REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyczyny wypadków samochodowych w Polsce i na świecie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polska nadal przoduje w niechlubnych statystykach dotyczących największej liczby wypadków w Europie. Gdzie leży przyczyna tego zjawiska?

Wypadki samochodowe w Polsce i na świecie

Według raportów dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego wynika, że liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych maleje. Przyczyniły się do tego zmiany w przepisach, wprowadzane przez poszczególne kraje. W 2013 roku na świecie w wypadkach drogowych zginęło 1,24 mln osób, jednak  to właśnie kierowcy w  Europie są najbardziej świadomi konsekwencji zdarzeń drogowych.  Poniżej przedstawiamy statystyki oraz zmiany wprowadzane w przepisach ruchu drogowego dla poprawy bezpieczeństwa na drogach.

REKLAMA

Poszkodowani na drogach

Z roku na rok liczba ofiar śmiertelnych na świecie maleje. Według statystyk w 2013 roku śmierć na drogach poniosło 1,24 mln osób. W Polsce liczba ta wynosi 3 291. Dla porównania w 2012 roku na polskich drogach zginęło 3 571 osób. Dane te potwierdzają znaczną poprawę bezpieczeństwa na drogach. Niepokoi natomiast fakt, że najczęściej giną młodzi ludzie, statystycznie w wieku od 15 do 29 lat. Największa ilość ofiar śmiertelnych występuje w krajach średnio rozwiniętych. Co więcej, na terenie tych państw porusza się 52% wszystkich samochodów, aczkolwiek powodują one  80% wszystkich ofiar na drogach. Według raportów wynika, że Europa jest najbezpieczniejszym kontynentem, natomiast po przeciwnej stronie znajduje się Afryka. W Polsce, w 2012 roku piesi stanowili 33 % wszystkich ofiar wypadków.

Zobacz też: Wypadki z udziałem młodych ludzi - co robić aby je ograniczyć?

Pasy bezpieczeństwa

Osoby podróżujące samochodem, które mają zapięte pasy bezpieczeństwa, w razie wypadku są zdecydowanie mniej narażone na groźniejsze skutki zderzenia. Efektem zapięcia pasów przez osoby siedzące z przodu jest zmniejszenie konsekwencji wypadku o 50 %, natomiast pasażerów siedzących z tyłu do 75 %. Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa występuje w 111 krajach na świecie, w których mieszka 4,8 miliarda osób. Do krajów, w których nie występuje obowiązek zapinania pasów, należą  między innymi Stany Zjednoczone oraz Ukraina.

Prędkość a wypadki samochodowe

Jak wynika ze statystyk, prędkość ma bardzo duży wpływ na ilość wypadków. Przykładowo obniżenie prędkości tylko o 5% spowoduje obniżenie ilości zdarzeń drogowych aż o 30%. Polska jako jeden z 59 krajów wprowadziła w miastach ograniczenie prędkości do 50 km/h. Ponadto dopuszczona została możliwość ograniczeń prędkości poniżej 50km/h. W 100 krajach świata wprowadzono przepisy ograniczające prędkość w niebezpiecznych miejscach do 30 km/h. Do takich miejsc należą na przykład okolice szkół.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak uczyć dzieci prawidłowego zachowania na drodze?

Jazda po alkoholu

REKLAMA

W raportach zapisano również, że konsekwentne działania opierające się na przepisach prawa oraz wparciu Policji, może przyczynić się do ograniczenia ofiar pijanych uczestników ruchu drogowego nawet o 20%. Problem nietrzeźwych kierowców dotyka każdy kraj, natomiast w 89 wprowadzono przepisy, które określają dopuszczalną zawartość alkoholu we krwi. W Polsce dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi to 0,2 promila. Jednak wyniki badań są bardzo niepokojące. Z badań przeprowadzonych w 2013 roku wiemy, że na 9 mln przebadanych kierowców złapano ponad 162 tysiące osób w stanie nietrzeźwym. Aczkolwiek, w porównaniu do badań z 2011 roku, liczba pijanych kierowców uległa zmniejszeniu - przy mniejszej liczbie kontroli, złapano wtedy ponad 20 tysięcy więcej nietrzeźwych kierowców.

Działania podejmowane przez kraje całego świata dla poprawy bezpieczeństwa na drogach, przynoszą oczekiwane efekty. Z roku na rok na drogach ginie coraz mniej osób, jednak to Europa wyróżnia się najwyższą na świecie świadomością kierowców odnośnie konsekwencji zdarzeń drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA