REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kierowca, pieszy, motocyklista - kto jest najczęstszym sprawcą wypadków drogowych?

Ponad 77%  sprawców wypadków to kierowcy samochodów osobowych. Fot. Fotolia
Ponad 77% sprawców wypadków to kierowcy samochodów osobowych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Liczba wypadków drogowych w Polsce co roku sukcesywnie spada. Nadal jest ona za wysoka. Kto najczęściej jest sprawcą wypadków drogowych w naszym kraju?

Choć w ostatnich latach obserwuje się spadek ogólnej liczby wypadków samochodowych (między rokiem 2003 a 2012 liczba wypadków zmalała o prawie 1/3), to uczestnicy ruchu drogowego nadal popełniają błędy, a czasem celowo naginają przepisy. – Nie ulega wątpliwości, że z reguły sprawcą wypadku jest człowiek a nie droga czy pojazd – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – Zachowanie kierowców i pieszych ma kluczowe znaczenie dla ich bezpieczeństwa – dodaje Florkowska. Efekty lekceważenia tego faktu  są opłakane.

REKLAMA

Zobacz też: Stres za kierownicą - co najbardziej denerwuje kierowców?

Kierowca: najczęstszy sprawca

W 2012 roku z winy kierujących pojazdami doszło do ponad 30 tysięcy wypadków, co daje prawie 82 % wszystkich zdarzeń tego typu. Jakie błędy najczyściej popełnili kierowcy? Z danych Policji wynika, że nie dostosowali oni prędkości do warunków ruchu (zwykle oznacza to przekroczenie dozwolonej prędkości), nie przestrzegali pierwszeństwa przejazdu lub też nieprawidłowo zachowali się wobec pieszego: nie ustąpili mu pierwszeństwa lub nieprawidłowo przejechali przejście dla pieszych. Sprawcami wypadków w 2012 byli zwykle mężczyźni, którzy spowodowali prawie 75% wypadków.\

Zobacz też: Zaśnięcie za kierownicą - Ekspert ITS radzi o jakiej porze dnia lepiej unikać jazdy autem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osobówki szczególnie odpowiedzialne

Jakimi pojazdami najczęściej kierują sprawcy? Ponad 77% z nich do kierowcy samochodów osobowych. Na drugim miejscu mamy rowerzystów, którzy odpowiadali za 5,7% wypadków. Dalej są kierowcy samochodów ciężarowych bez przyczepy: 4,6% wypadków. Na czwartej pozycji ulokowali się kierowcy motocykli: 3,3 % wszystkich wypadków. Dane Policji wskazują więc, że sprawcą wypadku jest najczęściej prowadzący auto osobowe, choć oczywiście warto uwzględnić fakt, że na drogach tego typu pojazdów jest po prostu więcej.

Wypadki według pojazdu sprawcy

Wybrany pojazd Liczba wypadków Odsetek wszystkich
Auto osobowe 23 265 77,10%
Rower 1 714 5,70%
Auto ciężarowe bez przyczepy 1 385 4,60%
Motocykl 994 3,30%

Oprac: Korkowo.pl, źródło: Policja 2012

Zobacz też: Najgroźniejsze wypadki smaochodowe - kiedy i gdzie?

Beztroska przyprawia trosk

Piesi też nie pozostają bez winy. Co może wydać się zaskakujące, są oni dosyć liczną grupą sprawców wypadków. W zeszłym roku odpowiadali oni za ok. 10 % wypadków, których najczęściej sami padali ofiarą. Grzechem głównym pieszych było wejście na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd. To zachowanie nie tylko podnosi ciśnienie kierowców, ale jest przyczyną ponad połowy wypadków z winy pieszych! Innym przewinieniem pieszych jest też przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym, wejście na jezdnię zza pojazdu czy przeszkody, a także.. wejście na jezdnię na czerwonym świetle.

Zobacz też: Trzy zasady bezpiecznej jazdy autem i na motocyklu

Nowa kampania: „Równi na drodze”

Pozostaje jedynie mieć nadzieje, że wszyscy uczestnicy ruchu drogowego wezmą sobie do serca policyjne statystyki. Szacunek i zrozumienie dla pozostałych uczestników ruchu oraz przestrzeganie przepisów to najlepsze środki przeciwdziałające wypadkom. Kierowców uświadamia o tym kampania zorganizowana przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego: „Równi na drodze”. Jej celem jest m.in. promowanie odpowiedzialnych zachowań na drodze.

Źródło: materiały prasowe Korkowo.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA