REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy Citroen Berlingo Van - prezentacja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuźmiuk
Citroen Berlingo Van / fot. Łukasz Kuźmiuk
Citroen Berlingo Van / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk

REKLAMA

REKLAMA

Citroen Berlingo to jedno z tych aut, które na ulicach pozostają niewidoczne, ale mające olbrzymi wpływ na codzienne funkcjonowanie społeczeństw. Małe vany każdego dnia pokonują kolejne kilometry rozwożąc towary, przewożąc ludzi i niosąc pomoc w awaryjnych sytuacjach. Citroen Berlingo Van 3. generacji niedawno miał swoją polską premierę.

Łukasz Kuźmiuk

REKLAMA

Pierwsza generacja Citroena Berlingo została wprowadzona na rynek w 1996 roku i od tamtej pory wyprodukowano ponad 1,5 miliona egzemplarzy tego modelu. W tym roku na rynek trafiła trzecia generacja modelu i już udało jej się zdobyć tytuł International Van Of The Year 2019. Wyróżnienie zostało przydzielone podczas wrześniowego Międzynarodowego Salonu Samochodów Dostawczych w Hanowerze. Co ciekawe, to samo wyróżnienie zdobyła pierwsza generacja Berlingo w 1997 roku.

REKLAMA

Najnowsze wcielenie francuskiego dostawczaka powstało na nowej, modułowej płycie podłogowej EMP2 oraz RG5. Inżynierom nie tylko udało się cofnąć silnik w głąb pojazdu, co umożliwiło zastosowanie krótszego przedniego zwisu, ale także uzyskać ładowność na poziomie 1000 kg. Pod względem stylistycznym nie można mówić o rewolucji - o ile przód auta upodobniono do frontów znanych z innych modeli Citroena, o tyle z tyłu nowy Berlingo Van wygląda podobnie do poprzednika. Trudno oczekiwać wymyślenia koła na nowo, bo przecież te kształty są optymalne pod względem pojemności przestrzeni ładunkowej. Nowy Citroen Berlingo Van jest dostępny w dwóch rozmiarach: podstawowym M i powiększonym XL. Krótsze nadwozie mierzy 4403 mm długości, z kolei dłuższe mierzy 4753 mm długości. Z kolei rozstaw osi to odpowiednio 2785 mm i 2975 mm. W przypadku vana nie sposób nie wspomnieć o możliwościach załadunkowych - w wariancie M przestrzeń ładunkowa ma 1817 mm długości, a ładowność pojazdu to 650 kg lub 1000 kg (w wersji ze wzmocnionym zawieszeniem), natomiast wariant XL dysponuje przestrzenią ładunkową o długości 2167 mm, a ładowność auta w tej konfiguracji to 950 kg.

Łukasz Kuźmiuk

Citroen tworząc nową generację Berlingo Van starał się, by auto stało się przyjemnym miejscem pracy dla kierowcy, stąd też na pokładzie znalazło się sporo rozwiązań ułatwiające codzienne użytkowanie pojazdu. Jednym z ciekawszych pomysłów jest zastosowanie pakietu Surround Rear Vision, kamery umieszczonej nad tylnymi drzwiami oraz kamery ulokowanej z boku pojazdu. Dzięki temu rozwiązaniu kierowca może spojrzeć na ekran umiejscowiony w miejscu lusterka wstecznego i zobaczyć w szerokiej perspektywie co dzieje się za autem i obok pojazdu. Co ważne, kamery pracują zarówno podczas cofania, jak i jazdy do przodu. Na uwagę zasługuje również sygnalizator przeciążenia pojazdu, który ostrzega użytkownika Citroena Berlingo Van o załadowaniu zbyt ciężkiego ładunku. Ponadto samochód może być wyposażony także w m.in. wyświetlacz head-up, adaptacyjny tempomat, system monitorowania pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, system awaryjnego hamowania w razie wystąpienia możliwości kolizji, stabilizację toru jazdy samochodu z przyczepą, bezkluczykowy dostęp, asystenta ruszania pod górę, asystenta świateł drogowych oraz system Grip Control, wspomagający kierowcę w trakcie jazdy autem poza asfaltem. W zależności od konfiguracji wyposażenia elementy te mogą być w standardzie lub jako dodatki opcjonalne. Francuzi pomyśleli również o osobach, które zmuszone są do zjeżdżania z utwardzonych dróg. Nabywcy nowego Citroena Berlingo Van mogą zamówić m.in. zawieszenie podwyższone o 30 mm, stalową osłonę pod silnikiem i 16-calowe felgi z oponami Michelin Latitude Tour HP M+S. Jak widać możliwości konfiguracji i dopasowania pojazdu do własnych potrzeb są olbrzymie i robią duże wrażenie.

Łukasz Kuźmiuk

REKLAMA

Wbrew modzie na odchodzenie od silników wysokoprężnych gama jednostek napędowych, dostępnych w nowym Citroenie Berlingo Van, na razie składa się tylko i wyłącznie z turbodiesli. Są to 1.6 BlueHDi o mocy 75 KM (230 Nm) i 99 KM (254 Nm), a także 1.5 BlueHDi, generujący 130 KM i 300 Nm. Ostatni z motorów może być połączony z 8-biegową przekładnią automatyczną lub 6-biegowymi "manualami", zaś jednostki 1.6 połączono tylko z 5-biegowymi ręcznymi skrzyniami biegów. Warto dodać, że motor 1.5 BlueHDi wykorzystuje technologię AdBlue zamiast FAP. W przyszłym roku gama silnikowa Berlingo Van zostanie uzupełniona o turbodoładowane silniki benzynowe 1.2 PureTech o mocy 110 KM i 130 KM. Pierwszy z nich zostanie zespolony z 6-biegową manualną skrzynią biegów, zaś ten drugi z 8-biegowym "automatem". We wszystkich wariantach napęd przekazywany jest na przednią oś - napęd na wszystkie koła jest niedostępny w tym modelu.

Nowy Citroen Berlingo Van ma szansę stać liderem w swojej klasie - to dostawczak na miarę XXI. wieku. Liczba nowoczesnych rozwiązań technologicznych upchanych w tej klasie auta robi wrażenie, a jednocześnie Francuzi nie zapomnieli o użytkowej stronie pojazdu. Pozostaje tylko czekać na pierwsze jazdy, by przekonać się, jak jeździ Berlingo Van nowej generacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Citroen Berlingo Van - cennik netto (PLN)

Silnik/Wersja Control Club Club Driver Worker Club Driver Worker Control
M 650 kg M 650 kg M 1000 kg M 1000 kg M 1000 kg XL 950 kg XL 950 kg XL 950 kg XL 5-miejscowy
1.6 BlueHDi
75 KM (M5)
56 600 64 600 - - - - - 66 100 -
1.6 BlueHDi
99 KM (M5)
60 900 68 900 69 900 72 900 70 400 72 900 75 900 74 400 69 400
1.5 BlueHDi
130 KM (M6)
- - 75 400 78 400 75 900 78 400 81 400 79 900 74 900
1.5 BlueHDi
130 KM (A8)
- - 81 900 84 900 - - 87 900 - -

Citroen Berlingo Van / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Citroen Berlingo Van / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Citroen Berlingo Van / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Citroen Berlingo Van / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Citroen Berlingo Van / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Citroen Berlingo Van / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Citroen Berlingo Van / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Citroen Berlingo Van / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA