REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy Citroen Berlingo Van - prezentacja

Łukasz Kuźmiuk
Citroen Berlingo Van / fot. Łukasz Kuźmiuk
Citroen Berlingo Van / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk

REKLAMA

REKLAMA

Citroen Berlingo to jedno z tych aut, które na ulicach pozostają niewidoczne, ale mające olbrzymi wpływ na codzienne funkcjonowanie społeczeństw. Małe vany każdego dnia pokonują kolejne kilometry rozwożąc towary, przewożąc ludzi i niosąc pomoc w awaryjnych sytuacjach. Citroen Berlingo Van 3. generacji niedawno miał swoją polską premierę.

Łukasz Kuźmiuk

Pierwsza generacja Citroena Berlingo została wprowadzona na rynek w 1996 roku i od tamtej pory wyprodukowano ponad 1,5 miliona egzemplarzy tego modelu. W tym roku na rynek trafiła trzecia generacja modelu i już udało jej się zdobyć tytuł International Van Of The Year 2019. Wyróżnienie zostało przydzielone podczas wrześniowego Międzynarodowego Salonu Samochodów Dostawczych w Hanowerze. Co ciekawe, to samo wyróżnienie zdobyła pierwsza generacja Berlingo w 1997 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsze wcielenie francuskiego dostawczaka powstało na nowej, modułowej płycie podłogowej EMP2 oraz RG5. Inżynierom nie tylko udało się cofnąć silnik w głąb pojazdu, co umożliwiło zastosowanie krótszego przedniego zwisu, ale także uzyskać ładowność na poziomie 1000 kg. Pod względem stylistycznym nie można mówić o rewolucji - o ile przód auta upodobniono do frontów znanych z innych modeli Citroena, o tyle z tyłu nowy Berlingo Van wygląda podobnie do poprzednika. Trudno oczekiwać wymyślenia koła na nowo, bo przecież te kształty są optymalne pod względem pojemności przestrzeni ładunkowej. Nowy Citroen Berlingo Van jest dostępny w dwóch rozmiarach: podstawowym M i powiększonym XL. Krótsze nadwozie mierzy 4403 mm długości, z kolei dłuższe mierzy 4753 mm długości. Z kolei rozstaw osi to odpowiednio 2785 mm i 2975 mm. W przypadku vana nie sposób nie wspomnieć o możliwościach załadunkowych - w wariancie M przestrzeń ładunkowa ma 1817 mm długości, a ładowność pojazdu to 650 kg lub 1000 kg (w wersji ze wzmocnionym zawieszeniem), natomiast wariant XL dysponuje przestrzenią ładunkową o długości 2167 mm, a ładowność auta w tej konfiguracji to 950 kg.

Łukasz Kuźmiuk

Citroen tworząc nową generację Berlingo Van starał się, by auto stało się przyjemnym miejscem pracy dla kierowcy, stąd też na pokładzie znalazło się sporo rozwiązań ułatwiające codzienne użytkowanie pojazdu. Jednym z ciekawszych pomysłów jest zastosowanie pakietu Surround Rear Vision, kamery umieszczonej nad tylnymi drzwiami oraz kamery ulokowanej z boku pojazdu. Dzięki temu rozwiązaniu kierowca może spojrzeć na ekran umiejscowiony w miejscu lusterka wstecznego i zobaczyć w szerokiej perspektywie co dzieje się za autem i obok pojazdu. Co ważne, kamery pracują zarówno podczas cofania, jak i jazdy do przodu. Na uwagę zasługuje również sygnalizator przeciążenia pojazdu, który ostrzega użytkownika Citroena Berlingo Van o załadowaniu zbyt ciężkiego ładunku. Ponadto samochód może być wyposażony także w m.in. wyświetlacz head-up, adaptacyjny tempomat, system monitorowania pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, system awaryjnego hamowania w razie wystąpienia możliwości kolizji, stabilizację toru jazdy samochodu z przyczepą, bezkluczykowy dostęp, asystenta ruszania pod górę, asystenta świateł drogowych oraz system Grip Control, wspomagający kierowcę w trakcie jazdy autem poza asfaltem. W zależności od konfiguracji wyposażenia elementy te mogą być w standardzie lub jako dodatki opcjonalne. Francuzi pomyśleli również o osobach, które zmuszone są do zjeżdżania z utwardzonych dróg. Nabywcy nowego Citroena Berlingo Van mogą zamówić m.in. zawieszenie podwyższone o 30 mm, stalową osłonę pod silnikiem i 16-calowe felgi z oponami Michelin Latitude Tour HP M+S. Jak widać możliwości konfiguracji i dopasowania pojazdu do własnych potrzeb są olbrzymie i robią duże wrażenie.

Łukasz Kuźmiuk

Wbrew modzie na odchodzenie od silników wysokoprężnych gama jednostek napędowych, dostępnych w nowym Citroenie Berlingo Van, na razie składa się tylko i wyłącznie z turbodiesli. Są to 1.6 BlueHDi o mocy 75 KM (230 Nm) i 99 KM (254 Nm), a także 1.5 BlueHDi, generujący 130 KM i 300 Nm. Ostatni z motorów może być połączony z 8-biegową przekładnią automatyczną lub 6-biegowymi "manualami", zaś jednostki 1.6 połączono tylko z 5-biegowymi ręcznymi skrzyniami biegów. Warto dodać, że motor 1.5 BlueHDi wykorzystuje technologię AdBlue zamiast FAP. W przyszłym roku gama silnikowa Berlingo Van zostanie uzupełniona o turbodoładowane silniki benzynowe 1.2 PureTech o mocy 110 KM i 130 KM. Pierwszy z nich zostanie zespolony z 6-biegową manualną skrzynią biegów, zaś ten drugi z 8-biegowym "automatem". We wszystkich wariantach napęd przekazywany jest na przednią oś - napęd na wszystkie koła jest niedostępny w tym modelu.

REKLAMA

Nowy Citroen Berlingo Van ma szansę stać liderem w swojej klasie - to dostawczak na miarę XXI. wieku. Liczba nowoczesnych rozwiązań technologicznych upchanych w tej klasie auta robi wrażenie, a jednocześnie Francuzi nie zapomnieli o użytkowej stronie pojazdu. Pozostaje tylko czekać na pierwsze jazdy, by przekonać się, jak jeździ Berlingo Van nowej generacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Citroen Berlingo Van - cennik netto (PLN)

Silnik/Wersja Control Club Club Driver Worker Club Driver Worker Control
M 650 kg M 650 kg M 1000 kg M 1000 kg M 1000 kg XL 950 kg XL 950 kg XL 950 kg XL 5-miejscowy
1.6 BlueHDi
75 KM (M5)
56 600 64 600 - - - - - 66 100 -
1.6 BlueHDi
99 KM (M5)
60 900 68 900 69 900 72 900 70 400 72 900 75 900 74 400 69 400
1.5 BlueHDi
130 KM (M6)
- - 75 400 78 400 75 900 78 400 81 400 79 900 74 900
1.5 BlueHDi
130 KM (A8)
- - 81 900 84 900 - - 87 900 - -

Citroen Berlingo Van / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Citroen Berlingo Van / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Citroen Berlingo Van / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Citroen Berlingo Van / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Citroen Berlingo Van / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Citroen Berlingo Van / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Citroen Berlingo Van / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Citroen Berlingo Van / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
W której gminie podatnik zapłaci podatek od środków transportowych? Czy może wybrać tę, w której obowiązują niższe stawki?

Miejsce zamieszkania, miejsce zameldowania, czy siedziba działalności gospodarczej? Gdzie trzeba zapłacić podatek od środków transportowych? Przepisy budzą wątpliwości, a podatnicy wolą płacić mniej, a nie więcej.

Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

REKLAMA

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA