REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najgroźniejsze wypadki smaochodowe - kiedy i gdzie?

W 2012 roku miało miejsce 3246 wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Fot. Fotolia
W 2012 roku miało miejsce 3246 wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mimo że liczba wypadków na polskich drogach sukcesywnie spada od kilku lat to nadal Polska jest w niechlubnej czołówce krajów, w których ginie najwięcej ludzi na drogach.

Wypadki ze skutkiem śmiertelnym należą do najtragiczniejszych zdarzeń drogowych. Statystyki nie pozostawiają złudzeń –  Polsce w 2012 roku co jedenasty wypadek był wypadkiem z ofiarami śmiertelnymi.

REKLAMA

14 % spadek liczby wypadków samochodowych w Polsce

Zacznijmy od dobrej wiadomości: liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym spadła w roku 2012 w porównaniu do 2011 aż o 14 % (Policja 2012). Tym niemniej jednak, na polskich drogach doszło w 2012 do 3 246 wypadków w których zginął człowiek. Większość ofiar (69,3%) straciła życie na miejscu zdarzenia, pozostała cześć w ciągu 30 dni od przewiezienia do szpitala. Gdzie najczęściej dochodziło to tego rodzaju zdarzeń?

Zobacz też: 6 sposobów jak uniknąć wypadku

Wypadki samochodowe według województw

Dane Policji wskazują, że największa ich liczba: 367 wystąpiła w województwie mazowieckim (bez KSP Warszawa). Najmniej wypadków ze skutkiem śmiertelnym (76) zanotowano w województwie opolskim.

Większe województwo jest statystycznie bardziej narażone na większą liczbę wypadków. Spore znaczenie ma także stan techniczny dróg i rzecz jasna stopień przestrzegania przez kierowców przepisów – zaznacza Florkowska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy analizie takich danych należy wziąć pod uwagę także rozmiary województw oraz liczbę ich mieszkańców –mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl.

Zobacz też: Wypadki drogowe w Polsce - prawdziwe przyczyny

Za szybko, za odważnie

Ze świadomością zmotoryzowanych bywa niestety różnie. Według danych Policji najczęstsza przyczyną wypadków ze skutkiem śmiertelnym było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (936 wypadków), nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (341 wypadków), a także nieprawidłowe wyprzedzanie (2014 wypadki). Wypadki z ofiarami śmiertelnymi najczęściej przybierają postać zderzenia pojazdów: czołowego, tylnego lub bocznego. Zdarzenia tego typu stanowią w sumie 38 % wszystkich wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Z zebranych danych można wysnuć jeden wniosek: przed wypadkami najlepiej chroni nas zdrowy rozsądek i przestrzeganie przepisów.

Zobacz też: Kolizja z ciężarówką – jak jej uniknąć?

Uważaj na piątki i soboty

Warto zwrócić też uwagę na dni tygodnia, w których dochodzi do takich wypadków. Prym w tym wiodą  zdecydowanie piątek i sobota. Na te dwa dni przypada ponad 1/3 wszystkich wypadków! Te dane policji powinny być dla kierowców ostrzeżeniem, a także wezwaniem do zachowania czujności i nie ulegania pokusie „weekendowego szaleństwa”. Taki komunikat powinien trafić do wszystkich kierowców ze szczególnym uwzględnieniem osób młodych. Jak wynika ze statystyk – największą grupę sprawców wypadków ze skutkiem śmiertelnym stanowią kierowcy między 18 a 39 rokiem życia. W sumie kierowcy z tej kategorii wiekowej odpowiadają za prawie 60 % wypadków z ofiarami śmiertelnymi.

Źródło: materiały prasowe Creandi.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA