Drony będą sprawdzać jakość dróg w Polsce?
REKLAMA
REKLAMA
Drony w służbie cywilom
Komisja Europejska zaproponowała 8 kwietnia 2014 roku pakiet nowych, rygorystycznych standardów regulujących użytkowanie cywilnych dronów, czyli zdalnie sterowanych statków powietrznych. Nowe przepisy będą dotyczyć ochrony i bezpieczeństwa, prywatności i ochrony danych osobowych oraz ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Mają one ułatwić europejskim firmom osiągnięcie pozycji globalnego lidera na rynku tej nowoczesnej technologii, jednocześnie wprowadzając wszelkie niezbędne procedury bezpieczeństwa.
REKLAMA
Drony cywilne są coraz popularniejsze w Europie, zwłaszcza w takich krajach jak Szwecja, Francja i Wielka Brytania. Znajdują zastosowanie w różnych sektorach, lecz przepisy regulujące ich użytkowanie nie są spójne. Wprawdzie są stosowane podstawowe, krajowe normy bezpieczeństwa, jednak różnią się one w poszczególnych krajach Unii, a wiele kluczowych kwestii bezpieczeństwa nie jest uregulowanych w sposób spójny.
Drony w transporcie
REKLAMA
Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za transport, powiedział: „Drony cywilne można stosować do wykrywania uszkodzeń dróg i mostów kolejowych, do monitorowania katastrof naturalnych, takich jak powodzie, albo do opryskiwania upraw, a wszystko to z zegarmistrzowską dokładnością. Drony dostępne są w przeróżnych kształtach i rozmiarach. W przyszłości będą mogły nawet dostarczać książki zamówione w czyjejś ulubionej księgarni internetowej. Jednak wiele osób, łącznie ze mną, obawia się o kwestie bezpieczeństwa i ochrony prywatności w związku z użytkowaniem tych urządzeń.”
Technologia związana z dronami cywilnymi stale się rozwija, obiecując znaczny potencjał wzrostu gospodarczego i nowe miejsca pracy. Według niektórych szacunków za dziesięć lat na drony może przypadać aż 10 proc. rynku lotniczego, a to oznacza kwotę 15 mld euro rocznie. Dlatego Wiceprzewodniczący KE dodał: „Jeśli kiedykolwiek był odpowiedni czas, aby uregulować te kwestie na poziomie europejskim, to właśnie teraz, ponieważ zdalnie sterowane statki powietrzne z założenia mają przekraczać granice, a branża z nimi związana jest wciąż na wczesnym etapie rozwoju. Mamy zatem szansę, aby ustalić jednolite przepisy obowiązujące wszystkich, tak jak stało się to w przypadku dużych statków powietrznych.”
Źródło: materiały prasowe www. europa.eu
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.