REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Savoir-vivre pasażerów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nie tylko zachowanie kierowcy ma wpływ na bezpieczeństwo w czasie jazdy. Wiele zależy także od jego pasażera. Fot. Fotolia
Nie tylko zachowanie kierowcy ma wpływ na bezpieczeństwo w czasie jazdy. Wiele zależy także od jego pasażera. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczeństwo jazdy zależne jest w największej mierze od umiejętności i stanu psychofizycznego kierowcy. Mało jednak osób zdaje sobie sprawę, że na styl jazdy prowadzącego ogromny wpływ ma pasażer, którego wiezie w pojeździe. O czym należy pamiętać, godząc się na podróż jako pasażer?

Jazda autem na coraz bardziej zatłoczonych drogach jest bardzo męcząca i znacznie bardziej niebezpieczna niż dawniej. Kierowca „atakowany” coraz częściej licznymi korkami na drogach, remontami i objazdami, znacznie łatwiej ulega frustracji, a to przekłada się na jego styl jazdy i bezpieczeństwo. Do tego negatywnego zjawiska bardzo często swoją cegiełkę dokładają także pasażerowie pojazdu, których świadomość co do poprawnego zachowania w czasie jazdy jest najczęściej bardzo niska.

REKLAMA

Zobacz też: Jak siedzieć i operować kierownicą (w żargonie rajdowym „fajerą” :) )

Jak powinien zachowywać się pasażer auta w trakcie jazdy, aby zwiększyć szanse zarówno swoje jak i kierowcy na bezpieczne i bezproblemowe dotarcie do celu podróży?

REKLAMA

1. Pasażer nie może odrywać uwagi kierowcy od drogi – nie powinien więc wciągać kierowcę w rozmowę wówczas, gdy sytuacja na drodze wymaga od prowadzącego auto zwiększonej uwagi, koncentracji i ostrożności (np. duży ruch na drodze, zator, wypadek na drodze).

2. Bezwzględnie nie może zwracać kierowcy uwagi na temat sposobu prowadzenia samochodu bądź jego zachowania za kierownicą (chyba, że o to poprosi bądź swoim stylem jazdy wyraźnie łamie przepisy drogowe, zagrażając tym samym bezpieczeństwu osób trzecich). Swoje spostrzeżenia co do sposobu prowadzenia auta pasażer powinien przekazać kierowcy podczas postoju.

3. Pasażer powinien zachowywać się spokojnie, nawet bardziej spokojnie niż czyni to na co dzień w domu czy w pracy. Niedopuszczalne jest wydawanie niespodziewanych okrzyków czy rozpoczynanie kłótni z prowadzącym samochód.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Nie można zachęcać kierowcy do szybszej jazdy ani wywierać na nim podjęcia takiego zamiaru poprzez ostentacyjne zerkanie na zegarek.

5. Podczas jazdy w nocy, pasażer nie powinien niespodziewanie zapalać światła wewnątrz pojazdu, błyskać latarką czy telefonem oraz zapalać zapałek, bez wcześniejszego uprzedzenia o tym kierowcy.

6. Złym pomysłem jest spanie podczas nocnej jazdy na siedzeniu obok kierowcy. Już sam widok śpiącej osoby działa na kierowcę usypiająco, nie mówiąc już o towarzyszącym snu opadaniu głowy, chrapaniu itd.

7. Dobór muzyki odtwarzanej w aucie pasażer powinien pozostawić kierowcy. Nie może ona mu przeszkadzać ani tym bardziej denerwować czy nużyć.

8. Pasażer powinien pomagać kierowcy we wszystkich czynnościach towarzyszących jeździe autem, które mogą odrywać jego uwagę od sytuacji na drodze (np. przecieranie zaparowanych szyb).

Zobacz też: Tolerancja i poszanowanie na drodze. Ekspert ITS radzi jak być dobrym kierowcą

Jadąc  autem jako pasażer pamiętajmy, że to od kierowcy pojazdu  oraz jego samopoczucia zależy nasze zdrowie i życie. Decydując się na podróż z daną osobą zaufaliśmy jej umiejętnościom za kierownicą i tego przekonania nie powinniśmy burzyć.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA