REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kierowca, pieszy, motocyklista - kto jest najczęstszym sprawcą wypadków drogowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Ponad 77%  sprawców wypadków to kierowcy samochodów osobowych. Fot. Fotolia
Ponad 77% sprawców wypadków to kierowcy samochodów osobowych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Liczba wypadków drogowych w Polsce co roku sukcesywnie spada. Nadal jest ona za wysoka. Kto najczęściej jest sprawcą wypadków drogowych w naszym kraju?

Choć w ostatnich latach obserwuje się spadek ogólnej liczby wypadków samochodowych (między rokiem 2003 a 2012 liczba wypadków zmalała o prawie 1/3), to uczestnicy ruchu drogowego nadal popełniają błędy, a czasem celowo naginają przepisy. – Nie ulega wątpliwości, że z reguły sprawcą wypadku jest człowiek a nie droga czy pojazd – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – Zachowanie kierowców i pieszych ma kluczowe znaczenie dla ich bezpieczeństwa – dodaje Florkowska. Efekty lekceważenia tego faktu  są opłakane.

REKLAMA

Zobacz też: Stres za kierownicą - co najbardziej denerwuje kierowców?

Kierowca: najczęstszy sprawca

W 2012 roku z winy kierujących pojazdami doszło do ponad 30 tysięcy wypadków, co daje prawie 82 % wszystkich zdarzeń tego typu. Jakie błędy najczyściej popełnili kierowcy? Z danych Policji wynika, że nie dostosowali oni prędkości do warunków ruchu (zwykle oznacza to przekroczenie dozwolonej prędkości), nie przestrzegali pierwszeństwa przejazdu lub też nieprawidłowo zachowali się wobec pieszego: nie ustąpili mu pierwszeństwa lub nieprawidłowo przejechali przejście dla pieszych. Sprawcami wypadków w 2012 byli zwykle mężczyźni, którzy spowodowali prawie 75% wypadków.\

Zobacz też: Zaśnięcie za kierownicą - Ekspert ITS radzi o jakiej porze dnia lepiej unikać jazdy autem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osobówki szczególnie odpowiedzialne

Jakimi pojazdami najczęściej kierują sprawcy? Ponad 77% z nich do kierowcy samochodów osobowych. Na drugim miejscu mamy rowerzystów, którzy odpowiadali za 5,7% wypadków. Dalej są kierowcy samochodów ciężarowych bez przyczepy: 4,6% wypadków. Na czwartej pozycji ulokowali się kierowcy motocykli: 3,3 % wszystkich wypadków. Dane Policji wskazują więc, że sprawcą wypadku jest najczęściej prowadzący auto osobowe, choć oczywiście warto uwzględnić fakt, że na drogach tego typu pojazdów jest po prostu więcej.

Wypadki według pojazdu sprawcy

Wybrany pojazd Liczba wypadków Odsetek wszystkich
Auto osobowe 23 265 77,10%
Rower 1 714 5,70%
Auto ciężarowe bez przyczepy 1 385 4,60%
Motocykl 994 3,30%

Oprac: Korkowo.pl, źródło: Policja 2012

Zobacz też: Najgroźniejsze wypadki smaochodowe - kiedy i gdzie?

Beztroska przyprawia trosk

Piesi też nie pozostają bez winy. Co może wydać się zaskakujące, są oni dosyć liczną grupą sprawców wypadków. W zeszłym roku odpowiadali oni za ok. 10 % wypadków, których najczęściej sami padali ofiarą. Grzechem głównym pieszych było wejście na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd. To zachowanie nie tylko podnosi ciśnienie kierowców, ale jest przyczyną ponad połowy wypadków z winy pieszych! Innym przewinieniem pieszych jest też przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym, wejście na jezdnię zza pojazdu czy przeszkody, a także.. wejście na jezdnię na czerwonym świetle.

Zobacz też: Trzy zasady bezpiecznej jazdy autem i na motocyklu

Nowa kampania: „Równi na drodze”

Pozostaje jedynie mieć nadzieje, że wszyscy uczestnicy ruchu drogowego wezmą sobie do serca policyjne statystyki. Szacunek i zrozumienie dla pozostałych uczestników ruchu oraz przestrzeganie przepisów to najlepsze środki przeciwdziałające wypadkom. Kierowców uświadamia o tym kampania zorganizowana przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego: „Równi na drodze”. Jej celem jest m.in. promowanie odpowiedzialnych zachowań na drodze.

Źródło: materiały prasowe Korkowo.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przejścia sugerowane – dlaczego w Europie Zachodniej to standard a w Polsce wciąż rzadkość? Czas na uporządkowanie chaosu na drogach

W przestrzeni miejskiej, gdzie każdy fragment infrastruktury ma znaczenie, pojawia się coraz więcej znaków drogowych. W szczególności dotyczy to przejść dla pieszych, które w wielu miejscach są dosłownie „zasypane” oznaczeniami. Ale czy wszystkie są konieczne? Czym są przejścia sugerowane?

KGP: 110 592 interwencji, 346 wypadków drogowych, 34 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 592 interwencji. Byli wzywani do 346 wypadków drogowych.

Paserzy na celowniku policji. W ostatniej akcji udało się odzyskać kilkadziesiąt aut

12 samochodów pochodzących z kradzieży i 11 kolejnych ze znamionami przerabiania. To bilans akcji pomorskich policjantów, którzy zatrzymali dwóch mężczyzn podejrzanych o paserstwo. W planach są kolejne akcje zwalczające przestępczość samochodową.

Zwolnij, bo się przejedziesz. Kampania społeczna o jeździe z nadmierną prędkością

Nadmierna prędkość jest powodem co piątego wypadku na drodze. Ruszyła ogólnopolska kampania społeczna o przekraczaniu prędkości na drodze.

REKLAMA

CANARD: Nowy odcinkowy pomiar prędkości i dwa nowe systemy RedLight już działają

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości oraz dwóch systemów RedLight.

Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Polskie miasta a inwestycje w infrastrukturę rowerową

Rowerowa infrastruktura w miastach: Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Wraz z początkiem marca miasta w Polsce otwierają stacje rowerów publicznych, a samorządy chwalą się nowo wybudowanymi ścieżkami rowerowymi.

KGP: 102 782 interwencji, 285 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 102 782 interwencji. Byli wzywani do 285 wypadków drogowych.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Nowe stawki opłat za badanie kontrolne pojazdów są już przesądzone. Ministerstwo Infrastruktury kończy prace nad nowym aktem prawnym. Nieoficjalnie wiadomo, że kierowcy zamiast 98 zł - opłaty nie zmienianej od 2004 roku, za badania kontrolne pojazdu będą uiszczać kwotę rzędu 26-280 złotych. Ponadto teraz nie będzie ona stała, ale zmieniać się będzie wraz z inflacją.

REKLAMA

Polskie drogi toną w znakach drogowych! Chaos zamiast bezpieczeństwa

Każde skrzyżowanie, każdy przejazd dla pieszych i każda strefa ograniczenia prędkości oznaczone są tablicami informacyjnymi, które mają ułatwiać kierowcom poruszanie się po drogach. Czy nadmiar znaków rzeczywiście zwiększa bezpieczeństwo, czy raczej prowadzi do informacyjnego chaosu i dekoncentracji kierujących? Jakie są koszty takiej polityki drogowej i czy inne kraje radzą sobie lepiej?

KRD: Łączne zadłużenie osób, które nie uiściły kar za jazdę bez biletu wynosi prawie 370 mln zł

Wysokość kary za jazdę bez biletu wielokrotnie przewyższa cenę samego biletu, a mimo to pasażerowie ryzykują przejazd bez opłaty. Z danych opublikowanych przez Krajowy Rejestr Długów wynika, że łączne zadłużenie osób, które nie uiściły kar za jazdę bez biletu wynosi prawie 370 mln zł.

REKLAMA