REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Współczesne diesle praktycznie... nie tworzą smogu!
Współczesne diesle praktycznie... nie tworzą smogu!
Materiały prasowe Mercedes

REKLAMA

REKLAMA

Badania ADAC pokazują, że współcześnie stosowane filtry cząstek stałych emitują aż 90 proc. sadzy ze spalin. W ten sposób gazy wydechowe diesla stają się czystsze niż... miejskie powietrze!

Silniki diesla kilka lat temu trafiły pod lupę władz Unii Europejskiej. Czy to było jednak słuszne? Jeżeli mówimy o jednostkach znanych z lat osiemdziesiątych i początku dziewięćdziesiątych, z pewnością stanowisko takie byłoby prawidłowe. Każdy pamięta tumany czarnego dymu, które wydobywały się z ich rur wydechowych podczas przyspieszania. Dziś jednak mówienie o najwyższej toksyczności diesla jest nieco krzywdzące. Szczególnie że silniki są wyposażone w szereg ekologicznych kagańców, które sprawiają że okazują się bardziej łagodne dla środowiska m.in. od benzyniaków.

REKLAMA

REKLAMA

Nowoczesny diesel wysoce toksyczny? Wątpliwe!

Gdzie dowody? Wystarczyło popatrzeć na gamy samochodowych marek zaraz po wprowadzeniu standardu badania spalin WLTP - benzyniaki poznikały z oferty modeli segmentu C i D. Czemu? Nie były w stanie osiągnąć dobrych wyników podczas badania. Diesle natomiast poradziły sobie wyśmienicie. Co o tym decyduje? Technologia napędu wysokoprężnego była dopracowywana pod kątem emisji spalin od końca lat dziewięćdziesiątych. A to dało inżynierom ponad dwie dekady na stworzenie skutecznych rozwiązań. A lista wprowadzonych innowacji jest długa. Diesle są doładowane, mają precyzyjne układy wtryskowego, a do tego filtr cząstek stałych i konwerter katalityczny.

Przykład? Mercedes jeszcze w roku 1985 wprowadził na rynek pierwszy filtr DPF. Od roku 2005 stał się on absolutnym standardem w silnikach wysokoprężnych sprzedawanych przez markę z gwiazdą z logo. Jak wykazały badania niemieckiego ADAC, DPF jest w stanie ograniczyć ilość wydalanych z silnika cząstek stałych aż o 90 proc. A w ten sposób spaliny mogą się stać czystsze niż... powietrze w centrum dużego miasta. A to jeszcze nie koniec. Bo za emisję cząstek stałych w postaci pyłów odpowiadają nie tylko samochody.

Silniki produkują tylko… 7 proc. cząstek stałych!

Mercedes przywołał wyniki badań niemieckiej agencji ochrony środowiska. Organizacja przyjrzała się węzłowi komunikacyjnemu Neckartor w Stuttgarcie, a testy jasno pokazały, że w tym miejscu silniki spalinowe odpowiadają za wygenerowanie zaledwie 7 proc. wszystkich cząstek stałych. 73 proc. cząstek trafia do powietrza za sprawą... samego ruchu pojazdów. Te są unoszone z powierzchni jezdni przez przejeżdżający samochód (w tym także elektryczny). Rodzaj napędu ma zatem marginalne znaczenie, a toksyczność powietrza dużo bardziej można ograniczyć chociażby czyszcząc jezdnię.

REKLAMA

Przykład oczywiście nie oznacza, że rozwój technologiczny na rynku motoryzacyjnym można zatrzymać. To bardziej casus pokazujący, że obarczanie samochodów czy diesli pełną winą za stan powietrza jest dużym nadużyciem. Co więcej, działania mające na celu ograniczenie emisji szkodliwych związków powinny się stać bardziej globalne i poza modyfikacją napędów konwencjonalnych oraz promowaniu e-silników, powinny zawierać też serię innych rozwiązań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA