REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Letnie rekordy wypadków drogowych. Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

Beesafe
Ubezpieczenia
Jak jeździć, by uniknąć wypadku? Czy w sierpniu 2021 r. zostanie pobity „rekord” wypadków na drogach?
Jak jeździć, by uniknąć wypadku? Czy w sierpniu 2021 r. zostanie pobity „rekord” wypadków na drogach?

REKLAMA

REKLAMA

Wypadki. Połowa wakacji za nami. W ubiegłym roku to właśnie sierpień był miesiącem z niechlubnym rekordem największej liczby wypadków. W tym roku w pierwszej połowie letniego sezonu urlopowego liczba zgłoszonych w ramach assistance spraw była wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Czy w 2021 r. idziemy na kolejny rekord? Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

Mniej rozsądni latem?

REKLAMA

Tuż przed wakacjami 62% Polaków planowało letni urlop, a trzy czwarte z nich chciało spędzić go w kraju[1]. Czy letni klimat przysłania nam zdrowy rozsądek? Można by tak powiedzieć, bo to właśnie w sierpniu na przestrzeni całego zeszłego roku policja odnotowała najwięcej wypadków[2]. Jak będzie w tym roku? Na przykładzie danych Global Assistance Polska należącego do grupy VIG widać, że w pierwszej połowie tegorocznych wakacji (25.06-19.07) liczba zgłoszonych spraw wzrosła w porównaniu do poprzedniego roku o niemal 20%, a w porównaniu z 2019 r. o ponad 30%[3]. Również o blisko jedną trzecią zwiększyła się liczba holowań oraz zapotrzebowanie na auta zastępcze[4]. O ile potrzeba zapewnienia aut zastępczych – wg danych Global Assistance Polska – od 2019 r. wzrastała proporcjonalnie o ok. 13% rocznie, liczba holowań w 2019 i 2020 r. utrzymywała się prawie na równym poziomie, a w 2021 r. wzrosła niemal o 30%[5].

REKLAMA

Oczywiście na wzrost liczby zgłoszonych w ramach assistance spraw i potrzebnych interwencji mogło wpłynąć wiele czynników. Większa dynamika zmian w bieżącym roku w zestawieniu z ubiegłym niż przy porównywaniu roku 2020 z 2019 może wynikać np. z większego otwarcia Polaków w tym roku na wyjazdy niż podczas pierwszych wakacji w trakcie pandemii. Te dane to też jednak przede wszystkim znak ostrzegawczy i przypomnienie o wysokich statystykach wypadków w okresie letnim, wynikających ze zwiększonego ruchu w związku z wakacyjnymi wyjazdami. Potraktujmy je jako przestrogę.

W 2020 r. to właśnie w sierpniu policja odnotowała największą liczbę wypadków w skali roku. Było ich 2595, w ich wyniku zmarło 239 osób, a 3 078 zostało rannych. Na jakie przewinienia warto się wyczulić, aby nie powtórzyć tego „rekordu”[6]?

Ustąp pierwszeństwa i zrezygnuj z gazu (też tego podwójnego!)

W całym 2020 r. do prawie 21 tys., czyli niemal 90% wszystkich wypadków drogowych, doszło z winy kierujących pojazdami[7]. Wśród ich głównych przyczyn królowało nieustępowanie pierwszeństwa przejazdu, które doprowadziło do ponad 27% kolizji[8]. Tuż za tą kategorią – z wynikiem 26% – uplasowało się niedostosowanie prędkości do warunków ruchu[9]. Sierpień 2020 r., poza ogólną najwyższą liczbą wypadków, był też miesiącem, w którym policja najczęściej jako sprawców odnotowywała osoby prowadzące pod wpływem alkoholu.

Uważaj na pieszych

Choć wg policyjnych danych dot. ubiegłego roku piesi przyczyniają się do wypadków szczególnie zimą, również latem warto być czujnym na ich obecność na drogach i w ich pobliżu. To potrzebne, żeby w porę dostrzec niebezpieczeństwo i natychmiast zareagować, np. gdy ktoś wejdzie na jezdnię bezpośrednio przed jadącym pojazdem, w miejscu niedozwolonym lub na czerwonym świetle albo nagle wyłoni się zza innego auta. Policyjny raport przestrzega też przed sytuacjami, w których pieszy leży, siedzi, klęczy czy stoi na jezdni, ponieważ skutki takich wypadków są najtragiczniejsze – w prawie co drugim z nich w 2020 r. zginął człowiek[10]. Wśród kategorii wypadków najechanie pieszego było drugą najczęściej występującą w 2020 r., więcej było jedynie zderzeń pojazdów w ruch.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przygotuj się na nieprzewidziane sytuacje

Podczas wakacyjnych podróży mogą zaskoczyć nas różne nieprzewidziane zdarzenia, nie tylko wypadki. Dla swojego bezpieczeństwa oraz spokoju warto przypomnieć sobie zasady pierwszej pomocy, ale i pomyśleć o ubezpieczeniu i tym, co zrobić w przypadku problemów z samochodem. Rozwiązaniem dla ostatniej kwestii może być np. assistance. Pomoc w ramach assistance nie musi obejmować jedynie naprawy lub holowania w związku z wypadkiem na drodze, może dotyczyć też innych awarii, braku paliwa, zniszczonej opony czy nawet sytuacji, w której np. zatrzaśniemy w aucie kluczyki.

Unikaj godzin szczytu i odpocznij przed trasą

REKLAMA

Na nasze bezpieczeństwo podczas podróży może mieć wpływ także dzień oraz pora, w której się przemieszczamy. W miarę możliwości najlepiej unikać czasu, kiedy ruch jest największy, bo to właśnie wtedy najczęściej dochodzi do wypadków. Potwierdzają to dane policyjne – w 2020 r. najwięcej wypadków odnotowano w piątki (16,7% ogółu)[11]. Jeśli chodzi o godziny, to według statystyk potencjalnie najbardziej niebezpieczny jest przedział między godz. 13.00 a 19.00.

Paradoksalnie kolizjom najczęściej towarzyszą dobre warunki atmosferyczne. W takich okolicznościach kierujący czują większy komfort jazdy, co często jest przyczyną rozwijania przez nich większych prędkości i zmniejszenia uważności. Bywa to widoczne także w przypadku jednostajnych tras, jak autostrady, gdzie czasem prowadzącym zdarza się zaśnięcie. Wyciągając wnioski z ubiegłorocznych danych spróbujmy zadbać o to, by w sierpniu 2021 r. jedyny rekord, jaki padnie, był rekordem najmniejszej liczby wypadków.

Damian Andruszkiewicz, Członek Zarządu Beesafe

********

[1] Krajowy Rejestr Długów Biura Informacji Gospodarczej, raport „Turystyczne plany Polaków w pandemii” - VI 2021 r.
[2] Komenda Główna Policji Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w 2020 roku – 2021 r.
[3] [4] [5]Global Assistance Polska, dane własne – VII 2021 r.
[6] [7] [8] [9] [10] [11]Komenda Główna Policji Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w 2020 roku – 2021 r.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA