REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji
fot. Kichigin/Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

Branża motoryzacyjna w kryzysie

Z danych wynika, że od 2019 roku sektor motoryzacyjny w Europie stracił netto 94 000 etatów. W Polsce zatrudnienie w branży spadło z 204 000 do 197 000 osób, a prognozy na lata 2025–2026 przewidują dalsze redukcje, szczególnie wśród dostawców komponentów.

REKLAMA

Zaostrzone normy emisyjne Unii Europejskiej, obowiązujące od stycznia 2025 roku, przyczyniły się do wzrostu cen nowych samochodów, sięgającego nawet 20 000 zł w przypadku aut rodzinnych. Ta presja regulacyjna, w połączeniu z dynamicznymi wyzwaniami rynkowymi, zmusza firmy do optymalizacji kosztów i poszukiwania nowych rozwiązań.

Polecamy: Samochód w firmie

Jaka alternatywa dla upadłości

REKLAMA

Raport MGBI ujawnia rosnącą popularność restrukturyzacji jako narzędzia pomagającego przedsiębiorstwom przetrwać w trudnych czasach. W szczególności dla branży motoryzacyjnej, która boryka się z licznymi wyzwaniami, proces restrukturyzacji staje się nie tylko opcją, ale wręcz koniecznością. Skuteczna restrukturyzacja w tym sektorze wymaga trzech kluczowych działań - wyjaśnia Patryk Kruczek, adwokat i doradca restrukturyzacyjny z kancelarii Kruczek+Partnerzy - po pierwsze, niezbędna jest optymalizacja procesów operacyjnych, czyli dostosowanie działalności do nowych warunków rynkowych i technologicznych. Po drugie, firmy muszą intensyfikować inwestycje w badania i rozwój, aby nie tylko nadążyć za nowymi trendami, ale również wprowadzać innowacje, które będą stanowiły fundament ich przyszłego rozwoju. Po trzecie, istotne jest wsparcie legislacyjne i finansowe, które zapewni przedsiębiorstwom stabilność i umożliwi im podejmowanie niezbędnych działań restrukturyzacyjnych – tłumaczy ekspert i zwraca uwagę, że tylko kompleksowe podejście, uwzględniające te trzy elementy, pozwoli firmom motoryzacyjnym przetrwać kryzys i wrócić na ścieżkę zrównoważonego wzrostu.

W 2024 roku z restrukturyzacji najczęściej korzystały firmy z sektora sprzedaży części do pojazdów (62 postępowania) oraz konserwacji i naprawy pojazdów (43 postępowania). Wnioski restrukturyzacyjne najczęściej składane były przez firmy z sektora napraw (11 wniosków) oraz sprzedaży samochodów osobowych (3 wnioski). Dla porównania, w 2024 roku odnotowano 13 upadłości w branży, z czego 9 dotyczyło firm sprzedających samochody osobowe i furgonetki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wciąż zbyt mało firm wie o korzyściach z restrukturyzacji

Eksperci apelują do rządu o pilne wsparcie dla przedsiębiorców poprzez uproszczenie procedur restrukturyzacyjnych, zwiększenie dostępności doradztwa oraz prowadzenie kampanii edukacyjnych, które podniosą świadomość na temat korzyści płynących z tej formy ochrony przed upadłością. Restrukturyzacja oferuje m.in. ochronę przed wierzycielami, możliwość negocjacji warunków spłaty zadłużenia, optymalizację kosztów oraz pozyskanie nowego finansowania.

Przykłady restrukturyzacji i upadłości z początku 2025 roku, takie jak wniosek o upadłość VOIT Automotive GmbH w Nowej Soli czy zwolnienia grupowe w ElectroMobility Poland i Aston Martin, ilustrują skalę wyzwań, przed którymi stoi branża motoryzacyjna.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA