Co oznaczają kolory spalin?
REKLAMA
REKLAMA
Kolor spalin, to jeden z wyznaczników stanu auta. Powinien być ostrzeżeniem dla właściciela, że nadchodzi czas wizyty u mechanika. Kupujący używany samochód także tym powinni kierować się przy decyzji nabycia danego egzemplarza. Nietrafiony wybór może spowodować dodatkowe koszta naprawy sięgające niekiedy nawet kilku tysięcy złotych. Zacznijmy jednak od podstaw.
REKLAMA
Czym są spaliny?
Spaliny to inaczej gazy wydechowe. Składają się z tlenku węgla, tlenków azotu, tlenków siarki, aldehydów, ozonu oraz węglowodorów. Ich dopuszczalna ilość w gazach wydechowych jest określana przez normy EURO.
Więcej na temat usterek układu wydechowego przeczytasz tutaj
Chwilowa zmiana barwy spalin nie oznacza awarii
REKLAMA
Zimą silniki jeszcze nierozgrzane mogą emitować spaliny o białym zabarwieniu. Przyczyna jest prosta - w układzie wydechowym nagromadziła się woda i po uruchomieniu silnika zaczyna ona powoli odparowywać. Wszystko w porządku jest, jeśli biały dym znika po przejechaniu kilku kilometrów.
Zaś czarne spaliny generowane są przez samochody z silnikami wysokoprężnymi, które poddane zostały chwilowemu obciążeniu. Najczęściej zdarza się to kiedy kierowca zbyt silnie doda gazu. W sytuacji gdy zaraz po zmniejszeniu ciśnienia spaliny tracą barwę, również nie ma powodu do niepokoju. Czasami dym w czarnym kolorze może pojawić się po zatankowaniu oleju napędowego złej jakości. Jeżeli po następnym tankowaniu auta na innej stacji dym z rury wydechowej traci czarny kolor, także nie ma powodów do zmartwień.
Zobacz też: Czy warto zaślepić EGR? Co to daje?
Co oznaczają spaliny o zabarwieniu czarnym?
Czarne spaliny często oznaczają uszkodzenie wtryskiwaczy (mają zbyt małe ciśnienie wtrysku albo nieszczelności). Warto pamiętać, że części te są bardzo drogie, zatem kupno samochodu z drugiej ręki, w którym zaobserwujemy zjawisko dymienia na czarno będzie wiązało się z dużymi wydatkami.
REKLAMA
Zdarza się też, że za czarną barwę spalin odpowiadają zużyte węże przy chłodnicy turbosprężarki, czyli intercoolerze. Wówczas auto nie tylko dymi na czarno, ale do tego jest słabe, a silnik pracuje wyraźnie głośniej. Cena węży, w zależności od modelu pojazdu, waha się od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych.
- Czarny dym pojawia się też wtedy, gdy pod maską samochodu pracuje niesprawna turbosprężarka, w której doszło już do zużycia lub uszkodzenia wirnika turbiny, koła kompresji albo łopatek zmiennej geometrii. Turbina nie jest wówczas w stanie tłoczyć odpowiedniej ilości powietrza do cylindrów. - tłumaczy Ekspert Motoryzacyjny serwisu Autotesto.pl
Auta z silnikami benzynowymi także mogą emitować czarne spaliny. Zdarza się to rzadko i najczęstszą przyczyną jest źle przeprowadzony tuning silnika.
Zobacz też: Układ wydechowy - dobre zamienniki
Co oznaczają szare spaliny?
Układ wydechowy emituje spaliny o barwie szarej, gdy silnik otrzymuje zbyt bogatą mieszankę paliwa. Za jej dobór odpowiedzialny jest komputer pokładowy. Niedogrzany silnik otrzymuje bogatą mieszankę, w której jest więcej paliwa w stosunku do powietrza, aby mógł się odpowiednio rozgrzać. Wraz ze wzrostem temperatury silnika skład mieszanki ulega zmianie i zmniejsza się w niej ilość paliwa.
Jeżeli auto emituje spaliny o barwie szarej, najprawdopodobniej mamy do czynienia z awarią któregoś z czujników, najczęściej czujnikiem temperatury silnika. Przekazuje on do komputera błędne dane, albo nie robi tego wcale, a komputer odczytuje to tak, jakby silnik był stale zimny.
Zobacz też: Jakie są objawy niesprawnego katalizatora?
Co oznaczają niebieski spaliny?
Niebieski kolor spalin może pojawić się gdy jednostka napędowa nie pracowała przed dłuższy czas. Niemniej zaraz po jej rozgrzaniu niebieska barwa dymu powinna zniknąć. Jeśli jednak tak się nie dzieje, trzeba liczyć się z faktem poważnego zużycia silnika. Efektem będzie nadmierne spalanie oleju silnikowego. To normalne, że silnik zużywa olej, ale nie powinno to przekroczyć jednego litra na tysiąc kilometrów.
Zobacz też: Układ wydechowy – przegląd usterek. Na co zwrócić uwagę?
Co oznaczają białe spaliny?
Gdy zaobserwujemy, że z rury wydechowej wydobywa się biały dym, może być to oznaką awarii turbosprężarki. Konkretnie, wycieku oleju z turbiny, który następnie przedostaje się przez układ dolotowy do komór spalania.
Białe spaliny mogą też świadczyć o uszkodzeniu uszczelki pod głowicą, pod warunkiem, że dają się zaobserwować podczas przyspieszania, a towarzyszącym objawem jest spadek mocy silnika. Wtedy przyczyną białych spalin jest przedostanie się płynu chłodniczego do komór spalania.
Zobacz też: Katalizator - dlaczego jest taki drogi?
Co oznaczają brunatne spaliny?
Brunatna barwa spalin to zwiastun kłopotów. Zwłaszcza, gdy pojawiają się w towarzystwie zmniejszonej mocy jednostki napędowej i zwiększonego zużycia paliwa i oleju silnikowego. Zazwyczaj to efekt wyeksploatowania silnika objawiającego się nadmiernym zużyciem gładzi cylindrów i pierścieni tłokowych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.