Wyższe OC za punkty? 83 proc. kierowców jest za
REKLAMA
REKLAMA
- Wyższe OC za punkty? Polscy kierowcy są za!
- Polscy kierowcy są dobrymi kierowcami? Ich zdaniem tak!
- Przymykamy oko na wykroczenia? Niestety trochę tak
- Statystyki wypadków w Polsce. Jest dużo do zrobienia
- Wysokość nowych mandatów? Kierowcy sądzą że rząd przesadził...
Wyższe OC za punkty? Polscy kierowcy są za!
REKLAMA
Polska Izba Ubezpieczeń jak co roku postanowiła zbadać nastroje kierowców. W tym celu przeprowadziła badanie ankietowe. Co z niego wynika? Pierwszą bombą jest poparcie dla pomysłu wyższych składek OC dla piratów drogowych. Za tym pomysłem opowiedziało się aż 83 proc. respondentów. Nie ma się jednak co dziwić. Zmiana w tym zakresie weszła w życie już 17 czerwca 2022 roku i nie spotkała się ze specjalnym oporem społecznym.
REKLAMA
Cieszę się, że po wielu latach naszych starań, ubezpieczyciele dostali możliwość pozyskania bardziej szczegółowej wiedzy o kierowcach z bazy CEK. Mamy nadzieję, że ten mechanizm pozwoli skutecznie eliminować ryzykowne zachowania na drodze, bo piraci drogowi odczują teraz w portfelu skutki nierozważnych decyzji, a ci, którzy jeżdżą bezpiecznie zapłacą za polisę relatywnie mniej. – powiedział J. Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU.
Polscy kierowcy są dobrymi kierowcami? Ich zdaniem tak!
Takie podejście do sprawy bez wątpienia może cieszyć. To niestety jedyna dobra informacja, która płynie z badania PIU. Bo kierowcy zostali też zapytani o swoje nawyki za kierownicą i ocenę swoich umiejętności. Tu odpowiedzi wypadają już dużo gorzej. Co prawda aż 96 proc. kierujących w Polsce oceniło, że są dobrymi kierowcami i 82 proc. z nich dodało, że nie popełnia błędów podczas prowadzenia. Jednocześnie 52 proc. powiedziało, że da się jeździć szybko i bezpiecznie. Dla 32 proc. respondentów przekroczenie prędkości o 20 km/h w mieście nie jest niebezpieczne. Taką samą opinię o przekroczeniu prędkości o 30 km/h w mieście wydało aż 27 proc. osób.
Przymykamy oko na wykroczenia? Niestety trochę tak
REKLAMA
Sytuacja jest zła? A będzie jeszcze bardziej tragiczna po kolejnych danych. 22 proc. pytanych powiedziało, że istnieje możliwość bezpiecznego wyprzedzenia na trzeciego. Dla 19 proc. z kolei dobrym pomysłem jest wyprzedzanie innego samochodu osobowego bezpośrednio przed przejściem dla pieszych... A przecież część tych wykroczeń to jedne z bardziej popularnych powodów wypadków w Polsce.
Kierowcy dostrzegają problem z piratami drogowymi i chcą zaostrzenia kar dla nich. Tylko w tym samym czasie sami nie widzą niczego złego w zachowaniach mocno niebezpiecznych... Z czego wynika ten dysonans? Powód może być prosty. "Według polskich kierowców statystyczny pirat drogowy jeździ brawurowo i bez wyobraźni, co potwierdzają wyniki naszego badania." – powiedział J. Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU.
Statystyki wypadków w Polsce. Jest dużo do zrobienia
Różnica między oceną innych kierujących a własnymi możliwościami prowadzi nas do jeszcze jednego punktu. A tym są statystyki wypadków w Polsce. Komenda Główna Policji podaje, że w roku 2021 w naszym kraju doszło do 22,8 tys. wypadków. W ich wyniku życie straciło 2,2 tys. osób. 26 tys. osób zostało rannych. Takie liczby jasno pokazują, że jesteśmy naprawdę dalecy od ideału. I nadal mamy wiele do zrobienia w kwestii bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Wysokość nowych mandatów? Kierowcy sądzą że rząd przesadził...
Wiele do zrobienia szczególnie że o ile kierowcy popierają pomysł podwyższenia składek OC dla piratów drogowych, jednocześnie nie myślą już równie optymistycznie o podwyżce mandatów. 24 proc. kierowców w Polsce uważa, że 300 zł za przekroczenie prędkości o 20 km/h w terenie zabudowanym to zdecydowanie zbyt duża kwota... "Nadal utrzymujemy się w niechlubnej czołówce krajów z największą liczbą ofiar śmiertelnych na drogach. Edukacja, prewencja oraz odpowiedniej wysokości kary to elementy niezbędne do ograniczenia liczby wypadków komunikacyjnych. I trzeba to powiedzieć głośno." – dodał J. Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.