REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Postęp prac na drodze ekspresowej S5

Subskrybuj nas na Youtube
Budowa trasy S5 Fot. Fotolia
Budowa trasy S5 Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Postęp prac na drodze ekspresowej S5 jest sukcesywny i widoczny. W ramach budowy tej trasy niezbędna jest jednak m.in. budowa mostu nad Widawą. Jak mają się prace na chwilę obecną na tej budowie?

Budowa mostu nad Widawą na trasie S5

REKLAMA

Potężny, 750-metrowy most nad Widawą nabiera wyraźnych kształtów – gotowa jest już część obiektu od strony Wrocławia, rozpocznie się też nasuwanie segmentów od północy. Poważną zmianę zauważyć można również na rondzie Obrońców Grodna, gdzie zakończono montaż deskowań pod ustrój nośny na jednym z wiaduktów w ramach powstającej łącznicy. Na podwrocławskim odcinku trasy ekspresowej S5 widać coraz większe zmiany.

REKLAMA

Prace na budowie trzeciego odcinka drogi ekspresowej od Marcinowa do węzła Wrocław Północ, realizowanego przez firmę Astaldi, postępują zgodnie z harmonogramem. Wraz z poprawą warunków atmosferycznych zwiększono roboty drogowe, m.in. przy wykonywaniu nasypów w okolicach węzłów Trzebnica i Kryniczno oraz miejscowości Będkowo i Ligota Piękna. W miejscu, gdzie powstaną oba wspomniane węzły drogowe, wzmacniano też podłoże przy łącznicach. Koło Marcinowa robotnicy profilowali trasę główną i zagęszczali warstwę z kruszywa łamanego, przy wiadukcie WS-28 (na samym początku trzeciego odcinka) oraz w okolicy Kryniczna kładziono już warstwę wiążącą, służącą do przekazywania naprężeń na podbudowę. Na terenie dwóch powstających MOP-ów Wisznia Mała  budowa sieci sanitarnej i wodociągowej zbliża się już do końca.

Zobacz też: Kiedy zakończy się budowa S5 w. Radomicko - w. Leszno Płd.?

Generalny wykonawca osiągnął na przełomie maja i kwietnia trzeci i ostatni kamień milowy inwestycji założony w kontrakcie, polegający na zrealizowaniu w terminie 20 miesięcy od rozpoczęcia robót o wartości nie mniejszej niż 30 proc. wartości kontraktu. Obecny poziom zaawansowania robót drogowych wynosi około 35 proc. zaplanowanych prac, natomiast robót mostowych – 40 proc. W przypadku prac inżynieryjnych na kilku wiaduktach (okolice Trzebnicy oraz węzła Kryniczno) wykonawca wykonał żelbetowe ustroje nośne, a na najbardziej zaawansowanych obiektach (przy Marcinowie i obok Wysokiego Kościoła) zamontowano krawężniki i kapy chodnikowe, czyli elementy wyposażenia. W kilku miejscach robotnicy rozpoczęli już działania związane ze wzmacnianiem podłoża i wykonywaniem bloków odciążających za przyczółkami oraz skrzydeł obiektów mostowych z gruntu zbrojonego.

Zobacz też: Budowa obwodnicy Ostródy w ciągu dk 16

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Dużo dzieje się na placu budowy nasuwanego mostu nad Widawą (MS-41). Część obiektu od strony Wrocławia o długości ok. 300 metrów już stoi, gotowe jest przeniesione na drugą stronę rzeki stanowisko do nasuwania, zamontowano też dzioby prowadzące (awanbeki). Lada chwila rozpocznie się nasuwanie pierwszych segmentów od strony Poznania – tym razem wyłącznie po linii prostej. Cały most nad Widawą będzie miał trzynaście przęseł i 750 metrów długości, według planów ma być gotowy pod koniec tego roku. Postępy widać również na placu budowy MS-36, czyli drugiego z mostów, po którym kierowcy pokonywać będą rzekę Ławę w okolicach Wiszni Małej. Zabetonowano już słupy na podporach od P2 do P5 obu nitek przyszłej jezdni. Tutaj prace związane z nasuwaniem mostu rozpoczną się dopiero po zakończeniu budowy mostu nad Widawą.

Coraz wyraźniej dostrzec można przyszłe łącznice powstające w ramach rozbudowywanego węzła Wrocław Północ, które pozwolą połączyć budowaną drogę S5 z Autostradową Obwodnicą Wrocławia i ul. Żmigrodzką. Przy wiadukcie nad ul. Polanowicką (WD-44) robotnicy zamontowali krawężniki, przygotowali wykopy pod mury oporowe i rozpoczęli prace związane z wykonywaniem bloków odciążających, a przy obiekcie budowanym od strony zjazdu z AOW (WD-45A) zabezpieczono ściankami szczelnymi wykopy pod fundamenty, trwa skuwanie głowic pali i wykonywanie betonu podkładowego pod fundamenty. Zdecydowaną zmianę widać na samym rondzie Obrońców Grodna, gdzie kierowcy przejeżdżają już pod zamontowanym rusztowaniem wiaduktu WD-43 postawionego wewnątrz ronda. Obecnie trwa tu montaż zbrojenia ustroju nośnego. Co ważne, prace budowlane w ramach ronda Obrońców Grodna są tak zorganizowane, aby uczestnicy ruchu w jak najmniejszym stopniu odczuwali ewentualne niedogodności związane z robotami przy wiaduktach – mimo obecności barier betonowych, które chronią podpory wiaduktu, kierowcy poruszają się tak jak dotychczas po dwóch pasach ruchu.

Astaldi wybuduje prawie 20-kilometrowy odcinek drogi S5, który jest częścią dolnośląskiego fragmentu trasy Korzeńsko-Wrocław. Jest to ważny szlak komunikacyjny ułatwiający kierowcom dojazd do Poznania, ale także poprawiający płynność ruchu tranzytowego. Poprawi on zdecydowanie również ruch lokalny i zlikwiduje bardzo częste korki od ulicy Żmigrodzkiej do świateł w miejscowości Kryniczno. Gotowy odcinek zostanie oddany do użytku pod koniec 2017 r.

Źródło: materiały prasowe wykonawcy trasy S5

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA