REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Limity prędkości na niemieckich autostradach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Na 40 % niemieckich dróg obowiązuje częściowe ograniczenie prędkości. ADAC twierdzi, że nie ma potrzeby rozszerzania limitów na całą sieć autostrad.  Fot. Fotolia
Na 40 % niemieckich dróg obowiązuje częściowe ograniczenie prędkości. ADAC twierdzi, że nie ma potrzeby rozszerzania limitów na całą sieć autostrad. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Już w wkrótce na niemieckich autostradach mogą pojawić się ograniczenia prędkości. Wszystko zależy od wyników wrześniowych wyborów do Bundestagu.

Niemieckie autostrady, znane z braku ograniczeń prędkości, już za kilka miesięcy mogą zmienić się nie do poznania. We wrześniu w Republice federalnej Niemiec, odbędą się wybory parlamentarne. Jeśli zwycięży w nich Socjaldemokratyczna Partia Niemiec (SPD) to według zapewnień jej lidera Sigmara Gabriela prędkość na niemieckich autostradach zostanie ograniczona do 120 km/h.

REKLAMA

REKLAMA

Debata nad tym nie najnowszym pomysłem ponownie wraca tuż przed wyborami parlamentarnymi. Jego zwolennicy i pomysłodawcy argumentują go tym, że na drogach,  gdzie prędkość jest ograniczona do 130 km/h liczba wypadków jest najmniejsza. Poza tym, za pomysłem przemawia także troska o ekologię. Mniejsza prędkość to jednocześnie niższe zużycie paliwa, opon i innych podzespołów auta.

Zobacz też: Koniec z bramkami na polskich autostradach?

Wyraźnym przeciwnikiem tego pomysłu jest jednak niemiecki automobilklub ADAC, który znany jest z walki o poprawę bezpieczeństwa na drogach (przeprowadza crashtesty pojazdów, testy nowych opon i rozwiązań motoryzacyjnych wprowadzanych na rynek). Rzecznik organizacji - Andreas Hölzel - stwierdził w jednym z wywiadów, że pomysł SPD jest "niezrównoważony". Hölzel zwraca uwagę, że chociaż aż 1/3 ruchu na niemieckich drogach przypada na autostrady, to dochodzi na nich jedynie do 11 proc. poważnych wypadków. Z danych ADAC wynika, że aż do 60 proc. wypadków z ofiarami śmiertelnymi dochodzi w Niemczech na drogach krajowych. Według rzecznika ADAC, jeśli SPD faktycznie zależy na poprawie bezpieczeństwa na drogach, to należy w pierwszej kolejności przeprowadzić modernizację niebezpiecznych skrzyżowań i śmielej korzystać z koncepcji rond.

REKLAMA

Trudno wyobrazić sobie aby Niemcy wprowadziłyby ograniczenia na swoich autostradach. To de facto wizytówka i jedna z atrakcji naszych zachodnich sąsiadów. Czy podróżując np. z Polski do Szwajcarii ktoś myśli o podróży przez Czechy? Osiąganie dużych średnich prędkości pojazdem bez nadmiernego ryzyka poniesienia kosztów związanych z mandatami zachęca do podróżowania właśnie przez Republikę Federalną Niemiec. Pamiętać należy jednak, że prawie 40 % autostrad jest już objętych częściowymi ograniczeniami.Gdy autostrada przechodzi przez obszar zabudowany dopuszczalny limit prędkości wynosi najczęściej 80 km/h. Na nich to możecie się spodziewać mandatów. Przedstawiamy limity i kary za przekroczenia prędkości:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Likwidacja absurdów na polskich drogach

Mandaty za prędkość - Niemcy

Pojazdy o masie własnej nie przekraczającej 3,5 tony, którzy przekroczyli dozwoloną prędkość na terenie zabudowanym wynoszą:

  • do 10 km/h  15,- EUR
  • 11-15 km/h  25,- EUR
  • 16-20 km/h  35,- EUR
  • 21-25 km/h 80,- EUR, 1 punkt
  • 26-30 km/h 100,- EUR, 3 punkty
  • 31-40 km/h 160,- EUR, 3 punkty oraz jeden miesiąc zakazu prowadzenia pojazdów
  • 41-50 km/h 200,- EUR, 4 punkty, 1 miesiąc zakazu prowadzenia pojazdów
  • 51-60 km/h 280,- EUR, 4 punkty, 2 miesiące zakazu prowadzenia pojazdów
  • 61-70 km/h 480,- EUR, 4 punkty, 3 miesiące zakazu prowadzenia pojazdów
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Światowy Dzień Bez Samochodu. Eksperci: Środek transportu wpływa na klimat

22 września obchodzimy Światowy Dzień bez Samochodu. Z okazji tego dnia eksperci z Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) w Instytucie Ochrony Środowiska – Państwowym Instytucie Badawczym (IOŚ-PIB) wskazują, że rozwój transportu publicznego może odegrać kluczową rolę w osiągnięciu celów klimatycznych Polski i Unii Europejskiej.

Od 19 września 2025 r. droższe badanie techniczne auta. Stawki wzrosły z 51 do 149 zł

Od piątku obowiązują wyższe opłaty za obowiązkowe badanie techniczne pojazdów. W przypadku samochodów osobowych stawka wzrosła o 51 zł, do 149 zł.

Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

REKLAMA

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA