Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw / MICHAL KONDROWSKI / Materiały prasowe Toyota
Nowa hybryda Toyoty w poliftingowej Corolli potrafi przez 80 proc. czasu jeździć na silniku elektrycznym. Tak wynika z naszego testu.
rozwiń >

5. generacji hybrydy i 20 mln sprzedanych aut

Nowa hybryda Toyoty? To hasło raczej nikogo nie zaskoczy. Toyota produkuje silniki spalinowo-elektryczne od 25 lat. W tym czasie stworzyła pięć generacji napędu i sprzedała w sumie 20 milionów sztuk tego typu jednostek. Dziś aż 68 proc. nowych Toyot korzysta z elektrycznego wspomagacza napędu. W nowości z Japonii zaskoczyć może jednak coś innego. Bo 5. generacja hybrydy Toyoty to mistrz oszczędności. I słowo mistrz nie jest użyte na wyrost.

Nowa hybryda Toyoty: wyższa moc i niższe... spalanie

Najnowsza hybryda w chwili obecnej szczególnie dotyczy Corolli. To m.in. w niej zadebiutuje. Zmodyfikowany będzie nie tylko układ oparty o silnik 2.0. Modernizację otrzyma również słabsza wersja 1.8 HSD. Jej moc? Ta wzrośnie prawdopodobnie do 140 koni mechanicznych (były 122 konie). Prawdopodobnie, bo wersja cały czas przechodzi testy homologacyjne. Tak czy tak wzrost mocy skróci czas sprintu do pierwszej setki do 9,2 sek. A jednocześnie... spadnie spalanie.

Przedstawiciele Toyoty przewidują, że zapotrzebowanie na paliwo może być niższe nawet o 0,5 litra na 100 km w stosunku do modelu sprzed liftingu. To oznaczałoby średnie spalanie według normy WLTP utrzymujące się na poziomie 3,9 litra. Na razie to jednak wyłącznie spekulacje. Oficjalne dane zostaną opublikowane po zakończeniu europejskich testów homologacyjnych.

Nowa hybryda Toyoty, 5 generacja hybrydy toyoty, hybrydowa corolla, hybryda w corolli

Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw

Materiały prasowe Toyota

Co się zmieniło w nowej hybrydzie Toyoty?

No dobrze, ale co tak właściwie zmieniło się w poliftingowej Corolli w ramach układu napędowego? 5. generacja hybrydy Toyoty oznacza m.in.:

  • redukcję masy poprzez zastosowanie innych metali do wykonania przekładni oraz bardziej kompaktowego silnika elektrycznego.
  • pojazdy otrzymują mocniejszą baterię litowo-jonową. Teraz ma ona 0,85 kWh pojemności, a nie 0,75. Nadwyżka przydała się podczas kolejnej modyfikacji dotyczącej sposobu rozwijania mocy.
  • przyspieszenie po głębokim naciśnięciu pedału gazu staje się mniej liniowe. Na początku pojawia się większe uderzenie mocy, które utrzymuje się przez większą część cyklu przyspieszania. Wypłaszczenie krzywej osiągów pojawia się później.
  • większa bateria pozwala na zwiększenie udziału silnika elektrycznego w napędzaniu pojazdu. W czasie dynamicznego przyspieszania silnik utrzymuje obroty niższe o 300 do 500 rpm. Skutkiem jest obniżenie hałasu wewnątrz auta o 2,5 dB.

Ciekawostki? Bateria litowo-jonowa w Corolli po liftingu jest aż o 18 kg lżejsza od niklowo-wodorkowej zastosowanej w Aurisie. Poza tym w przypadku układu 1.8 HSD moc silnika elektrycznego wzrosła aż o 23 konie, a do tego za sprawą nowej jednostki sterującej, Japończykom udało się ograniczyć straty energii w układzie napędowym aż o 6 proc. Interesująco wypada też sprawność cieplna benzyniaka. Wynosi 41 proc. i jest raczej zbliżona do jednostek diesla.

Nowa hybryda Toyoty, 5 generacja hybrydy toyoty, hybrydowa corolla, hybryda w corolli

Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw

Materiały prasowe Toyota

5. generacja hybrydy. Seria drobnych zmian i całkiem imponujący wynik

O detalach i detalikach, które zostały zmienione przez inżynierów, można opowiadać pewnie godzinami. Tyle że to wiedza, która pewnie nigdy nie przyda się żadnemu użytkownikowi nowej Corolli. Ci chcą mieć konkrety. A konkretami z ich punktu widzenia są wyniki testów drogowych. I my właśnie je mamy! Toyota udostępniła nam jednak nie tylko najnowszą wersję napędu 1.8 HSD zamontowaną pod maską poliftingowej Corolli. Mogliśmy ten układ napędowy porównać z motorami wcześniejszych generacji. W teście pojawiła się Corolla 1.8 HSD sprzed liftingu i Auris 1.8 HSD.

Pewnie nie będzie w tym zaskoczenia, ale najlepiej wypadła nowa hybryda Toyoty. Piąta generacja napędu spalinowo-elektrycznego podczas jazd testowych średnio nawet przez 80 proc. czasu poruszała się na silniku elektrycznym. Przy czym najlepszy wynik to 83 proc., a najsłabszy 77 proc. Co ciekawe, nawet inżynierowie Toyoty nie docenili pełnych możliwości nowej hybrydy. W oficjalnych materiałach marka twierdzi bowiem, że 5. generacja układu może przez "jedynie" 75 proc. czasu jazdy pracować w trybie EV.

Dla porównania 4. generacja napędu zamontowana w Toyocie Corolli sprzed liftingu jeździła na prądzie przez 72 proc. czasu, a Auris (napędzany hybrydą 3. generacji) przez zaledwie 68 proc. 80 proc. osiągnięte przez poliftingową Corollę to zatem świetny wynik. Aż o 12 punktów wyższy od Aurisa.

Nowa hybryda Toyoty, 5 generacja hybrydy toyoty, hybrydowa corolla, hybryda w corolli

Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw

Materiały prasowe Toyota

Corolla 1.8 HSD po liftingu powinna mniej palić i jest szybsza

Ciekawie wypadły też testy przyspieszenia. Sprint od 0 do 80 km/h zajął Aurisowi 7,7 sekundy. Corolla 1.8 HSD sprzed liftingu jest sporo wolniejsza. Potrzebowała już 8 sekund. Honor uratowała jednak nowa hybryda Toyoty. Zmodernizowana, piąta generacja napędu pozwoliła Corolli hatchback na przyspieszenie do 80 km/h w 7,4 sekundy. I samochód w realnych warunkach drogowych rzeczywiście jest wyczuwalnie bardziej żwawy.

Nowa hybryda Toyoty. Podsumowanie jazd 5. Generacją

80 proc. czasu jazdy na elektryku? Informacja ta jest ważna z dwóch punktów widzenia. Po pierwsze dlatego, że sprawdziliśmy ją podczas jazdy testowych. To nie piękny slogan przedstawiany przez producenta w kolorowym folderze. Po drugie dlatego, że wynik może się stać prawdziwym afrodyzjakiem w czasach, w których ceny benzyny są astronomiczne.

Wartość jednego litra bezołowiowej zaczynająca się od szóstki, od dobrego pół roku nie jest formą żartu, a raczej wyrazem spadku cen... Skoro na razie sytuacja na stacjach paliw nie ma zamiaru się poprawić, coraz mocniej elektryczna i oszczędna, ale nadal hybrydowa Corolla może być spokojna o słupki sprzedaży.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...