REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Citroen C4 Picasso 1.6 BlueHDi

Citroen C4 Picasso
Citroen C4 Picasso

REKLAMA

REKLAMA

Czy da się połączyć nowoczesny design, komfort podróżowania, niskie spalanie i wysoką funkcjonalność w jednym aucie? Wydaje się, że udało się to Francuzom, ponieważ ich minivan Citroen C4 Picasso rzeczywiście łączy wiele z tych cech. Z pewnością nie rusza pierwszy spod świateł, ale na pewno nie jest nudnym samochodem. Jak Citroen C4 Picasso wypadł w naszym teście?

DS

I. generacja tego auta pojawiła się ponad dekadę temu i od razu wzbudziła duże zamieszanie na rynku motoryzacyjnym. Rodzinnemu Citroenowi udało się nawet zająć 3. miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2007. Od tego momentu C4 Picasso uległo sporej liczbie modyfikacji, aby ostatecznie powrócić w drugiej odsłonie, która miała miejsce w 2013 r. W II. generacji samochód skrócił się o 4cm, za to jego rozstaw osi zwiększył się o 5,5 cm. Na uwagę zasługuje jego spore odchudzenie auta - w zależności od silnika było to od 100 kg do prawie 200 kg. To wszystko zawdzięcza nowej, modułowej platformie EMP2.

REKLAMA

Citroen C4 Picasso 1.6 BlueHDi – wygląd

Auto na zewnątrz prezentuje się całkiem interesująco - uwagę zwracają bardzo nietypowe przednie światła, które dzielą fanów motoryzacji na zwolenników i przeciwników, a także światła tylne, które po zmroku świecą z efektem 3D. Chociaż Citroen C4 Picasso jest samochodem typowo rodzinnym, to Francuzi udowodnili, że nawet w przypadku tego typu pojazdu można zaprojektować nowoczesną karoserię. Owszem, auto jest obłe i przypomina kulę na czterech kołach, to jednak umiejętne zastosowanie prostych linii sprawiło, że C4 Picasso nie jest nudny. Pomimo upływu lat ten model Citroena wciąż prezentuje się atrakcyjnie i czas obchodzi się z nim łagodnie. To zasługa m.in. faceliftingu, przeprowadzonego w 2016 roku, który nieco odświeżył wizerunek Citroena C4 Picasso.

Nowy Citroen C4 Picasso

DS

Citroen

Citroen C4 Picasso 1.6 BlueHDi – wnętrze

REKLAMA

Nie można powiedzieć, że w nowym Citroenie C4 Picasso zmieniło się niewiele. Zmian jest dużo, przy czym większość bezpiecznie nawiązuje do sprawdzonych i dobrych rozwiązań poprzednika. Bez zmian został między innymi centralnie umieszczony ekran. Z tym, że w nowym modelu wyświetlacze mamy dwa. Górny (dostępny w opcji) wyświetla 12 calowy obraz. Poszczycić się może czytelnością, intuicyjnością oraz możliwością dość dużej personalizacji. Ustawienie wszystkich dostępnych opcji zajmie nam dobrych kilkanaście minut, więc lepiej nie robić tego w trasie. Mniejszy ekran (dostępny w standardzie) wyświetla 7 calowy obraz i służy do obsługi większości systemów na pokładzie. Narzekać mogą tylko fani manualnych pokręteł, ponieważ tutaj wszystko sterowane jest za pomocą dotykowego ekranu.

Modele z automatycznymi skrzyniami biegów (sterowanie umieszczone obok kierownicy), pomiędzy przednimi siedzeniami posiadają zabudowany tunel. Zmniejsza on nieco przestrzeń, ale istnieje możliwość wyjęcia jego sporej części. Co ciekawe, nawet po wyjęciu górnej jego części pozostaną na dole miejsca na kubki, przy czym sięganie po kubek w trakcie jazdy jest praktycznie niemożliwe. Zyskujemy jednak trochę miejsca na przewiezienie np. długiego bagażu. Pakowanie bagażu jest bezproblemowe, głównie z powodu nisko osadzonego progu załadunku.

Nowy Citroen C4 Picasso

DS

Citroen

Na pokładzie C4 Picasso znajduje się szereg systemów dbających o bezpieczeństwo kierowców. Nasz testowany egzemplarz posiada między innymi aktywny tempomat, który spisuje się bez zarzutu. Automatyczny hamulec reaguje w sytuacji w której powinien. Nie zdarzyło się, żeby zrobił to bez potrzeby. Kamera z widokiem 360 stopni pozwala zorientować się co dokładnie znajduje się w pobliżu auta. Jakość obrazu przekazywanego z zainstalowanych kamer jest również bez zarzutu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Citroen C4 Picasso - wygoda

REKLAMA

Gdyby wybrać główną cechę modelu C4 Picasso to z pewnością byłby to komfort. Duże, elektrycznie sterowane fotele z niezależnymi podłokietnikami i elastycznymi zagłówkami od razu dają poczucie komfortu. Co prawda fotele są nieco twardsze niż w modelu poprzedniej generacji, jednak ich lepiej zaprojektowany profil docenią nawet najbardziej wybredni kierowcy. Przednie siedzenie pasażera wyposażone jest w elektrycznie sterowany podnóżek z dużym zakresem regulacji. Z tyłu do dyspozycji otrzymujemy 3 osobno umieszczone fotele, które można regulować. Każdy z nich posiada mocowanie ISOFIX. Decydując o sposobie ich położenia jednocześnie wpływamy na wielkość bagażnika. Ten został powiększony o 40 litrów względem swego poprzednika i osiąga pojemność 537 litrów (do 630).

Chyba nie ma drugiego auta, gdzie widoczność jest tak dobra jak w C4 Picasso. Mnóstwo osobnych szyb znacząco wpływa na widoczność podczas podróżowania. Pierwsze wrażenie nie było jednak najlepsze. W aucie poczuć się można jak w akwarium… Mamy wrażenie, że wszyscy obserwują nas właśnie przez te wszystkie szyby. Jednak do wszystkiego można się przyzwyczaić a po kilku dniach jazdy w akwarium, kierowca czuje się jak ryba w wodzie. Rewelacyjna widoczność jest ogromną zaletą tego auta. Współczuć można jedynie kierowcom, którzy nie mają gdzie garażować swoich aut i zimowym porankiem zmuszeni są skrobać każdą z osobna szybkę.

DS

Citroen C4 Picasso 1.6 BlueHDi – układ napędowy

Testowany model wyposażony był w silnik 1.6 BlueHDi 120 KM z automatyczną skrzynią biegów. Sześciostopniowa skrzynia jest dość precyzyjna i dobrze zestrojona. Może nie reaguje błyskawicznie na pomysły kierowcy, ale ciężko zarzucić jej niepoprawne działanie. Po prostu nieco ospale reaguje, ale biegi zmienia płynnie i nie co najważniejsze nie ma tendencji do szarpania. Pozwala na oszczędną i komfortową jazdę. Jeśli chodzi o silnik, to może nie jest to przez wielu lubiana i najpopularniejsza jednostka 2.0 HDi, jednak i ten silnik pozytywnie zaskakuje. O ile rozpędzanie minivana w początkowej fazie nieco rozciąga się w czasie, o tyle po osiągnięciu około 90-100 km/h, dalsze jego rozpędzanie nie budzi zastrzeżeń. Dość sprawnie rozkręca się do 150/160 km/h. Kluczowe jednak jest tutaj spalanie, które potrafi bardzo pozytywnie zaskoczyć (od 3,8 do 5 l na 100 km). Utrzymując prędkość 150/160 km/h z czterema dorosłymi osobami i bagażami na pokładzie, spalanie nie przekroczyło 7/8 l na 100 km. Silnik pracuje dość cicho a rozpędzony minivan wcale nie jest głośny. Podróżuje się w nim komfortowo i długa trasa wcale nie jest utrapieniem.

Citroen C4 Picasso 1.6 BlueHDi – prowadzenie

Układ kierowniczy nie jest idealny. Pokonując szybko ciasne zakręty można mu zarzucić małą precyzję. Nie zawsze reaguje tak jak zamierzył kierowca. Mimo tego auto prowadzi się dobrze. Mimo swoich nieco większych gabarytów pewnie pokonuje zakręty. Zawieszenie jak na C4 przystało jest zestrojone bardzo komfortowo. Przestrzeni w tym aucie nikomu nie zabraknie, zarówno z przodu jak i z tyłu.  

Podróżując z kompletem pasażerów i bagażami, rzeczywiście czas reakcji hamulców, nie jest zły, a do ideału niewiele mu brakuje. Można snuć śmiałe tezy, że wykorzystanie większych tarcz hamulcowych z cięższego brata C4 Grand Picasso stworzyłoby układ hamulcowy niemal idealny. Jednak na co dzień bez nadmiaru bagażu zastosowane tarcze (283 mm oraz 268 mm) w zupełności są wystarczające.

DS

Citroen C4 Picasso 1.6 BlueHDi – cennik

Citroena C4 Picasso możemy kupić w podstawowej wersji za 71 990 zł. W wersji LIVE za tę cenę otrzymamy auto z silnikiem benzynowym o mocy 110 KM. Groźnym rywalem tego modelu może okazać się Renault Scenic. Co prawda jest nieco droższy (od 76 500 zł), jednak w tej cenie oferujący bogatsze wyposażenie i zdecydowanie lepsze wykonanie wnętrza (silnik 1.2 115 KM). Znacznie droższym rywalem jest VW Touran, wyceniany w podstawowej wersji na 84 990 zł. (1.2 TSI 110 KM).

Citroen C4 Picasso – silniki diesla

Silniki

1.6 BlueHDi 100 S&S

1.6 BlueHDi 120 S&S

1.6 BlueHDi 120 S&S EAT6

2.0 BlueHDi 150 S&S

2.0 BlueHDi 150 S&S EAT6

Wersje

FEEL, MORE LIFE

MORE LIFE, SHINE

MORE LIFT, SHINE

MORE LIFT, SHINE

MORE LIFT, SHINE

Typ

Turbo Diesel ze zmianą geometrią, bezpośredni wtrysk paliwa pod wysokim ciśnienie, chłodnica powietrza dolotowego

Liczba cylindrów

4-8

4-8

4-8

4-16

4-16

Pojemność skokowa (cm³)

1560

1560

1560

1997

1997

Moc maks. kW wg CEE (KM wg CEE) przy obr/min

73(100)/3750

88(120)/3500

88(120)/3500

110(150)/4000

110(150)/400

Moment obrotowy maks. W Nm wg CEE przy obr/min

254/1750

300/1750

300/1750

370/2000

370/2000

Norma emisji spalin

EURO6

Citroen C4 Picasso 1.6 BlueHDi - podsumowanie

Im dłuższą mamy do pokonania trasę, tym bardziej docenimy rozwiązania zastosowane w tym modelu. Samochód jest nadzwyczaj wygodny a przy tym bardzo oszczędny. Jak na jego gabaryty, poziom wyciszenia jest na bardzo dobrym poziomie. Duży bagażnik oraz spora liczba schowków, pomieści cały rodzinny bagaż.

Mankamentem może być skomplikowana obsługa za pomocą dotykowego wyświetlacza, jednak po jej bliższym poznaniu przestaniemy kompletnie na to zwracać uwagę. Centralny wyświetlacz jest duży i czytelny. Duża możliwość jego personalizacji spodoba się osobom, które do detali przywiązują dużą uwagę. Zawiedzeni będą fani manualnych pokręteł.

Tylna kanapa dzielona jest na 3 osobne części, każde sterowane indywidualnie. Jeżeli na tylnej kanapie podróżują tylko 2 osoby, trójdzielna kanapa przestaje być wygodna.

Citroen C4 Picasso
Citroen C4 Picasso
Citroen C4 Picasso
Citroen C4 Picasso
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu – fakty, analiza i konsekwencje

Warszawa już wprowadziła Strefę Czystego Transportu (SCT), Kraków się do tego przygotowuje, a kolejne miasta analizują możliwość wdrożenia podobnych rozwiązań. Ale czy SCT to rzeczywiście skuteczna metoda na poprawę jakości powietrza? A może to kolejny projekt, który w teorii brzmi dobrze, ale w praktyce może przynieść więcej problemów niż korzyści?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej? Zarząd Panek S.A. wydał oświadczenie w tej sprawie. Jakie są kluczowe powody zawieszenia usługi współdzielenia samochodów?

KGP: 106 796 interwencji, 339 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 796 interwencji. Byli wzywani do 339 wypadków drogowych.

Komunikat MI: Zachodnia Obwodnica Szczecina coraz bliżej. Jest decyzja. Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości

Resort infrastruktury w przesłanym w piątek, 14 marca 2025 r. komunikacie poinformował, że Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

REKLAMA

Popyt na nowe samochody już nie tak mocny jak rok temu. Jakich nowych aut poszukują Polacy: napęd, marka i model

Toyota nadal dominuje, ale pozostałe marki gonią ją coraz zacieklej. Amatorzy nowych samochodów wciąż największy apetyt mają na auta napędzane tradycyjnymi silnikami – na benzynę, olej napędowy ewentualnie autogaz.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r. Kierowcy w podziale na miasta wojewódzkie płacili od 644 zł do 963 zł za OC. Gdzie OC było najdroższe? Gdzie najtańsze? Jakie są kary za brak OC?

REKLAMA