REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
jesień samochód auto opony
Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

Polacy jeżdżą starymi samochodami

Na koniec grudnia 2023 r. w Polsce zarejestrowanych było blisko 27,4 mln aut osobowych. To o 672 tys. (2,2 proc.) więcej niż rok wcześniej (dane Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar). Ta liczba stale rośnie. W maju 2024 r. zarejestrowano w Polsce prawie 79 tys. sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony. To o 18,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Jeśli takie tempo zostanie utrzymane w kolejnych miesiącach, w całym 2024 r. sprowadzimy ponad 950 tys. używanych aut. Wiek samochodów importowanych w tym roku to przeciętnie 12,2 lat.

REKLAMA

REKLAMA

To i tak niższa średnia niż wszystkich aut zarejestrowanych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Polacy poruszają się – delikatnie mówiąc – nie najmłodszymi egzemplarzami. Średnia wieku samochodu w Polsce to 15,9 lat (po odliczeniu pojazdów nieaktywnych od kilku lat). Według najnowszego raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) średni wiek pojazdów w Unii Europejskiej to 12,3 lat, zatem my statystycznie jeździmy starszymi o ponad 3,5 roku. Gorzej sytuacja wygląda w Grecji i Estonii, gdzie średni wiek pojazdów wynosi odpowiednio 17,3 oraz 16,6 lat. Najmłodsza średnia jest w Luksemburgu (7,9 lat) i Austrii (8,9 lat). 

Auto Casco - starsze samochody też można ubezpieczyć

Według Eurostatu w 2021 r. aż 41,3 proc. samochodów w Polsce przekraczało 20 lat. Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe i nie ma ograniczeń związanych z wiekiem pojazdu. W przypadku Auto Casco (AC) oferta ubezpieczeniowa może być ograniczona. AC obejmuje w standardzie szkody powstałe na skutek kolizji, wypadków, zderzeń z innymi pojazdami, obiektami lub zwierzętami, aktów wandalizmu, działania sił przyrody, takich jak pożar, powódź, huragan, gradobicie, lawina, a także innych zdarzeń losowych. Z Auto Casco można też skorzystać w przypadku kradzieży pojazdu. Wiele towarzystw ubezpieczeniowych ogranicza możliwość zawarcia umowy AC do wieku auta wynoszącego 15 lat. Na szczęście nie wszystkie.

- Od dłuższego czasu obserwujemy rosnące zainteresowanie kierowców możliwością ubezpieczenia starszych niż 15-letnie samochodów. Uwzględniając te potrzeby w naszym przypadku Auto Casco jest dostępne dla właścicieli nawet dwudziestoletnich aut. Ochrona od zniszczenia, uszkodzenia i kradzieży w wyniku wszystkich ryzyk (all risk) dla pojazdów w tym wieku dla wielu kierowców jest ważnym zabezpieczeniem, szczególnie wtedy, kiedy takie auto jest jedynym w rodzinie ważnym środkiem transportu – mówi Marek Kaleta, Kierownik Departamentu Ubezpieczeń Detalicznych w TUZ Ubezpieczenia.

REKLAMA

Likwidacja szkody po uszkodzeniu pojazdu

Możliwe są przynajmniej trzy warianty uzyskania odszkodowania po uszkodzeniu pojazdu. Można je dopasować do indywidualnych potrzeb kierowcy. Ekspert TUZ ubezpieczenia mówi, jak działa każdy ze sposobów likwidacji szkody:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Kosztorys („gotówka do ręki”): to najtańsza opcja polisy, która umożliwia rozliczenie szkody na podstawie kosztorysu przygotowanego przez specjalistę z towarzystwa ubezpieczeń. Odszkodowanie jest wypłacane bezpośrednio na konto klienta, co daje pełną swobodę w wyborze warsztatu naprawczego;

  • Sieć Naprawcza Towarzystwa Ubezpieczeń: koszty rozliczane są bezgotówkowo bezpośrednio między TU, a warsztatem z nim współpracującym. Dzięki temu kierowca ma najmniej formalności i może spokojny o jakość naprawy, bo ta jest kontrolowana przez towarzystwo ubezpieczeniowe.

  • Serwis, w tym ASO, niezależnie od wieku pojazdu: ten wariant umożliwia bezgotówkowe rozliczenie naprawy w dowolnym warsztacie naprawczym, w tym w autoryzowanych stacjach obsługi (ASO). Wszystkie naprawy są dokumentowane fakturami, co zapewnia pełną transparentność i zaufanie do jakości usług.

- W przypadku wybrania likwidacji szkody z udziałem sieci naprawczej TU w niektórych przypadkach możliwe jest skorzystanie z usługi „door to door” oraz samochodu zastępczego na cały czas naprawy. To dodatkowo ułatwia proces reperacji pojazdu, która wykonywana jest z użyciem oryginalnych części. Taką metodę umożliwiamy w TUZ. W przypadku ASO niektóre TU wprowadzają górną granicę wieku pojazdu. W naszym przypadku jej nie ma, naprawa w ASO jest możliwa nawet w przypadku kilkunastoletnich samochodów – mówi Marek Kaleta.

Udział własny w likwidacji szkody

Udział własny oznacza, że w przypadku szkody zapisana w umowie ubezpieczenia część wartości szkody będzie pokryta przez właściciela pojazdu. W wielu umowach jest też określona franszyza integralna. Oznacza brak wypłaty odszkodowania w przypadku szkód wycenionych na niskie kwoty, określone w umowie. W takim przypadku np. wymiana uszkodzonego lusterka czy zderzaka może nie zostać sfinansowane z polisy AC. Umowa ubezpieczenia z udziałem własnym i franszyzą integralną jest zazwyczaj nieco tańsze, ale może być powodem do frustracji właściciela pojazdu po jego uszkodzeniu. Możliwe jest też zawarcie umowy ubezpieczenia zapewniającej pełne pokrycie szkód bez dodatkowych kosztów i komplikacji. 

- Brak udziałów własnych, nawet dla kierowców do 26 lat czy brak potrąceń amortyzacyjnych przy rozliczaniu kosztu naprawy, sprawia, że właściciel pojazdu otrzymuje kwotę odszkodowania odpowiadającą rzeczywistym kosztom naprawy. Polisa jest bardziej przejrzysta, zwłaszcza przy ustalaniu kwoty ubezpieczenia. Nasza obserwacja rynku i doświadczenie w ubezpieczaniu pojazdów wskazują, że jest duże zapotrzebowanie na pokrycie całości szkody przez TU już od pierwszej złotówki. Podobnie jak sfinansowanie nawet najmniejszej szkody bez minimalnego progu, więc taką formułę w przypadku naszego ubezpieczenia wprowadziliśmy – mówi Marek Kaleta z TUZ Ubezpieczenia.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA