REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak Polacy użytkują samochody? Ponad 60 proc. jeździ często

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beesafe
Ubezpieczenia
Jak Polacy użytkują samochody? Ponad 60 proc. jeździ często
Jak Polacy użytkują samochody? Ponad 60 proc. jeździ często
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak Polacy użytkują samochody? To pytanie, które postanowił zadać Beesafe swoim klientom. Co wynikło z ich badania?

Polacy kupują mniej samochodów. Z posiadanych już korzystają chętnie

Liczba nowo zarejestrowanych samochodów osobowych w Unii Europejskiej po pierwszych 10 miesiącach 2022 r. była niższa o 8,1% niż w tym samym okresie 2021 r. W Polsce wynik jest bardzo podobny – spadek wyniósł 7,9%. Dla porównania Włochy odnotowały -13,8%, a Francja -10,3%. Tymczasem w Hiszpanii i Niemczech – kolejnych kluczowych w Europie regionach – wynik od stycznia do października w 2022 r. był odpowiednio o 5,8% i 5,5% słabszy niż w 2021 r.

REKLAMA

REKLAMA

Liczba nowych rejestracji dość dynamicznie się zmienia. Równocześnie jednak można zaobserwować, że Polacy chętnie korzystają z własnych aut. Z badania GfK na zlecenie marki ubezpieczeniowej Beesafe wynika, że obecnie ponad trzech na pięciu rodaków robi to często, a w tym 38% – bardzo często.

Jak Polacy użytkują samochody? Ponad 60 proc. jeździ często

Jak Polacy użytkują samochody? Ponad 60 proc. jeździ często

Materiały Beesafe

Jak Polacy użytkują samochody? To ważne pytanie.

Analizując odpowiedzi respondentów wspomnianego badania, którzy najczęściej deklarowali, że korzystają z własnego auta "bardzo często", rysuje się pewien profil „typowego” kierowcy. To mężczyzna, z wykształceniem wyższym, w wieku 30-49 lat, mieszkaniec co najmniej trzyosobowego gospodarstwa domowego z rejonów wiejskich w południowo-wschodniej Polsce.

Spośród uczestników badania mieszkających w gospodarstwie składającym się z trzech osób 44% bardzo często korzysta z auta, jednak niemal w takim samym odsetku (bo po 43%) deklarują to respondenci z gospodarstw domowych, w których mieszka cztery, pięć lub więcej osób. Dla porównania – w grupie ankietowanych żyjących w pojedynkę to jedynie 25%. Spośród tych ostatnich prawie połowa (48%) w ogóle nie używa własnego auta – to niemal trzykrotność średniej (17%) w całym badaniu. Wynik ogółu w tej kwestii przekraczają też kobiety – przeszło co piąta z nich wcale nie siada za „kółko”.

REKLAMA

Jak Polacy użytkują samochody? Ponad 60 proc. jeździ często

Jak Polacy użytkują samochody? Ponad 60 proc. jeździ często

Materiały Beesafe

Mieszkańcy większych miast rzadziej stawiają na własny samochód

Częściej niż wynika to z deklaracji wszystkich respondentów z aut nie korzystają też mieszkańcy miast powyżej 500 tys. mieszkańców – taką deklarację złożył co czwarty (24%) z nich i to najczęstsza odpowiedź w tej grupie, a nieco mniej – bo co piąty (21%) – twierdzi, że bardzo często używa własnego auta. To z kolei o ponad połowę mniej niż w przypadku przedstawicieli wsi, spośród których niemal jedna druga (48%) bardzo często posiłkuje się swoimi „czterema kółkami”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na obszarach pozamiejskich dostępność komunikacji zbiorowej bywa mniejsza, czasem więc samochód to jedyna szansa na szybkie przemieszczenie się. W dużych miastach natomiast często sieć autobusowa czy tramwajowa jest mocno rozwinięta. Dodatkowo w aglomeracjach zamieszkuje też wielu studentów, którzy często dopiero stoją przed decyzją o nabyciu własnego auta – zauważa Rafał Mosionek z Beesafe.

Jak Polacy użytkują samochody? Co jeszcze wynika z badania?

Biorąc pod uwagę wykształcenie, badanie pokazało natomiast, że bardzo częste korzystanie z własnego auta deklaruje ponad połowa (51%) respondentów z dyplomem uczelni wyższych. Tymczasem wśród osób po szkole podstawowej robi to 25%, a zasadniczej zawodowej – 24%. Ponadto według badania GfK na zlecenie Beesafe pracownicy umysłowi wyższego szczebla (52%) częściej niż dyrektorzy, kierownicy czy właściciele firm (45%) siadają za własne „kółko” bardzo często. Spośród rolników to jedynie 13%, a gospodyń domowych – 18%. W tej ostatniej grupie warto jednak zauważyć, że aż 44% deklaruję, że korzysta z własnego auta często.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA