Używane: Opel Zafira C (2011 - 2019) - opinie i typowe usterki
REKLAMA
REKLAMA
Trzecia generacja Opla Zafiry zadebiutowała na rynku w roku 2011. Początkowo model był jednak nazywany Tourer. Czemu? Otóż funkcjonował w sprzedaży równolegle z poprzednikiem nazywanym Family. Nadwozie Zafiry C sprzed liftingu miało nieco specyficzny look. Chodziło głównie o pas przedni, w którym światła główne i przeciwmgłowe tworzą literę X. Po liftingu przód został zmieniony. Poza tym karoseria ma obły kształt, ale jest też nowoczesna. Tylko czy wyróżnia się w mieście? W żadnym razie. To samochód, który dobrze wtopi się w tłum i nie będzie rzucać się w oczy.
REKLAMA
Używane: Opel Zafira C - deska Astry i wielka… przestrzeń!
REKLAMA
Opel Zafira Tourer powstał na bazie Astry. I to widać chociażby po projekcie deski rozdzielczej. A ta jest… przeładowana przyciskami. W pierwszym momencie ilość guzików na konsoli i kierownicy przerazi kierowcę. Dopiero z czasem obsługa urządzeń stanie się intuicyjna. Niedostatki ergonomii nie są jedyną wadą przestrzeni pasażerskiej. Zastrzeżenia można mieć też do jakości materiałów wykończeniowych. Plastiki są podatne na zarysowania, a fotele mogą trzeszczeć. Zalety? Do tych bez wątpienia można zaliczyć przestrzeń. Niemiecki minivan jest przepastny i świetnie przemyślany!
Oplem Zafirą może podróżować nawet 7 osób. W takim przypadku jednak w bagażniku zostaną tylko 152 litry. Gdy ilość foteli zmniejszy się do 5, kufer będzie liczył 642 litry. W konfiguracji 2-osobowej do wnętrza załadować można nawet 1792 litry bagażu. Kolejną zaletą używanej Zafiry C jest nowoczesność. To model, który mógł zostać wyposażony w serię asystentów. Auta posiadają np. układ ostrzegający o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu czy system informujący o możliwości wystąpienia kolizji. Ten drugi niestety jest daleki od ideału. Zdarza się, że zwraca uwagę na pojazdy, które jadą w… przeciwnym kierunku.
Zobacz również: Używane: Renault Scenic III (2009 - 2016) - opinie i typowe usterki
Używane: Opel Zafira C - jak benzyniak to raczej 1.4 Turbo
REKLAMA
Paleta silnikowa używanego Opla Zafiry C jest szeroka. Ofertę otwiera wolnossący benzyniak 1.8 litra. Motor występuje w wersji o mocy 115 i 140 koni mechanicznych. Dobrze nadaje się do zasilania LPG i jest dość trwały, ale na tym właściwie kończą się jego zalety. Słabo radzi sobie z napędzaniem ważącego blisko 1700 kilogramów samochodu, a do tego wymaga skrócenia interwały wymiany paska rozrządu. Napęd może się zerwać. Oczko wyżej występuje doładowany benzyniak 1.4 Turbo. Motor ma 120 lub 140 koni mechanicznych. Oferuje dobrą dynamikę, rozsądne spalanie i wielopunktowy wtrysk. Do tego ma trwały łańcuch rozrządu.
Awarie Zafiry 1.4 Turbo? Te dotyczą głównie problemów z układem odpowietrzania skrzyni korbowej, ewentualnie pękaniem obudowy turbosprężarki w czasie zasilania LPG. Pierwsza usterka oznacza konieczność wymiany pokrywy zaworów i kolektora ssącego. Druga wiąże się ze zbyt wysoką temperaturą spalin. Ofertę benzyniaków uzupełnia silnik 1.6 SIDI. Przy mocy 170 lub 200 koni mechanicznych gwarantuje osiągi. Z drugiej strony bezpośredni wtrysk tonuje jej spalanie. Na razie o tej konstrukcji z serwisowego punktu widzenia niewiele można powiedzieć. Jest dość młoda.
Używane: Opel Zafira C - diesel pamięta jeszcze sojusz z Fiatem
W pierwszej fazie sprzedaży Opel Zafira Tourer korzystał z 2-litrowego diesla CDTI wzorowanego jeszcze na konstrukcji Fiata. Jednostka oferowała 110, 130, 165, 170 i w wersji bi-turbo 195 koni mechanicznych. Słabsze wersje być może są mało dynamiczne przy starcie, mają jednak inną zaletę. Potrafią jeździć na kropelce. Realne do osiągnięcia spalanie w cyklu mieszanym to jakieś 6 - 6,5 litra oleju napędowego. Motor 2.0 CDTI ma dwie wady. Po pierwsze szybko zużywa się uszczelniacz w okolicy smoka oleju. Objawem jest dłuższe świecenie się przy starcie lub ciągłe świecenie się kontroli ciśnienia oleju. Usterkę należy usunąć jak najszybciej.
Zobacz również: Używane: Opel Zafira B (2005 - 2014) - opinie i typowe usterki
Po drugie w używanym Oplu Zafirze C 2.0 CDTI zdarzają się drobne wycieki oleju. Kierowca powinien też pamiętać o skróceniu interwału wymiany oleju. Fabrycznie wyznaczony dystans 30 tysięcy kilometrów jest zbyt długi i źle wpływa na trwałość silnika. Alternatywę może stanowić diesel 1.6 CDTI. Konstrukcja Opla ma łańcuch rozrządu i jest dość młodą propozycją. Na razie ciężko zatem wyrokować na temat jej trwałości czy listy charakterystycznych usterek zgłaszanych przez kierowców.
Używane: Opel Zafira C - dane techniczne producenta:
- Opel Zafira Tourer - silniki benzynowe:
Silnik | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w l na 100 km |
1.4 Turbo | 120 KM | 200 Nm | 11,8 s. | 190 km/h | 6,1 |
1.4 Turbo | 140 KM | 200 Nm | 10,7 s. | 200 km/h | 6,1 |
1.6 Turbo | 170 KM | 260 Nm | 9,2 s. | 212 km/h | 6,6 |
1.6 Turbo | 200 KM | 280 Nm | 8,9 s. | 225 km/h | 7,0 |
1.8 16v | 115 KM | 175 Nm | 12,9 s. | 185 km/h | 7,2 |
1.8 16v | 140 KM | 175 Nm | 12,3 s. | 195 km/h | 7,2 |
- Opel Zafira Tourer - diesle:
Silnik | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w l na 100 km |
1.6 CDTI | 120 KM | 320 Nm | 12,7 s. | 186 km/h | 4,5 |
1.6 CDTI | 136 KM | 320 Nm | 11,2 s. | 193 km/h | 4,1 |
2.0 CDTI | 110 KM | 260 Nm | 12,5 s. | 183 km/h | 5,2 |
2.0 CDTI | 130 KM | 300 Nm | 12,2 s. | 190 km/h | 5,8 |
2.0 CDTI | 165 KM | 250 Nm | 9,8 s. | 208 km/h | 4,7 |
2.0 CDTI | 170 KM | 400 Nm | 9,8 s. | 208 km/h | 4,9 |
2.0 CDTI | 195 KM | 400 Nm | 8,9 s. | 218 km/h | 5,6 |
Zawieszenie Opla Zafiry C nie jest konstrukcją mocno skomplikowaną. W przedniej osi inżynierowie zastosowali kolumny McPhersona. W tylnej pojawia się belka skrętna doposażona w drążki Watta. Układ ma sztywne nastawy. W ten sposób ograniczony jest komfort podróżowania, jednak z drugiej strony gwarantowane są dobre właściwości jezdne. Nadwozie zachowuje się w sposób pewny i jest stabilne nawet w zakręcie. A to pozwala na bezpieczne podróżowanie z rodziną na pokładzie. Zawieszenie minivana jest trwałe. Dobrze znosi stan polskich dróg. Spokojnie wytrzymuje jakieś 170 - 180 tysięcy kilometrów bez remontu.
Używane: Opel Zafira C - słabym punktem elektronika
Główną bolączką używanego Opla Zafiry Tourer jest elektronika - dlatego auto powinno znajdować się pod fachową opieką dobrego elektromechanika. Kierowcy skarżą się na zawieszający się system pokładowy, późno reagujący na zmianę opadów czujnik deszczu, awarie modułu sterującego klimatyzacją czy usterki elektrycznego hamulca ręcznego. Zdarza się, że ten potrafi hamulce puścić po chwili. Dodatkowo na listę charakterystycznych awarii należy dopisać jeszcze niską trwałość elementów ciernych układu hamulcowego, piszczące tylne hamulce czy dość szybką korozję układu wydechowego.
Za używanego Opla Zafirę C trzeba zapłacić minimum 28 tysięcy złotych. Ceny jednak bardzo szybko szybują powyżej 30 tysięcy. 3-letni minivan z Niemiec zostanie wyceniony przez obecnego właściciela na co najmniej 40 tysięcy złotych. ¾ pojazdów pojawiających się w ogłoszeniach jest napędzanych silnikiem diesla. Używana Zafira Tourer ma rozsądne ceny, ale też często bogate wyposażenie. Nie brakuje modeli ze skórzaną tapicerką, dużymi obręczami aluminiowymi czy nawigacją satelitarną.
Zobacz również: Używane: Opel Meriva B (2010 - 2017) - opinie i typowe usterki
Używane: Opel Zafira C - podsumowanie:
Używany Opal Zafira C to bez wątpienia jeden z lepszych minivanów w swojej klasie. Ma przestronną kabinę, 640-litrowy bagażnik i daje możliwość zabrania na pokład nawet 7 pasażerów. Czy jest wolny od wad? Bez wątpienia nie. Na szczęście lista ewentualnych usterek nie jest długa, a koszt ich usunięcia rzadko jest wysoki. W efekcie zadbany egzemplarz używanej Zafiry Tourer może się stać ciekawym środkiem transportu dla rodziny.
Używane: Opel Zafira C - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 17 zł
- filtr powietrza - od 25 zł
- filtr paliwa - od 31 zł
- filtr kabinowy - od 22 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 267 zł
- zestaw paska rozrządu - od 240 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 357 zł
- tarcza hamulcowa przód - od 104 zł
- tarcza hamulcowa tył - od 71 zł
- klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 58 zł
- łącznik stabilizatora - od 30 zł
- końcówka drążka kierowniczego - od 33 zł
- amortyzator - od 91 zł
- sprzęgło komplet - od 752 zł
- koło dwumasowe - od 1199 zł
- zawór EGR - od 606 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.