REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstanie obwodnica Płocka?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PAP
Budowa obwodnicy Płocka ma zostać zakończona w 2018 roku
Budowa obwodnicy Płocka ma zostać zakończona w 2018 roku
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Do 2018 roku ma zostać zakończona budowa obwodnicy Płocka. W ramach inwestycji powstać mają dwa odcinki trasy, za łączną kwotę 120 mln zł.

Płock będzie mieć obwodnicę w 2018 roku

Do 2018 r. Płock (Mazowieckie) planuje dokończyć budowę obwodnicy miasta. To dwa odcinki trasy, które z wykorzystaniem środków unijnych z perspektywy 2014-20, mają powstać kolejno w latach 2016-17 oraz 2017-18. Łączny koszt inwestycji to ponad 120 mln zł.

REKLAMA

Pierwszy odcinek obwodnicy Płocka, prowadzący od dróg krajowych nr 60 i 62 do drogi wojewódzkiej nr 567 o długości 1,6 km oddano do użytku w listopadzie 2014 r. Koszt jego budowy wyniósł 43 mln zł, z czego 30 mln zł zrefinansowano ze środków unijnych, jeszcze w ramach poprzedniej perspektywy 2007-13.

Dokończenie przedsięwzięcia, czyli budowa drugiego odcinka trasy o długości ok. 2,1 km oraz trzeciego o długości 2,3 km, pozwoli na całkowite wyprowadzenie z Płocka ruchu pojazdów ciężarowych, w tym z ładunkami niebezpiecznymi, ułatwi połączenie z kompleksem rafineryjno-petrochemicznym PKN Orlen i terenami przemysłowymi miasta, położonymi w rejonie tamtejszego lotniska Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej oraz z drogą krajową nr 60 w kierunku Ciechanowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Środki przeznaczone na kontynuowanie tej strategicznej dla Płocka inwestycji zostały zapisane w uchwalonym już budżecie miasta na 2016 r., który zamyka się kwotą blisko 848 mln zł - w sumie na inwestycje przewidziano tam 188 mln zł, z czego 103 mln zł to środki własne samorządu, natomiast pozostała część ma pochodzić z dotacji z UE.

Jak poinformował w środę PAP wiceprezydent Płocka Jacek Terebus, na dokończenie budowy obwodnicy w budżecie miasta na 2016 r. zarezerwowana została kwota ponad 52 mln zł, na którą składa się 20 proc. wkładu własnego samorządu i 80 proc. środków unijnych, pochodzących z nowego Regionalnego Programu Operacyjnego woj. mazowieckiego.

„Czekamy obecnie na uruchomienie środków unijnych. Mamy sygnały, że może to nastąpić na przełomie pierwszego i drugiego kwartału. To jest dla nas bardzo dobra prognoza, gdyż w zasadzie jesteśmy już gotowi na rozpisanie przetargu, który obejmowałby oba etapy inwestycji. Jej harmonogram wyglądałby w ten sposób, że do końca 2017 r. chcielibyśmy wybudować drugi odcinek obwodnicy, a trzeci realizowany byłby po części równolegle, od 2017 do 2018 r.” – oświadczył Terebus.

Dodał, że wartość całego przedsięwzięcia, czyli obu odcinków obwodnicy, szacowana jest łącznie na ponad 120 mln zł, przy czym najkosztowniejszy będzie ostatni etap, w ramach którego powstanie w sumie pięć dużych obiektów inżynieryjnych, w tym wiadukty i mosty.

Terebus przypomniał, że drugi i trzeci odcinek obwodnicy Płocka realizowany będzie w ramach Regionalnych Inwestycji Terytorialnych (RIT), czyli autorskiego projekt samorządu Mazowsza, zaakceptowanego przez Komisję Europejską, którego głównym celem jest równomierny rozwój regionu poprzez inwestycje o znaczeniu subregionalnym. Maksymalny poziom dofinansowania unijnego poszczególnych przedsięwzięć prowadzonych z wykorzystaniem tego instrumentu może wynieść do 80 proc. kosztów.

Jak zaznaczył Terebus, termin dokończenia budowy obwodnicy Płocka planowany na 2018 r. to jeden z wymogów Komisji Europejskiej, która wyznaczyła tzw. +kamienie milowe+ przy realizacji przedsięwzięć w ramach perspektywy 2014-20. „Przygotowując RIT należało wskazać zadania, które będą w tym czasie wykonane. To one będą dla Komisji Europejskiej w stosunku do płockiego samorządu sprawdzeniem właściwego zaawansowania inwestycji i właściwego wydatkowania środków” – wyjaśnił.

Terebus przyznał, że w przypadku ewentualnego opóźnienia w uruchomieniu środków unijnych, Płock i tak rozpocznie budowę drugiego odcinka obwodnicy w 2016 r. z wykorzystaniem środków własnych, ale zakres i harmonogram całości inwestycji, z uwzględnieniem jej trzeciego, ostatniego etapu, będzie musiał być wówczas poddany korekcie.

Pod koniec 2014 r. porozumienie w sprawie RIT (wtedy projekt określany był jako Regionalny Instrument Terytorialny) podpisały władze Płocka oraz jedenastu okolicznych samorządów, w tym powiatów płockiego, gostynińskiego i sierpeckiego, a także gmin Słupno, Radzanowo, Stara Biała, Nowy Duninów i Łąck oraz miasta: Gąbina, Sierpc i Wyszogród. W ramach RIT planowanych jest kilkanaście inwestycji strategicznych oraz mniejszych przedsięwzięć, jak np. rewitalizacja nabrzeży Wisły w Płocku i Wyszogrodzie, rewitalizacja najstarszej części Gąbina czy budowa ścieżek rowerowych, w tym wokół Jeziora Zdworskiego, największego naturalnego zbiornika wodnego na Mazowszu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA