REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kierowca, pieszy, motocyklista - kto jest najczęstszym sprawcą wypadków drogowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Ponad 77%  sprawców wypadków to kierowcy samochodów osobowych. Fot. Fotolia
Ponad 77% sprawców wypadków to kierowcy samochodów osobowych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Liczba wypadków drogowych w Polsce co roku sukcesywnie spada. Nadal jest ona za wysoka. Kto najczęściej jest sprawcą wypadków drogowych w naszym kraju?

Choć w ostatnich latach obserwuje się spadek ogólnej liczby wypadków samochodowych (między rokiem 2003 a 2012 liczba wypadków zmalała o prawie 1/3), to uczestnicy ruchu drogowego nadal popełniają błędy, a czasem celowo naginają przepisy. – Nie ulega wątpliwości, że z reguły sprawcą wypadku jest człowiek a nie droga czy pojazd – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – Zachowanie kierowców i pieszych ma kluczowe znaczenie dla ich bezpieczeństwa – dodaje Florkowska. Efekty lekceważenia tego faktu  są opłakane.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Stres za kierownicą - co najbardziej denerwuje kierowców?

Kierowca: najczęstszy sprawca

W 2012 roku z winy kierujących pojazdami doszło do ponad 30 tysięcy wypadków, co daje prawie 82 % wszystkich zdarzeń tego typu. Jakie błędy najczyściej popełnili kierowcy? Z danych Policji wynika, że nie dostosowali oni prędkości do warunków ruchu (zwykle oznacza to przekroczenie dozwolonej prędkości), nie przestrzegali pierwszeństwa przejazdu lub też nieprawidłowo zachowali się wobec pieszego: nie ustąpili mu pierwszeństwa lub nieprawidłowo przejechali przejście dla pieszych. Sprawcami wypadków w 2012 byli zwykle mężczyźni, którzy spowodowali prawie 75% wypadków.\

REKLAMA

Zobacz też: Zaśnięcie za kierownicą - Ekspert ITS radzi o jakiej porze dnia lepiej unikać jazdy autem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osobówki szczególnie odpowiedzialne

Jakimi pojazdami najczęściej kierują sprawcy? Ponad 77% z nich do kierowcy samochodów osobowych. Na drugim miejscu mamy rowerzystów, którzy odpowiadali za 5,7% wypadków. Dalej są kierowcy samochodów ciężarowych bez przyczepy: 4,6% wypadków. Na czwartej pozycji ulokowali się kierowcy motocykli: 3,3 % wszystkich wypadków. Dane Policji wskazują więc, że sprawcą wypadku jest najczęściej prowadzący auto osobowe, choć oczywiście warto uwzględnić fakt, że na drogach tego typu pojazdów jest po prostu więcej.

Wypadki według pojazdu sprawcy

Wybrany pojazd Liczba wypadków Odsetek wszystkich
Auto osobowe 23 265 77,10%
Rower 1 714 5,70%
Auto ciężarowe bez przyczepy 1 385 4,60%
Motocykl 994 3,30%

Oprac: Korkowo.pl, źródło: Policja 2012

Zobacz też: Najgroźniejsze wypadki smaochodowe - kiedy i gdzie?

Beztroska przyprawia trosk

Piesi też nie pozostają bez winy. Co może wydać się zaskakujące, są oni dosyć liczną grupą sprawców wypadków. W zeszłym roku odpowiadali oni za ok. 10 % wypadków, których najczęściej sami padali ofiarą. Grzechem głównym pieszych było wejście na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd. To zachowanie nie tylko podnosi ciśnienie kierowców, ale jest przyczyną ponad połowy wypadków z winy pieszych! Innym przewinieniem pieszych jest też przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym, wejście na jezdnię zza pojazdu czy przeszkody, a także.. wejście na jezdnię na czerwonym świetle.

Zobacz też: Trzy zasady bezpiecznej jazdy autem i na motocyklu

Nowa kampania: „Równi na drodze”

Pozostaje jedynie mieć nadzieje, że wszyscy uczestnicy ruchu drogowego wezmą sobie do serca policyjne statystyki. Szacunek i zrozumienie dla pozostałych uczestników ruchu oraz przestrzeganie przepisów to najlepsze środki przeciwdziałające wypadkom. Kierowców uświadamia o tym kampania zorganizowana przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego: „Równi na drodze”. Jej celem jest m.in. promowanie odpowiedzialnych zachowań na drodze.

Źródło: materiały prasowe Korkowo.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA