REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Letnie rekordy wypadków drogowych. Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beesafe
Ubezpieczenia
Jak jeździć, by uniknąć wypadku? Czy w sierpniu 2021 r. zostanie pobity „rekord” wypadków na drogach?
Jak jeździć, by uniknąć wypadku? Czy w sierpniu 2021 r. zostanie pobity „rekord” wypadków na drogach?

REKLAMA

REKLAMA

Wypadki. Połowa wakacji za nami. W ubiegłym roku to właśnie sierpień był miesiącem z niechlubnym rekordem największej liczby wypadków. W tym roku w pierwszej połowie letniego sezonu urlopowego liczba zgłoszonych w ramach assistance spraw była wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Czy w 2021 r. idziemy na kolejny rekord? Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

Mniej rozsądni latem?

REKLAMA

Tuż przed wakacjami 62% Polaków planowało letni urlop, a trzy czwarte z nich chciało spędzić go w kraju[1]. Czy letni klimat przysłania nam zdrowy rozsądek? Można by tak powiedzieć, bo to właśnie w sierpniu na przestrzeni całego zeszłego roku policja odnotowała najwięcej wypadków[2]. Jak będzie w tym roku? Na przykładzie danych Global Assistance Polska należącego do grupy VIG widać, że w pierwszej połowie tegorocznych wakacji (25.06-19.07) liczba zgłoszonych spraw wzrosła w porównaniu do poprzedniego roku o niemal 20%, a w porównaniu z 2019 r. o ponad 30%[3]. Również o blisko jedną trzecią zwiększyła się liczba holowań oraz zapotrzebowanie na auta zastępcze[4]. O ile potrzeba zapewnienia aut zastępczych – wg danych Global Assistance Polska – od 2019 r. wzrastała proporcjonalnie o ok. 13% rocznie, liczba holowań w 2019 i 2020 r. utrzymywała się prawie na równym poziomie, a w 2021 r. wzrosła niemal o 30%[5].

REKLAMA

Oczywiście na wzrost liczby zgłoszonych w ramach assistance spraw i potrzebnych interwencji mogło wpłynąć wiele czynników. Większa dynamika zmian w bieżącym roku w zestawieniu z ubiegłym niż przy porównywaniu roku 2020 z 2019 może wynikać np. z większego otwarcia Polaków w tym roku na wyjazdy niż podczas pierwszych wakacji w trakcie pandemii. Te dane to też jednak przede wszystkim znak ostrzegawczy i przypomnienie o wysokich statystykach wypadków w okresie letnim, wynikających ze zwiększonego ruchu w związku z wakacyjnymi wyjazdami. Potraktujmy je jako przestrogę.

W 2020 r. to właśnie w sierpniu policja odnotowała największą liczbę wypadków w skali roku. Było ich 2595, w ich wyniku zmarło 239 osób, a 3 078 zostało rannych. Na jakie przewinienia warto się wyczulić, aby nie powtórzyć tego „rekordu”[6]?

Ustąp pierwszeństwa i zrezygnuj z gazu (też tego podwójnego!)

W całym 2020 r. do prawie 21 tys., czyli niemal 90% wszystkich wypadków drogowych, doszło z winy kierujących pojazdami[7]. Wśród ich głównych przyczyn królowało nieustępowanie pierwszeństwa przejazdu, które doprowadziło do ponad 27% kolizji[8]. Tuż za tą kategorią – z wynikiem 26% – uplasowało się niedostosowanie prędkości do warunków ruchu[9]. Sierpień 2020 r., poza ogólną najwyższą liczbą wypadków, był też miesiącem, w którym policja najczęściej jako sprawców odnotowywała osoby prowadzące pod wpływem alkoholu.

Uważaj na pieszych

Choć wg policyjnych danych dot. ubiegłego roku piesi przyczyniają się do wypadków szczególnie zimą, również latem warto być czujnym na ich obecność na drogach i w ich pobliżu. To potrzebne, żeby w porę dostrzec niebezpieczeństwo i natychmiast zareagować, np. gdy ktoś wejdzie na jezdnię bezpośrednio przed jadącym pojazdem, w miejscu niedozwolonym lub na czerwonym świetle albo nagle wyłoni się zza innego auta. Policyjny raport przestrzega też przed sytuacjami, w których pieszy leży, siedzi, klęczy czy stoi na jezdni, ponieważ skutki takich wypadków są najtragiczniejsze – w prawie co drugim z nich w 2020 r. zginął człowiek[10]. Wśród kategorii wypadków najechanie pieszego było drugą najczęściej występującą w 2020 r., więcej było jedynie zderzeń pojazdów w ruch.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przygotuj się na nieprzewidziane sytuacje

Podczas wakacyjnych podróży mogą zaskoczyć nas różne nieprzewidziane zdarzenia, nie tylko wypadki. Dla swojego bezpieczeństwa oraz spokoju warto przypomnieć sobie zasady pierwszej pomocy, ale i pomyśleć o ubezpieczeniu i tym, co zrobić w przypadku problemów z samochodem. Rozwiązaniem dla ostatniej kwestii może być np. assistance. Pomoc w ramach assistance nie musi obejmować jedynie naprawy lub holowania w związku z wypadkiem na drodze, może dotyczyć też innych awarii, braku paliwa, zniszczonej opony czy nawet sytuacji, w której np. zatrzaśniemy w aucie kluczyki.

Unikaj godzin szczytu i odpocznij przed trasą

REKLAMA

Na nasze bezpieczeństwo podczas podróży może mieć wpływ także dzień oraz pora, w której się przemieszczamy. W miarę możliwości najlepiej unikać czasu, kiedy ruch jest największy, bo to właśnie wtedy najczęściej dochodzi do wypadków. Potwierdzają to dane policyjne – w 2020 r. najwięcej wypadków odnotowano w piątki (16,7% ogółu)[11]. Jeśli chodzi o godziny, to według statystyk potencjalnie najbardziej niebezpieczny jest przedział między godz. 13.00 a 19.00.

Paradoksalnie kolizjom najczęściej towarzyszą dobre warunki atmosferyczne. W takich okolicznościach kierujący czują większy komfort jazdy, co często jest przyczyną rozwijania przez nich większych prędkości i zmniejszenia uważności. Bywa to widoczne także w przypadku jednostajnych tras, jak autostrady, gdzie czasem prowadzącym zdarza się zaśnięcie. Wyciągając wnioski z ubiegłorocznych danych spróbujmy zadbać o to, by w sierpniu 2021 r. jedyny rekord, jaki padnie, był rekordem najmniejszej liczby wypadków.

Damian Andruszkiewicz, Członek Zarządu Beesafe

********

[1] Krajowy Rejestr Długów Biura Informacji Gospodarczej, raport „Turystyczne plany Polaków w pandemii” - VI 2021 r.
[2] Komenda Główna Policji Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w 2020 roku – 2021 r.
[3] [4] [5]Global Assistance Polska, dane własne – VII 2021 r.
[6] [7] [8] [9] [10] [11]Komenda Główna Policji Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w 2020 roku – 2021 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA