REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Savoir-vivre pasażerów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nie tylko zachowanie kierowcy ma wpływ na bezpieczeństwo w czasie jazdy. Wiele zależy także od jego pasażera. Fot. Fotolia
Nie tylko zachowanie kierowcy ma wpływ na bezpieczeństwo w czasie jazdy. Wiele zależy także od jego pasażera. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczeństwo jazdy zależne jest w największej mierze od umiejętności i stanu psychofizycznego kierowcy. Mało jednak osób zdaje sobie sprawę, że na styl jazdy prowadzącego ogromny wpływ ma pasażer, którego wiezie w pojeździe. O czym należy pamiętać, godząc się na podróż jako pasażer?

Jazda autem na coraz bardziej zatłoczonych drogach jest bardzo męcząca i znacznie bardziej niebezpieczna niż dawniej. Kierowca „atakowany” coraz częściej licznymi korkami na drogach, remontami i objazdami, znacznie łatwiej ulega frustracji, a to przekłada się na jego styl jazdy i bezpieczeństwo. Do tego negatywnego zjawiska bardzo często swoją cegiełkę dokładają także pasażerowie pojazdu, których świadomość co do poprawnego zachowania w czasie jazdy jest najczęściej bardzo niska.

REKLAMA

Zobacz też: Jak siedzieć i operować kierownicą (w żargonie rajdowym „fajerą” :) )

Jak powinien zachowywać się pasażer auta w trakcie jazdy, aby zwiększyć szanse zarówno swoje jak i kierowcy na bezpieczne i bezproblemowe dotarcie do celu podróży?

REKLAMA

1. Pasażer nie może odrywać uwagi kierowcy od drogi – nie powinien więc wciągać kierowcę w rozmowę wówczas, gdy sytuacja na drodze wymaga od prowadzącego auto zwiększonej uwagi, koncentracji i ostrożności (np. duży ruch na drodze, zator, wypadek na drodze).

2. Bezwzględnie nie może zwracać kierowcy uwagi na temat sposobu prowadzenia samochodu bądź jego zachowania za kierownicą (chyba, że o to poprosi bądź swoim stylem jazdy wyraźnie łamie przepisy drogowe, zagrażając tym samym bezpieczeństwu osób trzecich). Swoje spostrzeżenia co do sposobu prowadzenia auta pasażer powinien przekazać kierowcy podczas postoju.

3. Pasażer powinien zachowywać się spokojnie, nawet bardziej spokojnie niż czyni to na co dzień w domu czy w pracy. Niedopuszczalne jest wydawanie niespodziewanych okrzyków czy rozpoczynanie kłótni z prowadzącym samochód.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Nie można zachęcać kierowcy do szybszej jazdy ani wywierać na nim podjęcia takiego zamiaru poprzez ostentacyjne zerkanie na zegarek.

5. Podczas jazdy w nocy, pasażer nie powinien niespodziewanie zapalać światła wewnątrz pojazdu, błyskać latarką czy telefonem oraz zapalać zapałek, bez wcześniejszego uprzedzenia o tym kierowcy.

6. Złym pomysłem jest spanie podczas nocnej jazdy na siedzeniu obok kierowcy. Już sam widok śpiącej osoby działa na kierowcę usypiająco, nie mówiąc już o towarzyszącym snu opadaniu głowy, chrapaniu itd.

7. Dobór muzyki odtwarzanej w aucie pasażer powinien pozostawić kierowcy. Nie może ona mu przeszkadzać ani tym bardziej denerwować czy nużyć.

8. Pasażer powinien pomagać kierowcy we wszystkich czynnościach towarzyszących jeździe autem, które mogą odrywać jego uwagę od sytuacji na drodze (np. przecieranie zaparowanych szyb).

Zobacz też: Tolerancja i poszanowanie na drodze. Ekspert ITS radzi jak być dobrym kierowcą

Jadąc  autem jako pasażer pamiętajmy, że to od kierowcy pojazdu  oraz jego samopoczucia zależy nasze zdrowie i życie. Decydując się na podróż z daną osobą zaufaliśmy jej umiejętnościom za kierownicą i tego przekonania nie powinniśmy burzyć.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA