REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Flota kurierska - nie tylko samochody!

W Hadze przesyłki są transportowane za pośrednictwem pojazdu elektrycznego typu COMS.
W Hadze przesyłki są transportowane za pośrednictwem pojazdu elektrycznego typu COMS.
TNT Express

REKLAMA

REKLAMA

Większości osób, flota firmy kurierskiej kojarzy się głównie z samochodami dostawczymi. Tymczasem pojazdy kurierów są o wiele bardziej zróżnicowane. Trycykle, furgony na metan, a nawet… łódź – wszystkie te środki transportu można dziś znaleźć we flocie firmy kurierskiej!

Dobra firma kurierska zrealizuje najbardziej wymagającą usługę: w ekspresowym tempie przewiezie niemal wszystko, i to w dowolny kraniec świata. Jednak tylko największych graczy stać na tworzenie i utrzymywanie gęstych sieci połączeń lotniczych i drogowych, a także inwestycje technologiczne, które pozwalają monitorować status przesyłek w czasie rzeczywistym. Elementem tego sprawnie działającego systemu są przede wszystkim świetnie wyszkoleni ludzie, ale również dostosowana do specyfiki usług (a także coraz bardziej przyjazna środowisku) flota.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Radio CB – czy jego używanie jest legalne?

Flota kurierska - elektryczne ciężarówki, Trycykle, a w Wenecji... Łódź!

Sieć lotnicza i drogowa firmy kurierskiej TNT Express obejmuje ponad 200 państw. Firma zarządza flotą 50 samolotów oraz 30 000 pojazdów. Są wśród nich bardzo innowacyjne środki transportu.

REKLAMA

Zakorkowane centra miast i panujący w nich smog wymagają od branży transportowej stosowania coraz bardziej przyjaznej floty. Już dziś wprowadza się wiele programów pilotażowych, zmierzających do popularyzacji pojazdów elektrycznych. TNT Express bierze udział w tego typu programach np. w Pekinie i Szanghaju. Dziś flota TNT obejmuje kilkadziesiąt elektrycznych ciężarówek o ładowności 3,5 i 7,5 tony. Firma inwestuje również w innowacyjne pojazdy: dziś po ulicach dziewięciu miast Francji poruszają się 22 trycykle - trójkołowe rowery w barwach TNT. Każdy przewozi przesyłki o wadze do 350 kg. Zaletą pojazdów jest możliwość szybkiego przemierzania miast i nieemitowanie spalin. Trzy trycykle obsługują centrum Paryża – każdy z nich rozwija prędkość 25km/h. Oprócz nich we francuskiej flocie TNT poruszają się samochody elektryczne i na biodiesel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy odblaski dla dzieci są obowiązkowe?

W Hadze TNT Express transportuje przesyłki w centrum miasta za pośrednictwem pojazdu elektrycznego typu COMS. COMS otrzymał specjalną certyfikację do poruszania się po ścieżkach rowerowych w Holandii. Pojazd przewozi przesyłki do 100 kg, rozwijając maksymalną prędkość 45 km / godz.; jego zasięg to 50 km.

Natomiast włoski oddział TNT Express zainwestował w 115 furgonów napędzanych gazem ziemnym (metanem). Od tego roku samochody będą wykorzystywane do świadczenia usług w Rzymie i okolicach. Pozwoli to ograniczyć koszty paliwa o 40% w porównaniu ze standardowymi pojazdami i zmniejszyć emisję CO2 o 5–8%. Wprowadzenie nowych pojazdów sprawi, że łączna emisja z pojazdów TNT zmniejszy się o 370 ton CO2 w skali roku.

Również we Włoszech firma użytkuje jeden z najbardziej oryginalnych środków transportu: łódź zwaną ‘motopopo’. Ten unikatowy pojazd szybko przemierza kanały Wenecji z pomarańczowymi przesyłkami na pokładzie.

Zobacz też: Wszystko o kumulacji punktów karnych

Nowoczesne technologie testowane we flotach kurierskich

Wyzwania środowiskowe sprawiają, że firmy transportowe testują kolejne innowacyjne rozwiązania – i konstrukcyjne, i systemowe. Do tych pierwszych należą w TNT testy aerodynamicznego tylnego skrzydła na naczepie. Rozwiązanie to może zmniejszyć zużycie paliwa o 6 procent – co wykazały wyniki kilkumiesięcznych testów w Holandii. TNT poddała nim naczepę wyposażoną w rozkładane skrzydło. Pojazd TNT przemieszczał się między miastami, oddalonymi o 26 km. Testy wykazały obniżenie zużycia paliwa o 1,65 litra na każde 100 km przy maksymalnej prędkości 80 km/h.

TNT, jako pierwsza firma kurierska, przetestowała – w warunkach codziennych operacji transportowych – naczepy dłuższe od standardowych. Na drogach Wielkiej Brytanii pojawiły się pojazdy o długości 15,65 m (2 metry dłuższe niż standardowe). Pozwala to uzyskać o 15 proc. większą ładowność, znacząco podnosząc efektywność operacji transportowych. Nowe naczepy charakteryzuje szereg funkcjonalności, które ograniczają zużycie opon i konsumpcję paliwa. Jedną z nich jest opcja podniesienia centralnej osi, która zachodzi jedynie wówczas, gdy obciążenie którejś z pozostałych dwóch osi przekracza 90 proc. z dozwolonych 9 ton.

Tekst: Jolanta Krupowicz, TNT Express

Zobacz też: Za jakie wykroczenia kierowca może otrzymać 10 punktów karnych?

Po ulicach dziewięciu miast Francji poruszają się 22 trycykle - trójkołowe rowery. Każdy przewozi przesyłki o wadze do 350 kg.
TNT Express
Motopopo - łódź, która dostarcza przesyłki przemieszczając się kanałami Wenecji
TNT Express
Na drogach Wielkiej Brytanii pojawiły się pojazdy o długości 15,65 m (2 metry dłuższe niż standardowe).
TNT Express
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA