REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szalek vs Czajkowski: „Czy prędkość zabija?” [PODCAST]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polska zajmuje trzecie miejsce od końca w UE w statystykach dotyczących śmiertelności na drogach
Polska zajmuje trzecie miejsce od końca w UE w statystykach dotyczących śmiertelności na drogach

REKLAMA

REKLAMA

Polska zajmuje trzecie miejsce od końca w UE w statystykach dotyczących śmiertelności na drogach. Gorsze miejsce zajmują jedynie Rumunia i Bułgaria. Czy prędkość to jedyny powód wypadków? Zapraszamy do wysłuchania podcastu

Sprawcami 88% wypadków drogowych w Polsce są kierowcy. Zapraszamy do posłuchania podcastu, w którym Kuba Czajkowski Miasto Jest Nasze oraz Juliusz Szalek dyskutują o przyczynach wypadków na drodze.

REKLAMA

Dlaczego powstał raport „Ofiary prędkości – koszty społeczne i gospodarcze”?

K.Cz.: Po pierwsze, gdy mówimy o ofiarach wypadków drogowych w Polsce, to głównie mamy na myśli ofiary śmiertelne. Część mediów i społeczeństwa pomija osoby, które są ranne: ciężko lub lekko ranne w wypadkach drogowych. To jest pierwszy temat. A gdy mówimy o bandytach drogowych, to zawsze myślimy, że ktoś jest pod wpływem alkoholu, narkotyków, że to jest ogólnie jakiś tam „Seba w beemce” , a to nie jest prawda. 89% wypadków, w których są ofiary, winni są kierowcy, którzy przekraczają prędkość. Prędkość jest główną przyczyną wypadków, w których są ofiary. To chcieliśmy w jednym zestawieniu pokazać, tam są również świadectwa ofiar.

Czy nadmierna prędkość jest główną przyczyną wypadków?

REKLAMA

J. Sz.: Polacy nie potrafią jeździć po autostradach. Wystarczy przejechać się autostradą i zobaczyć: lewy pas, minimalna odległość od samochodu poprzedzającego. I jeśli dojdzie do wypadku, oczywiście, policjant co wpisuje? „Niedostosowanie prędkości do warunków jazdy”. Stąd mamy to mylne wyobrażenie, że to prędkość jest najgorsza.

K.Cz.: Muszę się z Panem Juliuszem nie zgodzić. Badania przeprowadzone przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, która jest instytucją państwową, powoływaną do tego, żeby monitorować stan bezpieczeństwa dróg w Polsce, jednoznacznie świadczą o tym, że Polacy nie przestrzegają limitów prędkości, które są ustalone i tak na dość wysokim poziomie. […] Zgadzam się, że edukacja jest ważna, ale kara też musi być. Dziwnym trafem, ci sami kierowcy, jak jadą sobie na Słowację czy do Czech, jakoś nie mają problemu, żeby przestrzegać obowiązujących tam przepisów. Czy nagle doznają jakiegoś olśnienia po przekroczeniu granicy? Bardzo w to wątpię.

Czy wyższe mandaty wpłyną na ryzyko wypadków?

J. Sz.: Podnoszenie kar to nie jest jedyna droga. Oczywiście, mówiąc o stawkach za mandaty w Polsce, to są one faktycznie jednymi z niższych w Europie. To prawda, że muszą zostać podniesione czy urealnione. Nad tym się zresztą już pracuje i o tym się mówi. Ale oprócz nakładania na kierowców kolejnych kar czy zmniejszenia limitów prędkości, musimy tych kierowców edukować. Nakładanie kolejnych obostrzeń to jest droga donikąd. […] Moim zdaniem, edukację należy zacząć już na poziomie szkoły podstawowej, kiedy młody człowiek zaczyna uczestniczyć w tym ruchu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Juliusz Szalek - dziennikarz motoryzacyjny, był redaktorem naczelnym serwisów motoryzacyjnych największych portali w Polsce. Współtworzył scenariusze w programie "Automaniak" (TVN Turbo) oraz współprowadził program „Zakup Kontrolowany” TVN Turbo. Prywatnie miłośnik samochodów, szczególnie tych klasycznych.

Kuba Czajkowski - aktywista stowarzyszenia "Miasto Jest Nasze", współautor i redaktor raportu " Ofiary prędkości – koszty społeczne i gospodarcze”.

Zapraszamy do odsłuchania kolejnego wywiadu z serii „Z PIERWSZEJ STRONY"

Spotify http://prawna.pl/spotify

iTunes Podcast http://prawna.pl/itunes

Google Podcast http://prawna.pl/google

Strona DGPtalk https://podcast.gazetaprawna.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA