REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zachować się w przypadku stłuczki na drodze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kolizja drogowa Fot. Fotolia
Kolizja drogowa Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kolizja drogowa to najmniej przyjemna rzecz jaka może spotkać kierowcę na drodze. Gdy się wydarzy, wielu kierowców wpada w panikę, nie wiedząc jak załatwić wszelkie formalności z nią związane. Postanowiliśmy pokazać Wam co zrobić po stłuczce, aby załatwić wszystko zgodnie z literą prawa.

Co zrobić po stłuczce samochodowej?

Gdy dojdzie do kolizji drogowej musimy sprawdzić, czy któryś z jej uczestników nie został ranny. Gdyby tak było, zdarzenie takie traktowane byłoby już jak wypadek drogowy. Wtedy procedura wyglądałaby nieco inaczej. Jeśli jednak w wyniku kolizji drogowej nikt nie został ranny i nie wymaga hospitalizacji, to pierwsze co muszą zrobić jej uczestnicy, to uprzątnąć uszkodzone pojazdy z drogi, aby nie utrudniały ruchu na niej. Nie wykonanie tego grozi 150-złotowym mandatem.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Stłuczka czy wypadek?

Następnym krokiem kierowców biorących udział w stłuczce powinno być spisanie przez nich oświadczenia, w którym sprawca stłuczki przyzna się do swojej winy, poda swoje dane personalne (których autentyczność pozostali kierowcy muszą sprawdzić odczytując jego dowód osobisty) i wskaże poszkodowane osoby.

Pamiętajcie o tym, ze sprawca zdarzenia musi złożyć na oświadczeniu swój podpis (najlepiej taki sam jak w dowodzie osobistym).

REKLAMA

Jeśli żadna ze stron biorąca udział w stłuczce nie chce przyznać się do winy, należy wezwać Policję, celem ustalenia sprawcy. Ten może co prawda nie zgodzić się z ustaleniami Policjantów i przekazać sprawę do sądu, ale taka sytuacja jest rzadkością.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Orzeczenie Policjanta nie zamyka sprawy. To firma ubezpieczeniowa będzie musiała sama rozstrzygnąć czy odszkodowanie się należy czy nie.

Kolejnym krokiem jest powiadomienie ubezpieczyciela o kolizji. Warto to zrobić zaraz po spisaniu oświadczenia, ale jeśli tego nie zrobimy od razu, to nic się nie stanie. Zwłaszcza, że niektóre firmy ubezpieczeniowe i tak mają infolinie czynne tylko przez kilka godzin dziennie. Zróbmy to jednak najszybciej, jak to tylko będzie możliwe.

Warto pamiętać, że nie można podejmować prób naprawy auta we własnym zakresie, zanim auta nie obejrzy rzeczoznawca z towarzystwa ubezpieczeniowego.

Ubezpieczyciel ma 30 dni na wypłatę odszkodowania z polisy OC sprawcy. Sprawa może się jednak przedłużyć o kolejne 60 dni, jeśli zdarzenie ma skomplikowany charakter i występują trudności w orzeczeniu sprawcy.

Zobacz też: Czy uczestnicy stłuczki zawsze dmuchają w alkomat?

Auto można naprawić na dwa sposoby – albo bezgotówkowo, wstawiając auto do warsztatu samochodowego, który naprawi auto a wszelkimi kosztami obarczy ubezpieczyciela, albo otrzymując odszkodowanie pieniężne na podstawie kosztorysu przygotowanego przez rzeczoznawcę, którego przysłał zakład ubezpieczeń.

Towarzystwa ubezpieczeniowe często zaniżają rzeczywiste koszty napraw lub zlecają naprawę na częściach nieoryginalnych. Nie mają jednak do tego prawa, chyba że właściciel auta się na to zgadza.

Niektóre naprawy wymagają pozostawienia auta na kilka dni w warsztacie. Warto wtedy skorzystać z pojazdu zastępczego, którego koszt naprawy musi pokryć ubezpieczyciel sprawcy kolizji. Auto musi być jednak podobnej klasy do tego, które zostało uszkodzone, a stawka dzienna za jego użyczenie nie może znacząco odbiegać od jej średniej wysokości na rynku.

Zobacz też: Co zrobić po stłuczce za granicą?

Właściciele wielu aut, zwłaszcza tych niecodziennych, unikatowych bardzo często żądają od sprawcy kolizji dodatkowego odszkodowania z tytułu utraty wartości. Prawo do tego ma jednak każdy właściciel auta, którego pojazd został uszkodzony. Każda naprawa zmniejsza bowiem wartość rezydualną samochodu. Jeśli np. przeciętna cena taksacyjna na rynku wtórnym bezwypadkowego auta danej marki wynosi 50 tys. zł, a pojazdu naprawianego ok. 40 000 zł to wysokość odszkodowania może sięgnąć 10 000 zł. Jest więc o co walczyć.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA