REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pewność siebie, a styl jazdy. Jakie cechy ma dobry kierowca?

Subskrybuj nas na Youtube
Pewność siebie, a styl jazdy. Jakie cechy ma dobry kierowca?
Pewność siebie, a styl jazdy. Jakie cechy ma dobry kierowca?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Najprostszym podziałem kierowców jest podział ze względu na płeć. Według stereotypów kobiety jeżdżą znacznie gorzej od mężczyzn. Czy takie generalizowanie ma odzwierciedlenie w rzeczywistości?

REKLAMA

Różnice w deklarowanych stylach jazdy znajdują swoje odbicie w panujących w społeczeństwie stereotypach dotyczących kobiet i mężczyzn za kierownicą. Trochę ponad połowa ankietowanych (badanie Pentor 2011 dla KRBRD) uważa, że style jazdy faktycznie się różnią. Ogólnie można na podstawie respondentów określić styl kobiecej jazdy jako ostrożny i bardziej nastawiony na bezpieczeństwo, jednocześnie panuje przekonanie, że kobiety posiadają mniejszą znajomość przepisów ruchu drogowego. Mężczyźni z kolei jeżdżą pewniej i dynamiczniej, ale też szybciej i agresywniej co częściej pakuje ich w kłopoty. Są bowiem częściej poddawani kontrolom policyjnym, które owocują mandatami za przekroczenie prędkości. Wśród kierowców, którzy korzystają z aut codziennie, 56% mężczyzn otrzymało co najmniej jeden mandat, wśród kobiet 44%.

REKLAMA

Stereotypy panujące w społeczeństwie, w kwestii prowadzenia samochodu, działają na niekorzyść kobiet. Stwierdzenie „Jeździsz jak baba” nacechowane jest negatywnie, ale w gruncie rzeczy może powinno być odbierane jako komplement? Jak bowiem wynika z danych zgromadzonych przez Komendę Główną Policji, kobiety kierowcy powodują mniej wypadków niż mężczyźni. W 2011 roku byli oni sprawcami ponad 75% wypadków, a kobiety niecałych 20% (pozostałe kilka % wynika z braku danych). Również udział w stłuczkach rzadziej deklarują kobiety. Może więc nie taka straszna kobieta za kierownicą jak ją malują.

Zobacz też: Pasy bezpieczeństwa, a ciąża

Styl jazdy

REKLAMA

Kobiety częściej przyznają, że zawsze jeżdżą zgodnie z przepisami, w tym przywiązują większą wagę do ograniczeń prędkości. Znacznie częściej niż mężczyźni stwierdzają, że zawsze zapinają pasy bezpieczeństwa i zmniejszają prędkość, gdy wiozą pasażerów, zwłaszcza jeśli są to dzieci. Kobiety są na ogół bardziej cierpliwe i dla własnego bezpieczeństwa wolą ustąpić innym kierowcom na drodze, częściej też niż mężczyźni ustępują pieszym użytkownikom dróg. Niestety zwykle charakteryzuje je także większy stres podczas jazdy, spowodowany brakiem pewności za kierownicą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mężczyźni z kolei czują się pewniej za kółkiem, na ogół deklarują jazdę dynamiczną, szybką, a nawet bardzo szybką – o ile pozwalają na to warunki na drodze. Z badania wynika, że generalnie mężczyźni nie obawiają się prędkości. Częściej wyprzedzają innych kierowców i używają sygnałów dźwiękowych, by ich pogonić. Nie boją się jechać bardzo blisko innych samochodów i rzadziej niż kobiety unikają prowadzenia auta w złych warunkach pogodowych. Panowie również częściej przejmują się stanem technicznym swoich samochodów - 22% mężczyzn zawsze ma pod kontrolą kwestie techniczne, podczas gdy kobiet  tylko 14%.

Kobiety nieco częściej niż mężczyźni deklarują prowadzenie auta każdego dnia, pokonywanie autem trasy dom-praca i z powrotem, korzystanie z auta, w celu zrobienia codziennych zakupów
i podwiezienia lub odebrania dzieci ze szkoły. To mężczyźni z kolei częściej są kierowcami zawodowymi. Jako kierowcy pracuje 8% ankietowanych mężczyzn i tylko 3% kobiet.  Częściej także wyjeżdżają w dłuższe trasy (ponad 200 km) oraz wyjazdy poza granice kraju.

Zobacz też: Po jakich lekach nie można prowadzić samochodu?

Zarówno kobiety, jak i mężczyźni popełniają za kierownicą takie grzeszki jak picie, jedzenie, słuchanie bardzo głośnej muzyki, prowadzenie będąc zmęczonym lub śpiącym, korzystanie z telefonu komórkowego bez zestawu głośnomówiącego. Te dwa ostatnie popełniane są najczęściej. Niewielu ankietowanych przyznało, że prowadziło pod wpływem alkoholu, ale spośród tych, którzy odpowiedzieli twierdząco przewagę mają mężczyźni - 13%  mężczyzn, 7% kobiet. Podobnie wygląda sytuacja po spożyciu leków mających wpływ na prowadzenie pojazdów mechanicznych.

Kontrole policyjne i prędkość

W ciągu ostatnich 3 lat poprzedzających badanie został zatrzymany co piąty z badanych kierowców, przy czym większą grupę stanowią tutaj mężczyźni. To oni byli częściej zatrzymywani zarówno do rutynowej kontroli, jak i do tej związanej z przekroczeniem dozwolonej prędkości. W drugim przypadku okazuje się, że mężczyźni na ogół przekraczają prędkość o większą wartość niż kobiety – najczęściej deklarują oni przekroczenie o 21-30 km/h, kobiety natomiast 10-20 km/h. Kobiecy motywator do przestrzegania ograniczeń prędkości ma podłoże emocjonalne
i związane jest z troską o otoczenie i zapewnienie mu bezpieczeństwa. Mężczyzn natomiast bardziej motywuje wizja otrzymania mandatów, punktów karnych i utraty prawa jazdy. Dlatego to mężczyźni są w dużej mierze użytkownikami CB-radia czy aplikacji na smartfony - Yanosik, która działa jak legalny antyradar, ostrzegając ich przed różnymi formami kontroli radarowych na polskich drogach. - mówi Agnieszka Kaźmierczak, operator systemu Yanosik. Radiem CB posługuje się 15% mężczyzn i 7% kobiet. Obie grupy korzystają z CB głównie po to, aby dowiedzieć się gdzie mogą na swojej drodze napotkać kontrole policyjne oraz utrudnienia w ruchu. Kobiety jednak częściej niż mężczyźni wykorzystują CB w celu zaczerpnięcia pomocy w razie zgubienia się (61% kobiet w stosunku do 51% mężczyzn).

Zobacz też: Symulatory jazdy - co potrafią dziejsze urządzenia tego typu?

W kwestii prędkości mężczyźni częściej biorą pod uwagę rodzaj nawierzchni oraz pojazdu jaki prowadzą. Kobiety natomiast względy bezpieczeństwa i warunki atmosferyczne. Więcej mężczyzn deklaruje, że można jechać szybko, a jednocześnie bezpiecznie. To mężczyźni na ogół uważają, że limity prędkości na drogach są źle wyznaczone. Z kolei więcej kobiet twierdzi, że nawet nieznaczne przekroczenie prędkości może być niebezpieczne, a osoby przekraczające prędkość wcale nie dojeżdżają do celu szybciej niż ci stosujący się do znaków. Kobiety mają więcej negatywnych asocjacji z prędkością.

Źródło: Creandi

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA