REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI L&K: nowe oblicze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 170 KM 2014
Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 170 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Yeti Outdoor to nowa wersja tego modelu jak pojawiała się przy okazji faceliftingu jaki miał miejsce pod koniec 2013 roku. Czym wyróżnia się ta odmiana? Jakie zmiany przeszedł Yeti w wyniku modernizacji?

Skoda Yeti Outdoor po liftingu

Utarło się przekonanie, że przy podejmowaniu decyzji o zakupie Skody decyduje bardziej zdrowy rozsądek jej przyszłego nabywcy niż nagły poryw jego serca. Przepastne bagażniki, niezłe wyposażenie i materiały wykończeniowe a do tego rozsądnie skalkulowane ceny, stały się kluczem do kont bankowych wielu Europejczyków, zachęconych autami czeskiego koncernu. Jak zatem przekonać tych klientów do rezygnacji z wcześniej wymienionych priorytetów i nakłonić ich do zakupu mniej przestronnego, droższego ale i nieprzeciętnego modelu tego samego producenta? Skoda chyba znalazła na to sposób czego dowodem jest niedawna modernizacja i przedłużenie żywotu jej uterenowionego modelu Yeti.

REKLAMA

Skoda Yeti Outdoor: nadwozie

Pod koniec 2013 roku Yeti przeszedł poważną metamorfozę, której efektem było m.in. przemodelowanie wyglądu przedniego pasa i rezygnacja z okrągłych świateł przeciwmgłowych. Pojawiła się również nowa wersja wyposażeniowa Outdoor, podkreślająca terenowe aspiracje tego modelu. Z zewnątrz wyróżniają ją plastikowe, na wpół lakierowane zderzaki ze srebrnymi wstawkami imitującymi osłonę silnika, szersze reflektory przeciwmgłowe, nieco masywniejszy grill, dwubarwne relingi dachowe, srebrne lusterka boczne czy tylne lampy odblaskowe umieszczone nieco wyżej niż miejskiej wersji auta. Inne są także wzory felg aluminiowych, a pod silnikiem i skrzynią biegów znalazły się stalowe płyty ochronne.

Zmiany jakie przeszło nadwozie Skody Yeti, zwłaszcza w przedniej jego części, są znaczne, ale bryła auta nie uległa przeobrażeniu. W rezultacie proste kształty auta ułatwiają manewrowanie tym pojazdem nie tylko na osiedlowym parkingu, ale także w terenie, do którego eksploracji zachęca napęd 4x4, całkiem spory prześwit i duży skok amortyzatorów (warto zwrócić uwagę na wolną przestrzeń w nadkolach).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skoda Yeti Outdoor: wnętrze

Wewnątrz prezentowanej Skody Yeti w oczy rzuca się ciemno brązowa skóra wyściełająca nie tylko fotele, ale i boczki drzwi. Choć jej barwa lepiej współgrałaby z bardziej wyrazistym kolorem nadwozia, to jakość samej skóry jest bardzo dobra (wyjątkowo przyjemna jest zwłaszcza ta, pokrywająca boczki drzwi). Deska rozdzielcza jest czytelna i przejrzysta (zwłaszcza zegary), a w górnej części pokryta została miękkim tworzywem. Szkoda, że miękkiego materiału zabrakło na pokrycie pozostałych części kabiny. Z punktu widzenia kierowcy cieszą liczne rozwiązania poprawiające zarówno komfort jazdy jak i bezpieczeństwo. Podgrzewana przednia szyba, czujnik ciśnienia powietrza w oponach, praktyczne miejsce na telefon, komputer pokładowy z temperaturą oleju (pomaga ocenić właściwy stopień rozgrzania silnika, a tym samym ograniczyć jego nadmierne zużycie), podgrzewanie przednich foteli, nowa dobrze leżąca w rękach trójramienna kierownica. Rewelacyjne spisują się także bi-ksenowe reflektory. Nowością jaka pojawiła w odświeżonym Yeti jest kamera cofania, która przekazuje bardzo płynny i czytelny obraz oraz system bezkluczykowy KESSY wymagający (niestety) umieszczenia kluczyka w stacyjce.

Skoda Yeti Outdoor: system Columbus

Skoda nie ustrzegła się jednak pewnych niedociągnięć, wynikających z wyraźnej współpracy z niemieckim Volkswagenem. Nawigacja satelitarna Columbus wykazuje te same braki co system RNS 510 Volkswagena. Jej dotykowy ekran, choć prezentuje czytelny nawet w słońcu obraz, to dość przeciętnie reaguje na dotyk, robiąc to albo w sposób wybiórczy, albo opieszały. Na szczęście mapy są stosunkowo aktualne, a wskazówki jakie system podaje kierowcy łatwe do zinterpretowania. W tej klasie cenowej można by też oczekiwać lepszego sytemu audio (mało bogata scena muzyczna) czy schowka wykończonego miękkim materiałem, zapobiegającym obijaniu się przedmiotów na nierównościach.

Skoda Yeti Outdoor: przestronność

Pod względem przestronności Skoda Yeti stanowi konkurencję bardzie dla Opla Mokki czy Mitsubishi ASX niż Hondy CR-V lub Toyoty RAV-4. Z przodu miejsca nie zabraknie nawet bardzo wysokim osobom (szkoda, że zakres pionowej regulacji kolumny kierownicy nie jest szerszy), za to z tyłu wygodnie będzie tylko dwóm pasażerom o wzroście nie przekraczającym 180 cm.

Bagażnik w standardowym położeniu tylnej kanapy ma pojemność 405 l, a przy maksymalnym przesunięciu jej do przodu jego kubatura wzrasta do 510 l. Pod tym względem Yeti przewyższa zatem zarówno Mitsubishi ASX jak i Opla Mokke (odpowiednio 393 l i 356 l), nadal pozostając nieco w tyle za klasycznymi SUV-ami pokroju CR-V (589 l) czy RAV-4 (547 l).

Skoda Yeti Outdoor: silnik 2.0 TDI 170 KM i automatyczna skrzynia biegów DSG-6

Bardzo mocną stroną prezentowanej Skody Yeti jest jej układ napędowy. Dwulitrowy silnik 2.0 TDI wyposażono w turbosprężarkę ze zmienną geometria kierownic, piezoelektryczne wtryskiwacze i dwa wałki rozrządu w głowicy, dzięki czemu generuje on 170 KM mocy i 350 Nm momentu obrotowego w zakresie 1750-2500 obr. / min. Silnik, mimo delikatnej turbodziury wyczuwalnej poniżej 1500 obr./min, świetnie rozpędza auto do prędkości autostradowych, czyniąc to w sposób płynny i zdecydowany (0-100 km/h w 8,6 s). Na dodatek nawet przy bardzo dużych prędkościach w kabinie jest cicho i to mimo relatywnie wysokiego współczynnika oporu powietrza (Cx=0,37).

Mankamentem jest tylko dźwięk silnika jaki towarzyszy jego pracy w trakcie przyspieszania powyżej 2800 obr./min. Rozwiązaniem problemu jest zmiana przełożeń poniżej tej prędkości obrotowej. Duży moment obrotowy i szybka reakcja dwusprzęgłowej skrzyni biegów DSG na ruch lewarka biegów (zabrakło manetek przy kierownicy do zmiany biegów) pozwala w ciszy i z bardzo dużym wigorem podróżować po autostradzie. Zużycie paliwa jest mocno uzależnione od stylu jazdy. W trakcie miejskiej jazdy kształtuje się ono na poziomie 7,0-8,5 l paliwa na 100 km, na trasie spada do 5,5-6,5 l na 100 km.

Skoda Yeti Outdoor: zawieszenie i napęd 4x4

Podkreślenia wymaga fakt bardzo wysokiej stabilności auta w trakcie szybkiej jazdy. Skoda Yeti nie obawia się bocznych podmuchów wiatru ani gwałtownej zmiany pasa ruchu. To zasługa sztywno zestrojonego zawieszenia, które z tyłu opiera się na ośmiowahaczowej konstrukcji (po cztery wahacze przy kole). Wjazd w głębszą studzienkę jest co prawda wyczuwalny, ale na szczęście nie towarzyszy mu hałas. Aby nawet na śliskiej nawierzchni Skoda Yeti zdolna była zapewnić wysoką stabilność, producent wyposażył pojazd w napęd 4x4 realizowany poprzez sprzęgło wielopłytkowe Haldex 5.

REKLAMA

Dzięki niemu nawet mocno zalany wodą zakręt można z dość duża swobodą pokonać bez gwałtownego redukowania prędkości. Co ciekawe egzemplarz użyczony do testów poruszał się na zimowych oponach, a mimo to ani na moment żaden z naszych kierowców nie stracił zaufania do tego auta. Jedyne czego nie próbowaliśmy sprawdzać to umiejętności Skody Yeti w pokonywaniu grząskiego piachu i błota.

Szosowe opony, dołączany napęd 4x4 i brak centralnego mechanizmu różnicowego nie napawały wielkimi nadziejami w jeździe terenowej. I to nawet pomimo trybu OFFROAD, który w gruncie rzeczy sprowadza się do asystowania w czasie zjeżdżania ze wniesienia. Leśne, lekko podtopione dukty auto pokonało jednak bez problemu.

Skoda Yeti Outdoor: hamulce

Skoda Yeti Outdoor oprócz bardzo wydajnego układu napędowego, ma na swym pokładzie skuteczne hamulce. W zależności od wersji silnikowej rozmiar przednich tarcz hamulcowych może wynosić 280 mm, 288 mm lub nawet 312 mm. Najmocniejszy silnik Diesla, z uwagi na swoje wysokie osiągi, współpracuje z największymi tarczami.

W rezultacie nawet mocno załadowany pojazd pozwala z duża swobodą opóźniać moment rozpoczęcia hamowania, dając kierowcy poczucie bezpieczeństwa. Świadomość tą poprawia dodatkowo zastęp systemów ochronnych wspomagających nagłe hamowanie jak układ wykrywania zmęczenia kierowcy, ABS, MSR czy system zwiększający ciśnienie w układzie hamulcowych w chwili wykrycia gwałtownego hamowania.

Skoda Yeti Outdoor: układ kierowniczy i średnica zawracania

Pozytywne recenzje zebrał także układ kierowniczy. Przekładnia zapożyczona z koncerny Volkswagena stawia przyjemny opór w trakcie pokonywania szybkich zakrętów i pozwala bardzo precyzyjnie sterować samochodem. Warto podkreślić wyjątkową zwrotność Skody Yeti. Mimo napędu 4x4, średnica zawracania wynosi tylko 10,3 m.

Skoda Yeti Outdoor: cena i wyposażenie

Pod względem ceny Skoda Yeti nie należy do tanich aut, ale na tle klasowych rywali (Opla Mokki i Mitsubishi ASX) prezentuje podobny poziom cenowy. Choć prezentowany egzemplarz to topowa odmiana Laurin&Klement z prawie kompletnym wyposażeniem za blisko 150 000 zł, to zapewne pozytywne wyniki sprzedaży zapewnią temu modelowi jego tańsze warianty. Wersja L&K wyróżnia się za sprawą skórzanej tapicerki, kamery cofania, systemu bezkluczykowego czy 9 poduszek powietrznych. Nie zabrakło także elektrycznie sterowanego fotela kierowcy, nawigacji GPS, panoramicznego okna dachowego czy dwustrefowej klimatyzacji. Większym zainteresowaniem cieszyć się będą jednak wersje za około 100 000 zł wyposażone w 2-litrowy silnik Diesla o mocy 140 KM, manualną skrzynią biegów i całkiem niezłe wyposażenie. Trzeba jednak pamiętać, że podobnej cenie można nabyć Octavię 2.0 TDI 4x4, która co prawda w terenie może radzić sobie nieco gorzej od Yetiego  z uwagi na długość zwisów i gabaryty auta, ale oferuje bardziej przestronne wnętrze. Siłą Yetiego jest za to większa poręczność w mieście i większa uniwersalność.

Skoda Yeti Outdoor: opinia

Skoda Yeti Outdoor stanowi uzupełnienie gamy modeli czeskiego producenta o crossovera, który na tle rywali wyróżnia się bardzo mocnym silnikiem, dobrym wyciszeniem i zaskakująco pewnym i lekkim prowadzeniem. Wnętrze adresowane raczej do czwórki osób jest ergonomicznie wykonane i dobrze przeszklone. Sprawia wrażenie bardziej przestronnego niż jest w rzeczywistości. Pewne prowadzenie to nie tylko zasługa porządnego zawieszenia, ale i wydajnego układu hamulcowego. Największym mankamentem prezentowanej wersji jest cena pojazdu, która pozycjonuje ten model w gronie SUVów klasy premium takich jak BMW X3 czy Volvo XC60. Dlatego rozsądną decyzją wydaje się skonfigurowanie Skody Yeti z nieco słabszym silnikiem, manualną skrzynią biegów i nieco mniej bogatym wyposażeniem, tak aby cena nie przekroczyła 100 000 zł.

Samochód Skoda Yeti 2.0 TDI 170 KM L&K 4x4 2014
Rodzaj silnika wysokoprężny z turbosprężarką typu VGT (zmienna geometria kierownic)
Kod silnika b.d.
Położenie silnika z przodu, poprzecznie
Wtrysk paliwa Common Rail ciśnienie 1700 barów
Liczba cylindrów/zaworów 4/16
Pojemność skokowa 1968 cm3
Układ cylindrów rzędowy
Moc maksymalna 125/170 kW/KM przy 4200 obr/.min
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm w zakresie 1750-2500 obr./min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): 0.36
Napęd  4x4 (Haldex V)
Skrzynia biegów automatyczna DSG-6
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 8,6 s
Prędkość maksymalna 197 km/h
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie) 7,7/ 5,4/ 6,3 l
Zawieszenie kół przednich: kolumny MacPhersona
Zawieszenie kół tylnych: zawieszenie wielowahaczowe (po 4 wahacze: 1 wzdłużny i 3 poprzeczne)
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) tarcze wentylowane / 312 mm
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) tarcze lite / 272 mm
Wymiary (dług./szer./wys.) 4 222/ 1 793/ 1 691 mm
Rozstaw osi 2 578 mm
Masa własna 1490 kg (dow. rej.)
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż./wyjętych 405-550/1 580/ 1 760 l
Ładowność 645 kg
Liczba obrotów kierownicy b.d.
Średnica zawracania 10,3 m
Pojemność baku 60 l
Cena egzemplarza testowego 149 300 zł (bez promocji) 

Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 170 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 170 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 170 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 170 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 170 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 170 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 170 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 170 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 170 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 170 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 170 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 170 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 170 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 170 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 170 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA