REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Prędkość ekonomiczna, jak ją obliczyć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Na koszt podróży ma także wpływ wiele innych czynników, wśród których wartość zużytego paliwa nie jest najważniejsza. Fot. Bentley
Na koszt podróży ma także wpływ wiele innych czynników, wśród których wartość zużytego paliwa nie jest najważniejsza. Fot. Bentley

REKLAMA

REKLAMA

Prędkość ekonomiczna – w teorii - to taka, przy której samochód zużywa najmniej paliwa na każde 100 km. Nie jest to do końca prawda. Na koszt podróży ma także wpływ wiele innych czynników, wśród których wartość zużytego paliwa nie jest najważniejsza.

Podczas jazdy oprócz paliwa samochód musi zużywać także inne ciecze: olej silnikowy, płyn do spryskiwaczy szyb, płyn w chłodnicy oraz płyn hamulcowy. Zużywają się też wszystkie jego podzespoły i części, z czego najbardziej – nakładki hamulcowe i opony. Im szybsza jazda tym jedne i drugie częściej wymagają wymiany.

REKLAMA

Zobacz także: Jak kierowca powinien chronić oczy przed słońcem?

REKLAMA

Prędkość jazdy, a raczej, prędkość obrotowa silnika ma wpływ na zużycie oleju silnikowego. Silnik w dobrym stanie technicznym zużywa go mało, ale im starszy, tym zużycie jest większe. Zależy ono także od jego prędkości obrotowej i od obciążenia: im wyższe obroty są wykorzystywane, tym większe jest zużycie oleju.

Ciecz chłodząca silnik prawie nie ulega zużyciu, z wyjątkiem sytuacji, gdy silnik pracujący pod dużym obciążeniem i na wysokich obrotach wytworzy tak dużo ciepła, że chłodnica nie jest w stanie go odprowadzić. Wówczas chłodnica „gotuje się” a jej zawartość jest wyrzucana na zewnątrz przez jej zawór bezpieczeństwa, znajdujący się zazwyczaj w korku wlewowym i albo trafia do zbiorniczka wyrównawczego, albo wycieka na drogę. Zużycie płynu do spryskiwania szyb ma niewiele wspólnego z techniką i prędkością jazdy i zależy głównie od aury oraz stanu drogi. In jej nawierzchnia jest bardziej zanieczyszczona, tym zużycie tej cieczy jest większe w przeliczeniu na 1 km trasy.

Dla wielu kierowców, jeżdżących zgodnie z przepisami, może się wydać dziwne, że najistotniejszym czynnikiem wpływającym na koszty podróży jest stosunek kierowcy do prawa o ruchu drogowym. Jeden mandat za przekroczenie prędkości na odcinku Warszawa – Zakopane kosztuje tyle samo, a nawet więcej, niż paliwo zużyte na pokonanie tej trasy!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak jeździć ekonomicznie?

Tak, więc o tym czy dana prędkość jest ekonomiczna decyduje przede wszystkim to, czy jest ona zgodna z obowiązującymi ograniczeniami i czy jest taka w przybliżeniu taka sama, jak zalecana przez producenta danego samochodu. Oczywiście istnieją pewne rozbieżności w zużyciu paliwa, wywołane czynnikami niezależnymi od kierowcy, takimi jak rodzaj nawierzchni, po której porusza się pojazd, temperatura powietrza, kierunek wiatru itp. Np. utrzymywanie zalecanej przez producenta prędkości ekonomicznej podczas jazdy pod wiatr może prowadzić do znacznego wzrostu zużycia paliwa. Samochód może zużywać także więcej paliwa, gdy kierowca stara się za wszelką cenę utrzymać tę prędkość podczas jazdy pod górę, lub zbyt późno będzie redukował biegi na stromych podjazdach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA