REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pewność siebie, a styl jazdy. Jakie cechy ma dobry kierowca?

Pewność siebie, a styl jazdy. Jakie cechy ma dobry kierowca?
Pewność siebie, a styl jazdy. Jakie cechy ma dobry kierowca?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Najprostszym podziałem kierowców jest podział ze względu na płeć. Według stereotypów kobiety jeżdżą znacznie gorzej od mężczyzn. Czy takie generalizowanie ma odzwierciedlenie w rzeczywistości?

Różnice w deklarowanych stylach jazdy znajdują swoje odbicie w panujących w społeczeństwie stereotypach dotyczących kobiet i mężczyzn za kierownicą. Trochę ponad połowa ankietowanych (badanie Pentor 2011 dla KRBRD) uważa, że style jazdy faktycznie się różnią. Ogólnie można na podstawie respondentów określić styl kobiecej jazdy jako ostrożny i bardziej nastawiony na bezpieczeństwo, jednocześnie panuje przekonanie, że kobiety posiadają mniejszą znajomość przepisów ruchu drogowego. Mężczyźni z kolei jeżdżą pewniej i dynamiczniej, ale też szybciej i agresywniej co częściej pakuje ich w kłopoty. Są bowiem częściej poddawani kontrolom policyjnym, które owocują mandatami za przekroczenie prędkości. Wśród kierowców, którzy korzystają z aut codziennie, 56% mężczyzn otrzymało co najmniej jeden mandat, wśród kobiet 44%.

REKLAMA

REKLAMA

Stereotypy panujące w społeczeństwie, w kwestii prowadzenia samochodu, działają na niekorzyść kobiet. Stwierdzenie „Jeździsz jak baba” nacechowane jest negatywnie, ale w gruncie rzeczy może powinno być odbierane jako komplement? Jak bowiem wynika z danych zgromadzonych przez Komendę Główną Policji, kobiety kierowcy powodują mniej wypadków niż mężczyźni. W 2011 roku byli oni sprawcami ponad 75% wypadków, a kobiety niecałych 20% (pozostałe kilka % wynika z braku danych). Również udział w stłuczkach rzadziej deklarują kobiety. Może więc nie taka straszna kobieta za kierownicą jak ją malują.

Zobacz też: Pasy bezpieczeństwa, a ciąża

Styl jazdy

REKLAMA

Kobiety częściej przyznają, że zawsze jeżdżą zgodnie z przepisami, w tym przywiązują większą wagę do ograniczeń prędkości. Znacznie częściej niż mężczyźni stwierdzają, że zawsze zapinają pasy bezpieczeństwa i zmniejszają prędkość, gdy wiozą pasażerów, zwłaszcza jeśli są to dzieci. Kobiety są na ogół bardziej cierpliwe i dla własnego bezpieczeństwa wolą ustąpić innym kierowcom na drodze, częściej też niż mężczyźni ustępują pieszym użytkownikom dróg. Niestety zwykle charakteryzuje je także większy stres podczas jazdy, spowodowany brakiem pewności za kierownicą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mężczyźni z kolei czują się pewniej za kółkiem, na ogół deklarują jazdę dynamiczną, szybką, a nawet bardzo szybką – o ile pozwalają na to warunki na drodze. Z badania wynika, że generalnie mężczyźni nie obawiają się prędkości. Częściej wyprzedzają innych kierowców i używają sygnałów dźwiękowych, by ich pogonić. Nie boją się jechać bardzo blisko innych samochodów i rzadziej niż kobiety unikają prowadzenia auta w złych warunkach pogodowych. Panowie również częściej przejmują się stanem technicznym swoich samochodów - 22% mężczyzn zawsze ma pod kontrolą kwestie techniczne, podczas gdy kobiet  tylko 14%.

Kobiety nieco częściej niż mężczyźni deklarują prowadzenie auta każdego dnia, pokonywanie autem trasy dom-praca i z powrotem, korzystanie z auta, w celu zrobienia codziennych zakupów
i podwiezienia lub odebrania dzieci ze szkoły. To mężczyźni z kolei częściej są kierowcami zawodowymi. Jako kierowcy pracuje 8% ankietowanych mężczyzn i tylko 3% kobiet.  Częściej także wyjeżdżają w dłuższe trasy (ponad 200 km) oraz wyjazdy poza granice kraju.

Zobacz też: Po jakich lekach nie można prowadzić samochodu?

Zarówno kobiety, jak i mężczyźni popełniają za kierownicą takie grzeszki jak picie, jedzenie, słuchanie bardzo głośnej muzyki, prowadzenie będąc zmęczonym lub śpiącym, korzystanie z telefonu komórkowego bez zestawu głośnomówiącego. Te dwa ostatnie popełniane są najczęściej. Niewielu ankietowanych przyznało, że prowadziło pod wpływem alkoholu, ale spośród tych, którzy odpowiedzieli twierdząco przewagę mają mężczyźni - 13%  mężczyzn, 7% kobiet. Podobnie wygląda sytuacja po spożyciu leków mających wpływ na prowadzenie pojazdów mechanicznych.

Kontrole policyjne i prędkość

W ciągu ostatnich 3 lat poprzedzających badanie został zatrzymany co piąty z badanych kierowców, przy czym większą grupę stanowią tutaj mężczyźni. To oni byli częściej zatrzymywani zarówno do rutynowej kontroli, jak i do tej związanej z przekroczeniem dozwolonej prędkości. W drugim przypadku okazuje się, że mężczyźni na ogół przekraczają prędkość o większą wartość niż kobiety – najczęściej deklarują oni przekroczenie o 21-30 km/h, kobiety natomiast 10-20 km/h. Kobiecy motywator do przestrzegania ograniczeń prędkości ma podłoże emocjonalne
i związane jest z troską o otoczenie i zapewnienie mu bezpieczeństwa. Mężczyzn natomiast bardziej motywuje wizja otrzymania mandatów, punktów karnych i utraty prawa jazdy. Dlatego to mężczyźni są w dużej mierze użytkownikami CB-radia czy aplikacji na smartfony - Yanosik, która działa jak legalny antyradar, ostrzegając ich przed różnymi formami kontroli radarowych na polskich drogach. - mówi Agnieszka Kaźmierczak, operator systemu Yanosik. Radiem CB posługuje się 15% mężczyzn i 7% kobiet. Obie grupy korzystają z CB głównie po to, aby dowiedzieć się gdzie mogą na swojej drodze napotkać kontrole policyjne oraz utrudnienia w ruchu. Kobiety jednak częściej niż mężczyźni wykorzystują CB w celu zaczerpnięcia pomocy w razie zgubienia się (61% kobiet w stosunku do 51% mężczyzn).

Zobacz też: Symulatory jazdy - co potrafią dziejsze urządzenia tego typu?

W kwestii prędkości mężczyźni częściej biorą pod uwagę rodzaj nawierzchni oraz pojazdu jaki prowadzą. Kobiety natomiast względy bezpieczeństwa i warunki atmosferyczne. Więcej mężczyzn deklaruje, że można jechać szybko, a jednocześnie bezpiecznie. To mężczyźni na ogół uważają, że limity prędkości na drogach są źle wyznaczone. Z kolei więcej kobiet twierdzi, że nawet nieznaczne przekroczenie prędkości może być niebezpieczne, a osoby przekraczające prędkość wcale nie dojeżdżają do celu szybciej niż ci stosujący się do znaków. Kobiety mają więcej negatywnych asocjacji z prędkością.

Źródło: Creandi

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA