REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szalek vs Czajkowski: „Czy prędkość zabija?” [PODCAST]

Polska zajmuje trzecie miejsce od końca w UE w statystykach dotyczących śmiertelności na drogach
Polska zajmuje trzecie miejsce od końca w UE w statystykach dotyczących śmiertelności na drogach

REKLAMA

REKLAMA

Polska zajmuje trzecie miejsce od końca w UE w statystykach dotyczących śmiertelności na drogach. Gorsze miejsce zajmują jedynie Rumunia i Bułgaria. Czy prędkość to jedyny powód wypadków? Zapraszamy do wysłuchania podcastu

Sprawcami 88% wypadków drogowych w Polsce są kierowcy. Zapraszamy do posłuchania podcastu, w którym Kuba Czajkowski Miasto Jest Nasze oraz Juliusz Szalek dyskutują o przyczynach wypadków na drodze.

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego powstał raport „Ofiary prędkości – koszty społeczne i gospodarcze”?

K.Cz.: Po pierwsze, gdy mówimy o ofiarach wypadków drogowych w Polsce, to głównie mamy na myśli ofiary śmiertelne. Część mediów i społeczeństwa pomija osoby, które są ranne: ciężko lub lekko ranne w wypadkach drogowych. To jest pierwszy temat. A gdy mówimy o bandytach drogowych, to zawsze myślimy, że ktoś jest pod wpływem alkoholu, narkotyków, że to jest ogólnie jakiś tam „Seba w beemce” , a to nie jest prawda. 89% wypadków, w których są ofiary, winni są kierowcy, którzy przekraczają prędkość. Prędkość jest główną przyczyną wypadków, w których są ofiary. To chcieliśmy w jednym zestawieniu pokazać, tam są również świadectwa ofiar.

Czy nadmierna prędkość jest główną przyczyną wypadków?

J. Sz.: Polacy nie potrafią jeździć po autostradach. Wystarczy przejechać się autostradą i zobaczyć: lewy pas, minimalna odległość od samochodu poprzedzającego. I jeśli dojdzie do wypadku, oczywiście, policjant co wpisuje? „Niedostosowanie prędkości do warunków jazdy”. Stąd mamy to mylne wyobrażenie, że to prędkość jest najgorsza.

K.Cz.: Muszę się z Panem Juliuszem nie zgodzić. Badania przeprowadzone przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, która jest instytucją państwową, powoływaną do tego, żeby monitorować stan bezpieczeństwa dróg w Polsce, jednoznacznie świadczą o tym, że Polacy nie przestrzegają limitów prędkości, które są ustalone i tak na dość wysokim poziomie. […] Zgadzam się, że edukacja jest ważna, ale kara też musi być. Dziwnym trafem, ci sami kierowcy, jak jadą sobie na Słowację czy do Czech, jakoś nie mają problemu, żeby przestrzegać obowiązujących tam przepisów. Czy nagle doznają jakiegoś olśnienia po przekroczeniu granicy? Bardzo w to wątpię.

REKLAMA

Czy wyższe mandaty wpłyną na ryzyko wypadków?

J. Sz.: Podnoszenie kar to nie jest jedyna droga. Oczywiście, mówiąc o stawkach za mandaty w Polsce, to są one faktycznie jednymi z niższych w Europie. To prawda, że muszą zostać podniesione czy urealnione. Nad tym się zresztą już pracuje i o tym się mówi. Ale oprócz nakładania na kierowców kolejnych kar czy zmniejszenia limitów prędkości, musimy tych kierowców edukować. Nakładanie kolejnych obostrzeń to jest droga donikąd. […] Moim zdaniem, edukację należy zacząć już na poziomie szkoły podstawowej, kiedy młody człowiek zaczyna uczestniczyć w tym ruchu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Juliusz Szalek - dziennikarz motoryzacyjny, był redaktorem naczelnym serwisów motoryzacyjnych największych portali w Polsce. Współtworzył scenariusze w programie "Automaniak" (TVN Turbo) oraz współprowadził program „Zakup Kontrolowany” TVN Turbo. Prywatnie miłośnik samochodów, szczególnie tych klasycznych.

Kuba Czajkowski - aktywista stowarzyszenia "Miasto Jest Nasze", współautor i redaktor raportu " Ofiary prędkości – koszty społeczne i gospodarcze”.

Zapraszamy do odsłuchania kolejnego wywiadu z serii „Z PIERWSZEJ STRONY"

Spotify http://prawna.pl/spotify

iTunes Podcast http://prawna.pl/itunes

Google Podcast http://prawna.pl/google

Strona DGPtalk https://podcast.gazetaprawna.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA