Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

REKLAMA
REKLAMA
Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.
- Branża motoryzacyjna w kryzysie
- Jaka alternatywa dla upadłości
- Wciąż zbyt mało firm wie o korzyściach z restrukturyzacji
Branża motoryzacyjna w kryzysie
Z danych wynika, że od 2019 roku sektor motoryzacyjny w Europie stracił netto 94 000 etatów. W Polsce zatrudnienie w branży spadło z 204 000 do 197 000 osób, a prognozy na lata 2025–2026 przewidują dalsze redukcje, szczególnie wśród dostawców komponentów.
REKLAMA
Zaostrzone normy emisyjne Unii Europejskiej, obowiązujące od stycznia 2025 roku, przyczyniły się do wzrostu cen nowych samochodów, sięgającego nawet 20 000 zł w przypadku aut rodzinnych. Ta presja regulacyjna, w połączeniu z dynamicznymi wyzwaniami rynkowymi, zmusza firmy do optymalizacji kosztów i poszukiwania nowych rozwiązań.
Polecamy: Samochód w firmie
Jaka alternatywa dla upadłości
REKLAMA
Raport MGBI ujawnia rosnącą popularność restrukturyzacji jako narzędzia pomagającego przedsiębiorstwom przetrwać w trudnych czasach. W szczególności dla branży motoryzacyjnej, która boryka się z licznymi wyzwaniami, proces restrukturyzacji staje się nie tylko opcją, ale wręcz koniecznością. Skuteczna restrukturyzacja w tym sektorze wymaga trzech kluczowych działań - wyjaśnia Patryk Kruczek, adwokat i doradca restrukturyzacyjny z kancelarii Kruczek+Partnerzy - po pierwsze, niezbędna jest optymalizacja procesów operacyjnych, czyli dostosowanie działalności do nowych warunków rynkowych i technologicznych. Po drugie, firmy muszą intensyfikować inwestycje w badania i rozwój, aby nie tylko nadążyć za nowymi trendami, ale również wprowadzać innowacje, które będą stanowiły fundament ich przyszłego rozwoju. Po trzecie, istotne jest wsparcie legislacyjne i finansowe, które zapewni przedsiębiorstwom stabilność i umożliwi im podejmowanie niezbędnych działań restrukturyzacyjnych – tłumaczy ekspert i zwraca uwagę, że tylko kompleksowe podejście, uwzględniające te trzy elementy, pozwoli firmom motoryzacyjnym przetrwać kryzys i wrócić na ścieżkę zrównoważonego wzrostu.
W 2024 roku z restrukturyzacji najczęściej korzystały firmy z sektora sprzedaży części do pojazdów (62 postępowania) oraz konserwacji i naprawy pojazdów (43 postępowania). Wnioski restrukturyzacyjne najczęściej składane były przez firmy z sektora napraw (11 wniosków) oraz sprzedaży samochodów osobowych (3 wnioski). Dla porównania, w 2024 roku odnotowano 13 upadłości w branży, z czego 9 dotyczyło firm sprzedających samochody osobowe i furgonetki.
Wciąż zbyt mało firm wie o korzyściach z restrukturyzacji
Eksperci apelują do rządu o pilne wsparcie dla przedsiębiorców poprzez uproszczenie procedur restrukturyzacyjnych, zwiększenie dostępności doradztwa oraz prowadzenie kampanii edukacyjnych, które podniosą świadomość na temat korzyści płynących z tej formy ochrony przed upadłością. Restrukturyzacja oferuje m.in. ochronę przed wierzycielami, możliwość negocjacji warunków spłaty zadłużenia, optymalizację kosztów oraz pozyskanie nowego finansowania.
Przykłady restrukturyzacji i upadłości z początku 2025 roku, takie jak wniosek o upadłość VOIT Automotive GmbH w Nowej Soli czy zwolnienia grupowe w ElectroMobility Poland i Aston Martin, ilustrują skalę wyzwań, przed którymi stoi branża motoryzacyjna.
REKLAMA
REKLAMA