REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jeździć po piasku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Filip Lewandowski
Doradzamy jak skutecznie pokonywać piaszczyste przeszkody. Fot. Fotolia
Doradzamy jak skutecznie pokonywać piaszczyste przeszkody. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda terenowa stawia przed kierowcą wiele wyzwań. Jednym z nich jest umiejętne opanowanie samochodu na luźnych nawierzchniach. Podpowiadamy jak radzić sobie z jazdą po piasku.

Ocena możliwości

Pokonywanie jakichkolwiek przeszkód w terenie wymaga przed rozpoczęciem jazdy dokładnej oceny zarówno możliwości samochodu jak i naszych umiejętności. Nie każde auto 4x4, nawet stricte terenowe, nadaje się do przemierzania pustynnych wydm bez odpowiedniego przygotowania. Podobnie jest z kierowcą, który bez właściwej wprawy, nawet w najlepiej przystosowanym pojeździe, może nie sprostać wyzwaniom jakie stawia jazda off-roadowa. Dlatego ważne jest wcześniejsze oszacowanie, czy możliwości tandemu kierowca-samochód są adekwatne do trudności terenu. Pozwoli to uniknąć sytuacji, gdy dobra zabawa kończy się już po kilku przejechanych metrach kompletnym zakopaniem auta.

REKLAMA

Zobacz też: Jak jechać w terenie leśnym?

Jako, że piasek piaskowi nierówny, warto kontrolować na bieżąco nawierzchnię, która za chwilę znajdzie się pod kołami. O ile wilgotny, ubity piasek nie stwarza dużych problemów, o tyle kopne, suche podłoże wymaga już szczególnej uwagi i odpowiedniej techniki jazdy.

Przygotowanie do jazdy

Przed wyruszeniem w teren powinniśmy najpierw zadbać o właściwe wyposażenie pojazdu. Nie trzeba chyba nikomu przypominać, że opony typu A/T to podstawa w jakichkolwiek wyprawach poza ubite trasy. Ponadto w naszym aucie powinny się znaleźć inne elementy niezbędne do jazdy po piasku, t.j. łopata, podnośnik z podstawą o dużej powierzchni (na piasku trudniej o solidne podparcie) oraz trapy, czyli podłużne podkładki pod koła ułatwiające ruszenie na luźnej nawierzchni. Przydatna może się okazać także wyciągarka, z której doświadczeni kierowcy potrafią zrobić użytek nawet na pustyni, gdzie brak jest miejsc do zakotwiczenia liny. Warto jest też mieć kogoś do pomocy, najlepiej z drugim autem terenowym, które może wyratować nas z opresji.

Zobacz też: Jak wybierać miejsca na postój poza drogami z nawierzchnią utwardzoną?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Technika jazdy

Przed wjazdem w sypki piach włączamy reduktor i, o ile to możliwe, blokujemy mechanizmy różnicowe w napędzie tak, aby zapewnić maksymalny moment obrotowy ma kołach oraz najlepszą trakcję. Możemy także zmniejszyć ciśnienie w oponach do ok. 1 atm, dzięki czemu będą się one lepiej wgryzały w nawierzchnię. Podczas jazdy należy unikać zmian biegów (chwilowe rozłączenie napędu może spowodować ugrzęźnięcie pojazdu) oraz gwałtownych prób zmiany prędkości – zarówno hamowania jak i przyspieszania. Najlepiej jest utrzymywać stałe tempo jazdy. Warto pamiętać, że mocne hamowanie tworzy przed kołami zwały piasku, z których pokonaniem auto może sobie nie poradzić. Jeżeli już musimy zatrzymać auto, zróbmy to w miejscu gdzie podłoże jest twardsze (chociażby zalega tam mokry, ubity piasek), a jeśli takiego brak, stańmy na pochyleniu – ułatwi to późniejsze ruszenie.

Zobacz też: Jak wyciągnąć samochód z błota, sypkiego piasku i podobnych miejsc?

REKLAMA

Jeśli przejeżdżając przez piaskową przeszkodę poczujemy, że pojazd wyraźnie zwalnia a koła zaczynają wirować nie przenosząc napędu, najlepiej od razu odpuśćmy gaz i doprowadźmy do zatrzymania auta, gdyż dalsze próby przejazdu mogą skończyć się całkowitym zakopaniem auta i oparciem jego spodu o podłoże. Jedynym ratunkiem w tej sytuacji jest cierpliwe odkopanie kół i umieszczenie pod nimi trapów (konieczne będzie użycie podnośnika), po których można wyjechać z piaskowej pułapki. Wspomóc się można także wyciągarką.

Przed podjęciem próby wjazdu na wydmę, której przeciwległego zbocza nie widać zza kierownicy, bardzo ważny jest rekonesans. Dlatego zatrzymując auto w miejscu umożliwiającym ewentualny odwrót należy samodzielnie zbadać szczyt wzniesienia oraz teren za nim, oceniając przy tym możliwości oraz sposób jego pokonania (chodzi o wyeliminowanie ryzyka zawiśnięcia podwoziem na przełamaniu). Dopiero po takim sprawdzeniu i znalezieniu odpowiedniej drogi podejścia można rozpocząć podjazd. Pewna uwaga tyczy się także trawersowania zboczy wydm. Otóż należy pamiętać, że auto jadące w poprzek sypkiego wzniesienia będzie się mimowolnie zsuwać i dlatego wymaga stałego korygowania kursu poprzez skręt kół w stronę szczytu.

Powyższe zasady to tylko ogólne wskazówki, które powinny być traktowane jako punkt wyjścia do zdobywania własnych doświadczeń za kierownicą samochodu terenowego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA