REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Dacia Sandero Stepway: Przygoda dla każdego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Karczewski
Dacia Sandero Stepway przód Fot. Maciej Medyj
Dacia Sandero Stepway przód Fot. Maciej Medyj

REKLAMA

REKLAMA

Renault, pod marką Dacia, stworzyło uniwersalny i przystępny cenowo samochód. Sandero w wersji Stepway nieźle sprawdza się zatłoczonym mieście, a gdy trzeba potrafi pozytywnie zaskoczyć w terenie.

REKLAMA

Zwykłe Sandero to po prostu budżetowe auto klasy B, które nie zwraca na siebie uwagi. Ot, tani samochód dla osób potrzebujących transportu z punktu A do punktu B. Jednak wystarczy zwiększyć jego prześwit, założyć 16-calowe koła, dodać wydatne progi, dachowe relingi i plastikowe elementy na zderzakach, aby stało się świetnie wyglądającym pojazdem rekreacyjnym dla poszukiwaczy przygód. Ten genialny w swojej prostocie pomysł nazwany został Stepway. Sandero w tej limitowanej wersji zwraca na ulicy uwagę bardziej niż niejedno droższe i bardzie luksusowe auto. Podczas testu spotkaliśmy się z tym, że przechodnie nie kryli zdziwienia, iż Dacia może tak atrakcyjnie wyglądać oraz chętnie wypytywali o wrażenia z jazdy.

REKLAMA

Wersję Stepway należy właściwie traktować jako auto zupełnie różne od zwykłego Sandero. Ten samochód ma dwa oblicza. Pierwsze to codzienna jazda po mieście. Nie ma się co oszukiwać. W praktyce wychodzi wtedy na jaw sporo wynikających z cięcia kosztów mankamentów tego auta. Od drobnych jak skrzypiący fotel kierowcy czy pedał hamulca, poprzez wpadające w wibracje lusterko wsteczne, aż po poważniejsze jak nieprecyzyjny układ kierowniczy, który na szczęście nie jest zbyt mocno wspomagany. Wystarczy jednak zjechać na gorszą, nieutwardzona drogę, aby zrozumieć że wszystkie te minusy naprawdę przestają mieć znaczenie, a Stepway objawia swoje drugie, prawdziwe oblicze. Auto w lekkim terenie radzi sobie znakomicie i właściwie ciężko je porównać z jakimkolwiek innym pojazdem klasy B w tej kategorii cenowej. Nie straszne są mu spore podjazdy, zalane woda leśne kolejny czy błotniste wąwozy. To auto, które przy lekkiej terenowej jeździe potrafi zapewnić dużą ilość dobrej zabawy.

Zobacz też: Opinie kierowców o Dacii Sandero

Pod maską testowanego egzemplarza pracował francuski diesel 1.5 dCi o mocy 68 koni. Szkoda, że w specyfikacji Stepway próżno szukać mocniejszej, 86 konnej wersji tego silnika, dostępnej w tradycyjnej wersji Sandero. Motor wystarczy do jazdy po mieście, ale na trasie należy pamiętać, że przyspieszanie powyżej 120 km/h trwa wieki i lepiej je sobie odpuścić. Zresztą to auto nie prowokuje do szybkiej jazdy. Jest za to bardzo dobre w kategorii oszczędzania. Podczas mieszanej jazdy, miejskich korków, jazdy na trasie oraz licznych wypadów w teren, zużycie oleju napędowego nie przekraczało 6 litrów na setkę. Dzięki temu zbiornik o pojemności 50 litrów pozwoli nam zrobić prawie tysiąc kilometrów. Do przeniesienia napędu posłużyła pięciobiegowa manualna skrzynia, do pracy której nie można mieć zastrzeżeń. Na pochwałę zasługują również świetne hamulce, zaopatrzone w ABS. Są mocne i łatwo wyczuwalne.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Audi A1 Sportback

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Producent przewidział dla tego modelu radio Blaupunkt ze zdejmowanym panelem, który obecnie wygląda nieco archaicznie. Sprzęt i tak jest jednak skutecznie zagłuszany przez głośno pracujący silnik. Nie jest to prawdopodobnie wina samego motoru - gdyż silniki dCi w autach spod znaku Renault potrafią pracować cicho - a raczej oszczędności przy wygłuszaniu wnętrza. Zawieszenie auta pozytywnie zaskakuje. Jest sprężyste i zapewnia przyzwoity komfort. Podobnie zresztą jak całkiem niezłe fotele, które mimo że nie wyglądają efektownie, sprawiają że długa podróż nie jest męcząca. Wnętrze jest przestronne i wygodne, a bagażnik spory jak na miejskie auto. Ergonomia bardzo prostej deski rozdzielczej stoi na wysokim poziomie. Liczba przełączników w konsoli centralnej została ograniczona do minimum. Materiały użyte do budowy wnętrza są twarde jak kamień, ale wyglądają nieźle i okazują się porządnie zmontowane. W aucie siedzi się wysoko, a widoczność jest dobra. Dużym minusem staje się jednak brak regulacji kierownicy oraz wysokości fotela kierowcy, przez co możemy prowadzić to auto tylko w jednej, wymuszonej przez producenta pozycji. Kierownica zamontowana jest zbyt wysoko przez co pozycja ta wymaga przyzwyczajenia. We znaki dają się również zbyt krótkie wycieraczki, które nie oczyszczają dostatecznie górnej partii przedniej szyby.

Zobacz też: Test Skoda Fabia Monta Carlo: pro mladší ducha

Sandero Stepway dostępne jest z dwoma silnikami do wyboru. Poza testowaną przez nas wersją, można jeszcze wybrać auto z benzynowym silnikiem 1.6 o mocy 87 koni za kwotę 38 900 zł. Warto jednak dołożyć trochę grosza i kupić oszczędnego diesla, który z pewnością jest dużym atutem tego auta. Taka wersja kosztuje 43 600 zł. Jeśli ktoś nie ma zbyt dużych wymagań co do auta, którym będzie jeździć na co dzień, a w weekend lubi poszaleć w lekkim terenie to Stepway będzie bardzo dobrym sposobem na zainwestowanie wspomnianej kwoty. Temu autu nie straszne są również dziury pozostawione po sobie przez zimę oraz wysokie krawężniki, których w miastach jest pod dostatkiem. Tak naprawdę w Sandero Stepway brakuje tylko napędu na cztery koła, dlatego z niecierpliwością czekamy na Dustera. Uterenowiona wersja Sandero oficjalnie figuruje w cenniku jako seria limitowana. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że producentowi nie przyjdzie do głowy zaprzestanie jego produkcji, bo byłby to wielki błąd.

Dacia Sandero Stepway przód Fot. Maciej Medyj
Dacia Sandero Stepway tył Fot. Maciej Medyj
Dacia Sandero Stepway bok Fot. Maciej Medyj
Dacia Sandero Stepway bok Fot. Maciej Medyj
Dacia Sandero Stepway tył Fot. Maciej Medyj
Dacia Sandero Stepway przód/bok Fot. Maciej Medyj
Dacia Sandero Stepway silnk Fot. Maciej Medyj
Dacia Sandero Stepway skrzynia biegów Fot. Maciej Medyj
Dacia Sandero Stepway zegary Fot. Maciej Medyj
Dacia Sandero Stepway tył Fot. Maciej Medyj
Dacia Sandero Stepway przód Fot. Maciej Medyj
Dacia Sandero Stepway tył Fot. Maciej Medyj
Dacia Sandero Stepway deska rozdzielcza Fot. Maciej Medyj
Dacia Sandero Stepway siedzenia Fot. Maciej Medyj
Dacia Sandero Stepway siedzenia Fot. Maciej Medyj
Dacia Sandero Stepway wnętrze Fot. Maciej Medyj
Dacia Sandero Stepway bagażnik Fot. Maciej Medyj
Dacia Sandero Stepway bagażnik Fot. Maciej Medyj
Dacia Sandero Stepway tył Fot. Maciej Medyj
Dacia Sandero Stepway bok Fot. Maciej Medyj
Dacia Sandero Stepway tył Fot. Maciej Medyj
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

REKLAMA

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

REKLAMA