REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyczyny wypadków samochodowych w Polsce i na świecie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polska nadal przoduje w niechlubnych statystykach dotyczących największej liczby wypadków w Europie. Gdzie leży przyczyna tego zjawiska?

Wypadki samochodowe w Polsce i na świecie

Według raportów dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego wynika, że liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych maleje. Przyczyniły się do tego zmiany w przepisach, wprowadzane przez poszczególne kraje. W 2013 roku na świecie w wypadkach drogowych zginęło 1,24 mln osób, jednak  to właśnie kierowcy w  Europie są najbardziej świadomi konsekwencji zdarzeń drogowych.  Poniżej przedstawiamy statystyki oraz zmiany wprowadzane w przepisach ruchu drogowego dla poprawy bezpieczeństwa na drogach.

REKLAMA

REKLAMA

Poszkodowani na drogach

Z roku na rok liczba ofiar śmiertelnych na świecie maleje. Według statystyk w 2013 roku śmierć na drogach poniosło 1,24 mln osób. W Polsce liczba ta wynosi 3 291. Dla porównania w 2012 roku na polskich drogach zginęło 3 571 osób. Dane te potwierdzają znaczną poprawę bezpieczeństwa na drogach. Niepokoi natomiast fakt, że najczęściej giną młodzi ludzie, statystycznie w wieku od 15 do 29 lat. Największa ilość ofiar śmiertelnych występuje w krajach średnio rozwiniętych. Co więcej, na terenie tych państw porusza się 52% wszystkich samochodów, aczkolwiek powodują one  80% wszystkich ofiar na drogach. Według raportów wynika, że Europa jest najbezpieczniejszym kontynentem, natomiast po przeciwnej stronie znajduje się Afryka. W Polsce, w 2012 roku piesi stanowili 33 % wszystkich ofiar wypadków.

Zobacz też: Wypadki z udziałem młodych ludzi - co robić aby je ograniczyć?

Pasy bezpieczeństwa

Osoby podróżujące samochodem, które mają zapięte pasy bezpieczeństwa, w razie wypadku są zdecydowanie mniej narażone na groźniejsze skutki zderzenia. Efektem zapięcia pasów przez osoby siedzące z przodu jest zmniejszenie konsekwencji wypadku o 50 %, natomiast pasażerów siedzących z tyłu do 75 %. Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa występuje w 111 krajach na świecie, w których mieszka 4,8 miliarda osób. Do krajów, w których nie występuje obowiązek zapinania pasów, należą  między innymi Stany Zjednoczone oraz Ukraina.

REKLAMA

Prędkość a wypadki samochodowe

Jak wynika ze statystyk, prędkość ma bardzo duży wpływ na ilość wypadków. Przykładowo obniżenie prędkości tylko o 5% spowoduje obniżenie ilości zdarzeń drogowych aż o 30%. Polska jako jeden z 59 krajów wprowadziła w miastach ograniczenie prędkości do 50 km/h. Ponadto dopuszczona została możliwość ograniczeń prędkości poniżej 50km/h. W 100 krajach świata wprowadzono przepisy ograniczające prędkość w niebezpiecznych miejscach do 30 km/h. Do takich miejsc należą na przykład okolice szkół.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak uczyć dzieci prawidłowego zachowania na drodze?

Jazda po alkoholu

W raportach zapisano również, że konsekwentne działania opierające się na przepisach prawa oraz wparciu Policji, może przyczynić się do ograniczenia ofiar pijanych uczestników ruchu drogowego nawet o 20%. Problem nietrzeźwych kierowców dotyka każdy kraj, natomiast w 89 wprowadzono przepisy, które określają dopuszczalną zawartość alkoholu we krwi. W Polsce dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi to 0,2 promila. Jednak wyniki badań są bardzo niepokojące. Z badań przeprowadzonych w 2013 roku wiemy, że na 9 mln przebadanych kierowców złapano ponad 162 tysiące osób w stanie nietrzeźwym. Aczkolwiek, w porównaniu do badań z 2011 roku, liczba pijanych kierowców uległa zmniejszeniu - przy mniejszej liczbie kontroli, złapano wtedy ponad 20 tysięcy więcej nietrzeźwych kierowców.

Działania podejmowane przez kraje całego świata dla poprawy bezpieczeństwa na drogach, przynoszą oczekiwane efekty. Z roku na rok na drogach ginie coraz mniej osób, jednak to Europa wyróżnia się najwyższą na świecie świadomością kierowców odnośnie konsekwencji zdarzeń drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA