REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Doradzamy jak skutecznie pokonywać piaszczyste przeszkody. Fot. Fotolia
Doradzamy jak skutecznie pokonywać piaszczyste przeszkody. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda terenowa stawia przed kierowcą wiele wyzwań. Jednym z nich jest umiejętne opanowanie samochodu na luźnych nawierzchniach. Podpowiadamy jak radzić sobie z jazdą po piasku.

Ocena możliwości

Pokonywanie jakichkolwiek przeszkód w terenie wymaga przed rozpoczęciem jazdy dokładnej oceny zarówno możliwości samochodu jak i naszych umiejętności. Nie każde auto 4x4, nawet stricte terenowe, nadaje się do przemierzania pustynnych wydm bez odpowiedniego przygotowania. Podobnie jest z kierowcą, który bez właściwej wprawy, nawet w najlepiej przystosowanym pojeździe, może nie sprostać wyzwaniom jakie stawia jazda off-roadowa. Dlatego ważne jest wcześniejsze oszacowanie, czy możliwości tandemu kierowca-samochód są adekwatne do trudności terenu. Pozwoli to uniknąć sytuacji, gdy dobra zabawa kończy się już po kilku przejechanych metrach kompletnym zakopaniem auta.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak jechać w terenie leśnym?

Jako, że piasek piaskowi nierówny, warto kontrolować na bieżąco nawierzchnię, która za chwilę znajdzie się pod kołami. O ile wilgotny, ubity piasek nie stwarza dużych problemów, o tyle kopne, suche podłoże wymaga już szczególnej uwagi i odpowiedniej techniki jazdy.

Przygotowanie do jazdy

Przed wyruszeniem w teren powinniśmy najpierw zadbać o właściwe wyposażenie pojazdu. Nie trzeba chyba nikomu przypominać, że opony typu A/T to podstawa w jakichkolwiek wyprawach poza ubite trasy. Ponadto w naszym aucie powinny się znaleźć inne elementy niezbędne do jazdy po piasku, t.j. łopata, podnośnik z podstawą o dużej powierzchni (na piasku trudniej o solidne podparcie) oraz trapy, czyli podłużne podkładki pod koła ułatwiające ruszenie na luźnej nawierzchni. Przydatna może się okazać także wyciągarka, z której doświadczeni kierowcy potrafią zrobić użytek nawet na pustyni, gdzie brak jest miejsc do zakotwiczenia liny. Warto jest też mieć kogoś do pomocy, najlepiej z drugim autem terenowym, które może wyratować nas z opresji.

REKLAMA

Zobacz też: Jak wybierać miejsca na postój poza drogami z nawierzchnią utwardzoną?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Technika jazdy

Przed wjazdem w sypki piach włączamy reduktor i, o ile to możliwe, blokujemy mechanizmy różnicowe w napędzie tak, aby zapewnić maksymalny moment obrotowy ma kołach oraz najlepszą trakcję. Możemy także zmniejszyć ciśnienie w oponach do ok. 1 atm, dzięki czemu będą się one lepiej wgryzały w nawierzchnię. Podczas jazdy należy unikać zmian biegów (chwilowe rozłączenie napędu może spowodować ugrzęźnięcie pojazdu) oraz gwałtownych prób zmiany prędkości – zarówno hamowania jak i przyspieszania. Najlepiej jest utrzymywać stałe tempo jazdy. Warto pamiętać, że mocne hamowanie tworzy przed kołami zwały piasku, z których pokonaniem auto może sobie nie poradzić. Jeżeli już musimy zatrzymać auto, zróbmy to w miejscu gdzie podłoże jest twardsze (chociażby zalega tam mokry, ubity piasek), a jeśli takiego brak, stańmy na pochyleniu – ułatwi to późniejsze ruszenie.

Zobacz też: Jak wyciągnąć samochód z błota, sypkiego piasku i podobnych miejsc?

Jeśli przejeżdżając przez piaskową przeszkodę poczujemy, że pojazd wyraźnie zwalnia a koła zaczynają wirować nie przenosząc napędu, najlepiej od razu odpuśćmy gaz i doprowadźmy do zatrzymania auta, gdyż dalsze próby przejazdu mogą skończyć się całkowitym zakopaniem auta i oparciem jego spodu o podłoże. Jedynym ratunkiem w tej sytuacji jest cierpliwe odkopanie kół i umieszczenie pod nimi trapów (konieczne będzie użycie podnośnika), po których można wyjechać z piaskowej pułapki. Wspomóc się można także wyciągarką.

Przed podjęciem próby wjazdu na wydmę, której przeciwległego zbocza nie widać zza kierownicy, bardzo ważny jest rekonesans. Dlatego zatrzymując auto w miejscu umożliwiającym ewentualny odwrót należy samodzielnie zbadać szczyt wzniesienia oraz teren za nim, oceniając przy tym możliwości oraz sposób jego pokonania (chodzi o wyeliminowanie ryzyka zawiśnięcia podwoziem na przełamaniu). Dopiero po takim sprawdzeniu i znalezieniu odpowiedniej drogi podejścia można rozpocząć podjazd. Pewna uwaga tyczy się także trawersowania zboczy wydm. Otóż należy pamiętać, że auto jadące w poprzek sypkiego wzniesienia będzie się mimowolnie zsuwać i dlatego wymaga stałego korygowania kursu poprzez skręt kół w stronę szczytu.

Powyższe zasady to tylko ogólne wskazówki, które powinny być traktowane jako punkt wyjścia do zdobywania własnych doświadczeń za kierownicą samochodu terenowego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA