożenia.

Teoretycznie podejście tego typu ma konkretne uzasadnienie. Po pierwsze wykonawcy nie mogą specjalnie naciągać Skarbu Państwa na dodatkowe, fikcyjne koszty. Poza tym, na znaczeniu traci czynnik korupcogenny, o który dużo łatwiej w przypadku potężnych firm mających ogromne budżety na tego typu forsowanie swoich inwestycji. W praktyce okazało się jednak, że na dłuższą metę cena nie może być decydującym czynnikiem przesądzającym o wyborze konkretnego wykonawcy drogi. Spadła jakość dróg a poza tym podmioty zaczęły zbyt mocno konkurować ze sobą ceną.  Dochodziło do swoistych wojen cenowych, a oferowane stawki nie odzwierciedlały rzeczywistych kosztów, co stwarzało dodatkowe problemy m.in. dla podwykonawców. Pojawiły się także roszczenia firm drogowych wobec zamawiających, a większość przetargów nie była realizowana w terminie.

Zobacz też: Jan Szyszko składa zawiadomienie do prokuratury w sprawie ekranów akustycznych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W kwietniu wiceminister Jerzy Szmit poinformował, że roszczenia, które wykonawcy wnieśli do sądu (lub zamierzali to zrobić), to 5 tys. spraw o łącznej wartości 10 mld zł. Warunki umowy i opis przedmiotu zamówienia były głównym powodem odwołań składanych do Krajowej Izby Odwoławczej. Dlatego w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa trwają prace nad stworzeniem nowych zasad, wedle których mogłyby być rozstrzygane przetargi.

W związku z planowanymi zmianami prawa, Ministerstwo wstrzymało na 2-3 miesiące organizację przetargów na budowę dróg. Problemem jest odnalezienie parametrów, które będą obiektywne, a nie mierzalne. Obecnie poza kryterium cenowym brane są pod uwagę również długość gwarancji i czas wykonywania kontraktu. Ministerstwo chce znaleźć inne parametry i inną formę ich obiektywnej oceny. Najważniejsze jednak, że wszystkie strony biorące udział w realizacji inwestycji drogowych (m.in. wykonawcy i zleceniodawcy) zgodziły się, że kryterium cenowe jest nie do przyjęcia.

Zobacz też: Autostrada A4 połączyła granice

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa pracuje nad stworzeniem nowych zasad, wedle których mogłyby być rozstrzygane przetargi. Zajmuje się tym powołana w połowie lipca Rada Ekspertów. W jej skład weszli przedstawiciele wykonawców, zamawiających i strony społecznej. Rada Ekspertów to pierwszy krok do utworzenia Narodowego Forum Kontraktowego, które ma zacząć działać od stycznia 2017 roku. Będzie to platforma współpracy między administracją a wykonawcami. NFK ma monitorować i kontrolować całą procedurę przetargową dotyczącą wykonawstwa dróg w Polsce.

Źródło: GDDKiA, Newseria.pl, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

REKLAMA

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

16-latek urządził sobie tor wyścigowy na parkingu przed marketem

16-letni drifter urządzał sobie tor wyścigowy na parkingu przed jednym z piaseczyńskich marketów. Został złapany na gorącym uczynku. Sprawą zajmie się sąd rodzinny.

REKLAMA