REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób rząd chce obniżyć koszty budowy dróg w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PAP
autostrada, droga Fot. Fotolia
autostrada, droga Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Plany budowy dróg w Polsce w kolejnych latach są ambitne, ale brakuje na nich funduszy. Rząd chce zatem obniżyć koszty ich budowy. W jaki sposób?

Chcemy obniżyć koszty budowy dróg, pracuje nad tym specjalnie powołany zespół - powiedział PAP wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Podał, że niektórzy eksperci mówią o możliwości nawet 30-proc. obniżki tych kosztów.

REKLAMA

Zastrzegł, że zaoszczędzone pieniądze trafią na budową innych dróg. Podał, że program budowy dróg krajowych obejmuje zadania szacowane na blisko 200 mld zł, a w planie finansowym programu jest 107 mld zł.

PAP: Na jakim etapie jest realizacja programu budowy dróg krajowych do roku 2023 przyjętego przez poprzedni rząd, czy będą jakieś zmiany w tym programie?

J. Sz.: Czekamy na wyniki generalnego pomiaru ruchu drogowego. To są badania, które prowadzone są na wszystkich drogach krajowy w całej Polsce mniej więcej co 5 lat. W grudniu ubiegłego roku odbyły się kolejne badania i czekamy teraz na wyniki, które powinny w lutym do nas trafić. To będzie bardzo ważne narzędzie do oceny, w jakiej kolejności i które odcinki dróg należy modernizować i budować.

Zobacz też: Dofinansowanie budowy dróg na Mazowszu w 2016 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Chcemy też wykorzystać do analizy takie narzędzie jak badanie modelu ruchu, które pozwala ocenić na ile będzie się rozwijał ruch między poszczególnymi ośrodkami miejskimi i jak będą obciążone poszczególne drogi. Natomiast na pewno chcemy domykać ciągi komunikacyjne, chcemy zakończyć budowę A4, zakończyć budowę A1, czy budować drogę Via Carpatia jako ważną dla nas arterię komunikacyjną. Jest też szereg projektów, o które dopominają się poszczególne obszary Polski.

Program budowy dróg krajowych obejmuje zadania, których wartość została wyszacowana na blisko 200 mld zł natomiast w planie finansowym tego programu jest 107 mld zł. Dlatego pracujemy nad realnym obniżeniem kosztów budowy dróg. Zostały powołane zespoły, są przygotowywane opracowania w tym zakresie.

PAP: Na czym mają polegać oszczędności w budowie dróg?

J.Sz.: Pierwszy obszar to zmiana przepisów dotyczących budowy dróg w Polsce np. tych dotyczących ochrony środowiska. Chodzi nam o to, żeby ustalić razem ze specjalistami od ochrony środowiska jak chronić zwierzęta, ludzi, ale w racjonalny sposób tak, żeby nie wydawać niepotrzebnie pieniędzy. Dzisiaj tak naprawdę nie ma bowiem przepisów, które by określały jak powinny wyglądać, jakie powinny mieć parametry czy w jakich warunkach powinny być instalowane te wszystkie urządzanie dot. ochrony przyrody. Dzisiaj są to najczęściej tzw. dobre praktyki.

Jak rząd zaoszczędzi na budowie dróg w Polsce?

Drugi aspekt to kwestia ustandaryzowania budowy obiektów mostowych. Obecnie mamy taką sytuację, że każdy most jest niejako od początku projektowany. Oczywiście to ciekawie wygląda i są to bardzo ładne konstrukcje, ale to po prostu kosztuje i nas dzisiaj na to nie stać.

Nie ma katalogu obiektów mostowych a taki katalog pozwoliłby na prostsze projektowanie i tańsze wykonawstwo. To potwierdzają wszyscy specjaliści zajmujący się tym tematem.

REKLAMA

Kolejne sprawa to kwestia prowadzenia prac archeologicznych. Obecnie mamy taką sytuację, że prace archeologiczne rozpoczynają się albo tuż przed rozpoczęciem budowy albo niejako prowadzone są w ramach prowadzonych już prac budowlanych, a to często wstrzymuje budowę na kilka miesięcy.

Nie ma powodu, dla którego archeolodzy nie mogliby prowadzić swoich prac już w momencie, kiedy grunt jest wykupowany pod zaprojektowaną drogę. Archeolodzy mają bardzo dobrze skatalogowane miejsca, które chcieliby przebadać i wiedzą gdzie chcieliby prowadzić prace. Również analizujemy różne rozwiązania technologiczne pozwalające obniżyć koszty budowy dróg.

PAP: O ile te działania mogą obniżyć koszty budowy dróg?

J. Sz.: Nie mogę na razie mówić o liczbach, niektórzy jednak twierdzą, że nawet ok. 30 proc. można zaoszczędzić. Czy to rzeczywiście będzie prawdą to się przekonamy. Ale wszyscy eksperci twierdzą, że tutaj obniżanie kosztów jest możliwie. Obecnie pracuje nad tym specjalny zespół.

Zobacz też: Koszt budowy ostatniego odcinka autostrady A4

Chce też powiedzieć jasno, że nie chodzi nam o oszczędzanie na budowie dróg tylko o obniżaniu kosztów ich budowy, a pieniądze w ten sposób zaoszczędzone trafią na budową innych dróg. To nie jest tak, że one wypłyną z branży budowlanej.

PAP: Czy planowane są zmiany w funkcjonowaniu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad?

J. Sz.: Za wcześniej jeszcze, aby o tym mówić. Są propozycje do przeanalizowania takie jak przekształcenie GDDKiA w agencją budowy dróg, czy GDDKiA jako ta instytucja, która zajmuje się utrzymaniem dróg, kwestiami planowania czy tworzenia strategii transportowych. Ale na razie najważniejsze jest dla nas obniżenie kosztów budowy dróg.

PAP: Czy będą powoływane spółki specjalnego przeznaczenia przy budowie dróg?

J. Sz.: Traktujemy to jako jedną z opcji tańszego i efektywnego budowania dróg w Polsce. Prowadzimy prace na ile takie spółki byłyby opłacalne i na jakich odcinkach dróg mogłaby się utrzymać z opłat za ruch.

Rozmawiał Krzysztof Markowski

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA