Dacia Duster w maju w Polsce
REKLAMA
REKLAMA
Dzięki długości 4,31 m i szerokości 1,82 m, Dacia Duster jest autem kompaktowym. Pozwala jej to na swobodne poruszanie się zarówno w miejskim otoczeniu, jak też w terenie. Dacia Duster będzie dostępna na wszystkich rynkach, na które zostanie wprowadzona w wersji 4x2 – dla klientów poszukujących samochodu o wysokim zawieszeniu, z wysoko umieszczonym miejscem dla kierowcy, dającym poczucie bezpieczeństwa, nie potrzebujących jednak na co dzień napędu na cztery koła – oraz w wersji 4x4 o znacznie szerszej gamie zastosowań. Wzmocnione podwozie Dacii Duster jest przystosowane do użytku terenowego, dzięki dużemu prześwitowi (powyżej 200 mm) i dużemu kątowi najazdu i zjazdu (30° - kąt najazdu i ponad 35° - kąt zjazdu). Stosunkowo niska masa wynosząca 1 180 kg w wersji 4x2 i 1 280 kg w wersji 4x41, w połączeniu z kompaktowymi wymiarami sprawia, że jest to auto wyjątkowo zwrotne.
REKLAMA
Zobacz też: Polska premiera Forda C-Max i Grand C-Max
W wersji 4x4, dzięki przełącznikowi umieszczonemu w dole kolumny kierownicy (formuła przejęta z Nissana), kierowca Dacii Duster może łatwo dostosować napęd do swoich potrzeb. Przełącznik umożliwia wybór między 3 trybami:
REKLAMA
Tryb AUTO: napęd jest automatycznie rozkładany na przednią i tylną oś w zależności od przyczepności. W normalnych warunkach napędzane są jedynie przednie koła. W przypadku utraty lub pogorszenia przyczepności część napędu jest przenoszona na tylną oś. W ekstremalnych warunkach napęd jest rozdzielany równo pomiędzy obie osie. Rozłożenie napędu zapewnia sprzęgło elektromagnetyczne przejęte z Nissana.
Tryb LOCK: kierowca może elektronicznie zablokować system tak aby 50% napędu było stale przenoszone na tylną oś. Tryb ten jest zalecany w przypadku słabej przyczepności (śnieg, błoto, ziemia, piach) i niskiej prędkości.
Tryb 4x2: napędzane są jedynie dwa koła. Ten tryb jest odpowiedni do jazdy po drodze o dobrej nawierzchni i pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa.
Zobacz też: Facelifting Mazdy 2
Dacia Duster może pomieścić do 5 dorosłych osób. Zarówno z przodu jak i z tyłu zapewnia im taką samą ilość miejsca jak Dacia Logan. Pojemność bagażnika wynosi nawet 475 dm³, a po złożeniu tylnej kanapy do 1 600 dm³ (w zależności od wersji).
REKLAMA
Dacia Duster w wersji 4x2 i 4x4 będzie dostępna z silnikami: benzynowym 1.6 16V 110 KM lub wysokoprężnymi dCi 85 KM albo dCi 105 KM. Silniki wysokoprężne emitują poniżej 140 g CO2/km w przypadku wersji 4x2 – co uprawnia je do znaku Dacia eco² – i poniżej 150 g CO2/km w wersji 4x4.
W zakresie bezpieczeństwa biernego, Dacia Duster jest seryjnie wyposażona w dwie czołowe poduszki powietrzne (w zależności od rynku) i 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z ogranicznikami napięcia na przednich miejscach. Dodatkowo, w zależności od wersji, może posiadać dwie boczne poduszki powietrzne chroniące głowę i klatkę piersiową, zapewniające wyższy poziom bezpieczeństwa w przypadku uderzenia w bok.
Zobacz też: Suzuki Kizashi: nowy gracz w segmencie D
System zabezpieczeń uzupełniają pirotechniczne napinacze na przednich miejscach (w zależności od wersji). Zapewniają one optymalne utrzymanie klatki piersiowej, a w przypadku zderzenia czołowego ograniczają przesunięcie ciała do przodu dzięki dociśnięciu piersiowego i biodrowego odcinka pasa.
Wiosną 2010 roku Dacia Duster będzie dostępna w Europie, w Turcji oraz w krajach Maghrebu (Algieria i Maroko). Na rynku polskim Duster pojawi się na początku maja 2010 roku. W czerwcu model Duster pojawi się także pod marką Renault na Ukrainie, na Bliskim Wschodzie (Izrael, Jordania, Syria, Liban, Egipt) i w niektórych krajach Afryki. W 2011 roku model Duster zadebiutuje na kolejnych rynkach. Region Zatoki Perskiej będzie zaopatrywany przez fabrykę w Pitesti. Na rynek brazylijski Duster będzie produkowany wraz z modelami Logan, Sandero i Sandero Stepway w zakładach w Curitiba (Brazylia) i dystrybuowany na rynki Brazylii, Argentyny, Meksyku i Chile. Następnie rozpocznie się produkcja Dustera w Rosji, w zakładach Avtoframos (Moskwa).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.