REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rośnie liczba tramwajów polskich miastach

Autobusy tracą na znaczeniu, zyskują tramwaje Fot. Fotolia
Autobusy tracą na znaczeniu, zyskują tramwaje Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Władze polskich miast inwestują w rozwój sieci tramwajów. Dotacje unijne oraz względy środowiskowe coraz częściej przekonują samorządowców do zakupu nowego taboru szynowego.

Sieć tramwajów Polsce

Tramwaje, dzięki unijnym dotacjom, wracają do łask samorządów. Rozwój transportu zbiorowego przyjaznego środowisku jest jedną ze strategii gospodarki niskoemisyjnej na lata 2014-2020. Nowe zamówienia to szansa nie tylko dla największych producentów taboru szynowego, ale także całej branży i wielu polskich firm.

REKLAMA

Przewidywana pula środków w ramach programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 to ponad 27,4 mld euro, z czego 16,8 mld euro ma zostać przeznaczone na rozwój transportu, w tym zrównoważonego transportu miejskiego. Jak donosiły w sierpniu media rząd deklaruje, że do 2022 r. powstanie 168 km nowych, lub zmodernizowanych linii tramwajowych. Według raportu NIK najwięcej funduszy w ramach regionalnych programów operacyjnych przypadnie województwom śląskiemu i małopolskiemu.

Strategia Rozwoju Transportu do 2020 roku: przede wszystkim tramwaje

W opracowanej przez resort infrastruktury „Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku” transport miejski jest traktowany jako „element zintegrowanego systemu komunikacyjnego”. W dokumencie zawarto wytyczne Komisji Europejskiej, które mają na celu uspójnienie systemów komunikacji publicznej w polskich miastach. Są to m.in. szczególna dbałość o środowisko naturalne, płynne poruszanie się w miastach, stosowanie inteligentnego transportu miejskiego, dostępność oraz kreowanie niezawodnego i bezpiecznego transportu miejskiego. Tramwaje są aprobowanym przez KE środkiem komunikacji, ponieważ nie emitują takiej ilości szkodliwych pyłów, jak samochody i autobusy. Wpisują się tym samym w plany rozwoju gospodarki niskoemisyjnej, czyli działań, które przyniosą zysk gospodarczy przy znacznej redukcji emisji CO2.

Zobacz też: Długowieczna nawierzchnia na obwodnicy Janek

Nowe tabory na Śląsku i Pomorzu

REKLAMA

Szczecin i Śląsk mają już nowe tramwaje. Z raportu „Nowe miejskie pojazdy szynowe w II kwartale 2014 roku” portalu InfoTram z 5 września br. wynika, że w drugim kwartale 2014 roku do polskich miast zostało dostarczonych 20 nowych pojazdów szynowych. Było to 12 tramwajów Twist Step PESY dla Tramwajów Śląskich, 7 składów typu Inspiro dla Metra Warszawskiego od konsorcjum Siemens-Newag oraz 1 tramwaj Moderus Beta Modertransu dla szczecińskich MPK.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wśród dostawców na rynku wciąż dominuje PESA, polski producent pojazdów szynowych z Bydgoszczy. Do końca roku ma zrealizować zamówienia dla Tramwajów Warszawskich, ZKM Gdańsk, MZK Bydgoszcz oraz MPK Kraków (specjalnie zaprojektowany model Krakowiak).

To nie koniec wymiany taborów w polskich miastach. Moderus Beta będzie kontynuować dostarczanie pojazdów dla Tramwajów Szczecińskich i MPK Poznań. Do zakupu nowych tramwajów szykują się także Warszawa, Olsztyn, Łódź i Wrocław.

Polskie tramwaje

Tramwajowy renesans powinien cieszyć nie tylko użytkowników komunikacji miejskiej. − Boom w zamówieniach na nowe składy to także szansa na ożywienie dla polskiej gospodarki, ponieważ to właśnie wiele rodzimych firm wygrywa przetargi. Dobre perspektywy rysują się nie tylko dla producentów pojazdów szynowych (Solaris, Newag, PESA), ale również przedsiębiorstw dostarczających podzespoły, czy elementy konstrukcji i wyposażenia jak np. piaski hamulcowe niezbędne w każdym tramwaju, bo zapewniające bezpieczne hamowanie  − mówi Andrzej Rams z firmy Piaski Hamulcowe, dostawcy specjalistycznych piasków dla pojazdów szynowych. Poza tym zakupom taborów towarzyszą często prace modernizacyjne na torowiskach, więc skorzystają na tym także firmy budowlane zajmujące się projektowaniem i budową infrastruktury komunikacji miejskiej oraz ich podwykonawcy.

Źródło: materiały prasowe TilmannSchaffer

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

REKLAMA

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

REKLAMA