REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zachować się w przypadku stłuczki na drodze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kolizja drogowa Fot. Fotolia
Kolizja drogowa Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kolizja drogowa to najmniej przyjemna rzecz jaka może spotkać kierowcę na drodze. Gdy się wydarzy, wielu kierowców wpada w panikę, nie wiedząc jak załatwić wszelkie formalności z nią związane. Postanowiliśmy pokazać Wam co zrobić po stłuczce, aby załatwić wszystko zgodnie z literą prawa.

Co zrobić po stłuczce samochodowej?

Gdy dojdzie do kolizji drogowej musimy sprawdzić, czy któryś z jej uczestników nie został ranny. Gdyby tak było, zdarzenie takie traktowane byłoby już jak wypadek drogowy. Wtedy procedura wyglądałaby nieco inaczej. Jeśli jednak w wyniku kolizji drogowej nikt nie został ranny i nie wymaga hospitalizacji, to pierwsze co muszą zrobić jej uczestnicy, to uprzątnąć uszkodzone pojazdy z drogi, aby nie utrudniały ruchu na niej. Nie wykonanie tego grozi 150-złotowym mandatem.

REKLAMA

Zobacz też: Stłuczka czy wypadek?

Następnym krokiem kierowców biorących udział w stłuczce powinno być spisanie przez nich oświadczenia, w którym sprawca stłuczki przyzna się do swojej winy, poda swoje dane personalne (których autentyczność pozostali kierowcy muszą sprawdzić odczytując jego dowód osobisty) i wskaże poszkodowane osoby.

Pamiętajcie o tym, ze sprawca zdarzenia musi złożyć na oświadczeniu swój podpis (najlepiej taki sam jak w dowodzie osobistym).

Jeśli żadna ze stron biorąca udział w stłuczce nie chce przyznać się do winy, należy wezwać Policję, celem ustalenia sprawcy. Ten może co prawda nie zgodzić się z ustaleniami Policjantów i przekazać sprawę do sądu, ale taka sytuacja jest rzadkością.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Orzeczenie Policjanta nie zamyka sprawy. To firma ubezpieczeniowa będzie musiała sama rozstrzygnąć czy odszkodowanie się należy czy nie.

Kolejnym krokiem jest powiadomienie ubezpieczyciela o kolizji. Warto to zrobić zaraz po spisaniu oświadczenia, ale jeśli tego nie zrobimy od razu, to nic się nie stanie. Zwłaszcza, że niektóre firmy ubezpieczeniowe i tak mają infolinie czynne tylko przez kilka godzin dziennie. Zróbmy to jednak najszybciej, jak to tylko będzie możliwe.

Warto pamiętać, że nie można podejmować prób naprawy auta we własnym zakresie, zanim auta nie obejrzy rzeczoznawca z towarzystwa ubezpieczeniowego.

Ubezpieczyciel ma 30 dni na wypłatę odszkodowania z polisy OC sprawcy. Sprawa może się jednak przedłużyć o kolejne 60 dni, jeśli zdarzenie ma skomplikowany charakter i występują trudności w orzeczeniu sprawcy.

Zobacz też: Czy uczestnicy stłuczki zawsze dmuchają w alkomat?

REKLAMA

Auto można naprawić na dwa sposoby – albo bezgotówkowo, wstawiając auto do warsztatu samochodowego, który naprawi auto a wszelkimi kosztami obarczy ubezpieczyciela, albo otrzymując odszkodowanie pieniężne na podstawie kosztorysu przygotowanego przez rzeczoznawcę, którego przysłał zakład ubezpieczeń.

Towarzystwa ubezpieczeniowe często zaniżają rzeczywiste koszty napraw lub zlecają naprawę na częściach nieoryginalnych. Nie mają jednak do tego prawa, chyba że właściciel auta się na to zgadza.

Niektóre naprawy wymagają pozostawienia auta na kilka dni w warsztacie. Warto wtedy skorzystać z pojazdu zastępczego, którego koszt naprawy musi pokryć ubezpieczyciel sprawcy kolizji. Auto musi być jednak podobnej klasy do tego, które zostało uszkodzone, a stawka dzienna za jego użyczenie nie może znacząco odbiegać od jej średniej wysokości na rynku.

Zobacz też: Co zrobić po stłuczce za granicą?

Właściciele wielu aut, zwłaszcza tych niecodziennych, unikatowych bardzo często żądają od sprawcy kolizji dodatkowego odszkodowania z tytułu utraty wartości. Prawo do tego ma jednak każdy właściciel auta, którego pojazd został uszkodzony. Każda naprawa zmniejsza bowiem wartość rezydualną samochodu. Jeśli np. przeciętna cena taksacyjna na rynku wtórnym bezwypadkowego auta danej marki wynosi 50 tys. zł, a pojazdu naprawianego ok. 40 000 zł to wysokość odszkodowania może sięgnąć 10 000 zł. Jest więc o co walczyć.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

REKLAMA

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

REKLAMA

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA