REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Toyota Carina E (1992-1998) – powrót do przeszłości

Kamil Borowski
Toyota Carina E
Toyota Carina E
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

W języku włoskim słowo „carina” oznacza „ładna”, „miła” i taka właśnie jest Toyota Carina piątej generacji. Sprawdźmy jak Carina E znosi nie mały już upływ czasu i ogromne ilości kilometrów przebiegu.

W 1992 roku rozpoczęła się produkcja następcy Toyoty Cariny II, tym razem oznaczonej literą E, co miało podkreślać jej europejskie pochodzenie.  Po trwającej do roku 1998 produkcji, Carinę zastąpiono nowym modelem Avensis. Carina E  potwierdziła i utrzymała statut jednego z najbardziej niezawodnych samochodów świata do końca swojej produkcji. Nadal w raporcie TUV trzyma miejsce w ścisłej czołówce.

REKLAMA

REKLAMA

Używana Toyota Carina E (1992-1998) – wygląd zewnętrzny

Pod względem stylistyki auto jest stonowane i nie rzuca się w oczy. Toyota Carina E ze względu na liczne krągłości w znacznym stopniu różni się od samochodów zaprojektowanych zgodnie z obecnie panującymi trendami. Jednakże spora część użytkowników twierdzi, że monotonna stylistyka sprawia iż samochód starzeje się o wiele wolniej. Wymiary zewnętrzne kwalifikują Carinę E do segmentu aut klasy średniej. Sedan i liftback mają 4.53 m długości i nieco ponad 1,4 m wysokości. Wersja kombi przy długości 4.55 m ma 1.47 m wysokości. Szerokość auta jest taka sama we wszystkich odmianach nadwoziowych i wynosi niecałe 1.7 m. Nawet w dzisiejszych czasach przestronne wnętrze Toyoty gwarantuje komfortową podróż czterem dorosłym osobom. Kluczowy wpływ na przestronność wnętrza ma rozstaw osi wynoszący niemal 2.6 m. Pierwotnie Toyota Carina E oferowana była w dwóch wersjach nadwoziowych, jako elegancki 4-drzwiowy sedan oraz praktyczny 5-drzwiowy liftback. Na początku 1993 roku, w ofercie pojawiła się wersja kombi. Wszystkie trzy odmiany charakteryzowały się znacznymi zaokrągleniami, dzięki którym udało się osiągnąć bardzo mały współczynnik oporu powietrza. W owych czasach był to rezultat niezwykły wynik. Jednak owe zaokrąglenia spowodowały, że auto nie wyróżniało się stylistycznie na tle rywali. Sylwetka, przez wielu uznana została za bezpłciową i przyziemną.  Za to mizerny design wynagradza praktycznym i użytecznym wnętrzem.

Używana Toyota Carina E (1992-1998) – wnętrze

Słabo wyprofilowane, ale wygodne fotele przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów nie zapewniają nazbyt dobrego trzymania bocznego, posiadają jednak spory zakres regulacji, dzięki któremu nawet długa podróż nie męczy tak bardzo. Kokpit został zaprojektowany w typowo japońskim stylu i w dzisiejszych czasach jest już mocno przestarzały. Deska rozdzielcza jest niezwykle przejrzysta, prosta i intuicyjna w obsłudze. Dźwignia hamulca ręcznego została perfekcyjnie umieszczona, jest ona idealnie w zasięgu ręki. Kokpit został wykończony przeciętnej jakości materiałami, co po latach eksploatacji owocuje donośnymi i na dłuższą metę nieznośnymi trzaskami. Skrzynia biegów działa gładko, ale ma zbyt długie skoki, co daje o sobie znać szczególnie przy dynamicznym przyspieszaniu. Drążek zmiany biegów jest krótki i bardzo dobrze leży w dłoni. Liczniki w skład których wchodzi prędkościomierz, obrotomierz, wskaźnik cieczy chłodzącej oraz wskaźnik poziomu paliwa są podświetlane na kolor jasnozielony i nie męczą nawet podczas jazdy nocą. Carina jest również wyposażona w kontrolkę ekonomizera, która na bieżąco informuje o stylu jazdy. Kolor zielony oznacza pracę silnika w trybie ekonomicznym co procentuje niższym zużyciem paliwa. Gdy kontrolka gaśnie, wówczas mamy do czynienia ze standardowym trybem pracy silnika na pełnowartościowej mieszance. Na duży plus należy policzyć też przestrzeń bagażową. Bagażnik ma, w zależności od  wersji, nawet do 545 litrów pojemności. Co więcej po złożeniu siedzeń przestrzeń ta wzrasta do ponad 1200 litrów, a równa podłoga w znacznej mierze ułatwi spakowanie nawet bardzo długich i ciężkich bagaży bądź przedmiotów. Narzekać można jedynie na dość wysoki próg załadunku, który znacznie utrudnia umieszczenie w bagażniku ciężkich obiektów. 

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używana Toyota Carina E (1992-1998) – wyposażenie

Większość aut na runku wtórnym ma stosunkowo bogate wyposażenie. W każdym modelu standardem są elektrycznie sterowane szyby i lusterka, wspomaganie kierownicy, ABS, poduszka powietrzna dla kierowcy, autoalarm oraz centralny zamek. Często można też spotkać Carine z elektrycznie otwieranym szyberdachem i manualną klimatyzacją. Do rzadkości nie należą też miłe w dotyku welurowe obicia siedzeń. Sporadycznie można spotkać egzemplarz wyposażony w elegancką skórzano-welurową tapicerkę w kolorze niebieskim.

Zobacz też: Używane BMW X3 E83 (2003 – 2010) – czy warto kupić?

Używana Toyota Carina E (1992-1998) – silniki benzynowe

Gamę jednostek napędowych otwiera benzynowy silnik 1.6 o mocy od 99 do 115 KM. Do wyboru mamy jeszcze jednostkę 1.8 która charakteryzuje się lepszym momentem obrotowym wynoszącym 162 Nm przy 4600 obr/min.  Najlepszym wyborem wydaje się być motor 2.0 o mocy 126 KM, 133 KM oraz 158 lub 175 KM. Silniki benzynowe są wytrzymałe i bardzo dynamiczne. Układ zasilania sprawuje się bez zarzutu lecz w silnikach eksploatowanych na LPG przy niskim poziomie benzyny w zbiorniku paliwa posłuszeństwa może odmawić pompa paliwa.

Oznaczenie Moc [KM]
1.6 i 16V 99
1.6 i 16V 107
1.6 i 16V Xli 114
1.8 i 16V 107
2.0 i 16V 126
2.0 i 16V GLi 133
2.0 i 16V GTi 175

Używana Toyota Carina E (1992-1998) – silniki Diesla

Osoby przedkładające oszczędność nad dynamikę powinny wziąć pod uwagę 2-litrowego diesla o mocy 73 KM lub jego mocniejszą, turbodoładowaną wersję. Te silniki po dziś dzień mają opinię niezniszczalnych. Silnik dieslowski jest bardzo wytrzymały i dynamiczny a przy tym dosyć ekonomiczny jak na wielkość i ciężar auta. Mogą się pojawić problemy z wtryskami, które przy sporych przebiegach mogą się zacinać i po prostu być nieszczelne.

Oznaczenie Moc [KM]
2.0 D 73
2.0 TD 83

Używana Toyota Carina E (1992-1998) – technologia Lean Burn

Podstawową korzyścią płynącą z zastosowania technologii Lean Burn jest stosowanie ubogiej mieszanki paliwowej. Normalne proporcje dawki powietrza do dawki paliwa w cylindrach wynoszą 14,7:1. Tymczasem dzięki tej technologii proporcja wynosi 22:1 co skutkuje wyraźnymi oszczędnościami w zużyciu paliwa. Jednakże, takie silniki nie są idealne, względnie często występują problemy z nietrwałą sondą lambda. Jazda na ubogiej mieszance skutkuje niejednokrotną koniecznością wymiany tego podzespołu. Ciężko jest znaleźć zamiennik sondy, a oryginalna potrafi kosztować nawet ponad 1500 zł. Jednakowoż silniki te są ekonomiczne i zapewniają przyzwoitą dynamikę, dlatego są godne polecenia. Takie jednostki, gdy są odpowiednio traktowane są w stanie bez najmniejszych problemów pokonać dystans nawet ponad 500 tys kilometrów.

Zobacz też: Używany Hyundai Sonata IV (2005 - ) – usterki

Używana Toyota Carina E (1992-1998) – układ jezdny

Do konstrukcji niezależnego zawieszenia użyto, zarówno z przody jak i z tyłu, kolumn McPhersona, wahaczy poprzecznych oraz ramy pomocniczej. Taki układ zapewnia wysoki komfort podróży przy jednoczesnym pewnym trzymaniu się drogi. Relatywnie sztywne nastawy zawieszenia dobrze spełniają swoje zadanie na kiepskiej jakości drogach. Carina jest sprężysta i dobrze trzyma się drogi na zakrętach. Mimo wszystko na bardzo dużych nierównościach zawieszenie potrafi dać o sobie znać a to wszystko niestety kosztem utraty przyjemności płynącej z jazdy. Praktycznie wszystkie auta zostały wyposażone w układ ABS, jednakże droga hamowania przy prędkości 100 km/h wynosi 44 m, co jest względnie przeciętnym wynikiem jak na dzisiejsze standardy.

Zobacz też: Używany Jaguar X-Type (2001-2009) - Mondeo z kotem na masce

Używana Toyota Carina E (1992-1998) – awaryjność

Poszczególne elementy auta zostały wykonane z ogromną precyzją i są najwyższej jakości, dlatego na ewentualne awarie ma wpływ praktycznie tylko to w jakich warunkach i z jakim natężeniem samochód był eksploatowany. Jeśli już dochodzi do potencjalnych usterek to najczęściej wymienia się problemy z sondą lambda w silnikach Lean Burn. Czasami zawieść potrafią też zamki, elektryczne szyby, czujnik ABS. Mogą wystąpić też problemy z szybko przepalającymi się żarówkami lamp przednich. Łączniki stabilizatorów są jedynym elementem zawieszenia, który może wymagać wymiany i to tylko ze względu na stan naszych dróg. Ponadto sporadycznie zdarzają się awarie układu chłodzenia w postaci wycieków oraz luzy w układzie kierowniczym. Okazyjnie mogą wystąpić też problemy z nietrwałymi przewodami hamulcowymi.

Używana Toyota Carina E (1992-1998) – podsumowanie

Toyota Carina E to niezawodne auto, ale tylko pod warunkiem, że uda nam się kupić naprawdę zadbany egzemplarz. Samochód psuje się niezwykle okazyjnie, jednakże trzeba być przygotowanym na  drobne usterki układu chłodzenia, skrzyni biegów czy wspomagania. Przed zakupem koniecznie sprawdźmy stan podwozia i upewnijmy się, że nie ma ono dużych ognisk korozji. Jeśli już dokonamy zakupu auta, warto na wstępie dokonać wymiany paska rozrządu i zabezpieczyć podwozie pod kątem antykorozyjnym. Dużym problemem wśród użytkowników są wysokie ceny części do tego modelu, ale warto wybierać części oryginalne co ma ogromny wpływ na niezawodność auta. Carina E to niezwykle precyzyjnie wykonany samochód, który jest trwały więc warto poświęcić więcej czasu na poszukiwanie zadbanego egzemplarza.

Zobacz też: Używany Volkswagen Bora (1998-2005) – między Golfem a Passatem

Toyota Carina E
Toyota
Toyota Carina E
Toyota
Toyota Carina E
Toyota
Toyota Carina E
Toyota
Toyota Carina E
Toyota
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA