REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Fiesta Econetic – jazda Eko(nie)logiczna

Paweł Dobosz
fot. moto.wieszjak.pl (Ford Fiesta Econetic)
fot. moto.wieszjak.pl (Ford Fiesta Econetic)

REKLAMA

REKLAMA


Zapanowała moda na ekologię. W związku z tym ważniejsze od tego jak auto jeździ i jak wygląda stało się to jak bardzo jest przyjazne środowisku. Ford Fiesta Econetic jest najlepszym przykładem triumfu marketingowych sloganów nad zdrowym rozsądkiem.

Ford Fiesta występuje w wielu odmianach silnikowych i wyposażeniowych. Gdybym miał decydować się na zakup to bez wątpienia wybrałbym najdynamiczniejszą wersję z silnikiem 120 KM (wciąż nie mogę zrozumieć dlaczego zrezygnowano z najmocniejszej wersji ST). Żeby podkreślić jak bardzo jestem ekologiczny wybrałbym nawet zielony lakier. A dlaczego miałbym kupić Fiestę w wersji Eco?

REKLAMA

REKLAMA

Ekologi(k)a

Na pewno nie przekona mnie to, że dzięki zastosowanym rozwiązaniom zmniejszono emisję dwutlenku węgla do 98 g/km. Po pierwsze… to nie do końca prawda, bo emisja CO2 zależy głównie od poziomu spalania i rodzaju paliwa. Według wskazań komputera, Fiesta spalała w ruchu miejskim 5,5 l/100 km. To dobry wynik, ale oznacza też, że w tym wypadku emisja wynosiła 150 g/km. Citroen C3 HDi, którym jeździłem 3 lata temu był pod tym względem bardziej ekologiczny…

Po drugie łączna, roczna emisja CO2, za którą odpowiadają wszystkie wynalazki człowieka stanowi 0,0008 % ogółu dwutlenku węgla zawartego w atmosferze. To tak jakbym zmartwił się tym, że przytyłem w ciągu roku o 1 gram… Nawet gdybyśmy wszyscy przesiedli się do paliwożernych krążowników szos niespecjalnie zaburzylibyśmy ten bilans. Żeby było weselej - z przyczyn naturalnych trafia do atmosfery 100 razy więcej dwutlenku węgla.

REKLAMA

No i po trzecie – nie obchodzi mnie fakt, że moje auto emituje do atmosfery mniej dwutlenku węgla, niż krowia kupa, jeśli nie czuję się w nim dobrze. Na szczęście poza tym, że Ford Fiesta Econetic miał za zadanie zrealizować sny szalonego ekologa jest to całkiem fajne auto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Zielona" estetyka

Zacznijmy od wyglądu. Poprzednie generacje Forda Fiesty były jak angielskie kobiety – niby wszystko było na miejscu, ale całość zdecydowanie nie pociągała. Nowa Fiesta zrywa z tym schematem. Dynamiczna linia nadwozia podoba się zarówno panom, jak i przedstawicielkom płci pięknej. Niestety w przypadku wersji Econetic efekt psują „przyjazne środowisku” koła ze stalowymi felgami. Mają one zmniejszać zużycie paliwa, ale w moim przypadku zmniejszyły tylko chęć do jazdy tym autem.

Zobacz również: Najnowszy Focus ST

Wnętrze auta – tu należy się duży plus. W niewielkim samochodzie jest naprawdę sporo miejsca. Kierowca i pasażer z przodu nie mogą narzekać na wolną przestrzeń. Pasażerowie z tyłu mają niewiele miejsca na nogi (co jest normalne w aucie tej wielkości) za to nad głową pozostaje im sporo powietrza. Wykończenie auta też jest na dobrym poziomie. Dwukolorowa tapicerka (dostępna bez dopłaty) na pewno spodoba się osobom, które nie lubią w aucie nudy. Przyzwoitej jakości plastiki są miłe w dotyku i nie trzeszczą podczas jazdy. 

Ekologia i ergonomia

Tradycyjne, podświetlone na biało wskaźniki robiły dobre wrażenie. Przy okazji wskaźników warto powiedzieć o jeszcze jednej, „ekologicznej” zabawce, wskaźniku zmiany biegu. Założenie było słuszne – wskazanie kierowcy optymalnego momentu wrzucenia wyższego biegu. Realizacja – zdecydowanie nieudana – pojawiająca się na kole obrotomierza zielona strzałka jest nieużyteczna. Jeśli ktoś chce korzystać z jej wskazań musi stale odrywać wzrok od drogi. Zamiast zaoszczędzić na paliwie stracisz na stłuczce. Fotele w Fieście wydawały mi się zbyt wąskie a ich siedziska za krótkie. Jednak pomimo tego siedziało się dość wygodnie. Nawet po dłuższym czasie nie czułem zmęczenia. Cieszy regulacja kierownicy w dwóch płaszczyznach umożliwiająca zajęcie optymalnej pozycji.

Intuicyjność i wygoda obsługi nie należą do atutów Fiesty. Szczególnie denerwujące są dwa elementy:
- pokrętło regulacji temperatury znajduje się za daleko (od strony pasażera) – jest to szczególnie denerwujące, gdy jedzie się samemu i nikt nie może wyręczyć kierowcy w tej czynności.
- bez przeczytania instrukcji obsługi nie jest łatwo domyślić się, że za przełączanie komputera odpowiada przycisk ukryty w dźwigience kierunkowskazu. Tym bardziej, że funkcja ta jest zdublowana przy zegarach (gdzie od razu rzuca się w oczy). Jako leniwy facet, któremu nie chce się czytać kilkuset stron zanim ruszy z miejsca korzystałem, oczywiście z tego przycisku, który zauważyłem na początku (nie przyszło mi do głowy, że w aucie są dwa przyciski, które robią to samo…). Za każdym razem, gdy chciałem zmienić funkcję komputera sięgałem ręką przez koło kierownicy, co nie było ani wygodne ani bezpieczne.

Zobacz również: Internauci jako pierwsi pojeżdżą najnowszym Focusem

Bagażnik w Fieście jest typowy dla auta tej klasy. Wystarczy na zakupy, a w razie potrzeby zmieścimy nawet bagaże na wakacyjny wyjazd (szczególnie jadąc w 2-3 osoby). W testowanym aucie bardzo podobał mi się radioodtwarzacz SONY. Dobrze wyglądał i oferował dźwięk dobrej jakości, jednak za jego obecność trzeba sporo dopłacić. Zresztą lista opcji jest bardzo długa i obejmuje takie gadżety, jak kamera cofania (mało użyteczny, ale bardzo bajerancki ekranik w lusterku), podgrzewane fotele czy ultradroga (ponad 6000 zł) klimatyzacja automatyczna. 

Eco-jazda

95-konny silnik wysokoprężny dobrze radzi sobie z niewielkim autem. Przyspieszanie do 100 km/h trwa niespełna 12 sekund, co w zupełności wystarczy w codziennym użytkowaniu. Moja znajoma, którą poprosiłem o opinię z punktu widzenia kobiety stwierdziła nawet, że przyspiesza zbyt szybko. Oczywiście jej mąż miał na ten temat odmienne zdanie. Brzmienie silnika… no cóż to diesel – i nikt nie może mieć wątpliwości, że jest inaczej. Silnik wyposażony jest w filtr cząstek stałych, co w związku z niezbyt dobrymi opiniami o trwałości tego urządzenia może być wadą dla wielu potencjalnych nabywców.

Auto prowadzi się pewnie (jak większość nowych Fordów), układ kierowniczy pracuje bez zarzutu. Osoby z żyłką sportowca mogą narzekać na to, że kierownica działa zbyt lekko, ale to nie problem bo żaden „sportowiec” nie wsiądzie do tej wersji Fiesty. Skrzynia biegów pracuje zadowalająco - dźwignia biegów jest dość precyzyjna i nie „haczy”. Zawieszenie może być dla niektórych zbyt twarde (to znowu opinia mojej znajomej), ale moim zdaniem jest w sam raz.

Ford Fiesta Econetic to propozycja dla osób lubiących oszczędne diesle do jazdy po mieście oraz tych, którzy lubią pokazywać, że są „trendy”. Zielony listek w logo na tylnej klapie rozwieje wątpliwości na temat ekologicznego światopoglądu kierowcy. Ponieważ jednak nie łączę ekologii z motoryzacją wybrałbym 5 tysięcy tańszą wersję z benzynowym silnikiem o mocy 120 KM.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA