REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Fiesta Econetic – jazda Eko(nie)logiczna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Dobosz
fot. moto.wieszjak.pl (Ford Fiesta Econetic)
fot. moto.wieszjak.pl (Ford Fiesta Econetic)

REKLAMA

REKLAMA

Zapanowała moda na ekologię. W związku z tym ważniejsze od tego jak auto jeździ i jak wygląda stało się to jak bardzo jest przyjazne środowisku. Ford Fiesta Econetic jest najlepszym przykładem triumfu marketingowych sloganów nad zdrowym rozsądkiem.

Ford Fiesta występuje w wielu odmianach silnikowych i wyposażeniowych. Gdybym miał decydować się na zakup to bez wątpienia wybrałbym najdynamiczniejszą wersję z silnikiem 120 KM (wciąż nie mogę zrozumieć dlaczego zrezygnowano z najmocniejszej wersji ST). Żeby podkreślić jak bardzo jestem ekologiczny wybrałbym nawet zielony lakier. A dlaczego miałbym kupić Fiestę w wersji Eco?

REKLAMA

Ekologi(k)a

REKLAMA

Na pewno nie przekona mnie to, że dzięki zastosowanym rozwiązaniom zmniejszono emisję dwutlenku węgla do 98 g/km. Po pierwsze… to nie do końca prawda, bo emisja CO2 zależy głównie od poziomu spalania i rodzaju paliwa. Według wskazań komputera, Fiesta spalała w ruchu miejskim 5,5 l/100 km. To dobry wynik, ale oznacza też, że w tym wypadku emisja wynosiła 150 g/km. Citroen C3 HDi, którym jeździłem 3 lata temu był pod tym względem bardziej ekologiczny…

Po drugie łączna, roczna emisja CO2, za którą odpowiadają wszystkie wynalazki człowieka stanowi 0,0008 % ogółu dwutlenku węgla zawartego w atmosferze. To tak jakbym zmartwił się tym, że przytyłem w ciągu roku o 1 gram… Nawet gdybyśmy wszyscy przesiedli się do paliwożernych krążowników szos niespecjalnie zaburzylibyśmy ten bilans. Żeby było weselej - z przyczyn naturalnych trafia do atmosfery 100 razy więcej dwutlenku węgla.

No i po trzecie – nie obchodzi mnie fakt, że moje auto emituje do atmosfery mniej dwutlenku węgla, niż krowia kupa, jeśli nie czuję się w nim dobrze. Na szczęście poza tym, że Ford Fiesta Econetic miał za zadanie zrealizować sny szalonego ekologa jest to całkiem fajne auto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Zielona" estetyka

Zacznijmy od wyglądu. Poprzednie generacje Forda Fiesty były jak angielskie kobiety – niby wszystko było na miejscu, ale całość zdecydowanie nie pociągała. Nowa Fiesta zrywa z tym schematem. Dynamiczna linia nadwozia podoba się zarówno panom, jak i przedstawicielkom płci pięknej. Niestety w przypadku wersji Econetic efekt psują „przyjazne środowisku” koła ze stalowymi felgami. Mają one zmniejszać zużycie paliwa, ale w moim przypadku zmniejszyły tylko chęć do jazdy tym autem.

Zobacz również: Najnowszy Focus ST

Wnętrze auta – tu należy się duży plus. W niewielkim samochodzie jest naprawdę sporo miejsca. Kierowca i pasażer z przodu nie mogą narzekać na wolną przestrzeń. Pasażerowie z tyłu mają niewiele miejsca na nogi (co jest normalne w aucie tej wielkości) za to nad głową pozostaje im sporo powietrza. Wykończenie auta też jest na dobrym poziomie. Dwukolorowa tapicerka (dostępna bez dopłaty) na pewno spodoba się osobom, które nie lubią w aucie nudy. Przyzwoitej jakości plastiki są miłe w dotyku i nie trzeszczą podczas jazdy. 

Ekologia i ergonomia

REKLAMA

Tradycyjne, podświetlone na biało wskaźniki robiły dobre wrażenie. Przy okazji wskaźników warto powiedzieć o jeszcze jednej, „ekologicznej” zabawce, wskaźniku zmiany biegu. Założenie było słuszne – wskazanie kierowcy optymalnego momentu wrzucenia wyższego biegu. Realizacja – zdecydowanie nieudana – pojawiająca się na kole obrotomierza zielona strzałka jest nieużyteczna. Jeśli ktoś chce korzystać z jej wskazań musi stale odrywać wzrok od drogi. Zamiast zaoszczędzić na paliwie stracisz na stłuczce. Fotele w Fieście wydawały mi się zbyt wąskie a ich siedziska za krótkie. Jednak pomimo tego siedziało się dość wygodnie. Nawet po dłuższym czasie nie czułem zmęczenia. Cieszy regulacja kierownicy w dwóch płaszczyznach umożliwiająca zajęcie optymalnej pozycji.

Intuicyjność i wygoda obsługi nie należą do atutów Fiesty. Szczególnie denerwujące są dwa elementy:
- pokrętło regulacji temperatury znajduje się za daleko (od strony pasażera) – jest to szczególnie denerwujące, gdy jedzie się samemu i nikt nie może wyręczyć kierowcy w tej czynności.
- bez przeczytania instrukcji obsługi nie jest łatwo domyślić się, że za przełączanie komputera odpowiada przycisk ukryty w dźwigience kierunkowskazu. Tym bardziej, że funkcja ta jest zdublowana przy zegarach (gdzie od razu rzuca się w oczy). Jako leniwy facet, któremu nie chce się czytać kilkuset stron zanim ruszy z miejsca korzystałem, oczywiście z tego przycisku, który zauważyłem na początku (nie przyszło mi do głowy, że w aucie są dwa przyciski, które robią to samo…). Za każdym razem, gdy chciałem zmienić funkcję komputera sięgałem ręką przez koło kierownicy, co nie było ani wygodne ani bezpieczne.

Zobacz również: Internauci jako pierwsi pojeżdżą najnowszym Focusem

Bagażnik w Fieście jest typowy dla auta tej klasy. Wystarczy na zakupy, a w razie potrzeby zmieścimy nawet bagaże na wakacyjny wyjazd (szczególnie jadąc w 2-3 osoby). W testowanym aucie bardzo podobał mi się radioodtwarzacz SONY. Dobrze wyglądał i oferował dźwięk dobrej jakości, jednak za jego obecność trzeba sporo dopłacić. Zresztą lista opcji jest bardzo długa i obejmuje takie gadżety, jak kamera cofania (mało użyteczny, ale bardzo bajerancki ekranik w lusterku), podgrzewane fotele czy ultradroga (ponad 6000 zł) klimatyzacja automatyczna. 

Eco-jazda

95-konny silnik wysokoprężny dobrze radzi sobie z niewielkim autem. Przyspieszanie do 100 km/h trwa niespełna 12 sekund, co w zupełności wystarczy w codziennym użytkowaniu. Moja znajoma, którą poprosiłem o opinię z punktu widzenia kobiety stwierdziła nawet, że przyspiesza zbyt szybko. Oczywiście jej mąż miał na ten temat odmienne zdanie. Brzmienie silnika… no cóż to diesel – i nikt nie może mieć wątpliwości, że jest inaczej. Silnik wyposażony jest w filtr cząstek stałych, co w związku z niezbyt dobrymi opiniami o trwałości tego urządzenia może być wadą dla wielu potencjalnych nabywców.

Auto prowadzi się pewnie (jak większość nowych Fordów), układ kierowniczy pracuje bez zarzutu. Osoby z żyłką sportowca mogą narzekać na to, że kierownica działa zbyt lekko, ale to nie problem bo żaden „sportowiec” nie wsiądzie do tej wersji Fiesty. Skrzynia biegów pracuje zadowalająco - dźwignia biegów jest dość precyzyjna i nie „haczy”. Zawieszenie może być dla niektórych zbyt twarde (to znowu opinia mojej znajomej), ale moim zdaniem jest w sam raz.

Ford Fiesta Econetic to propozycja dla osób lubiących oszczędne diesle do jazdy po mieście oraz tych, którzy lubią pokazywać, że są „trendy”. Zielony listek w logo na tylnej klapie rozwieje wątpliwości na temat ekologicznego światopoglądu kierowcy. Ponieważ jednak nie łączę ekologii z motoryzacją wybrałbym 5 tysięcy tańszą wersję z benzynowym silnikiem o mocy 120 KM.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA