REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM: Pomidorowa z ryżem

Michał Karczewski
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM przód/bok Fot. Maciej Medyj
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM przód/bok Fot. Maciej Medyj

REKLAMA

REKLAMA

Włoski producent zaatakował modelem MiTo segment aut miejskich. Zaprojektowany w Mediolanie, a produkowany w Turynie samochód potrafi skutecznie zwrócić na siebie uwagę.

Włoska kuchnia – pizza, spaghetti, dużo aromatycznych przypraw i przede wszystkim pomidorów. W naszym kraju najbardziej popularną potrawą z tych warzyw wydaje się być zupa pomidorowa. Znana w dwóch wersjach: z makaronem lub ryżem. Co jeszcze poza kuchnią kojarzy się z Italią? Oczywiście samochody Alfa Romeo. W dodatku koniecznie czerwone. MiTo udowadnia, że również małe miejskie auto może być pełne sportowego stylu i to mimo, że jego techniczną bazą jest popularny, kierowany do szerokiego odbiorcy Fiat Grande Punto.

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli chodzi o urodę samochodów spod znaku Alfa Romeo to trzeba przyznać, iż niewiele jest osób, które z czystym sumieniem mogą powiedzieć, że te auta ewidentnie im się nie podobają. Nie inaczej jest z modelem MiTo. Jednym z nielicznych elementów, który może budzić kontrowersje w wyglądzie tego pojazdu jest przód, a konkretnie kształt reflektorów. Jednak trudno o bardziej stylowe auto w tej klasie. Poza tym oczy cieszy zwarta, muskularna sylwetka, kuszące obłości oraz stylistyczne nawiązania do sportowego modelu 8C Competizione. Auto bez dwóch zdań wyróżnia się na ulicy i skupia na sobie wzrok przechodniów. MiTo dostępne jest wyłącznie w wersji trzydrzwiowej, co w przypadku auta o takim charakterze należy zaliczyć jako plus. Do tego wyjątkowy smaczek w postaci bezramkowych szyb. Chciałoby się powiedzieć: "mia bella", ale większość fanów Alfy i tak czyni to na każdym kroku.

Zobacz też: Opinie kierowców o Alfa Romeo MiTo

Wnętrze to kontynuacja dobrego stylu karoserii. Twarde, sportowe fotele z odpowiednim trzymaniem bocznym, obszyta skórą kierownica i bardzo ładne, czytelne zegary z białym podświetleniem. Ich wskazówki tradycyjnie dla marki startują z godziny szóstej, a to przypadnie do gustu każdemu, kto ceni sobie sportowy styl. Materiały użyte do budowy deski rozdzielczej są w sporej części miękkie i mają przyjemną dla oka fakturę. W tym wnętrzu widać jednak pewne sprzeczności. Z jednej strony dbałość o szczegóły, wyrażona chociażby wyszytym logo marki na oparciach przednich foteli - z drugiej słaba jakość montażu. Niektóre elementy lubią skrzypieć. Pierwsze skrzypce w tej dziedzinie grają uchwyty do zamykania drzwi, i to zarówno po stronie kierowcy, jak i pasażera. Testowana wersja Distinctive została bardzo bogato wyposażona. Na pokładzie nie zabrakło takich udogodnień jak dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja, ksenonowe reflektory, tempomat czy czujniki cofania. Auto wyposażono również w zestaw nagłośnieniowy sygnowany przez Bose, sprzężony z odtwarzaczem płyt marki Blaupunkt oraz sterowaniem na kierownicy. Do tego dorzucono jeszcze port USB pozwalający na podłaczenie przenośnego odtwarzacza mp3 lub pena z ulubioną muzyką. Zawiedzie się jednak ten kto myśli, że będzie miał do czynienia z audiofilskimi przeżyciami. Całość gra poprawnie, ale nic poza tym. Audio nie wyróżnia się brzmieniem spośród innych, nawet mniej markowych zestawów. Szkoda, tym bardziej że w innych modelach Alfy zestawy Bose brzmią bardziej soczyście.

REKLAMA

Zobacz też: Test Ford Focus 1.6 Ecoboost: W stronę perfekcji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak na miejskie auto miejsca w środku jest pod dostatkiem. Z przodu jest wygodnie i przestronnie, z tyłu trzeba się pogodzić z ograniczoną przestrzenią na nogi, przypadłością większości małych aut. Podczas jazdy kierowcy przeszkadza zamontowany między przednimi fotelami podłokietnik. Korzystanie z niego uniemożliwia jednoczesną wygodną zmianę biegów. Na szczęście da się go pozbyć przez odchylenie do tyłu. Przydatnym elementem wyposażenia okazują się elektrycznie składane lusterka zewnętrze. Bagażnik ma pojemność 270 litrów co w tej klasie jest wynikiem akceptowalnym. Jego minusem jest wysoki próg załadunku. Pokrywę kufra można otwierać naciskając na umieszczone na niej logo lub za pomocą znajdującego się na pilocie przycisku.

Pod maską testowanej Alfy pracował cichy, wyposażony we wtrysk Common Rail turbodiesel o pojemności 1.6 litra i mocy 120 KM. Maksymalna moment obrotowy wynoszący 320 Nm uzyskiwany jest w nim przy 1750 obrotach na minutę, a przyspieszenie - według zapewnień producenta - wynosi 9,9 s. Na papierze wygląda to nieźle. W końcu spora moc w tak niewielkim aucie powinna budzić emocje. I trzeba przyznać, że auto nie jest zawalidrogą, ale do sportowych osiągów robiących wrażenie na kierowcy sporo mu brakuje. W dodatku silnik zbyt dużo pali. Wynik oscylujący w granicach 9-10 litrów na sto kilometrów przy miejskiej jeździe to sporo biorąc pod uwagę, że to mały samochód z dieslem. W oszczędności na pewno nie pomaga spora masa własna auta wynosząca 1205 kg. Silnik połączono z sześciobiegową manualną skrzynią, do działania której nie można mieć większych zastrzeżeń. Pracuje lekko i precyzyjnie, tylko czasem zdarza jej się delikatnie haczyć. Atrakcyjny design widać nawet pod maską, gdzie zadbano o efektowny wygląd plastikowej osłony silnika. Brzmienie motoru - tradycyjnie dla Alfy - przyjemne.

Zobacz też: Suzuki SX4: wszystko czy nic?

Alfa MiTo zaopatrzona została w innowacyjny w tej klasie system D.N.A. Jego zadaniem jest zmiana charakterystyki zachowania auta. Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów pracy o nazwie Dynamic, Normal i All Weather. W przypadku wyboru trzeciej opcji systemy bezpieczeństwa ingerują nieco wcześniej, zapewniając większą pewność prowadzenia przy gorszych warunkach. Jednak największa różnica wyczuwalna jest po wybraniu trybu sportowego o nazwie Dynamic. Wyraźnie poprawia się wtedy reakcja auta na wciśniecie gazu, a układ kierowniczy wspomagany jest z mniejszą siłą. To jednak jedyny tryb, w którym auto nigdy nie startuje po uruchomieniu silnika. Automat sam przełącza się na opcję Normal. W przypadku All Weather ustawienia są zapamiętywane. Poza tym użycie poszczególnych trybów otwiera nam drogę do kolejnych funkcji i tak bardzo bogato wyposażonego komputera pokładowego. I tak w przypadku trybu Dynamic pojawia się wizualizacja pracy turbosprężarki, a w przypadku All Weather – elektroniczny wskaźnik prędkości.

Zawieszenie Alfy MiTo jest bezkompromisowo twarde. To samochód dla tych, którzy ponad wszystko cenią sobie sportowy styl prowadzenia. W tym aucie nie ma mowy o komforcie, bo nawet na pozornie równej drodze czuje się najmniejsze niedoskonałości jezdni. W testowanym egzemplarzu takie wrażenia potęgowały 17-calowe niskoprofilowe i bardzo twarde zimowe opony Pirelli w rozmiarze 215/45. Założono je na niezwykle atrakcyjne alufelgi, które naprawdę robią wrażenie. Krótko mówiąc auto na tor. Przynajmniej na takie przeznaczenie wskazywałby układ jezdny, bo silnik nie jest aż tak sportowy jak zawieszenie, i to kolejna sprzeczność w tym pięknym samochodzie. Układ kierownicy, zwłaszcza w trybie Dynamic, jest wystarczająco precyzyjny.

Zobacz też: Test Kia Rio: satysfakcja gwarantowana

Alfy nigdy nie należały do samochodów tanich i zawsze miały status aut dla wybranych. Nie inaczej jest z małą MiTo. Testowana wersja uszczupli nasz portfel o 73 900. Do tej kwoty należy jeszcze doliczyć koszt dodatkowego wyposażenia. Na pocieszenie pozostaje fakt, że podstawowa wersja auta kosztuje 49 990 i jeśli nie liczyć efektownych alufelg, prezentuje się niemal tak samo. W końcu wiadomo, że w przypadku Alfy najważniejszy jest właśnie wygląd. A wracając do kulinarnych aspektów Włoch. Czy pomidorowa z ryżem jest zła? Nie. Ma przecież wielu zwolenników. Jednak moim zdaniem dobra pomidorówka zasługuje na odpowiednie dodatki, tak by cała potrawa smakowała jak najlepiej. A jak wiadomo diabeł tkwi w szczegółach. Mówiąc krótko, ja po prostu wolę makaron.

Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM przód/bok Fot. Maciej Medyj
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM bok Fot. Maciej Medyj
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM przód/bok Fot. Maciej Medyj
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM przód/bok Fot. Maciej Medyj
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM tył Fot. Maciej Medyj
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM drzwi Fot. Maciej Medyj
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM siedzenia Fot. Maciej Medyj
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM siedzenia Fot. Maciej Medyj
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM zegary Fot. Maciej Medyj
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM tył Fot. Maciej Medyj
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM bagażnik Fot. Maciej Medyj
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM bagażnik Fot. Maciej Medyj
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM silnik Fot. Maciej Medyj
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM lewarek zmiany biegów Fot. Maciej Medyj
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM schowek Fot. Maciej Medyj
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM deska rozdzielcza Fot. Maciej Medyj
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM wnętrze Fot. Maciej Medyj
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM wnętrze Fot. Maciej Medyj
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM przód Fot. Maciej Medyj
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM bok Fot. Maciej Medyj
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM tył Fot. Maciej Medyj
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA